alatiesynnytys vai keisarinleikkaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei kokemusta leikkauksesta kahdesti olen normaalin synnytyksen käynyt. Ja toivottavasti tämä kolmaski mahdollista normaalina. Parantuminen on ollut todella nopeaa ja vauvaa on voinut hoitaa heti synnytyksen jälkeen. Toinen synnytys oli kaksossynnytys, mutta sekin meni hyvin. Ai niin ja mulla noi olleet nopeita ekan kesto 1h 30 min ja tokassa käynnistettiin ja 3h 30 min kaikkineen. Itse tykkään, että tuosta normista pääsee hetken kivulla, mutta leikkauksen jälkeen on pidempi kipu ja hoito.

no tähän ei ole yhtä pätevää vastausta kun se riippuu niin monesta tekijästä...jollekulle sektio ja toiselle alatiesynnytys. kumpikaan tapa ei sinällään ole sen parempi, se tarkoitushan on vaan saada vauva terveenä ja elävänä ulos ja äiti myös.

Jep, olosuhteet vaikuttaa niin paljon, ettei voi sanoa absoluuttista totuutta näiden kahden välillä. Mutta jos lähdetään siitä, ettei sektiolle olisi mitään lääketieteellistä syytä (joksi laskisin myös todellisen synnytyspelon), niin alatiesynnytys on silloin suositeltavampi. Jos taas jokin lääketieteellinen syy sektiolle on, niin luonnollisestikin se on silloin parempi. Onneksi Suomessa ei juurikaan taideta tehdä näitä sektioita perusteella "en halua alapääni muuttuvan" :)

sektio tehdään jos on "pakko", näin minä olen asian käsittänyt. Syitäkin on monia(kova synnytyspelko, ahdas lantio...), ennen kaikkea se että alatiesynnytyshän on se mikä ihmiskeholle on suunniteltu tapahtuvaksi ja mihin ihmisellä on valmiudet. Itse olen synnyttänyt alakautta ja aion tulevaisuudessakin synnyttää jos kaikinpuolin mahdollista. Myös monet sektion kokeneet ystävät/sukulaiset ovat olleet sitä mieltä että jos mahdollista niin alatiesynnytys. Mutta näin minä tykkään ja ajattelen :)

Itsellä kokemusta vain alatiesynnytyksistä. Riippuu tilanteesta kumpi parempi. Pääasia on saada vauva ulos maailmaan terveenä.

Jos kysymyksessä on normaali raskaus ja mahdollisuus synnyttää alateitse niin miksi pitäisi turvautua sektioon? Komplikaatioiden riski on siinä suurempi ja kipu tulee sektiossa jälkijunassa.

Entä millä perusteella sektio voidaan tehdä? Käykö syyksi, jos selkä on kipeä ja oikeasti tosi huonossa kunnossa? Eikö se olisikin selälle parempi vaihtoehto... Selkä ollut kipeä viikolta 5 lähtien ja siitä lähtien tasaisesti pahentunut enkä ole saanut selän takia nukuttua kunnolla enää kuukausiin ja pelkään että alatiesynnytys rikkoisi selän lopullisesti :(

Entä millä perusteella sektio voidaan tehdä? Käykö syyksi, jos selkä on kipeä ja oikeasti tosi huonossa kunnossa? Eikö se olisikin selälle parempi vaihtoehto... Selkä ollut kipeä viikolta 5 lähtien ja siitä lähtien tasaisesti pahentunut enkä ole saanut selän takia nukuttua kunnolla enää kuukausiin ja pelkään että alatiesynnytys rikkoisi selän lopullisesti :(

Jos sektio tehtäisiin kaikille, joilla ollut raskausaikana selkävaivaa ja uniongelmia, niin sektio% olis varmaan 95.... Itsellä ollut selkävaivaa ja ekassa sairaslomalla viikosta 25. Silti nopea alatiesynnytys ja hyvin olen toipunut.

No luontohan on tarkoittanut sen naisen ruumiin niin että ne jälkeläiset syntyvät sieltä emättimen kautta normaalisti eli tämä siis tottakai se luonnollisin ja paras vaihtoehto. Toki ihmiset ovat yksilöitä ja aina ei ole mahdollista synnyttää alakautta vaan joudutaan turvautumaan sektioon. Pääasia kai on että se vauva saadaan maailmaan turvallisesti.
Itse olen ehdottomasti normaalin alatiesynnytyksen kannalla ja sektioon pitäisi olla todella painavat perusteet että siihen ryhdyttäisiin.

Jos sektio tehtäisiin kaikille, joilla ollut raskausaikana selkävaivaa ja uniongelmia, niin sektio% olis varmaan 95.... Itsellä ollut selkävaivaa ja ekassa sairaslomalla viikosta 25. Silti nopea alatiesynnytys ja hyvin olen toipunut.

Kyse ei ole mistään pienestä särystä :D Uniongelmat mainitsin, koska en laske kipua kivuksi, ennen kuin se on niin pahaa että vaikuttaa merkittävästi yöuniin. Kipu on rampauttanut mut täysin, ja neuvolassa puhuivat että sektio voisi olla perusteltu, mutta tiedä sitten...

Molemmat on koettu ja kyllä parempana kokemuksena pidin alatie. Toipuminen nopeampaa ja muutenkin pelkkä ajatus leikkauksesta saa sisuskalut sekaisin :x (mulle siis tehtiin kiireellinen sectio vauvan hapensaanti ongelmien takia).

Mulla kolme sektiota takana ja neljäs tulossa. Ei ole herkkua, mulla tullut sektiokammo. Ongelmia ollut puudutuksessa joka kerta ja toipuminen voi olla todella kivuliasta.

Alatiesynnytyksestä ei ole kokemusta, mutta toukokuinen kokemus oli lähellä sitä, kun jouduin keskeyttämään raskauden rv 22 ja risat. Käytännössä kuulemma sama asia, kuin täysiviikkoisen synnytys, paitsi ponnistusvaihe erilainen ja kipulääkitys oli tujumpi. Ennen epiduraalia, petidiiniä ja ilokaasua kärvistelin muistaakseni 9 tuntia hurjissa kivuissa ja muistan kyllä miettineeni siinä, että sektio ei ole sittenkään niiiin kamala kokemus.

mulla oli pahat selkäkivut esikoisesta, en voinut tehdä mitään. viikolta 21 saikulla kotona. Ei kestäny, ei.
Mutta silti alatiesynnytin potran tytön. :) :heart:

Tässä toisessa ei ole onneksi vielä alkaneet kivut :) rv 18+1 menossa :P

Alatiesynnytys parempi vaihtoehto niin äidille kuin lapsellekin. Tietysti joissain tapauksissa on pakko sektio tehdä mutta esim. pelkosektiota en ymmärrä. Kyllä mua ainakin pelottaisi enemmän kun mun vatsa avataan auki kuin synnyttää se lapsi sitä luonnollista reittiä.

Alatiesynnytys parempi vaihtoehto niin äidille kuin lapsellekin.

Mä haluaisin kyllä jotain faktoja tästä, että suunniteltu sektio olis vaarallisempi lapselle. Aina kun kuulee vaan näistä pilalle menneistä alatiesynnytyksistä, joissa sit päädytään hätäsektioon ja muksulle tulee aivovamma tai kuolee kokonaan... Koskaan en ole kuullut, että lapselle olis aiheutunut pysyvä vamma suunnitellusta sektiosta.
Ja en siis tosiaan halua tapella tästä, mulla vaan on ihan hirveä pelko, että mun lapselle sattuu jotain kun ei mahdukaan ulos alakautta.. :(

Mä haluaisin kyllä jotain faktoja tästä, että suunniteltu sektio olis vaarallisempi lapselle. Aina kun kuulee vaan näistä pilalle menneistä alatiesynnytyksistä, joissa sit päädytään hätäsektioon ja muksulle tulee aivovamma tai kuolee kokonaan... Koskaan en ole kuullut, että lapselle olis aiheutunut pysyvä vamma suunnitellusta sektiosta.
Ja en siis tosiaan halua tapella tästä, mulla vaan on ihan hirveä pelko, että mun lapselle sattuu jotain kun ei mahdukaan ulos alakautta.. :(
Sun kannattaa sanoa niistä peloista neuvolassa jotta saat apua pelkoosi.

No jos mahdollista molempiin niin alatiesynnyt tottakai.
Minäkään en pelkosektiota sulata en sitten millään, olen kokenut molemmat ja sektiokokemuksen takia en enää lapsia halua.
Se oli
-kivuliaampi
-olin tokkuraisempi
-vauvaa ei saa heti syliin
-maito ei nouse samalla tavalla
-arpi
-tulehdusriski
-vauva ei saa samanlaista vastustuskykyryöppyä
-KAMALA!

Alatiesynnytys on lastenleikkiä siihen verrattuna ja luonnollisesti parempi äidille ja vauvalle!

Alatie synnytys jos vaan on mahdollinen. Itse sain esikon alakautta, kakkonen leikattiin ja nyt tää kolmonen leikataan kun en uskalla enää alakautta synnyttää. Mulla jäi sellaset traumat alakautta synnytyksestä. Kun taas sektio oli helppo. Saman tien sain vauvan rinnan päälle pötköttelee ja sit vauvan heräämöön mukaan mittauksien jälkeen. 5 tuntia sektion jälkeen hoidin vauvaa jo ihan normaalisti, vaihdoin vaippaa jne.

Sun kannattaa sanoa niistä peloista neuvolassa jotta saat apua pelkoosi.

Niinhän mun kannattais, jos vaan saisin suuni auki... En vaan saa sanottua mitään, koska tiedän, että siitä se pakokauhu vasta alkais, kun oikeesti myöntäisin ääneen, että mua pelottaa niin perkeleesti.
Mutta tosiaan, ihan oikeesti tahtoisin tietää, mikä tekee suunnitellusta sektiosta vaarallisemman lapselle? Ihan jo silläkin, että jos alatiesynnytyksessä joku sitten menee pieleen, niin voisin ainakin lohduttautua, että olis voinu sektiossakin käydä pahasti..

Niinhän mun kannattais, jos vaan saisin suuni auki... En vaan saa sanottua mitään, koska tiedän, että siitä se pakokauhu vasta alkais, kun oikeesti myöntäisin ääneen, että mua pelottaa niin perkeleesti.
Mutta tosiaan, ihan oikeesti tahtoisin tietää, mikä tekee suunnitellusta sektiosta vaarallisemman lapselle? Ihan jo silläkin, että jos alatiesynnytyksessä joku sitten menee pieleen, niin voisin ainakin lohduttautua, että olis voinu sektiossakin käydä pahasti..

Mua kans kiinnostais tietää, että minkä takia sektio on niin paljon vaarallisempi?

Yhteistyössä