Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

kyselisin kokemuksia alhaisesta anti-muller hormonista ivf hoidossa. Multa siis testattiin kyseinen hormonitaso ja vastaus oli 0.3 eli siis liian alhainen. Nyt seuraavassa kierrossa meille on tulossa viides ivf ja edellisestä ivf stä ei munarakkuloita saatu kuin 1, mutta siirtoon ei päästy. Lääkityksenä oli menopur 300IU ja suprecur. Nyt seuraava hoito on suunniteltu lyhyellä kaavalla ja lääkkeenä elonva ja tarvittaessa ja suurella todennäköisyydellä jotaki piikkejä lisäksi. Jarruna orgalutran. Haluaisin kovasti kuulla samassa tilanteessa olevien kokemuksia. Onko hoidossa käytetty mitä lääkkeitä ja millä annoksella ja onko mikä ollut rakkuloiden määrä punktiossa. Jos jollakin olis joku onnistumistarina kerrottava niin sais vähän uskoa tähän koko touhuun se nimittäin meinaa jo tässä vaiheessa olla melko hukassa:'( Kiitoksia jo etukäteen vastanneille :)
 
Moi! Mulla mitattiin AMH-arvoksi muistaakseni myös 0,3 ja neljännellä IVF/ICSI-yrityksellä onnistui, kun ainokainen solu kiinnittyi ja on nyt kasvanut jo 4kk vanhaaksi pojksi. Aiheesta on vanhempi ketju, josta voit lukea lisää, toivottavasti löydät sen.

Kovasti tsemppiä ja voimia taipaleelle!!

DQ

*muoks* Se vanha keskustelu näkyy löytyvän sivulta 7.
 
Viimeksi muokattu:
nannah :hug: tuon arvon takia..
Olenkin kirjoittanut oman tilanteeni siihen toiseen ketjuun. Tänään just lääkäri sanoi, että ei pidä liikaa tuijottaa sitä arvoa. Pergoverista suositteli tämäkin lääkäri jos on vaikeuksia saada muniksia kasvamaan. Lh-lisä vaikuttaa folleihin sillä tavalla, että FSH vaikuttaa niihin paremmin.

Voimia! :)
 
Nannah - meinaan jo unohtaa, mitä lääkkeitä mulla milloinkin oli, mutta onnistuneessa hoidossa taisi olla Menopur, Pregnyl, Orgalutran ja Lugesteron -kombinaatio. Välillä kokeiltiin Menopurin rinnalla tai sijasta Puregonia, mutta ei niillä mitään hirveän suurta eroa tuntunut olevan.

Kovin vähän tietoa AMH:sta muistelen itsekin löytäneeni, kun asiaa aikoinaan yritin vähän tutkia.

DQ
 
Minulla amh oli alle 0.2 eli mahdollisimman huono. Ivf lääkkeillä pergoveris 300 yksikköä. Orgalutran jarruna. Ultrassa näkyi kolme follikkelia mutta punktiossa selvisi, että niitä oli 6!! Kolme hyvää alkiota saatiin ja tuoresiirto takana. Siitä kemiallinen. Ens viikolla olisi tarkoitus tehdä pas. Katsotaan miten selviää sulatuksesta. Olen kuullut, että tuo pergoveris on niitä parhaita lääkkeitä.
 
Nosto!
Mullakin AMH 0,3. Paljonko teillä ollu sitten FSH? Mulla sekin kohonnut vähän, 10-12. Omia soluja ei oikeen tule, ei ainakaan vanhoilla lääkkeillä. Siis just ja just se 1-3 solua kuten alottajakin kirjotti..
 
Viimeksi muokattu:
murmeli_82 tuohan on jo hyvä saalis, toivottavasti itekkin sais seuraavalla kerralla edes jotakin siirrettävää :) Calcifer Mulle sanottiin vaan että tuo FSH on normaali enkä ite edes huomannut kysyä paljo se siis oli, mutta todennäköisesti huomenna pitäs varailla lääkäriaikaa niin samalla kysäisen mikä se arvo oli.
 
Calcifer mulla oli viime syksynä FSH 9,6.

Mulla on ollu yhessä hoidossa pelkkä Puregon ja yhessä pelkkä Menopur. Tää on nyt neljäs hoito jossa on Gonal-f+Pergoveris yhdistelmä, tosin meneillä olevassa hoidossa vaihdetaan kesken kaiken Pergoveris Menopuriin, kun halusin eka käyttää jäljellä olevat Pergoverikset pois pölyttymästä ja Menopur on halvempaa.

Mitä teille on muuten sanottu kaavan merkityksestä, kun on tällästä ongelmaa? Mulle on tehty neljä pitkää ja tää on nyt toinen lyhyt. Tää on nyt meidän eka hoito yksityisellä, ni mielenkiintoista nähä kui homma etenee..:)
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin juuri päättyneen ICSI-hoidon yhteydessä selvinnyt alhaisen AMH-arvon omaava :wave:

Minulta otettiin tuo testi, kun takana oli 2 IVF-stimulaatiota. Ensimmäinen pitkällä kaavalla (Procren + Puregon (150 IU / 225 IU) tuotti viime syksynä 6 follia, joissa vain kolmessa oli solu sisällä. Yksi hedelmöittyi ja siirrettiin ja nega siitä tuli. Toiseen yritykseen lähdettiin heti alkuvuodesta, nyt myös pitkällä kaavalla, mutta lamautuksessa käytettiin Synarelaa. Puregonilla jatkettiin, aloitusannosta isonnettiin (250 IU / 200 IU). Tulos vielä surkeampi ja 2. folliultrassa lääkäri päätti keskeyttää hoidon munasarjojen huonon vasteen vuoksi. Olin ihan maani myynyt ja varma, ettei tästä mitään tule. Seuraavaksi suunniteltiin hoitoa lyhyellä kaavalla ja lääkkeenvaihdolla. Samalla määrättiin tehtäväksi uudelleen FSH-testi ja otettiin myös se AMH. FSH oli normaali, mutta AMH-arvo matala. Lääkäri ei sanonut sitä arvoa, mikä se oli, mutta kuulemma siis matala, ja se viittaa siihen, ettei munasoluja siis kehity paljoa enää. Itse olin ihan satavarma, että tuo arvo minulla tosiaan on huono.

Tämä lyhyt kaavakin aloitettiin Puregonilla, koska minulta oli jäänyt siitä keskeytetystä hoidosta yksi avaamaton sylinteriampulli. Sitä pistin ekat 3 päivää 300 IU ja sitten vaihdoin Menopuriin 300 IU. 1. folliultra oli 5 pistospäivän jälkeen, jolloin sain myös nuo testitulokset. Se olikin tosi järkyttävä käynti, sillä tulosten lisäksi sain kuulla, että edelleen munasarjat reagoivat melko heikosti. Vasemmalla ei näkynyt mitään ja oikeallakin vain 4 follia, joista yksi oli jo 18 mm, eli ihan liian iso tuohon vaiheeseen. Aloin jo henkisesti valmistautua, että hoito taas keskeytetään. Menopur-annostusta laskettiin kuitenkin 250 IU:hun, ettei follit kasvaisi liian nopeasti, sillä tuleva pääsiäinen aiheutti muutoksia polinkin aukioloissa ja mahdollinen punktio oli mahdollista tehdä aikaisintaan tiistaina pääsiäisen jälkeen. Kolmen päivän päästä oli 2. folliultra ja yllätys oli suuri, kun lääkäri löysi nyt vasemmaltakin puolelta yhden follin, joka oli lähtenyt hyvään kasvuun. Oikealla se isoin folli oli kehittynyt kystaksi, mutta sen lisäksi oli 3 hyvänkokoista follia pelissä mukana. Tuolloin oli kiirastorstai ja punktio varattiin sitten tiistaille. Olin tosi iloinen, että päästiin siihen vaiheeseen asti, mutta edelleen peloissani, saadaanko yhtään hyvää munasolua. Menopuria laskettiin taas, loppuajan pistin 225 IU, etteivät harvat follini ylikypsyisi. Tiistain punktiossa yllärit vaan paranivat, kun saatiin kerättyä 5 solua! Ja keskiviikkona soitettiin, että niistä 4 oli hedelmöittynyt (1 oli epäkypsä eikä sille siis edes tehty mitään). Eilen oli sitten siirto ja olin haljeta onnesta. Niistä neljästä 3 oli jakautunut normaalisti ja sain kohtuuni 4-soluisen 1. luokan top-alkion. Pakkaseenkin saimme kaksi, toinen niistä myös 4-soluinen top ja toinen 6-soluinen 2.luokan alkio. En olisi ikinä uskonut, että tämä päättyy näin hyvin ja että saamme pakkaseenkin alkioita :) Eli kyllä ainakin minun kohdallani näyttää siltä, että lyhyt kaava toimii paremmin. Yksilöllisiähän nämä hoidot ovat ja toisella toimii toinen ja toisella toinen. Mutta luulisin, että tällä historialla jatkossa minulle ei pitkää kaavaa enää lähdetä yrittämään. Ja näytti myös siltä, että Menopur toimii paremmin, koska follit lähtivät paremmin kasvuun vaihdon jälkeen. Nyt elämme jännittäviä aikoja, on siis menossa vasta pp1. Meillä haasteena myös miehen huono sperma, ja aluksi diagnoosimme olikin male factor only. Vasta koeputkihoidot paljastivat, että vikaa löytyy tästäkin päästä.

Tsemppiä kaikille! Tosiaan kannattaa yrittää kokeilla erilaisia cocktaileja hoidoissa. Itse nyt olen kiinnostunut tuosta teidän kehumastanne Pergoverisistä ja ajattelin kysyä siitä lääkäriltä seuraavan hoidon yhteydessä, jos nyt tästä ei meille lasta tule.
 
Niin. Kaippa tää on yksilöllistä eikä mikään arvo ja luku sinäänsä suoraan kerro onnistumisia.
Mulla itseasiassa eka, pitkäkaava toi parhaan tuloksen, viisi solua josta neljä hedelmöittyi. Oli kuitenki heikkolaatu, monitumaisuutta yms. Kaksi muuta hoitoa toi lyhyellä kaavalla (puregon) vain 1-2 solua eikä punktioon asti edes päästy. Sitten yksi hoito lyhyellä (menopur) tuotti 3 solua joista yksi ainoa jakautui ja sekin monitumainen. Et mulla noi arvot kertoi kyllä karua tarinaa hoitojen ennusteesta :(
 
Rowan: Tosi hieno tulos! Wau! Toivotaan, että kiinnittyy lujasti! :)

Calcifer: mul oli tuo arvo syksyllä 0,3. Silti eilen ultrassa näkyi, että noin kymmenen follia oli lähteny kasvamaan! Saas nähdä kuin monessa on solu, ku niin nopeasti pyrähtivät kasvuun.. Meillä alkioiden laadussa ei oo hurraamista ja kertaakaan ei olla saatu yhtään 1-luokan alkiota. Lääkäri arveli, että kun niistä vähistä varastoista puristetaan folleja, niin laatu on sitten huonompaa..
 
Calcifer, tuntuu aika arpapeliäkin välillä tämä olevan, mikä toimii ja mikä ei tai toimiiko mikään :(. Onko teillä miehen solut ok?

Wau, HalleB, sullehan on nyt hyvässä lykyssä kunnon saalis tulossa =)! Se on tietty totta, että kun on varastot vähissä, saattaa laatukin sit olla sieltä huonommasta päästä. Mulle oli siksikin ihan älyttömän iso yllätys tässä hoidossa, että saatiin jopa kaksi 1. luokan alkiota. Joten ei se alhainen AMH välttämättä aina tarkoita, että ihan surkeita ne solutkaan olisivat. En sit tiedä, onko tosiaan minun kohdalla kyse siitä, että lyhyellä kaavalla saadaan aikaan parempilaatuisia soluja. Seuraava hoito voi tietysti mennä taas ihan eri tavalla. Toisaalta miehen simpatkin olivat nyt vähän paremmat kuin viimeksi, mutta ICSIssähän sillä ei niin suuresti ole merkitystä. Käy sit kertomassa seuraavan ultran tulos, kovasti peukkuja nyt sinne! :)
 
HalleB sullahan näyttää hyvältä tuo tilanne kun noinki paljon folleja tulossa :) Meille on kyllä tuosta huonosta amh arvosta huolimatta tullu hyviäkin alkioita ja muutama ihan top luokanki. huomenna aloitan ite pistokset ja mulla siis käytössä se elonva ja perjantaina pitäis olla ultra niin saapa nähä että miten se vaikuttaa vai vaikuttaako ollenkaa. tulen kertoilemaan sitte että minkälaisia kokemuksia siitä on :)
 
Rowan, joo, simpat kunnossa. Tehty tutkimukset useaan otteeseen eri hoidoissa ja aina hyvät arvot. Mut silti ICSIllä tehty hedelm.maksimoinniksi.

Meillä siis luovutushommelit edessä jos lasta halutaan. Julkinen eikä kyl yksityinenkään enää suosittele omilla yrittämään(julkinen ei edes enää tee, hoidt kaluttu lopuun). No, jos olis rahaa ja hullu pää, niin ehkä sitten, vasten lääkäreitten sanomisia, mut tuskin noi arvot enää tosta ykskaks paranee. Itse kuiten perusterve, liikunnallinen, hoikka, en tupakoi enkä juur alkoa käytä. Kaikki vitamiinit ja akupunktiot kokeiltu. Eli ei enää oikeen parantamisen varaa näissä ulkoisissa jutuissa. :(
 
Mulla tosiaan fsh oli ensiksi 13 ja seuraavassa mittauksessa jo yli 19! Tosiaan 6 solua saatiin ja kolme alkiota joista yksi top ja loput 2 luokkaa. Eli ihan hyvin.

HalleB meille sanottiin, että ehdottomasti lyhyt kaava. Kai se oli lähinnä tuon korkean fsh:n takia.

Jännittää kun ylihuomenna pas :) Ihan hyvin fiiliksin kun kuitenkin tuo kemiallinen taustalla. Greippimehua olen ahkerasti juonut, että limis olisi hyvä ja alkio tarraisi kunnolla kiinni.
 
Vielä tänne sen verran, että meidän lääkäri oli lyhyen kaavan kannalla. Logiikka oli se, että kun oma hormonitoiminta on sen verran heikkoa, niin ei kannata sitä erikseen pysäyttää pitkän kaavan mukaisesti. Pitkää kaavaa ei ole kokeiltu, että en sitten tiedä olisiko siinä ollut eroa.

DQ
 
Minulla mitattiin AMH-arvoksi 0,2 eli todella surkea. Kaikki muut arvot olivat kunnossa ja ivf tehtiin pitkällä kaavalla (Synarela, Puregon, Pregnyl ja Luget). Lähtötilanteessa ei kovin paljon toiveita annettu!
Vain toinen munasarja jaksoi tuottaa kunnolla folleja, niitä punktoitiin 7 ja saman verran saatiin kypsiä munasoluja. Kaikki laitettiin ICSilla, viisi hedelmöittyi ja niistä kolme oli siirtokelpoisia. Kaksi oli jopa TOP-alkioita!
Nyt siirrosta kaksi viikkoa ja testissä selvä plussa!=)

Älkää siis luopuko toivosta pelkän AMH-arvon perusteella!
 
  • Tykkää
Reactions: Rania-M
Meille myös lääkäri suositteli lyhyttä hoitoa tuon alhaisen amh:n takia. Wienna Kiitoksia onnistumistarinasta, luo hiukan uskoa näihin omiin hoitoihin :) Mullakin hoito yhen munasarjan varassa kun vasen puoli ei oo edellisissä hoidoissa oikein folleja tuottanu ja toiseksi viimesessä punktiossa tulikin komplikaatiota ja vasemmalta puolen ei saa enää edes punktoitua vaikka sinne jokunen folli tuliskin :/
 
Moikka, tässä olisi minun tarinani.

Mulla oli fsh- arvot 15 - 29 - luokkaa, ja AMh oli alle 0,2. Olen 30v.

Kerrottiin, että olen täysin steriili,noiden arvojen takia. Kontrollit otettiin monesti, ja samaahan ne näytti. Lääkärin ennusteen mukaan vaihdevuodet alkaisivat mulla n ½ - 1 vuoden kuluuttua, eli sairauteni hieno nimi on POF.

Tällaisen tuomion jälkeen olin täysin rikki. Kaiken kukkuraksi sairastan vielä endometrioosia.. Lapsen saaminen mun kohdallani on siis mahdotonta tuijottaen niitä arvoja.

Minulle ei edes ehdotettu/ suostuttu aloittamaan mtn hormonihoitoja, ainoastaan luovutusmunasolulla raskaus mahdollinen, jos niin haluttiin..Niin ja tietysti lekuri puhui adoptiostakin...
Eipä sitten asialle mitään voinut. Luotin lääkäreiden asiantuntemukseen. Alistuin vain kohtalooni. Mitäpä muutakaan..

Syksymmällä oli taas kuukautisten aika, mutta ne eivät tulleetkaan.. Lapsettomuustuomiosta oli tasan ½- vuotta. - Nyt ne vaihdevuodet sitten tulivat kohtalokseni - ajattelin. Kun oireet alkoivat olla niin merkillisiä, tein piruuttani raskaustestin, joka oli yllätys yllätys + !!! En voinut uskoa asiaa lainkaan, vaan käväisin ostamassa muutaman testin lisää; plussia kaikki !! What ??!!

Eli hyvät lukijat, älkää aina uskoko niihin arvoihin liikaa, sillä minä, täysin steriili, olen onnellisesti 7kklla raskaana ( täysin luomusti ),tervettä poikaa odottelemassa :heart:

Elämässä kaikki on mahdollista, joten toivon KAIKILLE näissä ongelmissa painiville sylintäydeltä TOIVOA , sillä sitä ON olemassa !!!!!!!!!!!!!!!:hug:


Onnellista kevättä kaikille !
 
  • Tykkää
Reactions: haikara83 ja Nerdee
Onnea plussanneille!!

Hei ihan mielenkiinnosta. Mille teidän munasarjat muuten yleensä ultrassa normaalitilassa näyttää (ilman mitään lääkkeitä)? Mulle on aina sanottu et munasarjat on hyvin tasakaikuiset ja inaktiivin oloiset :( . Jotain ykkös folleja aina näkyy. Toinen on vielä enemmän hiljainen.
 
Rowan kiitos!:) Onko sulla jo tulos selvillä?

nannah meillä voi alkoiden huonoon laatuun vaikuttaa myös mun endo ja miehen kehnot simpat..:(

murmeli ja DQ mulle lääkäri sano myös, että ihmettelee miksi mulle on tehty niitä pitkiä kaavoja..

Wienna ja Safir hienoa, että noin hyvä tuuri ollu:)

Calcifer mulla on yleensä ollu aika hiljasen näköstä siellä, mut nyt tässä hoidossa näkyi hyvin follinalkuja ja niitä sai ihan laskettua sieltä..

Tänään oli elämäni 5.punktio ja saaliina 11 solua, jei! Aika hyvin meikäläiseltä :) taitaa vaikuttaa kevät mun kropan toimintaan.. Jännittää vaan minkä laatuisia alkioita saadaan..
 
HalleB peukut että alkiot nyt olis priimaa!! Oliko noi follialut ennen piikkejä jo vai tuliko niitä esiin piikitysten aikaan? Oliko sulla nyt siis pergoveris vai menopur? Millä annoksella. Vii vitsi, aintaa sitä toivoo mut mut..
 

Yhteistyössä