Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

Hiskias olipa mukava lääkäri, kun selvisit käynnistä laskutta! Toivottavasti nyt, kaikesta vaivasta huolimatta, joutuisit noita lugeja noin kauan käyttämään :D :D

Hautomo, 83yrittäjä ja Jonnuli teillähän on kaikilla oikein mukava määrä folleja kasvamassa. Toivoavasti sitten solutkin löytyvät. Itse varmaan pyörtyisin onnesta, jos lääkäri näkisi seuraavassa hoidossa viisikin follia (tähän mennessä niitä on ollut kahdessa hoidossa yhteensä neljä).

Hautomolla on ollut surullinen kokemus :hug: Tuntuu niin väärältä, että kun tälläinen erittäin toivottu raskaus saadaan hoidoilla viimein aikaan niin kaikki ei menekkään niin kuin pitäisi. On siinä yhdellä ihmisellä kestämistä. Toivon sydämestäni, että tällä kertaa kaikki sujuisi onnellisesti loppuun saakka!

Tuba Factor elää jännittäviä aikoja! Olisikin oikein mukavaa saada plussa tähän "rupusakinkin" piiriin" :)

SariAleksandra tervetuloa joukkoon! Itsekin olen noita ikäasioita miettinyt. Olen jo/vasta 32-vuotias ja olen aina tähän saakka tuntenut itseni nuoreksi. Nyt on kuitenkin pakko antaa periksi sille tosiasialle, ettei kroppa ole samaa mieltä. Toisaalta kuitenkin lohdutan itseäni sillä, että mulla on vielä monta vuotta, jopa kymmenen, aikaa saada lapsi jollain tapaa. Itseäni ei "vanha" äitiys pelota. Tapasin juuri äidin, joka oli saanut hoidoilla lapsen 43-vuotiaana ja oikein onnelliseelta vaikutti koko perhe.

Luovutetuista soluista en vielä kovin hyvin tiedä, sitä tietoa lukuunottamatta, että meillä ne todennäköisesti ovat edessä. Sen verran lääkäri vihjasi, että meidän kaupungissa niitä "ei ole" ja maksusitoomusta hoitoon ei voi saada. Eli jono on varmasti vuosia... no onpahan aikaa säästää. Hoitoa ulkomailla me ei voida oikein harkita, koska käytämme miehen pakastesiittiöitä ja niiden kuljettaminen ulkomaille olisi liian vaikeaa. Alkioadoptio ulkomailla on siis ainut vaihtehto. Minulla on kolme siskoa, joilta voisin kenties saada munasoluja, mutta en ehkä haluaisi. Pelkään, että siitä voisi koitua jotain ongelmia myöhemmin. Haluan mieluummin tuntemattoman luovuttajan.

Matkalta siskojen kanssa on nyt siis palattu ja selvitty. Selvisin oikeastaan aika hyvin siskon raskaushehkutuksesta ja pystyin siihen osallistumaankin. Välillä oli kyllä pakko vetäytyä sivummalle vetämään henkeä. Yksi siskoistani yritti selvästi välillä vaihtaa puheenaihetta, kun raskaana olevan siskon vaivojen valitus tms. alkoi mennä liian pitkälle... Taisi ajatella, että minä en kestä...
 
Huomenna tosissaan punktio... Paniikki nostaa päätään. Jotenkin kun on ennen tehty sairaalassa niin on luottavaismpi olo kun nyt tuolla "toimistomaisessa" mestassa yyyh.. Enkä ollenkaan saanu sellasta kuvaa että antaisivat juur mitään myrkkyjä suoneen vaan lähinnä hoitavat kipua... APUAAAAAH!!

Itse olen jo ihan pyörällä kaikista lääkkeistä mitä olen itseeni törkkinyt ja kurkkuuni kitannut... Fostimonia, Orgalutrania, jotain pitkävaikutteista kortisonia (ei predisolonia joka on kuulemma lyhytvaikutteinen ja enempi käytetty) irrotus tehtiin uskokaa tai älkää kahdella gonapeptylillä ja kohta nousee kortisoniannos tuplaan ja alkaa lugesteronit ja zumenonit.... Eikä muuten varmaan menny yhtään lääkkeen nimee oikeen kirjoitusasuiltaan :D Mut juu... olen aivan äimänä ja kyttään vaan paperista aina mitä tänään syötäisiin... tai piikitettäisiin... tai tungettaisiin yleensäkin johonkin ruumiin aukkoon....

Huomenna ajattelin mennä vielä töihin 04.00 aikaan ja lähtee 9 aikaan hipsimään lekurin suuntaan... :D Punktio olis 9.50 joten eiköhän se siitä jos nappaan ysiltä töistä lähtiessä vähän diapamia kävelymatkan ratoksi niin mähän oon hyvässä nousussa sitten pedillä...

Tsemppiä meille kaikille ja onnea piinailuun... Tää taitaa olla menoa taas... mun kohdallani kohti uusia pettymyksiä...
 
Yrittäjä, hyvin se punktio menee. Ja mulla ainakin just ne kipulääkkeet pistää vintin hetkellisesti sekaisin. Meidän klinikalla punktio tehdään myös "toimistossa", mutta kun sinne toimenpidehuoneeseen pääsee, niin ihan "normitoimenpidehuoneelta" se näyttää.

Sain tänään Simpukka-lehden :attn: ja siellä tutkimuksia osastolla on kerrottu siitä rapsutuksesta. Briteissä oli tehty 500 naiselle rapsutus ja heistä 48 % tuli raskaaksi ja 500 naisesta joille ei tehty, 28 % tuli raskaaksi. Peukutan siis rapsutukselle, vaikka se miten iljettävältä kuulostikin :D. Sitten lehdessä kerrotaan uudesta brittimetodista, jolla neljääkymmentä lähentyville luvataan parempia hoitotuloksia. Siinä tehdään alkioille geneettistä tutkintaa ja sen lisäksi ne pakastetaan ennen siirtoa. Viimeisimmät tulokset ovat osoitaneet, että alkion pakastaminen ennen siirtoa nostaa raskauden todennäköisyyttä ja että naisen elimistö vaatii 2 kk palautumisen tasapainoon hoidon jälkeen.

Että näillä tiedoin taas jaksetaan eteenpäin :popcorn:
 
Täällä tänään ensimmäinen ultra takana 5 menopurpäivän jälkeen ja pettymyksiä tuli, eli muutama siellä näytti kasvavan mutta olivat niin pieniä, eli noin 7mm ja pitäisi lääkärin mukaan olla 11-13mm. Lääkäri kehotti valmistautumaan että ehkä ne muutamat ei sieltä enää kasva tarpeeksi, sillä menopur on alusta lähtien ollut 450 eli enää annostusta ei voi suurentaa.

Lääkäri heitti ajatuksen että kun seur käynti on perjantaina ja sit maanantaille oli punktio suunnitteilla että ivf muutetaankin inseminaatioksi. Syy että jos vain muutama rakkula hyvä, niin kannattaako tehdä kallista koeputkea ja että se on helpompikin-tai jotain tälläistä.

Heräsi ajatuksia...eikö inseminaatiossa ole vielä pienempi mahdollisuus onnistua kuin koeputkessa ja kun vika on vain ja ainoastaan minussa, miehen simpat huippuluokkaa, eli miksi inseminaatio?

Toinen iso ajatus tuli mieleen, eli olen aina ovuloinut hyvin ja ultrissa aina on näkynyt hyvin folleja(siis ennen lääkitystä) ja ultrassa vko sitten näkyi 4-5 follia ja nyt tilanne tämä, niin heräsi ajatus että kun olen 2 vkoa käyttänyt synarelaa laukkautamaan omaa tuotantoa, niin onko käynyt niin että nekin vähät jotka joskus on ollut, niin synarela on ne tuhonnut. Muistelin että joku joskus kirjoitti ja kritisoi pitkää kaavaa että sumute lakkautti sen vähänkin oman tuotannon jota on ollut.

Kertokaahan nyt palstan konkarit minulle kun teillä on niin paljon tietoa ja kokemusta näistä asioista että miltä ajatukseni kuulostaa eli miksi inseminaatio koeputken sijaan ja tuottaako se senkään vertaa hyvää tälläsessä tilanteessa. Ja voiko olla niin että synarela tekee katoa jo ennestään vähissä varastoissa?

Otin tiedon hyvin lääkäriltä vastaan ja kyllähän minä sen tiedän että mahdollisuudet on pienet, lääkäri siitä aina muistuttaa, mutta kun lähdin kotia ja menin kauppaan, niin joka hyllyn takana oli äiti pienen vauvansa kanssa ja toisten hyllyjen takana oli naisia kauniisti maha pystyssä ja minä vanha akka pyyhin silmiäni ihan urakalla. Kyllä moni varmaan luuli että voi voi kun on paha silmätulehdus...kyllä niin raskas kauppareissu oli. Puhumattakaan siitä että taas kerran kun ajettiin lääkäriin, Arttu Viskari lauloi radiossa kauniin ja niin koskettavan kappaleensa Ikuisesti kahdestaan.
Huh mikä päivä :'(

Toivottavasti teillä muilla on ollut hyvä päivä ja jotain positiivista tapahtunut tällä rintamalla.
 
Miten onkaan Yrittäjällä mennyt punktio! Toivottavasti saadaan kuulla positiivisia uutisia!!

SariAleksandra voi miten tutulta tilanteesi kuulostaa! Meillähän kävi viime hoidossa juuri niin, että suunniteltu icsi vaihtui lennossa inssiksi, kun folleja näkyi vaan yksi ainoa. Pahoittelut huonoista uutisista! Tokihan inssissäkin aina kuitenkin mahdollisuus raskauteen on. Itse olin tavallaan ihan iloinen inssistä, kun saatiin edes yksi mahdollisuus... Aiempi icsi kun oli päättynyt siihen, ettei alkioita, eikä siis siirtoa tullut. No meille ei inssiä enää kannata tehdä, kun siittiöiden laatu kärsi kovasti sulatuksessa.

Täällä on tänään päällimäisenä tunteena katkeruus. Sain lääkäristä eilen postissa papereita, joiden joukossa oli mm. labratuloksiani hoitotaipaleen ajalta. Nythän mulla on ollut ongelmana tuo matala AMH-arvo, joka viime syyskuussa oli vain 0,2. Noista labratuloksista selvisi, että vuosi sitten sama arvo on ollut melkein 3. Eli se on romahtanut puolessa vuodessa. Meillä siis on tainnut maksaa lapsen se, että jouduttiin odottamaan hoitoihin hakeutumisen jälkeen yli vuosi ennenkuin mitään tehtiin.

Jos elämässä yleensäkin niin etenkin tässä hommassa jossittelu on turhaa. Mieleen on kuitenkin väkisinkin tullut, että jos oltaisiin päästy heti aktiiviseen hoitoon olisi tulos voinut olla kovinkin erilainen. Puhumattakaan siitä, jos oltaisiin hakeuduttu hoitoon heti kun puoli vuotta yritystä oli täynnä (miehen syöpätaustan vuoksi tämä olisi ollut mahdollista). Nyt odotettiin vuosi ja se oli siis liikaa.

Fiilis tulevan hoidon suhteen on muutenkin huono. Ennen ekaa hoitoa olin toiveikas ja ajattelin, että entäpä, jos raskaus ei alakaan... Toisessa hoidossa olin realisti ja ajattelin, etä jos nyt siirtoon asti päästäisiin... Nyt ennen tätä kolmatta hoitoa olen kyllä aika pessimistinen ja ajattelen, että, jospa rahkeet siihen punktioon edes riittäisivät.... Siirrosta, saatika raskaudesta en oikein osaa enää edes unelmoida.

Ennen kahta aiempaa hoitoa olen ollut innostunut ja odottanut hoitoja innostuneena. Nyt hoitoa odotan lähinnä kauhuissani ja ahdistuneena. Jostain pitäisi se toivon ripe löytää, mutta vaikeaa se on, etenkin, kun takaraivossa on tieto, että, jos tämä hoito menee pahasti pieleen on peli pelattu. Meillä ei ole enää koskaan mitään toivoa. En ole vielä löytänyt sitä sisäistä rauhaa, joka pystyy hyväksymään asian.

Vähän oli ankea päivitys. Toivottavasti muilla olisi iloisempia ajatuksia!
 
Amalia Armas: No huh huh, amh-arvo tipahtanut puolessa vuodessa noin paljon, mikä ihme sen tekee noin pienellä aikavälillä?

Vai että sisäistä rauhaa pitäisi löytää ja hyväksyä tilanne, MUTTA MITEN? sen löytää??
Pakkohan se olisi jossain vaiheessa löytää ja hyväksyä tilanne, mutta helpommin sanottu kuin tehty!! Näitä asioita on vain niin vaikea hyväksyä ja myöntää itselleen että tämä oli tässä - mielestäni niin mahdoton tehtävä :'(
Voimia sinulle :hug:

83yrittäjä: Kuinka punktio meni? Odotan kans mielenkiinnolla uutisia ja tietenkin niitä hyviä uutisia.
 
Yrittäjä miten meni? Toivottavasti selvisit "toimistotoimenpiteestä" hyvin!
Hautomolla tosi hyvä saalis myös, taitaa olla jopa poikkeuksellista näissä piireissä :)
Milloin teillä on siirrot?

Sarialeksandra, voimia lähettelen ja munasolujen kasvutuulia! Toivottavasti tilanne vielä muuttuu ja solut saavat kasvupyrähdyksen. Minullakin on tässä kierrossa vähän hitaasti kasvavat. Noiden jarrulääkkeiden vaikutusta voin vain spekuloida. En tiedä osaavatko lääkäritkään aina sanoa miten ne käyttäytyvät amh-potilailla mutta oman fiilikseni mukaan en lähtisi mielellään mukaan jarruihin vaikka lääkärini sitä suosittelisi. Joillakin se voi taas olla tuloksekas hoito mutta miksei tuota kannattaisi yrittää myös ilman jarrua? Tiedä häntä. Toivotaan että munasolut jaksavat kasvaa vielä! Inssissä tosiaan pitäisi onnistua paremmin jos vika on miehessä. Kyllä siihen kannattaa mennä jos ei ivf-hoitoa tulisi. Hallelle on muistaakseni taidettu muuttaa ivf lennosta inssiksi, käsittääkseni aika yleistäkin.

Amalia niin tuttuja tunteita! :hug: Aika nopeaan se taso sitten voi vaihdella, pelottavaa. En edes halua tietää mitä se itselläni on nyt. Epäreilua että hoitoon ei pääse aina niin nopeasti kun olisi tarpeen kun aika tosiaan valuttaa mahdollisuuksia.
Olen itsekin epäonnistuneiden hoitojen jälkeen masennellut ja jossitellut ihan samalla tavalla. Miettinyt juuri sitä että jos amh olisi tutkittu jo alussa, 3 vuotta sitten niin oltaisi säästetty 2 vuotta hoidoissa ennen kun sitä ongelmaa huomattiin. Meillä voisi olla lapsi ja toinenkin jos olisi alkanut tähän aiemmin... Ja aina sitä vaan noustaan taas.
Yritän itse pitää ne jossittelut taka-alalla ja keskittyä siihen että otan kaikki mahdollisuudet nyt irti. Lähetän samoja positiivisuusajatuksia sinne, nämä uudet lääkkeet voivat auttaa! :)
 
Hiskias kiitokset vielä tilastoista, huippua että rapsutuksesta on apua! Voikohan sen tehdä toistekin :) en kyllä ihan heti lähtisi ja toivon ettei tarvitsekaan!
Unohdin raportoida omat tilanteet kun täällä on niin aktiivista keskustelua. Kivaa :)

Menen huomenna seurantaan, maanantaina solut olivat n. 10-14 mm kp 10, 5 päivää pistosten jälkeen. Hitaasti kasvavat. Nyt katsotaan että jatkanko perjantaihin asti piikittelyjä vai päästäänkö jo pe punktioon. Veikkaan että punktio menee maanantaille ja jatkan viikonlopun yli lääkkeillä. Silloin mahdollinen siirto olisi vasta vapun jälkeen mutta huomenna tiedetään lisää.
 
TÄDÄÄÄ!! Mä oon hengissä!!

Heräsin 03.00 ja menin neljäksi töihin... vähän vajaa kympiltä oli punktio ja se meni... ööö... no ihan jees... En nyt heti huomenna haluis taas uudelleen mutta pelkäsin pahempaa. Antoivat lisää kipulääkettä ja muita mömmöjä eikä ne mun vinttiä saanu yhtään pehmenemään niillä. Olen ylpee itsestäni!! Sieltä saatii kasaan 6 solua.

Noista jarruista... Pitkä kaava on huonosti munivilla ihan hyvä juttu. Itse sain paremmin soluja pitkällä kaavalla kuin lyhyellä... Väittää oma lääkärini että menopur on melkein paras huonosti muniville mutta Fostimon on kuulemma hänen mielestään kaikkein paras.

Hui halvattu että tuli järkky määrä lääkkeitä taas kouraan... Nyt menee yhteensä 800mg lugesteronia... suun kautta 16mg pitkävaikutteista kortisonia... Sitä pirun "vaihdevuosilääkettä" zumenonia... Nyt yllärinä tuli vielä pregnyliä parina päivänä pieni annos ja hetkenpäästä yks gonapeptylikin vielä tirvastaan... Että ei loppunu yllärit vielä tähän punktioon... En ymmärrä miten mä muistan noi kaikki!!!

Huomenna soittoa klinikalle josko siellä olis hyviä uutisia ja solut olis hedelmöittyneitäkin vielä... Päivä kerrallaan edetään ja pohditaan tehdäänkö pitkä viljely vai mitä tehdään... Luotan lääkärin osaamiseen... ei tässä muukaan auta.

Hautomo> Onnea melkoisesta saaliista! Toivottavasti saatte huomenna hyviä uutisia hedelmöittymisistä!!

Aleksandralle tsemppiä!! Tuo on kauheaa kun maksimeillakaan ei tunnu kasvavan. Toivottavasti vielä keksittäisiin joku buusteri tai ehkä joku toinen stimulaatioaine toimii paremmin?? Itselläni ei ole ongelmaa jos joudutaan käyttämään lahjasoluja joskus tulevaisuudessa kun omat ei toimi... Siihen sinäkin voit ehkä tuudittautua jos vaan se omaan mieleen sopii.

Hyvä meijän joukkue!
 
Yksinpuheluni jatkuu... Punktiossa lääkäri sanoi että viisi solua löytyi... Myöhemmin oli paperissa kuusi... sitten taas tänään oli puhelimessa viisi solua punktoitu ja niistä hedelmöittynyt VIISI! Jumankauta!!! Huominen näyttää mitä tehdään... Pistetäänkö jo huomenna veijari kyytiin vai perjantaina vai otetaanko riski ja vetästään maanantaihin asti...

Hautomo> Toivottavasti sinullakin on iloisia uutisia! Päästään kimpassa jännäämään!
 
Onnea Hautomolle ja Yrittäjä83.lle hienoista punktiotuloksista!!! Toivottavasti Jonnulinkin follit ottaisivat kasvupyrähdyksen!!!

Itse tänään soittelin klinkalle, kun en löytänyt reseptejäni e.resepteistä, vaikka niiden siellä piti olla. Ja niinhän se sitten oli, ettei lääkäri ollut reseptejä kirjoittanut, vaikka sumuttelu olisi tarkoitus aloittaa jo ensi maanantaina. No soiton tulos oli se, että näillä näkymin sumuttelu ja jo aiottu ultra (8.5.) aikaistuvat kahdella päivällä. Eli siis sumut tulisivatkin kehiin jo viikonloppuna (jos vaan lääkäri ne nyt sitten kirjoittaa). Huomenna pitää soitella taas niin selventävät tuota hoitokarttaa.

Hui hui. Tässä sitä taas pian siis mennään. Nyt vaan täytyy toivoa, että DHEA ja menopur teksivät tehtävänsä ja viimeinkin se kauan kaivattu alkio saataisiin....

Oman lisämausteensa tähän hoitoon tuo se, että aloitan toukokuussa kesätyöt (olen siis opiskelija) lastensuojelulaitoksessa, jossa on paljon aivan pieniä vauvoja. Saa nähdä miten pää kestää.... No toisaalta olen menossa tulevaisudessa töihin lastensuojelualalle, eli pakko tässä vaan on yrittää selviytyä, en kuitenkaan ole valmis luopumaan vielä ammattihaaveistanikin tämän lapsettomuusasian vuoksi.

Olen myös opintojeni ja tuon harjoittelupaikan myötä valmistamassa itseäni siihen mahdollisuuteen, että sijaislapsi voisi joskus olla meille oikein hyvä vaihtoehto... Mies pitäisi vaan saada vielä innostumaan asiasta.
 
Siirto on mulla perjantaina. Jos mitään ei kuulu siihen mennessä, niin hedelmöittyneitä on ja siirtoon päästään.
Mulla oli ihan normaalin lyhyen hoidon jarrut, eli Orgalutrania pistelin. Sehän estää vain munasolujen irtoamisen. Inhaa pistää, ku siinä on niin kaamean tylsä neula :p
Nyt menee sitten Lutinusta 600mg päivässä, mikä on puolet enemmän kuin viimeksi.

Mulle joku lääkäri sanoi, ettei kohdallani pitkää kaavaa tulla edes näillä näkymin koittamaan, kun lyhytkin tuottaa tulosta, ja pitkässä oli alhaisella AMH:lla riski, että munisten toiminta oikeasti loppuu :p
 
Hautomo76: Mahtava saalis sinulla-Onnea perjantaille!

83-yrittäjä: Onnea myös sinulle matkaan-viidesti onnea!

Jos minulla päädytään ivf:n sijaan yhtäkkiä inssiin, tarkoittaako se että tekevät myös aukiolotutkimuksen ennenkuin inssi voidaan tai kannattaa tehdä? Lääkäri vain alkuvaiheessa jotain aukiolotutkimuksesta puhui ja sanoi jotain että minun kohdalla se ei pakosta ole välttämätön kun raskaudet alkaneet -07 ja -11 vaikka -11 tosiaan päättyi alkuraskauden keskenmenoon. Mutta siis jos tuolloin onnistanut, voiko tässä ajassa "röörit tukkeutua"?

Tuosta sumutteesta tosiaan puhutaan että vähentää jo ennestään vähiä varastoja alhaisilla amh-tapauksilla, mutta tarkoittaako tuo että vain tässä kierrossa ei sumutteen takia niitä syntynyt vai voiko olla niin että ei niitä enää seuraavissakaan kierroissa synny-kiitos sumutteen?

On se hyvä että on tälläinen palsta kun näitä kysymyksiä tulee tämän tästä mieleen ja onneksi täältä löytää vastauksia - kiitos teille!
 
Hautomo ja Yrittäjä, tsemppiä perjantaille (tai maanantaille) :) Aika loistava saalis yrittäjällä! Aika massiiviset lääkemäärät, olisin itse ihan pulassa kun nyt jo kahdella piikillä meinaa olla liikaa.

Minäkin näköjään sekoitan jarrut ja jarrut, lyhyen kaavan jarrut (orgalutran) on itsellänikin tietenkin ollut mutta meinasin ennemmin pitkän kaavan edellisen kierron sumuja/jarruja - terminologia hukassa ;). Niitä en lähtisi kokeilemaan kun muutama solu saadaan näinkin. Pitääkin kysyä mahdolliseen seuraavaan hoitoon että voisikos Menopuria tai sitä Fostimonia kokeilla Pergoveriksen sijaan... Tänään ultrassa oli 3 solua 11-18mm ja päätettiin siirtää maanantaille punktio. Perjantaina käyn vielä tarkistamassa tilanteen.

Sarialeksandra, voipi olla että et tarvitse sitä aukkaria kun sinulla on raskauksia takana.
 
Tuosta pitkä ja lyhyen hoidon erosta... No joo, itselläni ei ainkaan ole pitkä kaava tuottanut hääviä tulosta. Lyhyttä kaavaa kokeiltiin 2012 tammikuussa, jolloin saatiinkin inssiä varten kolme munasolua (ja inssi peruttiin, koska soluja oli liikaa). Tuolloin annostus oli 50 IU Puregonia ja myöhemmissä pitkissä kaavoissa 150 IU(kolme solua) ja 300 IU(yksi solu). Olenkin siis vähän miettinyt, että josko mulla lyhyt kaava toimisi paremmin... MUTTA tosiaan tuolloin tammikuussa 2012 AMH-arvoni oli 2,9 ja seuraavissa hoidoissa 0.2 eli ero selittyy luultavasti tuolla....

Aion kyllä huomenna, kun soitan lääkärille hoitokaavasta kysyä, eikö kuitenkin olisi perusteltua kokeilla lyhyttä kaavaa, toisaalta ilmeisesti lyhyessä kaavassa johtofolli saattaa ottaa liian kovan kasvuspurtin ja jättää muut jälkeen, jolloin folleja tulee siis vain yksi.

Löysin aiheesta tutkimuksen, jonka mukaan kaavoilla ei juuri näyttäisi olevan eroa. Tutkimus on valitettavan vanha, mutta linkitän osoitteen tähän silti

http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu05107.pdf
 
Ootte leidit niin aktiivisia täällä, ettei tässä meinaa pysyä perässä, varsinkaan kun itselle ei tapahdu mitään :D

Hautomo ja yrittäjä olipa hienot punktiosaaliit! Pidän peukkuja teidän alkioille, jotta ne jaksaa jakaantua.

Yrittäjä, sähän oot oikeen lääkeboostauksen saanut, toivon niin, että siitä olisi apua :heart:.

Sarialeksandra, harmin paikka tuo, ettei soluja tunnu kasvavan :(. Kyllä se ikävä kyllä taitaa olla niin, että ne munasarja voi siitä sumuttelusta pidemmäksikin aikaa lamaantua kuin vain hoitokierron ajaksi. Äläpäs kuitenkaan vielä lannistu :).

Amalia, onhan pirullisen nopeasti pudonnut tuo sun amh – arvo. Mulla on sellaista ”hämärää” muistikuvaa, että se saattaa jonkun verran vaihdella kierron päivän mukaan. Oliko sulla mitattu se kummallakin kerralla samoihin kierron aikoihin? Onneksi tulit katsoneeksi niiden reseptien perään, siinä olisi taas adrenaliini virrannut, kun apteekissa olisi huomattu, ettei reseptejä ole :mad:.

Jonnuli, toivotaan että muutama mattimyöhäinen ehtisi mukaan punktioitavaksi. Montako follia sulla aiemmilla kerroilla on ollut?

Hautomo, onko tuo lutinus ”stydimpää” kuin luget? Mikähän siinäkin muuten on, että tota Lutinsta / lugea määrätään erilaisia määriä eri klinikoilta? Mun lugeannos on aina ollut 800 mg / päivä, vaikka paketissa on maksimina 600 mg. Ja oireet on sitten ollut sen mukaiset, pikkasen nimittäin tuppaa huippaamaan.

Mulle sanottiin heti amh – tuloksen tultua, ettei pitkä kaavaa edes kokeilla, juurikin sen takia, ettei munasarjat lamaannu kokonaan. No, luulen että tämänkin asian puolesta ja vastaan on 2 ”koulukuntaa” ja tokihan se on niin yksilöllistä, mikä toimii kenelläkin. Huomenna jos saisi aikaiseksi hakea lääkkeet. Pikkasen huvitti, kun mun reseptissä on 10 pakettia lugeja. Nihilistinä ostan tietenkin juuri sen satsin, jotka riittää testipäivään saakka :cool:. Ootteko muuten muistaneet myös lisäravinteita popsia Q10:a + B-vitamiineja?

muoks; Amalia, tuon tutkimuksen luettuani tuo mielikuvani kierron päivän vaikutuksesta amh:n mittauksessa oli oli siis "todellakin hämärä". Siellähän se luki ettei sillä ole merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Hiskias: Ei se käsittääkseni stydimpää ole, vaan vaihtoehto.
Olen allerginen pähkinälle jonkin verran ja Lugesteronissa on käytetty pähkinäöljyä...
Selvisi muuten viime keväänä, kun ihmettelin helve*****stä kutinaa lugehoidon aikana. Hiivamaista, järjen vievää kutinaa kun sitten valittelin lääkärille, niin hän totesi, että olen tod.näk allerginen pähkinälle ja vaihdettiin lääke lutinukseen.
Ärsyttävä piirre siinä on hinta(ei muuten ole Kela-korvattava joten 3 pakettia maksoi 110e :p ) ja hulahtelu. Hulahtaa aina sellainen valkoinen möhnä pöksyihin, niin, että on pakko käyttää sidettä koko ajan :/

Mulla on kourallinen lääkärin (kilpirauhasen hoitoon erikoistuneen) määräämiä lisäravinteita, joissa on mukana tuo Q10 ja B-vitskut. Oli B12- ja D-vitamiineissa puutosta. Samasta syystä syön myös rautalisää.
 
Yrittäjä83, hienostihan noita soluja saatiin, tsemppiä niille että selviävät kaikki jatkoon!

Hautomolla myös hieno saalis. Toivottavasti perjantaina saatte hyviä uutisia!


Täällä pp9 ja menkkasärkyjä on tänään ollut taas. Palasivat, kuten edellisessäkin tuoresiirrossa kävi (ja negaa heilahti). Koitan pitää lippua silti korkealla, kun niin monella on ollut menkkakipuja raskaudesta huolimatta. Perjantaina tulee 2vk punktiosta täyteen, ja silloin on aina läpivuoto alkanut. Testejä ootellessa.... (Tilasin jo 3pv sitten. Saamarin nettikauppa!)
Klinikalta saatiin epikriisi tänään: 1 alkio pakastettu peräti 6vrk ikäisenä. Iso poika siis jo! Olen hyvillä mielin tästä, koska olin ihan varma että tästä rupusakista ei yksikään selviä pakkaseen asti. Ei sen selviämistä sulatuksesta mikään takaa, mutta onpahan jotain tekemistä seuraavaa ivf-kierrosta odotellessa :)stick:).
Ja sitten toisaalta, kun noista kolmesta huonommasta roskiskandidaatista yksi selvisi hengissä jatkoviljelystä, on tällä kohtuun siirretyllä kaksosella ehkä fifty-fifty tsäänssit olla ihan kelvollinen, eks niin?!
 
Huomenna on vaikeita päätöksiä varmaan tehtävänä... mitä pistetään pakkaseen ja kokeillaanko pitkää viljelyä heti vai hetkenpäästä yms. Pelottavia asioita päätettäväksi kun ei mistään mitään tiiä. Toivottavasti lääkäri osaa ohjata minua selkeästi :D

Mites teillä on tehty? Onko pitkiä viljelyitä tehty ja montako siirtoa on ollu takana kun on pitkään viljelyyn menty? Kuinka suuria katoja teillä on käynyt?
 
Tuba factorille peukut pystyssä paremman vaihtoehdon puolesta :heart: Olen itsekin järkeillyt sen niin että samat oireet voi olla anyway eli ei vielä heitetä romukoppaan toiveita. Hieno pakkasukko teillä!

Yrittäjälle tsemppiä päätöksiin, toivotaan että saalis on hyvä. Juuri tuossa asiassa toivon että lääkäri osaa kertoa riskit ja onnistumismahdollisuudet eri vaihtoehdoissa, olisi edes vähän helpompaa päättää. Itselleni on tehty 2 ja 3 pv viljelyt, tällä solumäärällä eivät ryhtyneet pidempään viljelyyn (vielä).

Hiskias mulla on aina ollut nämä kolme solua. :heart: en kai muni enempää. Tai ekalla kerralla muistaakseni neljä mutta yksi kuukahti heti. Voi muuten olla että nyt mulla on yksi folli ottanut vähän johtoasemaa kun ovat niin eri kokoisia. Amalia mainitsit että se liittyy lyhyeen kaavaan. Itse väittäisin että aiemmin kun mulla ei näin ole lyhyellä ollut niin nyt myöhäinen pistosten aloittaminen (kp5 Clomien jälkeen, normaalisti kp2) aiheutti ehkä tämän valikoitumisen.

Olen popsinut vitamiineja B ja D sekä foolihappoa ja sinkkiä, magnesiumia säännöllisesti läpi talven. Lisäksi CoQ10 ja seleeniä satunnaisesti, olisi ehkä pitänyt jotain ubikinonia ladata enemmän jos kerran kilpparinkin takia siitä voi olla hyötyä. Akupunktiolääkäri suositteli lisäämään kalsiumin ja otin sen nyt mukaan. Tänä talvena en ole ainakaan ollut sairas, voi olla että näistä on oikeasti jotain hyötyä...
 
Alkuun oli puhe pidemmästä viljelystä kun siirtoja on jo jokusen verran takana, mutta nyt sitten kuitenkin päädyttiin heittämään neljä pakkaseen 1+1+2 ja siirrettiin parhaimman näköinen heti. (uskomatonta että neljä viidestä oli ykkösluokkaa ja yksi hiukan enempi kakkonen mutta tosi hyvä ja elinkelpoinen sekin)

Tästä se taas alkaa tää piinailu... 9. päivä pitäis testailla... Taas on pitkästä aikaa oikeen toiveet tapissa. Yleensä oon kätkeny toiveikkuuteni mutta nyt ajattelin olla avoimesti toiveikas. Ensin aamulla fiiliksen torppas mies joka ilmoitti että hän ei pysty olemaan optimistinen ja innoissaan koska pelkää pettyvänsä ja suositteli taas samaa kaavaa minullekin (minä siis olen ymmärtääkseni opettanut hänelle tämän pessimisti ei pety asian) Nyt sitten jopa lääkäri joka on hyvin paljon keskittynyt juuri hoitojen henkiseen rasitukseen ja sen "analysointiin ja tutkimiseen" ja luennoi aiheesta mieluusti, niin hänkin sanoi minulle kun kerroin olevani kovin toiveikas tämän kortisonin suhteen josko nyt sitten tärppäis niin neuvoi olemaan kuitenkin malttavaisin mielin ja aika näyttää...

P.S. 2200e kieppeille tuli lasku... Lääkkeisiin on menny maksukaton verran ja nyt lugeja joku 70e edestä... eli aika likellä 3000e ollaan...

JO NYT ON PRKL! Jos kerran yrittää pessimisti nostaa päätä optimistin suuntaan niin heti lynkataan monelta suunnalta... Kahdelta psykoterapeutille meen avautumaan asiasta niin kattotaan mitä se sanoo... onko hänkin samaa mieltä... Ehkä mä sitten vaan lannistan itseni takaisin omaksi itsekseni.... :D

Fiuh... Nyt oon saastuttanu tätä palstaa oman navan tonkimisella niin paljon että lupaan vaieta pariksi viikoksi... Kiitos siskot kun kestätte höpöttelyjäni.

Tsemppiä huomiseen siirtoon Hautomo ja toivottavasti noin hyvästä solumäärästä riittäisi pakkaseenkin hyvin!!

Hiskias> Mulle määrättiin kans nyt ekaa kertaa toi 800 noita lugeja... Aikamoinen tunkeminen...

Tuba Factor> On sulla käyny mainio mäihä kun on saatu kuuspäiväseksi ja pakkaseen! Onpa todella jotain mitä jännityksellä odottelee... hui olkoon...
 
Viimeksi muokattu:
NOnii.. siirrosta kotiuduttu.
10 munasolusta 6 oli kypsää. Näistä 5 hedelmöittyi hyvin, ja jatkoi jakautumista. 1 erityisen hyvä, top-luokan alkio siirrettiin ja kaksi samanmoista laitettiin pakkaseen omiin olkiinsa. Kahta vielä jatkoviljellään huomiseen/maanantaihin. Olivat vähän hitaampia jakautumaan.
Siirretty oli jo 8 soluinen <3
Tästä sitte piinaillaan ja pitäisi kaksi viikkoa jaksaa odotella testaamista.. (as if!!!) :D

Olen varsin tyytyväinen tulokseen ja samoin oli lääkärikin. Siittiöitä oli ihan hirmuisen vähän. Pikainen vilkaisu papereihin kertoi 0,08 lukeman, mutta yksikköä en huomannut katsoa :/
 
Eilen tarkastusultra takana ja ne 7milliset olivat kasvaneet ja sieltä löytyi 5 noin 11-12 millistä ja 3 pienempää ja päätettiin jatkaa menopuria. Maanantaillehan oli alustavasti punktio suunniteltu mutta maanantaille tuli uusi tarkastus ja ehkä to tai pe olisi punktio jos jatkavat kasvuaan.

Yllätys oli itselläni suuri, että jotain on tapahtunut ja hoitoa jatketaan, itse menin sinne niillä ajatuksilla että tämä oli tässä eli ei 7 milliset ole kasvaneet eikä niitä enää kannata kasvatella.
Mutta näinkin siis voi käydä? Mielenkiintoisia juonikäänteitä näin ensikertalaiselle!
 
Hautomolle tsemppiä piinapäiviin. Top-alkio, vau!
Sarialeksandralla näyttää myös hienolta!

-

Laitan taas erityisesti oman muistin tueksi piinapäivien fiilareita.
PP 12/DPO 15
Mulla on muistaakseni aina, ja ainakin viime tuoresiirrossa, tullut punaista lugemössön mukana tasan 2vk punktiosta. Vielä ei ole näkynyt, odotin sen eilen alkavan.
Samoin rintojen aristus on hävinnyt DPO12 tienoilla, nyt se vähän lievittyi mutta palasi vielä mojovampana uudelleen. Mieskin kommentoi että rinnat on turvoksissa. Tämä on ihan uusi oire näillä pp-lukemilla. En sitten tiedä mikä on kortisonin ja Gonapeptylin osuus?!
Jos alkio ei olis ollut "rupu", niin kai tässä mopo viilettäisi jo vaikka missä. Mutta kyllä tässä jo välillä on käynyt mielessä että voihan näistä hoidoista raskaaksikin tulla.:whistle:
Maanantaita eli testipäivää odotellessa. Nautin tästä ehkä-fiiliksestä siihen asti...
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76

Yhteistyössä