alastomuus ongelmana

• Viestiketjun aloittaja hyttynen
  • Ensimmäinen viesti
hyttynen
Hei!

Minä tiedän, että tämä nyt on ihan typerääkin typerämpää, mutta kun mulla on ongelmana se, että häpeän aivan kamalasti olla alasti muiden kuin mieheni läsnäollessa. En käy edes äitini kanssa saunassa, ja esim. naisten saunailtoja kammoan sydämeni pohjasta. Minua ei synnytyksessä pelota kipu ollenkaan vaan päällimmäisenä asiana mielessä on se alasti oleminen...

Kysymykseni onkin siis, että ollaanko siellä siis täysin alasti, vai onko edes jotain kaapua päällä? Voi herranjestas minua, mutta ongelmansa kai kullakin :ashamed: Ja hirvittää nuo kakkaamisjututkin aika lailla, en nimittäin pysty käymään edes yleisessä vessassa kakalla, jos ei ole ns. yksittäinen vessa. Voin vaan kuvitella häpeäni määrää, jos väännään tortut kätilön käsille...

jos kakkaamiminen huolestuttaa voit synnytyssaliinmennessäsi pyytää kätilöltä peräruisketta jottavasts toimisiennensuurta ponnistusta. Jos nytoiken muistan niin laitettiin siellä joku mekko päälle mulla ei oo muistikuvaa siitä kun lähetettiin siitä suoraan laikkaus saliin mulla oli lpuuen lopuksi päällä semmonen "pakkopaita" mallinen kaapu jossa narut jotka voi sitoa niskaan ja takaat pn auki edestä umpinainen. Itseäkin vähän hermostutti alastomuus mutta kun hetki koitti niin ei siinä ollut mitään erikoista =)
Mukavaa synnytyksen odotusta

santra1979 harmailee
lodutan sinua että ekasta pähkäilin samoja asioita, mutta kun se itse tilanne on käynnissä unohtuu kaikki muu =)
ei olla ihan alasti, minulla oli sairaalan selästä avoin yömekko päällä ja olen ottanut joka kerta suolen tyhjennyksen ennen saliin menoa.
tsemppiä sinulle =)

HildaHulda
Älähän huoli, kyllä synnäriin mennessä saa sairaalaan paidan päälle ja sukatkin jalkaan. Alasti ei tarvii olla, ellet sitten halua avautuimisvaiheessa kokeilla suihkua tai ammetta kivunlievitykseen. Ja kätilöiden mielestä synnytyksessä kakkaaminen on varmaan maailman luonnollisin juttu ;)

Tsemppiä synnytykseen!

Angie K
minä olen murehtinut samaa asiaa myös itsekin! Suomessa ei ainakaan ole tätä käytäntöä (kuten esim. muutamassa ruotsalaisessa/saksalaisessa kirjassa on ollut), että ollaan alasti. Jotkut ovat, mutta pyynnöstä saa pitää sairaalan kaapuja TIETTY päällä.

onnea :)

DIESELmom harmaana
elä sä tuommoisia murehdi!

kaavun ne päälle tarjoaa heti kun sairaalaan menee.. sitä ei ole pakko pukea, mutta sitä tarjotaan kyllä! ja vaikka sulla se kaapu onkin niin parhaassa tapauksessa sattaa sitä alapäätä olla neljä viisi ihmistä ronkkimassa yhtä aikaa.. se siitä noloilusta..

ja siitä kakasta.. sitä tulee jos on tulakseen.. jos yrität sitä pidättää niin ei tule kyllä vauvaakaan.. kätilö välillä pesee alapäätä ponnistusten välissä..

no pienet on onneksi murheet jos noita eniten pelkäät.. turvallisin mielin vaan synnyttämään!

Fimbles
Turhia murehdit! Täällä meinaa toinen alastomuutta kammoava ja pohdin pääni puhki noita asioita esikkoa odottaessa! Mutta kun synnytyksen aika koitti, ei siinä kerenny aattelemaan että onko alasti vai ei! Mulla oli sairaalan kaapu päällä molempien synnytyksissä, ja kuopuksen synnytyksessä olin ammeessa enkä siinä tilanteessa ajatellu sitä alastomuutta.. Hyvin se menee, Tsemppiä!! :hug:

Juu ei siellä tarvii alasti olla. Itselläni oli semmoinen sairaalan pitkä mekko, joka taitaa olla selästä auki. Ja avautumisvaiheessa tykkäsin maata sängyssä pepiton alla ja keskittyä ilokaasun hengitämiseen. Eli olin aika lailla peitelty. :)

Välillä kätilö kävi tekemässä sisätutkimuksen tmv. silloin tietty pois peiton alta, mut sit taas takas. Ja ponnistusvaiheessa sit alapää paljaana, mut siinä kyl keskittyy niin ponnistamiseen, et luulen melkeinpä jokaiselta unohtuvan täysin sen alastoman alapään ajattelun.

Ja minä myös aina saanut vesiperäruiskeen ennen synnytyssaliin menoa. Mikä hyvä niin. En tykkää ajatuksesta et siellä kakka lentäisi, varsinkin kun asian voi estää noin pienellä jutulla. SEkä mulla aina kakka jotenkinpananut suolessa ja kun on tyhjennyksen saanut, niin on oloakin helpottanut.

Ja rohkeasti sit vaan sanot, et mitä haluut tai et halua. Sua vartenhan ne kätilöt siellä aika lailla ovat. Voimia synnytykseen. :flower: :flower: Itsekin jo odotan pääseväni tositoimiin, vaikka aina se sattuu ja on tukalaa, mutta samalla niin ihanaa. =)

Hyttynen
Kiitos rohkaisevista vastauksista, oikein tulee tippa linssiin, kun ymmärrätte. Mulla ei tosiaan ole mitään vaikeuksia olla esim. gyne-tutkimuksessa (mulla on ollut jopa lääkäriharjoittelijoita yms.), jos saa pitää edes paidan päällä, mutta kokoalastomuus on mulle jotenkin liikaa. Mutta sanoistanne rohkaistuneena nyt ei pelota juuri yhtään! Ihanaa!!! Ja varsinkin kun luin äsken noita synnytyssairaala + ja - palstoja, ja KYS oli saanut kaikilta tosi hyvää palautetta. Nyt on siis mieli iloinen ja keveä! KIITOOOSSSSS! :wave:

Voi sua ;) :hug:
Saat kaavun päälles ja voit avoimesti sanoa ettet halua turhaa paljastelua vaan mahd vähän olla alapää paljaana. Kyllä ne ymmärtää sillä me kaikki ollaan erilaisia. Ja suolen saa tyhjennettyä aika hyvin siellä ennen synnytyssaliin menoa peräruiskeilla. Ja vaikka vähän tulis sit kätilölle kakkia niin se saa kakit päälleet useasti päivässä ;) että se jos kuka on siihen tottunut.
:hug:

UPS tää olikin vuoden vanha juttu :D
Nooh, joku saman onkelman kanssa painiva saa tästä kait apua :whistle:

en itsekään nauti siitä et alasti ollaan kaiken kansan edessä,mut synnytys oli semmone tapahtuma että siinä unohtu ihan oikeesti kaikki muu...ja samoin mietitytti toi kakka-juttu(hih)mut ei sekään käyny sillo mielessä ja luiskahtihan ne siihen pöydälle,mut ei sitä ees huomannu :LOL: :LOL: :LOL: oon kuullu et vaikka tyhjennys tehtäs,niin siinä kauheessa ponnistuksessa väkisinkin jotai livahtaa :LOL: :LOL: :LOL: ei siinä ole mitää hävettävää! nyt tuntuu et alastomuus noissa asioissa on nii luonnollista kui esim se vauvan kakkapyllyn pesu B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 21:49 FANG-ANN-75 kirjoitti:
UPS tää olikin vuoden vanha juttu :D
Nooh, joku saman onkelman kanssa painiva saa tästä kait apua :whistle:
Kyllä vaan saakin!! Ite oon miettinyt ihan samaa asiaa, se on vaivannut tosi paljon...enkä ois tätä löytänyt muuten joten kiitos :heart:

muakin ahdistaa toi alastomuus. en sitä että alapäähän katotaan vaan se että yläkroppa on paljaana. haluaisin pitää koko ajan vaikkapa pyjaman yläosan päällä, en ole oikein innostunut noista "leikkauspaidoista" (avoimet selästä)...
ammeeseen haluaisin avautumisvaiheessa mutta ei taida onnistua kun siellä pitää olla alastomana... :ashamed:

Ammeeseen vaan jos siltä tuntuu, minä ainakin sain lillua ihan rauhassa itsekseni. Kätilö kävi kerran pari kysymässä verhon raosta, että miten menee, vieläkös uiskentelet. Omia aikojani sitten käppäilin pois kun teki mieli tujumpaa kivunlievitystä. Mies oli sillä aikaa syömässä ja tupakoimassa.

Ja kakkapolitiikassa se hyvä puoli, että en ainakaan ite huomannu mitä ulos tuli, eikä kätilö mainostanu muuta ku potraa poikaa.

Että menoks vaan :wave:

Mua ei oo jostain syystä se ajatus ammeessa olosta ahistanu..kai sitä vaan haluaa niin kovasti sinne lillumaan :D

Mutta muuten on ahdistavaa olla niin "avoimena", tavallaan toisten armoilla alasti ollessa...näin kai mä sen tavallaan koen :\|

tööt
ja sitäpaitsi, kai se paska lentää kun ponnistusvaiheessa kätilö käskee "ponnistamaan niinkuin kovaa kakkaa ponnistaisi". tehtiin se vesiperäruiske mullekkin, mutta silti sitä lensi kun tositoimiin alettiin :LOL:

tiedän hävetystunteen kyllä, mietin sitä ennen molempia synnytyksiäni. esikolta siksi kun en tienny mistään mitään ja kuopukselta kun tiesin että se lentää. jäljestä päin vaan naurattaa koko homma...

ihan tosi, kannattaa käyttää aika ihan muiden asioiden miettimiseen.

tööt
ja lisäyksenä vielä: sen jälkeen kun on kerrankaan odottanut ja synnyttänyt (siis ollut tutkittavana tsiljoona kertaa) niin eipä juuri enää häpeä tai jännitä levitellä jalkojaan lääkäreille...

Mistä tunnistaa synnyttäneet ja ei-synnyttäneet naiset esimerkiksi yleisissä saunoissa? Synnyttäneet naiset marssivat saunanlauteille ja suihkuun ilman rihmankiertämää ja häpeämättä vähääkään mitään paikkaa, mikä mahdollisesti roikkuu tmv. :D

väite kumottu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 10:26 Minä kirjoitti:
Mistä tunnistaa synnyttäneet ja ei-synnyttäneet naiset esimerkiksi yleisissä saunoissa? Synnyttäneet naiset marssivat saunanlauteille ja suihkuun ilman rihmankiertämää ja häpeämättä vähääkään mitään paikkaa, mikä mahdollisesti roikkuu tmv. :D
Meniski noin :/ :ashamed:

Nimetön
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 10:26 Minä kirjoitti:
Osittain joo pitää paikkansa. En vieläkään nauti alastomuudesta, mutta se tunne et apua mun vartalo...on kyllä taakse jäänyttä ja masumakkara on nyt osa minua...loppuelämäni ja ne terhakat tissit...mitä ne on?? ;)

turha harmitella ton alastomuuden takia. mulla on ainakin ollu kummassakin synnytykesssä se mekko päällä ja jalkojen päällä peitto, eli mulla oli vai alapää paljaana ja sekin "piilossa" peiton alla koko ponnistuksen ajan. esikoisesta sain suolentyhjennyksen ja en kakkinut pöydälle, tokasta en kerenny saada ja sanoin kätilölle et sori sit jos paskon tähän. synnytyken jälkeen kätilö sanoi et ei sieltä mitään tullut...sillon nauratti :LOL: ihana kätilö oli kun kertoi :D

Voi elämä mitkä ongelmat. Eihän siellä nyt alasti olla ja voit aina pyytää peräruiskeen, jos vaan kerkeää. Mutta täytyy sanoa, että ne jotka ruiskeen ottavat, niin yli puolilla tulee kyllä pöydälle, mutta siitä ei kannata huolestua, se on jokapäiväistä hommaa kätilöille ja synnyttäjät eivät sitä yleensä huomaa, varsinkin, jos on epiduraali laitettu.

Yhteistyössä