Täälläkin juuri päättyneen ICSI-hoidon yhteydessä selvinnyt alhaisen AMH-arvon omaava :wave:
Minulta otettiin tuo testi, kun takana oli 2 IVF-stimulaatiota. Ensimmäinen pitkällä kaavalla (Procren + Puregon (150 IU / 225 IU) tuotti viime syksynä 6 follia, joissa vain kolmessa oli solu sisällä. Yksi hedelmöittyi ja siirrettiin ja nega siitä tuli. Toiseen yritykseen lähdettiin heti alkuvuodesta, nyt myös pitkällä kaavalla, mutta lamautuksessa käytettiin Synarelaa. Puregonilla jatkettiin, aloitusannosta isonnettiin (250 IU / 200 IU). Tulos vielä surkeampi ja 2. folliultrassa lääkäri päätti keskeyttää hoidon munasarjojen huonon vasteen vuoksi. Olin ihan maani myynyt ja varma, ettei tästä mitään tule. Seuraavaksi suunniteltiin hoitoa lyhyellä kaavalla ja lääkkeenvaihdolla. Samalla määrättiin tehtäväksi uudelleen FSH-testi ja otettiin myös se AMH. FSH oli normaali, mutta AMH-arvo matala. Lääkäri ei sanonut sitä arvoa, mikä se oli, mutta kuulemma siis matala, ja se viittaa siihen, ettei munasoluja siis kehity paljoa enää. Itse olin ihan satavarma, että tuo arvo minulla tosiaan on huono.
Tämä lyhyt kaavakin aloitettiin Puregonilla, koska minulta oli jäänyt siitä keskeytetystä hoidosta yksi avaamaton sylinteriampulli. Sitä pistin ekat 3 päivää 300 IU ja sitten vaihdoin Menopuriin 300 IU. 1. folliultra oli 5 pistospäivän jälkeen, jolloin sain myös nuo testitulokset. Se olikin tosi järkyttävä käynti, sillä tulosten lisäksi sain kuulla, että edelleen munasarjat reagoivat melko heikosti. Vasemmalla ei näkynyt mitään ja oikeallakin vain 4 follia, joista yksi oli jo 18 mm, eli ihan liian iso tuohon vaiheeseen. Aloin jo henkisesti valmistautua, että hoito taas keskeytetään. Menopur-annostusta laskettiin kuitenkin 250 IU:hun, ettei follit kasvaisi liian nopeasti, sillä tuleva pääsiäinen aiheutti muutoksia polinkin aukioloissa ja mahdollinen punktio oli mahdollista tehdä aikaisintaan tiistaina pääsiäisen jälkeen. Kolmen päivän päästä oli 2. folliultra ja yllätys oli suuri, kun lääkäri löysi nyt vasemmaltakin puolelta yhden follin, joka oli lähtenyt hyvään kasvuun. Oikealla se isoin folli oli kehittynyt kystaksi, mutta sen lisäksi oli 3 hyvänkokoista follia pelissä mukana. Tuolloin oli kiirastorstai ja punktio varattiin sitten tiistaille. Olin tosi iloinen, että päästiin siihen vaiheeseen asti, mutta edelleen peloissani, saadaanko yhtään hyvää munasolua. Menopuria laskettiin taas, loppuajan pistin 225 IU, etteivät harvat follini ylikypsyisi. Tiistain punktiossa yllärit vaan paranivat, kun saatiin kerättyä 5 solua! Ja keskiviikkona soitettiin, että niistä 4 oli hedelmöittynyt (1 oli epäkypsä eikä sille siis edes tehty mitään). Eilen oli sitten siirto ja olin haljeta onnesta. Niistä neljästä 3 oli jakautunut normaalisti ja sain kohtuuni 4-soluisen 1. luokan top-alkion. Pakkaseenkin saimme kaksi, toinen niistä myös 4-soluinen top ja toinen 6-soluinen 2.luokan alkio. En olisi ikinä uskonut, että tämä päättyy näin hyvin ja että saamme pakkaseenkin alkioita
Eli kyllä ainakin minun kohdallani näyttää siltä, että
lyhyt kaava toimii paremmin. Yksilöllisiähän nämä hoidot ovat ja toisella toimii toinen ja toisella toinen. Mutta luulisin, että tällä historialla jatkossa minulle ei pitkää kaavaa enää lähdetä yrittämään. Ja näytti myös siltä, että Menopur toimii paremmin, koska follit lähtivät paremmin kasvuun vaihdon jälkeen. Nyt elämme jännittäviä aikoja, on siis menossa vasta pp1. Meillä haasteena myös miehen huono sperma, ja aluksi diagnoosimme olikin male factor only. Vasta koeputkihoidot paljastivat, että vikaa löytyy tästäkin päästä.
Tsemppiä kaikille! Tosiaan kannattaa yrittää kokeilla erilaisia cocktaileja hoidoissa. Itse nyt olen kiinnostunut tuosta teidän kehumastanne Pergoverisistä ja ajattelin kysyä siitä lääkäriltä seuraavan hoidon yhteydessä, jos nyt tästä ei meille lasta tule.