Mua kans kiinnostais tietää, että minkä takia sektio on niin paljon vaarallisempi?
Sektio on iso leikkaus johon liittyy riskinsä, ennen kaikkea siis äidille. Minulla lääkärit ovat sanoneet sektion olevan vauvalle itselleen turvallisempi (ei siis yllätyksiä matkalla, lapsi saadaan nopeasti ja turvallisesti ulos), mutta samalla lapsi jää paitsi alatiesynnytyksen eduista. Eli luonnollinen synnytys on tietty lapselle eduksi ja yleensä silloin äiti on hyvässä kunnossa ja vauva pääsee heti äidin rinnalle jne.
Ja ihan psyykkisesti pehmeämpi vaihtoehto kuinn se hassu tapa että vauvaa sektion jälkeen vaan vilautetaan äidille ja seuraavan kerran pääsee tämän syliin mahdollisesti vasta tuntien päästä osastolla. Imetyksen alkukin tuppaa olemaan haastavampaa, maidonnousu kestää jne. Ei kiva alku kummallekaan. : /
Mutta muuten siis niin alatiesynnytyksissä kuin sektioissakin löytyy niin positiivisia kuin niitä huonojakin kokemuksia ja etukäteen ei voi sanoa miten tulee menemään. Itse olen aina halunnut sektion ja kaikki kolme lastani ovatkin sitä kautta syntyneet, eli alatiesynnytyksistä ei ole edes kokemusta.