Alatiesynnys

Hei vaan kaikille!

Olen palstalla ensimmäistä kertaa ja muutenkin lapset ovat olleet tähän asti sangen vieras aihe. Nyt kuitenkin suunnittelemme mieheni kanssa pienokaisen hankkimista. Vielä ei ole tärpännyt, mutta ehkä ennen pitkää. =) Minua kuitenkin askarruttaa itse synnytys. Haluaisinkin tiedustella, miten alatiesynnytys muuttaa "paikkoja"? Tiedän, että kuulostaa todella pinnalliselta edes miettiä tällaisia, mutta en voi sille mitään. Pystyisikö joku kertomaan muuttuuko "sen" ulkonäkö synnytyksen jälkeen paljonkin? Palautuuko ajan mittaan entiselleen, vai mitä tapahtuu?

 
Kaikkihan on niin yksilöllistä, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ensinkään ei siinä tilanteessa, kun se lapsi on maailmassa niin tule enää mieleenkään, että miltä ne värkit näyttää... :LOL: :LOL:
No, itselläni on kuukausi synnytyksestä ja minulta jouduttiin leikkaamaan väliliha, nyt on parantunut ja seksiäkin on jo kokeiltu. Ei tosin paljoa, kun on vielä jälkivuotoa! Tuntui ihan "normaalilta", ei mitenkään erilaiselta!
Arpiakaan ei ole jäänyt haavaan, ainoa ero, minkä huomaa, että "alapää" tai "huulet" on tummuneet; normaalia!
 
***kun se lapsi on maailmassa niin tule enää mieleenkään, että miltä ne värkit näyttää... ***

Joo, näin vähän ajattelinkin :ashamed: Vielä tässä vaiheessa sitä miettiin ihan toissijaisia kysymyksiä... Toki sitten kun vauva tulee, on paljon isommat murheet :) Nyt vaan tämä asia mietityttää paljon, ja hieman pelottaakin. Eräs synnyttänyt ystäväni kun heitti ihan ohimennen, että paikat menee aivan erilaisiksi kuin ennen. En sitten kysynyt enempää, että mitä tällä tarkoitti. Eli muuttuuko ulkonäkö, ei tunnu samalta vai mitä tapahtuu??

Mutta kiitos vastauksesta! Kommentoikaa muutkin!
 
juuliska harmaana
minä oon 3 synnyttäny melki vuoden välein enkä kummemmin oo huomannu että paikat oli muuttunu...alkuun ku synnytyksestä oli viikko niin oli vähän pidätys vaikeuksia..mut ei kuiteskaa sellasta että housuun olis tullu :D nyt neljättä ootan enkä oo yhtää huolissani.alapään ulkonäöstä en tiä kun en oo kattonu,kenties jotain muutoksia tullu mutta ne kuuluu asiaan.kuten raskausarvetkin joita tullu..
 
ei ole täällä ainakaan värkki muuttunut miksikään! kyllä se aika nopeasti rupesi ennalleen palautumaan tikkien sulamisen jälkeen.mies sanoi aluksi että tuntuu hieman väljemmältä mutta kun pari kuukautta oli mennyt niin tuntui kuulemma jo ihan samalta kuin ennenkin :) itse voin sanoa että seksi tuntui synnytyksen jälkeen paremmalta kuin koskaan :D
 
Minä sain muistoksi "lihalerpukkeen" häpyhuuliin. Iho jäi jotenkin ompelulankojen väliin ja siitä tuo kuulemma syntyi. Ei leikata pois, kun on kuulemma vain esteettinen vaiva. No eipä tuo paljon menoa haittaa. Luulen, että paikat alkavat olla entisellään fyysisesti, henkisesti tunnen olevani ihan eri ihminen, jopa alapäästä :)
 
itselleni tehtiin episiotomia(meniköhän edes oikein :) )ja tuli vielä lisäksi paha repeämä.. nyt synnytyksestä kulunut 2kk ja ihan ok olen mielestäni..muuten mut, alapää on tummunut(ihan kuin iso, kylläkin haalea mustelma),vaikka olen jumppaillut niin vähän löysältä näyttäis..virtsarakko pilkistää esille, epparin arpi tuntuu mut ei pahasti mut sen ompeleen reunalla on joku ylimääränen patti tai jotain...
 
näinkin
Mulle tehtiin eppari ja tuli muutama muukin repeämä. Haava tulehtu ja repesi kokonaan. Uudellenparsitutta saa kuulemma omalla kustannuksella :( Eipä ole rahoja sellaseen.
Seksistä on turha haaveillakaan, kokeiltu on (synnytyksestä siis nyt n. 3kk). Haavan repeämisestä johtuen, kai, emättimeen pääsee jatkuvasti ilmaa mikä on tosi kiusallinen vaiva. Koko ajan pitää vääntelehtiä että sen saa pois.
Tuurista kaikki taitaa olla kiinni. Itellä kävi p.aska säkä ja siitä saa nyt kärsiä loppuelämän tai ainakin niin kauan kun lottovoitto tulee :/
 
Ohhoh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 13:38 näinkin kirjoitti:
Uudellenparsitutta saa kuulemma omalla kustannuksella
Missäs päin Suomea tämmönen on? Suoraan sanottuna on vaikea uskoa (juttusi kuulostaa provolta), ettet hoitoa vaivaasi saa. Mulla tuli pieni polyyppi emättimeen arven kohdalle ja kiirellisenä sekin poistettiin, vaikka ei normaalia elämää haitannutkaan. Vaadihan itsellesi hoitoa!

Tuota polyyppia aloittaneen ei kannata pelätä. Ulos päin sitä ei edes näkynyt eikä poiston jälkeen enää seksissä tuntunut.
 
Omassa tuttavapiirissä parille pidätysongelmat virtsan ja ilman suhteen, kotijumppa ei auttanut ja omakustanne kävivät biopalautehoidoissa pari vuotta, ja saivat apua. vauvat olivat olleet normaalin kokoisia ja äidit samoin, pitkittyneet ponnistusvaiheet.

Osalla menee varmasti hyvin, kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.
 
näinkin
[quote title="22.11.2006 klo 14:06 Ohhoh kirjoitti"]\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 13:38 näinkin kirjoitti:
Uudellenparsitutta saa kuulemma omalla kustannuksella
Missäs päin Suomea tämmönen on? Suoraan sanottuna on vaikea uskoa (juttusi kuulostaa provolta), ettet hoitoa vaivaasi saa. Mulla tuli pieni polyyppi emättimeen arven kohdalle ja kiirellisenä sekin poistettiin, vaikka ei normaalia elämää haitannutkaan. Vaadihan itsellesi hoitoa!

Tuota polyyppia aloittaneen ei kannata pelätä. Ulos päin sitä ei edes näkynyt eikä poiston jälkeen enää seksissä tuntunut.

[/quote]


Kun olisikin provo...
Lahdessahan näin menetellään. Varsinaisia perusteluja ei annettu, mutistiin vaan epämääräsesti uudelleenompelun haitoista...! Ite olin niin kipeä, etten jaksanu "puolustautua". Ja lääkäreillä ramppasin koko ekan kuukauden. Terkkalääkärit ei ottanu kantaa ja gynen kanta oli toi.
Muutenkin Lahden terveydenhuolto on viime vuosina mennyt mun mielestä alamäkeä, esim. suomenkielentaitoista lääkäriä ei juuri enää tapaa... kaikki ulkomaalaisia. Ja koita sitten kipeänä yrittää selittää puolikieliselle tällasta vaivaa. Että se siitä.
 
[/quote]
[/i]

Kun olisikin provo...
Lahdessahan näin menetellään. Varsinaisia perusteluja ei annettu, mutistiin vaan epämääräsesti uudelleenompelun haitoista...! Ite olin niin kipeä, etten jaksanu "puolustautua". Ja lääkäreillä ramppasin koko ekan kuukauden. Terkkalääkärit ei ottanu kantaa ja gynen kanta oli toi.
Muutenkin Lahden terveydenhuolto on viime vuosina mennyt mun mielestä alamäkeä, esim. suomenkielentaitoista lääkäriä ei juuri enää tapaa... kaikki ulkomaalaisia. Ja koita sitten kipeänä yrittää selittää puolikieliselle tällasta vaivaa. Että se siitä.
[/quote]

Ja nyt heti otat yhteyttä johonkin potilasasiamieheen ja kerrot tarinasi siellä! Pyydät kaikki hoitokertomukset yms. itsellesi ja hoidatat itsesi kuntoon! Ei voi tapahtua Suomessa taiei ainakaan SAA näin tapahtua! Nyt; hyvä nainen: ota itseäsi niskasta kiinni ja hoida homma, vaikka se vaatisikin hieman "tappelua"!

Ja muille tuleville synnyttäjille: on harvinaista, että mitään pahempia jälkiä jää ja jos sattuu jäämään, VAADITTE hoitoa, HETI!
 
Jaa-a sen kun joskus kuulisikin lääkäreiltä suoraan, että millä kaikilla tavoilla alatiesynnytys todella muuttaa elimistöä. Toteavat vain, että eihän siitä kukaan nainen entiselleen palaudu, mikä on tietysti täysin ymmärrettävää. Noh, kohdunsuu ainakin "levenee" tietysti pysyvästi, samoin kuin koko synnytyskanava, siis emätin. Emättimen suuaukko huolestuttaa synnytyksen jälkeen monia, ja riippuu varmasti repeämien laadusta plus tikkaavan kätilön taidoista, miten pahimmassa tapauksessa melkoisenkin muussin saa kurottua kasaan - jotkut taas eivät välttämättä edes repeä (lukuunottamatta yleensä ensisynnyttäjiä). Eivätkä kaikki enisynnyttäjätkään. Repeämiähän voi olla eri syvyisiä asteikolla I-IV, ensimmäiset pintanaarmuja ja kolmas aste ulottuu jo peräsuoleen ja neljättä astetta et halua tietää. Limakalvojen ja lihasten repeilyjen lisäksi tässä tietysti kärsivät myös alueen hermot.

Näiden "pinnallisten" repeämien lisäksi lantionseudun sisäelimiin voi tulla repeämiä, jotka saattavat aiheuttaa elimien laskeumia ja pullistelua emättimen aukosta ulos, joka tietysti muuttaa paitsi ulkonäköä niin yleensä myös ulosteiden pidätyskykyä. Ja vaikkei heti mitään suuria repeämiä tai laskeumia tulisikaan, niin suurin osa alatiesynnyttäneistä naisista kärsii viimeistään vaihdevuosi-iässä yleisimmin virtsanpidätyskyvyn heikkenemisestä juuri alatiesynnytysten ja sen elimistölle aiheuttaman rasitteen johdosta.
 
Juu, toki kaikkea voi tapahtua ja muussiakin tulla, kuten edellinen kirjoittaja negatiivisesti asian ilmaisi. Mutta monille ei todellakaan tule häiritseviä ongelmia, jos paikat muuttuvatkin, niin kuka sanoo että aina huonommaksi?

Esikoiseni oli normikokoinen vauva, tehtiin eppari ja repesin hieman. Rehellisesti voin sanoa, että en kokenut alapään muuttuneen juurikaan yhtään, vaikka en jumpannut tai mitään muutakaan asian hyväksi tehnyt. Vaakamambokin tuntui vain paremmalta. Toisen lapsen jälkeen repesin vain hieman, mutta taas paikkojen venyminen oli selkeämmin havaittavissa. Jumpalla asia korjaantunut hieman, tosin nahkaahan ei kireämmäksi saa kuin kirurgin veitsellä, mutta tässä vaiheessa ei kyllä haittaa yhtään miltä se värkki sattuu näyttämään tai tuntumaan, pääasia että kaikki hommat pelaa.
 
vierastus
Mulla toi paikkojen muuttuminen tarkoittaa lähinnä sitä, että seksi on erilaista kuin ennen synnytystä. Ei välttämättä huonompaa, mutta uusia asentoja saa etsiä ;) Toki tehtiin eppari ja paikat fyysisestikin muuttuivat, mutta toissijaista on.
 
Uudellenparsitutta saa kuulemma omalla kustannuksella :( Eipä ole rahoja sellaseen.


en kyllä usko että noin menee.äitini eppari haava repesi tikeistä kun hän kaatui ja kyllä ne ihan tuolla paikallisessa terppakeskuksessa tikit takaisin laittoi.ei ne kyllä sitä haavaa auki jätä ja jos se maksaa niin normaalin tk maksun mikä meidän suunnalla on 17e.
 


en kyllä usko että noin menee.äitini eppari haava repesi tikeistä kun hän kaatui ja kyllä ne ihan tuolla paikallisessa terppakeskuksessa tikit takaisin laittoi.ei ne kyllä sitä haavaa auki jätä ja jos se maksaa niin normaalin tk maksun mikä meidän suunnalla on 17e.
[/quote]

Lienee tapauskohtaista, esim. ei kaikkia lähdetä uudelleen muotoilemaan, jos alapäähänsä eivät ole tyytyväisiä. Kyllä niitä korjausleikkauksia saattaa joutua tekemään omalla kustannuksella, jos tuntuu jäävän esim. liian väljäksi. Jos tikit akuutisti repeävät voidaan varmasti tarv. kursia julkisella, mutta tk-tasolla ei nyt ihmeellisiin suorituksiin kyetä. Eikä uudelleen muotoiolemaan, jos on pieleen mennyt.
 
Mulla normaali alatiesynnytys ja eppari tehtiin..haava parani siististi ja arpi kiristi vaan ekoilla yhdyntäkerroilla..Värkin ulkonäkö muuttu vähän,tummeni jonku verran, mut tiukkuuteen ei ollu vaikutusta. Jumppasin tosin neuvolan ohjeiden mukaan aluks mut en ees säännöllisesti.. Mies aina naureskeleeki että on se vaan kurjaa ku tuo alatiesynntys pilaa piparin(sillo ku tuntuu ettei ees sisään mahu ku on niin tiukka :LOL: )
Eli älähän turhaan huolehdi, jos ei nyt ihan entisellään säily niin ihan käyttöpelinä kuitenki!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 12:06 vieras kirjoitti:
itselleni tehtiin episiotomia(meniköhän edes oikein :) )ja tuli vielä lisäksi paha repeämä.. nyt synnytyksestä kulunut 2kk ja ihan ok olen mielestäni..muuten mut, alapää on tummunut(ihan kuin iso, kylläkin haalea mustelma),vaikka olen jumppaillut niin vähän löysältä näyttäis..virtsarakko pilkistää esille, epparin arpi tuntuu mut ei pahasti mut sen ompeleen reunalla on joku ylimääränen patti tai jotain...
Siis mistä se virtsarakko pilkistää esille??? :\|
 
pumpum
Mulla tuli jonkin sortin "lörpäke" esiin emättimestä, mikä ei kyllä haittaa mitään. Paitsi jos se on syy pidätysongelmiini.
Olen jumpannut todella paljon enkä pysty katkaisemaan virtsasuihkua vieläkään. 3 vuotta kulunut. Tosin olen nyt raskaana, mutta kuitenkin.
Nyt on tullut kehiin virtsankarkailu yskiessä ja aivastaessa.

Gyne ei vikaa löydä muualta kuin lihaskunnosta. Miksi se ei kohdallani parane? Jumppaan kyllä ihan oikeilla lihaksilla.

Seksi on tosin parantunut. Jossain epäiltiin, että g-piste on jonkinlainen synnytyskivun lieventäjä. Uskon siihen, omani "tuli esiin" synnytyksen jälkeen.
 
Ihan samalta näyttää kuin ennenkin, yhtä ruma mutta enpä tuota sen suuremmin kattele eikä mieskään :p

Heti kun tyttö oli ulos tullut, ei tuntunut sen kummemmalta. Mitä nyt neljä tikkiä parisen viikkoa kirveli mutta sekin oli pinnallinen vaiva. Epparia ei tehty, en halunnutkaan.
 
Iiris

Niin, sitähän ei voi aina valita että tehdäänkö eppari vai ei. Ja jäähän siitä arpi, minkä tuntee, mutta eipä se haittaa. Elämään kuuluu arvet ja muutokset, en usko että kukaan on ihan pilalle mennyt synnytyksessä. =)
 
Noi
Kyllä ainakin minulla paikat muuttuivat: repesin 1-2 asteen repeämiä, mutta epparia ei tehty.
Tikeistä osa aukeni ja alapää on kyllä sen näköinenkin. Toinen häpyhuuli on "moniosainen" ja emättimen suu huomattavsti avoimempi. Ylimääräinen reikäkin jäi.
Eihän noita edes kannata ommella ehommaksi; varmaan aukeaisivat uudestaan.
Kyllähän se hiukan haittaa.

Ilman kulkeminen yhdynnän aikana johtuu varmaan enemmänkin vielä huonokuntoisista lihaksista. Eiköhän ne jumpalla korjaannu.
 
SIIS KYLLÄ MUUTTUU..TUO "VIRTSARAKKO"ELI SIIS SISEMMÄT HÄPYHUULETKIN SOJOTTAA SYNNYTTÄNEILLÄ ULKOPUOLELLA,KUN NE ENNEN SYNNYTYSTÄ EIVÄT OLE NÄKYNEET JA TÄÄ ON FAKTA-TUOSTA LÄÄKÄRI TUNNISTAA JO SYNNYTTÄNEEN NAISEN.JA EMÄTIN LAAJENEE,ETTÄ MENEE ILMAA SINNE HELPOMMIN VIELÄ KUIN AIKAISEMMIN..EMÄTIN TUNTUU LÖYSEMMÄLTÄ KUIN ENNEN :/
 

Yhteistyössä