Alaselkä on välillä kipeänä

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mikähän selkäkipu mulla on. Välillä, ehkä n. 3kk välein, yhtä äkkiä alkaa sattumaan alaselkään. Jalat menee alta, ainakin melkein, ja kipu on älytön, joka kuitenkin poistuu viimeistään minuutin kuluttua. Sen jälkeen alaselkä on hiukan kipeänä muutaman päivän ja sitten kaikki ohi. Joksus kipu alkaa silloin kun teen jotain, kuten imuroin, välillä kipu alkaa ihan muuten vain, aiankin luulen niin. Onko muilla samanlasita? Mikähän mulla on? Lääkärissä en ole asiasta puhunut.
 
heippa
Alaselän nikamat jumissa ja/tai painavat hermoa. Mene käymään naprapaatilla tai kiropraktikolla. Hoidettavissa muutamalla käyntikerralla, noin jos jätät, saat turhaan kulumia ja iänikuisen vaivan.
 
LK
Jos kipu on paikallista, eli tuntuu vaan rajatulla alueella selässä eikäsäteile mihinkään, on kyse luultavsti lihasperäisestä kivusta. Yleensä kipu sätelee pakaraan tai jalkaan, jos jokin painaa hermoa. Älä ihmeessä mene kiropraktikolle ennen kuin olet näyttänyt selkääsi lääkärille. Voivat saada vain enemmän vahinkoa aikaan.
 
ghjk
Leikattu selkä on aina leikattu. Ja eiköhän isäs oo sen verran vanhempaa sorttia, että on ollu 'aikakin' mennä selkä. Mutta nuo taudit on perussettii. Lukekaas nuita oikeita selkäsairauksia. Niitä ei toivois nuorelle 19vuotiaalle tytölle. tauti, mikä kuuluis 60vuotiaille miehille :>.

Mut hei, elämä on ihanaa, kun sen oivaltaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ghjk:
Leikattu selkä on aina leikattu. Ja eiköhän isäs oo sen verran vanhempaa sorttia, että on ollu 'aikakin' mennä selkä. Mutta nuo taudit on perussettii. Lukekaas nuita oikeita selkäsairauksia. Niitä ei toivois nuorelle 19vuotiaalle tytölle. tauti, mikä kuuluis 60vuotiaille miehille :>.

Mut hei, elämä on ihanaa, kun sen oivaltaa!
mistäs sä tiedät mun isän iän ja et koska se selkä on leikattu?
leikkauksesta on jo aikaa eikä isä ollu silloin vanha (eikä oo vieläkään).
eläkkeelle joutui tuon takia,ei ollu mikään helppo juttu.

 
v
Kyllä mä sanoisin, että alaselän lihakset on huonossa kunnossa ja kramppaavat.
Helpoiten just silloin, kun teet jotain.
Auttaa, kun käperryt sikiöasentoon ja venytät selkää silloin, kun kramppi tulee.

Niin ja punttarille selkää vahvistamaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ghjk:
Leikattu selkä on aina leikattu. Ja eiköhän isäs oo sen verran vanhempaa sorttia, että on ollu 'aikakin' mennä selkä. Mutta nuo taudit on perussettii. Lukekaas nuita oikeita selkäsairauksia. Niitä ei toivois nuorelle 19vuotiaalle tytölle. tauti, mikä kuuluis 60vuotiaille miehille :>.

Mut hei, elämä on ihanaa, kun sen oivaltaa!
ja älytöntä aina vertailla kehen sattuu ja eniten. ei kukaan voi tietää miten toiseen koskee. ja nuo issias ja välilevyjutut voi kuuleppa olla ihan pysyvä olotila ja se ei ole mahtavaa ja helppoa se.
 
Mulla ainakin liittyy hormoneihin se.
Eli sillon nivelet "loittonevat" toisistaan ja väliin jää rako, mikä aiheuttaa tosi ison kivun. Salpaa hengen ja välillä joudun saikulle.
Eli nämä kivut ajoittuvat kuukautiskierron 2 viimeiselle viikolle.
Jumppa auttaa vain vähän jos ollenkaan, niin, että vahvistaa selkälihaksia, jolloin lihakset "tukisivat" hieman.
Mutta muuten ei auta kuin aika.
Eli puolet kuukaudesta sattuu, puolet vuodesta sattuu ja puolet elämästä sattuu.
Helpottaa kun tulee vaihdevuodet ja hormonitoiminta hidastuu.

Ilmeisesti progesteroni on ainakin yksi hormoneista, jotka aiheuttavat tätä selän "löystymistä".

-B
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
Alkuperäinen kirjoittaja ghjk:
Leikattu selkä on aina leikattu. Ja eiköhän isäs oo sen verran vanhempaa sorttia, että on ollu 'aikakin' mennä selkä. Mutta nuo taudit on perussettii. Lukekaas nuita oikeita selkäsairauksia. Niitä ei toivois nuorelle 19vuotiaalle tytölle. tauti, mikä kuuluis 60vuotiaille miehille :>.

Mut hei, elämä on ihanaa, kun sen oivaltaa!
ja älytöntä aina vertailla kehen sattuu ja eniten. ei kukaan voi tietää miten toiseen koskee. ja nuo issias ja välilevyjutut voi kuuleppa olla ihan pysyvä olotila ja se ei ole mahtavaa ja helppoa se.
niinpä.

 

Yhteistyössä