PCO ja ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppi30
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Peppi30

Jäsen
04.01.2008
197
0
16
Hei,

Yritin etsiä vanhoja viestiketjuja liittyen aiheeseen PCO ja ruokavalio, mutten löytänyt. Netistä kuitenkin löytyy paljon tietoa vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksesta PCO:hon.

Minulla on siis PCO, olen normaalipainoinen, mutta syön melko runsaasti herkkuja. Valkoiset jauhot on ruokavaliosta jo karsittu, mutta nyt päätin ryhtyä vähentämään myös sokeria ja tietoisesti lisäämään proteiinia ja hyviä rasvoja ruokavalioon. Olen aina ollut tarkka mitä syön ja nyt tämä lapsettomuus antaa lisäpotkua ruokavalion viilaamiseen. Lasta ollaan yritetty ties kuinka monta kiertoa...

Onko kellään kokemusta ruokavalion vaikutuksesta munasarjojen toimintaan PCO:ssa? Löytyykö täältä ns. karppaajia tai muuten vain vähän hiilareita syöviä?

Minen just nyt jaksa googletella, joten saako udella, että minkälaisia asioita olet lukenut PCO:sta ja vähähiilarisesta ruokavaliosta? Onko vähähiilarinen ruokavalio hyvä vai huono juttu PCO:n kannalta?

moi.
mä oon karppaaja! :)
hiilarit normisti 20-40 päivässä. Ja ovis ilmeisesti tapahtunut viimeiset 9 kiertoa... Kun sitä ovista ei "normi" ruokavaliolla tullut luulta vasti kuin pari kertaa vuodessa. Kierrot oli silloin 50-60 pv... Nyt ollu 20-38, ja ainakin lämmöt nousee 10-12 päivää ennen kuukautisia.
Uskon että ruokavaliolla on osuutta asiaan! :) Suosittelen todellakin hiilareiden vähentämistaä, vaikka oliskin normipainossa. Itselläni bmi on vaihdellut nyt 24-25; eli suht normipainoinen olen ollut. Ja enne karppausta painoin paljon vähemmänkin välillä, mutta silti kuukautisia ei kuulunut. Ja silloin PCO diagnosoitiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Adeliini:
Dreamer, mistä olet etsinyt ohjeistusta ruokavalioosi eli kuinka tulla karppaajaksi?
Aihe kiinnostaa kovasti. Onko ollut susta kuinka työlästä toteuttaa karppaamista?

www.karppaus.info :)
sieltä löytyy ihan vauvapuuhissa olevia karppaajia; eli katjuja sitä varten. :)
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=26&t=13240&st=0&sk=t&sd=a&start=630

itse luin koko ketjun läpi; en ehkä suosittele, kun siihen menee aikaa. mutta kokeileppa Etsi-toimintoa PCO tai PCOS -sanalla.

Ei se nyt niin vaikeeta ole ollut, sillä mulla on ollut vatsavaivoja koko elämäni, ja karppaamalla nekin on vähentyneet oikeastaan kokonaan. :) eli on helppo jättää viljat, tärkkelys sekä sokeri pois, kun voi välttää vatsanväännöt! :)
Nyt joulunaikaan olenkin lipsunut, ja sen huomaa. :( auts!

Yhteistyössä