Alennuskupongeista kysyttävää! Tunteeko joku kuluttajansuojalakia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kassa

Vieras
Meillä tuli tänään yhden asiakkaan kanssa sanaharkkaa alennuskupongeista. Hän väitti, että jos on esim. alennuskuponki lehdessä, niin kuluttajasuojalaki velvoittaa myymään sen saman tuotteen alehinnalla ilman sitä kuponkiakin jos joku haluaa. Eli, että niitä kuponkeja ei voi asiakkailta vaatia.

Yritin etsiä netistä tietoa, mutten löytänyt. Onko kellään hajua aiheesta?

Tämän olen itsekin kuullut ja ainakin meillä on tällaisia asiakkaita varten extrakuponkeja tiskin alla. Mutta näin oli työkavereilleni nimenomaan kuluttajasuojalakiin perehtynyt asianajaja kertonut koulutuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nicola81:
Tämän olen itsekin kuullut ja ainakin meillä on tällaisia asiakkaita varten extrakuponkeja tiskin alla. Mutta näin oli työkavereilleni nimenomaan kuluttajasuojalakiin perehtynyt asianajaja kertonut koulutuksessa.

No tämäkin asiakas on asianajaja... Eli ehkä se tosiaan on näin?

Eli kun esim. Hesburgerilta tulee välillä niitä alennuskuponkeja, esim. juustoateria 3,95 (normaalisti vissiin 4,95), niin sen saa vaatia tuohon halvempaan hintaan ilman kuponkiakin?
Mutta eihän siinä ole mitään järkeä, miksi edes pitää niitä kalliimpia hintoja?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli kun esim. Hesburgerilta tulee välillä niitä alennuskuponkeja, esim. juustoateria 3,95 (normaalisti vissiin 4,95), niin sen saa vaatia tuohon halvempaan hintaan ilman kuponkiakin?
Mutta eihän siinä ole mitään järkeä, miksi edes pitää niitä kalliimpia hintoja?

Siitä saa enemmän rahaa, kun joku ei vaadi sitä alempaa hintaa.

Mun pykälien koostekirjassa ei mainita suoraan noista mitään mut tällänen kohta löytyy:

Lisäksi markkinoinnissa on ilmoitettava tarjouksen hyväksi käyttämistä koskevat ehdot. Erityisesti tulee ilmoittaa tarjouksen kesto ja mahdolliset määrälliset ja muut rajoitukset. Jos tarjouksen kesto on rajoitettu, markkinoinnissa on käytävä ilmi alkamis- ja päättymisajankohta. Kestoajan lisäksi muita tarjouksen hyväksi käyttämistä koskevia ehtoja ovat esimerkiksi ne, joiden mukaan kuluttajan on edun saadakseen ostettava hyödykkeitä vähimmäismäärä ja mahdollisesti kerättävä ja palautettava tarjouskuponkeja, ostokuitteje tai merkkejä. Kaiken kaikkiaan on tarkoituksena, että kuluttaja saa markkinoinnissa selkeät tiedot siitä, minä aikana, miten toimien ja millä muilla edellytyksillä hän voi saada tarjotun edun hyväkseen.

Yhteistyössä