Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

HalleB, kovasti onnea noin hienosta saaliista! 11 solua, sehän on jo mahtisaalis! :D Toivottavasti saatte monta kaunista ja HYVÄlaatuista alkiota!

Calcifer, mulla ei aiemmin ultrissa ollu mitään epäilyä hiipuvista munasarjoista. Vasenta on sanottu laiskemman oloiseksi jo polin ensikäynnillä (ja sellaiseksi se on osoittautunutkin), mutta muuten ei mitään. Vasta IVF-stimulaatioiden huono vaste näytti sen, että ei taida olla enää ihan kaikki kohdillaan ja AMH mitattiin. Viime hoidon suunnittelukäynnillä vieraileva lääkäri oli jopa kirjoittanut, että yllättävänkin hyväkuntoisen näköiset ovariot. Samalla reissulla siis tuli se AMH-lähete. Mulla kuitenkin insseissä vuosi sitten ovis tuli ihan hienosti, yhdellä kiekolla jopa kaksi follia oli kehittynyt. Eipä kai ne siis sillon osanneet epäilläkään tällaista. Ja nytkin aina 0-ultrissa on ollut jotain follinalkuja siellä, mutta vaste vaan huono.

Wiennalle onnittelut tätäkin kautta! :heart:

Safir, sinulle myös sylintäydeltä onnea, en voi edes kuvitella kuinka mahtava fiilis varmasti on! :flower:

ON: meille tapahtui hirveitä hyvin menneen hoidon jälkeen. Sain polilta puhelun, että ne kaksi pakastukseen aiottua alkiota menetettiin :'(. Jäädytyslaitteeseen oli tullut vika kesken jäädytysprosessin ja alkiot siis menetettiin sen takia. Olivat olleet liian pitkään lämpimässä, ettei voinut ottaa riskiä. Oikein tuplahuono onni, kun nytkin käytössä oli ollut varalaite, kun varsinainen oli ollut huollossa. Siksi nyt ei ollut mitään varajärjestelmää käytössä. Kyllä tuota on ollut vaikea sulattaa. Kerrankin kun tämä kroppa ja miehen simpat olivat onnistuneet tuottamaan kolme hyvää alkiota, niin sitten tekniikka pettää! Ei ole kuulemma koskaan ennen noin käynyt. Käsittämättömän huonoa tuuria enkä voi ymmärtää, miksi tämän kaiken pitää osua meidän kohdalle... Nyt on tuon yhden siirretyn kohdalla menossa pp11 ja pitkin piinapäiviä on ollut sen verran menkkaoloja, että negan luulen tästä seuraavan...
 
Onnea HalleB kyytiläisestä :heart: Toivottavasti tärppää ja tiukasti kanssa!

ON: Mie soittelin tänään polille negauutiset ja joudun menemään sinne vielä toukokuussa tsekkauttamaan munanjohtimeni. Vasemmalta löytyi jotain sakkaa viimeks 2.folliultrassa ja se tarkistetaan. Tässä joutuu vielä leikkauspöydälle ennen seuraavaa hoitoa, jos lääkäri katsoo sen tarpeelliseksi. Muuten sinne oli kirjoiteltu, että jatketaan syksyllä samalla kaavalla. Eli ei onneks enää pitkää kaavaa mulle!
 
Rowan jos siellä johtimessa on nestettä, ni se saattaa haitata kiinnittymistä. Mulla oli toi toinen johdin tukkoinen aukkarissa ja sinnehän se yksi alkio sitten kiinnittyi. Olin helpottunut, kun pääsin siitä viallisesta johtimesta eroon. Tsemppiä ja voimia :hug:

Calcifer kiitos! :)
 
Rowan79 :hug: Kylläpäs teitä nyt todella koetellaan :'( nyt on punktio ohi ja 4 munasolua saatiin, vaikka kahta lähettiin hakemaan. Tuntuu kyllä lottovoitolta vielä tässä vaiheessa. viime punktiossa siis saatiin vain 1 ainokainen. Ja lääkäri sai jopa vasemman puolen rakkulan punktoitua ilman mitään ongelmia :) Nyt odottelemaan huomista ja tietoa hedelmöittymisestä. Kaksi siis siirretään jos mahdollista. Heti aamusta pitäis tieto labrasta tulla.
 
Hei vaan kohtalotoverit! Täällähän on tällainen ketju, just mua varten! Kun olen tuskaillut, että todella vähän tietoa matalasta AMH:sta ja hoitojen ennusteesta. Jotain englanninkielistä tutkimustulosta sentään löytynyt. Vastikään, IUI:hin valmistelevalla käynnillä, sain AMH-arvon "alle 0,2", siis googletuksen perusteella munasarjani reservit ovat lähes tyhjät. Polilla hoitojenaloituskäynnillä en arvosta sen kummempaa kommenttia saanut kuin että edetään hoitoihin, ensin IUI, mikä nyt on päällä, maanantaina olisi inseminaatio. (Lapsettomuustutkimukset meillä käytännössä aloitettu huhtikuussa 2011, mistä edettiin laparoskopiaan syyskuussa -11, koska ensisijaiseksi lapsettomuudenaiheuttajaksi epäiltiin endometrioosia, joka leikkauksessa todettiin) Katotaan nyt, miten 1. inseminaatio menee ja sitten siirrytään todennäköisesti suoraan IVF:ään, puolen vuoden jonotuksen kautta (jos julkisella puolella, kaikki potilaat kuulema samalla viivalla, ei kiireellisyysluokituksia). Muut hormoni- ym. testit olleet keväällä 2011 raja-arvojen sisällä, myös FSH 5,7 tulkittu ok:ksi. Ikää mulla on justjust 31 v.

Onko teiltä muilta missä vaiheessa mitattu AMH, vasta kun kevyemmät hoidot eivät tuottaneet tulosta ja kun todettu olevan aika edetä rankempiin? IVF-hoidoista on siis odotettavissa näillä arvoilla vähäisiä folleja ja vielä vähäisempiä munasoluja ja alkioita...

Mielenkiinnosta ja oman harhailevan ja syyttävän mielen lohdutukseksi olisi myös kiva kuulla, millainen tausta teillä muilla matalan AMH:n naisilla on. Onko tuo AMH suoraan verrannollinen ikään vai onko mahdollisesti muita voimakkaina vaikuttava tekijöitä taustalla, vai pelkkää sattumaa? Itse oon pohtinut, onko endometrioosini ja munasarjojen heikkouteen ja ennenaikaiseen(?) vanhenemiseen/taantumiseen/toiminnan lakkaamiseen vaikuttanut nuorempana noin viiden vuoden aikana noin 1 kuuri/vuosi syömäni Roaccutan/isotretinoiini vaikeaan akneen. Toisaalta mietin myös kuinka paljon laparoskopia tuhosi munasarjojen tervettä solukkoa johtaen tuohon AMH-arvoon. Onko teillä muilla endometrioositaustaa tai laparoskopia tehtynä? Mä oon jotenkin jo valmistautunut jo ennen ekaa IVF:ää, että tie vie lahjamunasoluhoitoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Sufka
Mulla on ikää vain 33 eli ei ikäkysymys. Kuulema munasarjat vain hiipuu ennenaikoja. Siskollakin alkoi vaihdevuodet ennen 40v eli kai periytyvää, vaikka äidillä ei näin ollut.
Meillä homma meni niin, että lapsettomuutta oli pitkään, yritettiin clomeja yms kevyttä. Solu tuli mutta limis kutistui joten negaa paukkui. Sitten päädyttiin suoraan ivf:ään jossa todettiin ettei soluja juuri tule isoillakaan hormoneilla ja solut oli aika huonoja.. Sit vasta tuli nää amh kokeet "markkinoille" ja tulos oli heikko. Kuitenki mun kierrot pelaa aika säännöllisenä joten lääkäri ehdotti juuri muutama pv sit IUItä. Koska soluja ei tuu kuitenkaan tarpeeksi IVFää ajatelleen, niin tehtäs lääkkeellinen (piikit+muut) IUI. Saa sit nähdä miten käy. Solureservin ollessa alhainen huonojen munisten todennäk.kasvaa. Joten hirveesti en jaksa lyödä toivoa tähänkään.
 
Mulla on operoitu endoa kaksi kertaa, molemmilla kerroilla ollut myös molemmissa munasarjoissa. Nytkin vasemmalla on kaks endo pesäkettä ja oikeella yks. Kolmatta kertaa ei leikata ellei kivut ylly niin pahaksi etten niitten kanssa enää pärjää. Mulla tuo amh arvo on 0,9 josta lääkäri sanoi että huomaa endon tehteen muniksiin vaurioita. Ja mulla ikää on 30. Meillä on yksi lapsi joka on luomusti saanut alkunsa ekan laparoskopian jälkeen.
 
En tiedä mikä mulla on syynä tuohon huonoon amh arvoon. ikää 25v että ei ainakaan tuo ikä. Laparoskopia tehty elokuussa 2011 pieleen menneen punktion seurauksena ja endometrioosia ei löydetty , mutta kiinnikkeinen pikkulantio kumminkin oli. Veikkasivat että jos joskus ollut joku tukehdus joka sitten aiheuttanut kiinnikkeet. Meillä siis luomulapsi joka syntynyt 2009. Hoitoja oli ehitty sillon sen verran alotella että neljä kiertoa ehin clomeja syömään ja sitte olikin taukokierto menossa ennen ensimmäistä inssiä, jota ei siis koskaan tullut. täytyy kyllä sanoa että tuo luomulapsi on kyllä todellinen ihme ku toista tehty kohta kolme vuotta ja nyt siis näyttää että ainoaksi biologiseksi lapseksi jääkin kun nyt tästä viidennestä ja viimeisestä ivf hoidosta on alkanut vuotelee jo pp9 verensekaista vuotoa. ajatuksena ois josko vielä voimat riittäis luovutettujen munasolujen kokeiluun. Huonosta amh arvosta huolimatta on meillä tullut hoidoista myös top alkioita, mutta raskautta ei koskaan ole hoidoista huolimatta saatu alulle :(
 
Sufka mulla ikää vasta 29 ja luomu poika vm -10 joka sai helpolla alkunsa. Taustalla ei ole mitään sairautta mutta joskus olen pohtinut sikarokotteen osuutta asiaan. Varsinkin kun poika sai niin nopeaan alun ja hänen syntymästään alle vuosi kun alettiin toista yrittää. Meille selvisi tilanne perus gynen tutkimuksissa. Siitä nopealla aikataululla siirryttiin lapsettomuusklinikan asiakkaiksi ja suoraan ivf. Solut mitä saatiin punktiosta (6kpl) olivat kuitenki ihan kelvollisia kun kaikki hedelmöittyi ja kolme alkiota tuli. En tiedä oliko lääkityksellä vaikutusta tuohon laatuun. Tuoresiirto kemiallinen, ensimmäinen pas plussa ja nyt tosiaan rv 5+2. Toivottavasti loppuun asti mennään.
 
Mulla ikää 27. Vuosi sitten laparoskopiassa löytyi endo. Umppari on myös leikattu. Viisi punktiota takana, jolloin myös sorkittu munasarjoja. Syy voi olla myös joku autoimmuunisairaus, mutta ainakin kilpparivasta-aine-koe oli normaali. Muita vasta-aineita ei oo otettu.

Eipä onnistunut hoito tällä(kään) kertaa..tänään pp15 sain luvan lopettaa tukilääkkeet ja lähteä kesälaitumille!
 
Pahoittelut HalleB :(

Mansikkatyttö. Eihän amh tai mikään omien munasarjojen toimintaan liittyvä noin muutoin huononna raskautumista. Luovutusjutut tehdään kuitenki keskimäärin hyvillä soluilla (toki luovuttajalta voi tulla huonolla mäihällä huonoja soluja) ja jos alkio on hyvä ja kaikki muut jutut kohdallaan, niin tärppimahd.on yhtä hyvä kuin kellä tahansa. Limakalvot ja muut kohdun olosuhteet kasvatellaan hormoneilla optimaalisiksi. Joten niin kauan kun kohtu on olemassa eikä sielä ole vikaa, niin mahkut on olemassa. Sit tottakai matkassa on muita murheita, jakautuuko alkio, tarttuuko matkaan jne jne.
Me ollaan menossa ko.hoitoja kohti.
 
Mansikkatyttö onko teille siis tulossa hoito luovutetuilla soluilla? Meillä nyt siis takana 5 tuloksetonta ivf hoitoa ja eilen soitin lääkärille että siirrytään luovutettujen jonoon. ennen kesätaukoa ois psykologilla käynti ja syksyllä sitte päästäs tositoimiin. Oliski mielenkiintoista kuulla kokemuksia semmosilta, joilla on alhainen amh-arvo että oisko luovutetuista soluista ollut sitten apua? Meillä ei koskaan tehty alkioille pitkää viljelyä niin ei ole tietoa mitä niille tapahtuu kahden päivän jälkeen.
 
Nannah86, itse asiassa jatkamme vielä hoitoja omilla soluilla ainakin tämän seuraavan hoidon. Pohdiskelen vaan näitä vaihtoehtoja "ajoissa"... Raskas päätöshän se olisi, mutta uskon miehen biologisen ja itsetehdyn lapsen olevan yhtä rakas kuin oma biologinen :)
Kannattaa varmaan kysyä tuosta luovutussolu-ketjusta..
 
Voi että tämä keskustelu kolahti minuun; ensimmäinen IVF-hoitoni päätettiin eilen kp 12 kun lääkkeille ei ollut mitään vastetta. Olen melkein varma että AMH-taso on pielessä, se selviää parin kierron päästä kun pääsen verikokeeseen.

Taustaa meistä sen verran että olen 34, mieheni 37 ja lasta olemme yrittäneet reilu kolme vuotta nyt. Pari vuotta sitten aloitimme tutkimukset ja niissä todettiin kohonneet kilppariarvot (n.7,5). Sitä on nyt sitten säädelty lääkityksellä ja samalla teimme pari inssiä tuloksettomina. Miehellä hieman enemmän liikkumattomia ja viallisia simppoja. Ovuloin itse säännöllisesti, kierto on aina 26-28 päivää eikä normaalissa kierrossa ole mitään ongelmia (ei PCO, ylipainoa tms). Olen urheilullinen, käyttänyt e-pillereitä ennen yrityksen alkua mutta menkkani ovat aina olleet niukat. Limis kasvaa kuitenkin ihan normaalisti. SIksi lääkäri ei ole osannut arvata mitään tällaista ongelmaa mitä nyt IVF:ssä kohdattiin. Unohdin eilen kysyä onko AMH otettu pari vuotta sitten vai onko se minulle uusi testi.

Nyt ekassa IVF:ssä aloitin kp 2 pistelyt Puregonin 150 annoksella, mitään ei tapahtunut, ultra kp 5 jossa samalla annoksella jatko, ultra taas kp 8 jossa annos nostettiin 300. Eilen sitten kp12 alkoi rusehtava vuoto ja ultrassa huomattiin että limakalvo on kutistunut, munasoluja ei ole kasvanut. Hoito keskeytettiin. Lääkäriltä ei saanut sitten mitään tukea, hän vaan toisteli sitä että "outoa kun olet kuitenkin niin hoikka" ja "tämä on todella harvinaista". Käski mennä uudestaan verikokeisiin kun edellisistä on aikaa. Lähdin sitten ihan tippa linssissä sieltä pois. Nyt pitää odotella välikierto. Olen vähän pihalla sen kanssa onko tämä nyt uusi kierto kun tumma vuoto jatkuu ja tulkitsen nämä menkoiksi? Silloin tämä on se välikierto. Onko teillä tietoa milloin AMH (mikä kp ja vuorokaudenaika) pitäisi ottaa, onko sillä väliä?

Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta jossa Puregon ei ole tuottanut kun lamaannuksen munasarjoihin? Minulle tämä oli tosi kova shokki ja yö meni pipariksi. Kaikki toiveet on ladattu näihin hoitoihin ja sitten MITÄÄN ei tapahdu... : /
 
Jonnuli-77 meidän lääkäri ainakin väestöliitosta sano että amh on joku uus juttu ja minulta se otettiin siis neljännen ivf hoidon jälkeen kun ei tosiaan ole oikein vastetta millekkään :( Nyt viimesimmässä ivf ssä myös mulla alko kp 12 ruskehtava vuoto ja menkkajomotus ja pregnyl piti pistää seuraavana päivänä. kävin ultrassa ja syytä vuodolle ei selvinny. sain antibioottikuurin tulehduksen varalta (johon en ite uskonut ) koska mulla yhdessä pas hoidossa ollut sama tilanne. silloinkaan vuodon syy ei selvinnyt. Vuotoa kestänyt molemmilla kerroilla pari päivää ja sitten loppunut. Minulta AMH otettiin muistaakseni kp 3. heti piti varata aikaa kun menkat alko.
 
Kiitos Nannah86 vastauksesta! Lueskelin että ilmeisesti sinulla on ollut Pergovar (?) lääkkeenä, onko sillä saatu folleja ja muniksia PAS:n asti? Täytyy selvitellä tätä vähän tarkemmin ja juuri noita lääkkeitä. Puregonia en ainakaan suostu käyttämään enää.

Googlailin myös ulkomaisilta palstoilta asiaa ja siellä on ihan konkreettisia suosituksia mm. akupunktiosta ja joistakin luontaistuotteista, joilla voisi olla positiivista vaikutusta AMH:iin. Pitää perehtyä vielä lisää, ainahan ne ovat sellaista juupas eipäs keskustelua mutta kaikkea voi kokeilla!

Minä jään seurailemaan tätä keskustelua mielenkiinnolla, ilmoittelen kun meillä tapahtuu joitan. Kovasti tsemppiä teille jotka vielä ennen lomia jatkatte hoitoja. ja onnea Murmeli-82:lle :heart:
 
Jonnuli-77 Mulla on ollut lääkkeenä vaikka mitä :D ensimmäisessä ivfssä oli gonal-f, sitten on ollut menopuria ja nyt viimesimmässä elonva+menopur. Tuota puregonia mulla ei koskaan ole ollut. Menopuria ollut useammassa hoidossa ja yhden kerran kävi niin että saatiin vaan 1 solu, joka hedelmöitty, mutta ei jatkanu enää siitä, joten siirtoon ei päästy. Eli mulla tuo menopur on toiminut erilailla eri hoidoissa. Lääkärikään ei osannut sanoa mistä voi johtua. ensimmäisissä hoidoissa mulla saatiin soluja ihan pakkaseenki asti (oisko paras ollu 4 solua ), mutta tuoresiirtoa kohti on saatu korkeintaan 1 pas ja on käynyt ihan niinki että ei oo päästy edes tuoresiirtoon :( minäkin löysin tosi vähän tietoa tuosta matalasta amh arvosta.
 
Palaan takaisin tähän ketjuun kun amh tuli takaisin arvolla 0,2... Eli erittäin matala. Mulla kuitenkin fsh ja lh oli ihan ok, näin lääkäri sanoi eikä muutenkaan ollut heti heittämässä toivoa. Eka ivf mulla siis kaatui huonoon vasteeseen Puregoilla. Nyt aloitan tänään piikittelyn Pergoveriksellä, heti 300ug. Toivon todella että kasvua saadaan aikaan.

Mulla heittelee lisäksi kilppariarvot, vuoroin liian matalalla ja lääkityksen vähentämisen jälkeen liian korkealla, tosi turhauttavaa. Sain lisälähetteen kilpparivasta-ainetestiin tämän ivfn aikana. Onko täällä ketään muita low-amh piinailijoita? Tai ketään kenellä Pergoveris tepsinyt?
 
Voihan AMH, mitä murheita se meille aiheuttaakaan : / Mulla se oli toukokuun alussa 0,3 ja muut arvot kohdillaan, kuten sulla Jonnuli. Lääkäri oli sitä mieltä, että yritetään tottakai, mutta yhtään ei ole aikaa hukattavaksi.

Nyt on ensimmäisen IVF:n PP3 meneillään. Kierron alkukartoituksessa näkyi kummassakin munasarjassa 4 aihiota, otin lääkkeeksi Elonvan, kun lääkäri oli sitä mieltä, että se herättää eloon kaikki reservit mitä on olemassa. No, hyvin se herätti, 3 kummaltakin puolelta. Lääkäri oli aivan innoissaan ja sanoi mulle, että ymmärränkö ollenkaan minkälaisen lääkerumban olisin saattanut joutua käymään läpi ja että nyt päästiin näin helpolla. Näistä 6 rakkulasta löytyi 6 munasolua, joista 4 hedelmöittyi ja tämä ainokainen kyytiläinen oli sellainen, jota voitiin edes ajatella siirtävän. Sekin 6 soluinen, vaikka olisi pitänyt olla 4 soluinen eli ei priimaa. Muut sitten roskiskamaa.

Kyllä on pistänyt miettimään, että kuinkahan tässä hommassa lopulta tulee käymään. Jos solujen laatu on tuota luokkaa, niin ei ole hurraamista. Kysyin lääkäriltä, että onko tuo solukato sen AMH:n syy, niin hän sanoi, ettei voi varmaksi tietää. Ensi kertaa varten kannattaa kuulemma vaihtaa lääke, kun tuo Elonva on vielä niin uusi tuttavuus.

MUTTA toisaalta, onnistumiseenhan tarvitaan vain 1 alkio ja olen monen monta tarinaa lukenut, että pienelläkin AMH:lla voi onnistua. Että eipä heitetä kirvestä kaivoon. Tsemppiä siis meille ja toivotaan, että tuo Pergoveris on se lääke, joka herättää ne sun reservit kasvattamaan munasolullisia follikkeleita :)
 
Hiskias miten jännät paikat sulla on! :p Näinhän se juuri on että onnistumiseen tarvitaan vain yksi, pidän kovasti peukkuja sulle!! Tuliko sinulla amh-arvot esiin ihan tutkimusten alussa? Mulla ei ole sitä perusverikokeissa testattu pari vuotta sitten. Nyt vasta kun Puregon vaste oli olematon niin lääkäri käski näihin testeihin.

Olen ulkomaisilta foorumeilta yrittänyt tätä amh-asiaa tutkia kun asia on aika uusi ja noita lääkkeitäkin tulee markkinoille uusina. Täytyypä kysäistä tuosta Elonvasta, viimeistään jos tämä Pergoveris ei toimi... mutta toivon todella että tepsii. Keskiviikkona on eka seurantaultra, tulen sitten raportoimaan ja kyselemään kuulumiasia taas!
 
Täällä kans yksi low AMH -yrittelijä... Tänään soitin Väestöliitolta verikokeen tuloksia ja tulos olikin yllättävän tyly. AMH-arvo oli 0,6. Viitearvo kuulemma 1-8, mutta sen kummempaa hoitaja ei osannut sanoa. Karulta kuitenkin kuulostaa mitä oon Googlen avulla löytänyt.

Oon siis vasta 28 vuotta eikä mulla ole mitään hoitotaustaa vielä. Ensimmäisissä VL:n tutkimuksissa ollaan ja kierronkartoituksessa lääkäri halusi tutkia myös AMH:n kun ultrassa näytti olevan vähänlaisesti munarakkuloita. Olin silti toiveikas kunnes tänään tuli musertavantuntuinen tuomio... En tiedä mitä tuosta lukemasta pitäisi ajatella. Viitearvoissahan alle 1:n tulos tarkoittaa menopaussin jälkeistä aikaa...

Muut täällä keskustelijat ovat ilmeisesti jo pitkän hoitotaustan omaavia? Mullakin varmaan IVF:t edessä vai mitä luulette? Vähänlaisesti tuntuu olevan keskustelua tästä koko aiheesta... Olis kiva keskustella kohtalotovereiden kanssa.
 

Yhteistyössä