Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

Voimia Halle B. Toivottavasti pääsette pian uuteen siirtoon. (Jäikö teillä pakkaseen?)

Onnea Hiskias ja erityisesti Yrittäjä! Toivon, että oudot kivut on sitä samaa kuin mullakin oli - raskauden kiinnittyminen. Tuli kyllä pieni itku teidän onnistumisista - toivotaan nyt, että alkiot jäävät kiinni.

Täällä rv 17+5, eikä pahoinvointi täysin vieläkään ole loppunut, mutta huomattavasti parantunut. Olen lisäksi antibioottikuurilla kipeänä ja hemoglobini oli laskenut kahdessa viikossa sataan, vaikka syön rautalisää. Vähän pelottaa, kun luin, että hoitamaton tai huonosti hoidettu keliakia voi aiheuttaa sitä, että rauta, foolihappo ja B12 ei imeydy. Kun mulla ei vieläkään ole sitä diagnoosia, mutta hoitohan onnistui vasta gluteenittomalla ruokavaliolla ja kortisonin avulla. No, ainakin vielä vauva on kohdussa ja toivottavasti myös kasvaa normaalisti! Sydänäänet oli vahvat, ja sen yritän palauttaa mieleeni, kun huoli nostaa päätään. Ei vuosien hoitojen jälkeen uskalla ihan niin leppoisasti ottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: HalleB
Kiitos Hiskias tervetulotoivotuksista :)

Aleksa2, kurja kuulla että sinullakin on molemmat arvot vinksallaan :/ Minkä ikäinen olit kun sulta mitattiin huonot arvot? Onko niitä mittailtu myöhemmin uudestaan? Peukut pystyssä että lisäravinteista olisi hyötyä, varmaan raportoit tuloksia tänne :)

Mä kuulin FSH-tuloksesta polikäynnillä ja jotenkin järkytyin siitä niin etten osannut kysellä. Taisin kysyä että voiko tulos johtua jostain muusta kuin munasarjojen vajaatoiminnasta, ja lääkäri mainitsi ainoastaan että joskus voi tulla mittausvirhe... AMH-arvon soitin hoitajalta enkä ole sen jälkeen jutellut lääkärin kanssa. Mennään kahden viikon päästä ivf-suunnittelukäynnille, siellä varmaan kuullaan "tuomio" ja yritän kysellä enemmän.

HalleB, halaukset ja suuret pahoittelut :hug:

Piinailijoille onnea matkaan! Mä en vielä tiedä mitä se todellinen piinailu toimenpiteiden ja siirron jälkeen on, mutta enköhän pääse kohta pikavauhtia kyytiin...
 
Lempiviola, mitattiin kun olin jo 35. Luvut oli kyllä jonkun verran paremmat kuin sulla, mutta muutama desimaali sinne tänne heittää varmaan jo kierrosta toiseen. Nyt pari vuotta kulunut mutta lääkärin kanssa jätettiin yksissä tuumin mittaamatta uudestaan, kun vedettäis nämä hoidot loppuun joka tapauksessa. Parempi olla tietämättä, kun tuskin parantuneet ovat. Lahjasiittiöillä siis mennään, ja niitä on tasan kahteen yritykseen enää. Sen tähden kynnys lahjamunasoluihin on niin korkealla, kun miehen perimää nyt ei joka tapauksessa saada mukaan. Saa sitten nähdä mihin ratkaisuun päädytään, jos tulosta ei nyt tule. Tsemppiä teille… Sekä AMH:sta että FSH:sta löytyy googlaamalla viitearvot ja paljon muutakin tietoa. Kuten olet varmaan jo huomannut.
 
Mä muka kirjoitin eilen pidemmän viestin, mutta tuossa on vain yksi rivi:confused:

Malsu kolme on pakkasessa, onneksi!

Hiskias kiitos! Miten menee?

lempiviola tervetuloa munkin puolesta! Piinailu on kamalaa, mutta kyllä sen kestää kun siinä voi käydä hyvinkin :)

Tiistaina käydään lekurissa juttelemassa jatkosta.. Välikierto tulee joka tapauksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Malsu
Voi ei Halle, paljon tsemppiä ja halauksia! Ei auttaneet peukutukset, onneksi teillä on pakkasessa toivoa =) tule kertomaan jos saat jotain tietoa siitä loppukierron avuista. Mä jotenkin epäilen että mulla on siellä(kin) vikaa koska en ole koskaan ollut hipaisuraskaanakaan.

Mitkä fiilikset Hiskias, jänskättää...jospa nyt tärppäisi niiden lisäravinteiden myötä.

lempiviola muistan miten mullekin eka kilpirauhasen vajaatoiminta ja seuraavaksi matala amh oli järkytys. Ensin ei osannut ajatella mitä se tarkoitti, oli vaan kauhistunut. Kyllä googlesta on tullut ystävä viime vuosina :)

Mä olin eilen gynellä ja tehtiin kolposkopia, otettiin koepala ja kohdun limakalvonäyte. Se ei ollut kivan tuntuinen mutta ei niin paha kun viime keväänä tehty scratching. En huutanut edes. Tämä näyte oli sellaista alipaineen tuntua siellä jossain syvällä ja rapsutus sananmukaisesti, ehkä kovakouraisen lääkärinkin johdosta, raaputtelua siellä syvällä... Tulokset tulee parin vkon päästä, lääkäri epäili sen papan olleen jotain papilloomaviruksen aiheuttamaa jälkeä, joka oli menossa pois itsestään. Huh. Tavoitteena on aloittaa seuraavassa kierrossa helmikuun lopussa clomit ja pistokset. Saan eilisen tulokset tosin vasta eka kontrollin yhteydessä. Ihanaa viikonloppua!:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Aleksa2, toivotan teille kovasti onnea viimeisiin yrityksiin! Toivottavasti ei tarvitse miettiä jatkoa pidemmälle.

Täytyy sanoa, että Googlella tosiaan löytää paljon tietoa, mutta myös hyvin ristiriitaista sellaista. Päätin nyt toistaiseksi luottaa hoitavien lääkäreiden mielipiteisiin ja jättää netin analyysit toisarvoisiksi. Järkytin jo aiemmin mielenrauhaani, kun keskustelupalstoilla pyörii mm. semmoinen väite, että hoitoja ei julkisella tehdä, jos FSH on yli 12. Toisessa paikassa taas luki että jos FSH on yli 15, niin mahdollisuudet tulla raskaaksi on 3-5%. Melkein tuli jo luovuttajaolo :/ Mutta toisaalta löysin yhden mielenkiintoisen TAYS:issa tehdyn tutkimusraportin huonon munasarjavasteen hedelmöityshoitopotilaista, jossa sentään "jopa" 20% raskautui.

HalleB, kiitos :)

Jonnuli, kuulostaapa tuskaisilta toimenpiteiltä :O Mikä ton rapsuttelun tarkoitus on?
 
Lempiviola sen rapsuttelun tarkoitus on auttaa alkioita kiinnittymään, mm sekoittamalla kohdun limakalvon puolustajasolujen toimintaa, jotka ehkä hylkivät alkiota muuten. Tällä on muistaakseni tutkittu olevan 20% paremmat mahdollisuudet alkiolle kiinnittyä. Mulle on edellisen kerran tehty tämä vuosi sitten jolloin kaikki solut kuukahtivat seuraavan kierron hoidossa, ei päästy kokeilemaan oliko siitä mitään hyöytä. Nyt tuon rapsutuksen yhteydessä otettiin myös limakalvoilta näyte, joka kertoo vastaako se kierron vaihetta. Sen tulokset tulee parin vkon päästä.
Ja kyllä, google on ystävä ja pahin vihollinen samalla :p toivottavasti teidän klinikkakäynti on hyvä!

Tässä pari linkkiä vielä missä rapsutusta on kuvattu:
http://www.midlandfertility.com/wp-content/uploads/337-endo-scratch-v01-062013.pdf ja
Endometrial Scratching -
 
Halle, tulehan kertomaan lääkärikuulumiset sitten tiistaina =). Ja kiitos piinatsempeistä, ihmeen "kivuttomasti" on mennyt, mulla on uusi duuni ja illat oli kaikki buukattu ties mihin, niin ei ole ehtinyt piinapäiviä edes laskemaan.

Jonnuli, toivottavasto nuo limakalvokokeet tuo hyviä uutisia. Onko sulla muuten noille clomeille ollut aina hyvä vaste? Mullahan ne ei oikein toimineet, limakalvo ei kasvanut ollenkaan ja lisäksi sain niistä keskushermosto-oireita. Mullakin on tuo papilloomavirus, voiko se äityä uudelleen? Mä olen luullut ettei, multa se on nyt vajaat 20 vuotta pysynyt piilossa.

Täällä mä olla möllöttelen, tuttu tilanne kävi loppuviikolla; "oireet" = tissien pienoinen pingotus hävisi, joten siirryin odottelemaan vuodon alkamista, huomennahan tulee 2 vkoa punktiosta. Sitten sain järkyttävän päänsäryn, joka kesti kaksi päivää eikä talttunut parasetamolilla. Se oli niin kammottavaa, että päätin ostaa testin ja testata, että saan ottaa rauhassa buranaa. No, ei ollut prismassa testejä ja päänsärkykin oli eiliseksi aamuksi kadonnut, joten jäi testaamatta. Virallinen päivähän on ilmeisesti vasta torstaina, joten sinne saakka voi ihan rauhassa odotella vuodon alkamista.

Hiskias pp10
 
Kylläpä sä Hiskias osaat ottaa rauhassa! Mä oisin kyllä kiertänyt Prisman jos toisenkin jollei ekasta olisi löytynyt. Tämä voi tietää hyvääkin, pidän kovasti peukkuja! Kiva että sulla on uusi duuni, sellaiset asiat pitää piinailun hyvin pois mielestä. =) Aiotko hankkia torstaiksi testin?

Mulla clomit alkukierrosta on saaneet 2-3 solua kasvamaan ja pistokset on aloitettu kp 7. Eli ei mikään hyvä vaste, käsittääkseni vähän niinkun inssiä varten ok vaste muttei mun tavoitteeseen eli ivf:n tarpeeksi soluja. Tällä mennään vielä seuraava kierto, sitten kysyn kyllä flare-up-kaavasta! Mullekin tulee järkyttäviä hedareita clomeista.
Se papilloomavirus voi kyllä uusia, jos sitä kantaa. Minullakin on ollut se n. 15 v sitten aktiivinen ja nyt se sitten taisi näkyä papassa. Vielä menee viikko ennen kun kuulen tulokset.

Halle miten lääkärikäynti?
 
Jonnuli anteeksi, mua huvitti tuo sun "en edes huutanut", kommentti kun tiedän itekkin miltä se tuntuu. Sulla nyt tylsää hoidon ja tulosten odottelua, tsemppiä! :)

lempiviola oon joskus "piristänyt" noilla tiedoilla. Taistelutahto on silti kova!

Hiskias toivon, että sinulla on onnistunut! :)

on:Mä tosiaan kävin tänään siellä lääkärissä. Seuraavaan kiertoon siirto. Pregnyl ja Luget tueksi. Kaikki alkiot sulatetaan ja yritetään viljellä blastoiksi asti. Jos blastoja tulee kolme, niin yksi pakastetaan.
 
Halle, hyvä, että jatkovilljelevät niitä alkioita sulatuksen jälkeen. Toivottavasti niistä tulee hyviä blastoja, jotka tarraa heti kiinni =). Mulla on tuo sama ajatuksissa, että jos ne "kelpoalkiot" selviäisivät sulatuksesta niin niitä voisi jatkoviljellä, koska alunperinhän kaikille pitikin tehdä pitkä viljely, sitten se muuttui niin, että siirretään kolmipäiväinen ja jatkoviljellään muita. Lopputulos oli kuitenkin, että siirrettiin kolmipäiväinen ja työnnettiin muutkin 8 soluisina pakkaseen. Että ihme touhua, tekevät mitä niitä itseään huvittaa.

No kuulkaas, viikonloppuna sanoin ystävälle, että tuhruilu alkaa sitten tiistaina, kun se alkaa aina 2 vkon päästä punktiosta. Niin siinä sitten kävi, joten pakko oli ostaa testi ja äsken sen tein ja negaahan se näytti. Ei onnistunut taaskaan, ei kelpoalkiolla eikä "liimalla".

edit: pakko oli mennä sitä testiliuskaa ihmettelemään, että eikö koskaan voi edes roskishaamua tulla - ja voitteko kuvitella. Sellainen siihen testiin oli ilmestynyt. YES, edes jotain on yrittänyt tapahtua, never before... =)
 
Viimeksi muokattu:
Hui Hiskias, ootko varma että nyt on vuoto kyseessä? Jospa sittenkin... Ihan mieletöntä että ainakin haamu tuli =) mä olisin varmaan siitäkin onnellinen kun ei koskaan ole tullut. Kyllähän tiputtelua saattaa olla vaikka olisi raskaana?

Hienoa Halle että pääsette heti eteenpäin ja alkiot saa jatkoviljelyn! Eli onko sulla nyt välikierto menossa?
 
Hiskias, kaikenlaisia vuotoja voi olla… Yksi tooooooodella pitkänmatkalainen helvetillisissä hoidoissa tuli kuin tulikin vuosien yritysten jälkeen raskaaksi tuossa ennen joulua, ja ensin sillä oli vuotoa alkion kiinnittymisen aikoihin, sit seuraavan kerran kun menkkojen olisi kuulunut alkaa… Ja joka vuodon kohdalla arvatenkin hirvittävä paniikki. Loppujen lopuksi kaikki oli ok. Välillä tuntuu, että ne alkuvuodot ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Pidetään nyt kuitenkin peukkuja vielä.
 
KTL
Heippa täältäkin ! Mekin saatiin plussa ekasta Pas:sta. Tosin niin tuli ekasta ivf hoidostakin, ainoat hedelmöittyneet solut ja molemmat tarras. Nyt vaan tää ruskea vuoto noudattaA niin samaa kaavaa tuon ekan ivf kanssa mistä siis keskenmeno rv5. Maanantaina on verikoe, viimeksi ehdin tuon vuodon takia käyfä kolmessa kokeessa jotta voitiin seurata hormonitason liikkeitä.. äh. Mut iloitaan pienistäkin onnistumisista :)
 
Hiskias, mikäs siellä on tilanne...? Tsemppiä!

KTL, onnea plussasta! Peukkuja että raskaus jatkuisi tuhruilusta huolimatta! Mikä sulla oli lähtötilanne?

Jonnuli-77, kiitos selvennyksestä :) Kaikkia keinoja sitä on keksitty, hyvä niin!

Meidän ensimmäiseksi ja viimeiseksi jäänyt ovulaation induktio puregonilla ja pregnylillä jäi kierroltaan 22-päiväiseksi, vaikka ovulaatiokin ilmeisesti tapahtui. Pakko se on siis vaan myöntää että ivf:t ovat ainut toivo, jos edes sitä. Ensi perjantain suunnittelukäyntiä odotellessa...
 
KTL tsemppiä maanantain verikokeeseen :)

Lempiviola, onpa hyvä, kun heti pääsee seuraavaan vaiheeseen. Kuinka nopeasti tuon suunnittelukäynnin jälkeen sitten pääsee hoitoon?

Se mun haamu tuli aamulla pp13. pp15 illalla, kun seuraavan kerran testasin, niin enää tuli vain "roskisviivanpaikka" :D. Ja Jonnuli, niin hullulta kun se tuntuukin, olen onnellinen jo pelkästään tuosta haamusta. Ilmeisen on toiveet käyneet vähiin, kun pelkkä haamukin onnellisuuteen riittää ;). No, se toi minulle lisää toivoa, liekö sitten turhaa sellaista, niin aika näyttää...
 
Hiskias, kyllähän se haamukin jo paljon kertoo, toivoa siis on :) Mitkäs sulla oli jatkosuunnitelmat?

Meille on punktio suunniteltuna maaliskuun loppuun. Täytyy sanoa että aika pikaista vauhtia mennään julkisella eteenpäin. Käytiin siis tammikuun puolessa välissä ensikäynnillä ja kun veriarvojen tulokset selvisivät, laitettiin heti ensimmäiselle ivf-listalle. Kiva että meidän tilanne otetaan tosissaan, mutta toisaalta, kiire siis todellakin on jos julkisella edetään tätä vauhtia :/

Mulla tulee vielä paljon kysymyksiä ivf:stä olettaen että sitä yritetään. En esimerkiksi ihan ymmärrä, kuinka punktioaika voidaan jo nyt tietää? Eikö oma kierto vaikuta siihen yhtään?
 
Lempiviola, mäkin kävin tämän nykyisen hoitorupeamani alussa huhtikuun lopussa ensikäynnillä ja amh:sta johtuen olisin päässyt jo toukokuun kierrosta ensimmäiseen IVF:ään. Julkisella ottaa vaan päähän niiden ainaiset välikierrot ja se, että ne lomailee 3 kk kesällä ja melkein kuukauden joulunaikaan sekä sen lisäksi saattaavat lomailla vaikka maaliskuussa, jos lääkäreillä sattuu olemaan loma. Että välillä se on jatkuvaa odottamista. Meillä pakkaseen meni ihmetykseksi 2 alkiota tästä kolmannesta IVF:stä, että niitä yritetään tämän välikierron jälkeen sulatella. Toisesta hoidosta pakkaseen menneistä 5 alkiosta kuoli sulatuksessa 4, joten toiveet ei ole kovinkaan korkealla.

Tuon punktioajankohdan pystyy hyvin laskemaan, varsinkin jos kierto on säännöllinen. Mulla on ollut mitaltaan lyhyet kaavat (1. lyhyt + 2 seuraavaa flareup), niin punktio oli ekassa hoidossa kp12, toisessa kp13, mutta tässä kolmannessa vasta kp17. Pitkää kaavaa mulle ei olekaan kokeiltu, kun ne ei meidän klinikalla sitä matala amh - tapauksille juurikaan kuulemma käytä, mutta ihan yhtä helposti sen pystyy laskemaan. Usein munasarjat vastaa lääkkeisiin "suurinpiirtein" samalla nopeudella ja ensimmäisessä hoidossa nähdään, että millä nopeudella. Se sun ensimmäinen hoito menee vauhdilla, kun kaikki on uutta ja ihmetystä täynnä! Paitsi piinapäivät, jolloin ei tapahdukaan sitten enää mitään ja joutuu kärvistelemään kaksi viikkoa :p
 
Hiskias, no hyvä että teillä on pakkasessa alkioita, toivottavasti molemmat selviävät sulatuksesta.

Mun mielestä sitä meidän punktioaikaa ei katsottu mun kierron mukaan, vaan lääkäri sanoi vaan että laitetaan teidät jo viikon 14 listalle (eikä myöhemmälle keväälle). Ja siitä laskettiin viisi viikkoa taaksepäin suunnittelukäynnin ajankohta. Noh, ehkäpä tämäkin asia selviää ensi viikolla! Jännittää mitä siellä sanotaan.
 
Hiskias, kyllähän toi kertoo hyvää että jotain on tapahtunut. Toivotaan että sulatus onnistuu, se olisi sitten vielä keväällä?

Lempiviola, toivotaan että pääsette sinne hoitoon pikaisesti ja suunnittelukäynti menee hyvin. On kyllä pikaista toimintaa, hyvä! Ihan kuten Hiskias sanoi niin eka hoito menee kyllä vähän katsellessa, ei voi tietää mikä vaste pistoksille on ennen kun kokeillaan.

Mä aloitin nyt eilen Clomit, oli kp2. Nyt alkaa vähän tulemaan hedaria, muita oireita en muistaakseni niistä ole saanut. Perjantaina pitäisi käydä lekurilla katsomassa tilanne. Ei taida muita olla hoidoissa tai piinailemassa juuri nyt?
 
Hiskias onnea toivoa antaneen hipaisun johdosta :hug: Mä olin ihan tyytyväinen lääkärin suunnitelmaan jatkoviljelun suhteen.

Jonnuli jep! Nyt on välikierto ja parin viikon kuluttua alkaa se kierto johon PASsia yritetään. :)

lempiviola kaikkea voi kysyä ja me vastaamme jos osaamme :) Tsemppiä!
 

Yhteistyössä