Alapesusuihkun asentaminen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mari

Vieras
Uudessa kämpässä ei ole alapesusuihkua mutta minä haluan sellaisen absolut ehdottomasti, joten käväisin kysymässä K-raudassa asennuksesta.

80e asennus, ja jos haluaa muutakin kuin jääkylmää tai tulikuumaa vettä niin hana pitäisi vaihtaa (en nyt ole varma että onko pakko - eikö ole mahdollista että meillä on sellainen sekoitin jo valmiiksi hanassa?) ja se on "satku päälle".

Vähän on tyyris, eikä tuo sekoittimetonkaan vaihtoehto oikein houkuttele. Pylly jäätyy!

Onkos täällä ihmisiä jotka ovat sellaisen asennuttaneet? Mitä maksoi, kuka hoiti, onko sekoitin vai ei?
 
Onko kyseinen hana sellainen, että siihen ylipäätään voi asentaa sitä käsisuihkua. Meillä piti ainakin vaihtaa koko hana, koska edellinen asukas oli halunnu vain pelkän hanan.
 
Meillä kyllä isäntä vaihtanu aina jos tarvetta tullu, ei ole sitten joatin kätevää miestä lähipiirissä joka sen tekis...80? on aika kauhee hinta jos siihen täytyy sit hanaki hommata niin huh huh...
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Onko kyseinen hana sellainen, että siihen ylipäätään voi asentaa sitä käsisuihkua. Meillä piti ainakin vaihtaa koko hana, koska edellinen asukas oli halunnu vain pelkän hanan.
No siis kuulema voi asentaa jokaiseen hanaan, mutta ilman sekoitinta, kuten tuossa selitin. Muutto on vasta ensi viikolla, sitten pitäisi tiirailla hanan mallia.

Paljonko se teillä kustansi?

 
Oraksen hanoja kun ostaa, pitää hanassa jo päättää, tuleeko sihen bidee-suihku. Säätöhän on siis hanassa, ei suihkussa itsessään.

Hanan voi asentaa itse, jos osaa sen. Siis vesi pitää sulkea ja hana ruuvata kiinni. Helppoa on, jos esim on sulut vesijouhdoissa. Putkari maksaa usein 40e/h + matkakulut. Varmista, että laskuttaa miniminä 1/2h eikä tunnin...

Mikä hana siis teillä on?

Ei kai kukaan osta sellaista bidee-hanaa, jossa ei ole lämmönsäätöä? Häh?

Oraksen perusallashana maksaa alle 100e ja bideen kanssa taisi olla alle 200e (170e?). siihen päälle putkari.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RPM:
Meillä kyllä isäntä vaihtanu aina jos tarvetta tullu, ei ole sitten joatin kätevää miestä lähipiirissä joka sen tekis...80? on aika kauhee hinta jos siihen täytyy sit hanaki hommata niin huh huh...
Hmm... Oon mä kyllä aika kätevä remppaaja ja osaisin ehkä laittaa itekin jos vaan ohjeet olis. Mutta hanaa en kyllä osaa vaihtaa :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Oraksen hanoja kun ostaa, pitää hanassa jo päättää, tuleeko sihen bidee-suihku. Säätöhän on siis hanassa, ei suihkussa itsessään.

Hanan voi asentaa itse, jos osaa sen. Siis vesi pitää sulkea ja hana ruuvata kiinni. Helppoa on, jos esim on sulut vesijouhdoissa. Putkari maksaa usein 40e/h + matkakulut. Varmista, että laskuttaa miniminä 1/2h eikä tunnin...

Mikä hana siis teillä on?

Ei kai kukaan osta sellaista bidee-hanaa, jossa ei ole lämmönsäätöä? Häh?
Ehkä sellaisen lämmönsäädöttömän suihkun vois hankkia jos olis aikeissa vaan huuhdella jotain lattiaa tai kakkavaippoja sillä tms. mutta ei kai muuten.

Onko se hanan asentaminen oikeasti noin helppoa? Hmm. Jos ei osaa niin onkohan vesivahinkoriski?

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja RPM:
Meillä kyllä isäntä vaihtanu aina jos tarvetta tullu, ei ole sitten joatin kätevää miestä lähipiirissä joka sen tekis...80? on aika kauhee hinta jos siihen täytyy sit hanaki hommata niin huh huh...
Hmm... Oon mä kyllä aika kätevä remppaaja ja osaisin ehkä laittaa itekin jos vaan ohjeet olis. Mutta hanaa en kyllä osaa vaihtaa :D

Pari jakoavainta ja sulut ruuvarilla kiini...jos oot vähänkään kätevä niin ihan varmasti osaat...ei oo kovin monimutkainen kapistus :)
 
Sitäpaitsi jos se hana on sellanen että siihen voi laittaa sen suihkun eli siellä on 3putkea siis 1 ylimääräinen niin sen osaat ihan varmasti asentaa jos et kerran oo ihan avuton! :)
 
Googlasin vähän hanan asennuksesta/vaihtamisesta eikä taida ihan taidot eikä välineet riittää - plus se vesivahinkoriski. Vessassa ei ole edes lattiakaivoa.

Mutta suihkun ehkä saisin kiinni tosiaan itsekin. Oraksen hana. Täytynee vilkuilla sinne alle ja pitää peukkuja että olisi kolmaskin putki ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Data:
http://www.yhteishyva.fi/yhteishyva/asuminen/rakentaminen_remontointi/valitse_oikea_hana/fi_FI/nain_vaihdat_hanan/
Pikaohje hanan vaihtamisesta.
Hei mut nää ohjeet on paljon yksinkertaisemmat kuin ne jotka löysin googlaamalla - niissä tarvittiin putkileikkurit ja kaikkea! Kiitos :)

Mutta isännöitsijältä pitänee silti kysäistä...

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Googlasin vähän hanan asennuksesta/vaihtamisesta eikä taida ihan taidot eikä välineet riittää - plus se vesivahinkoriski. Vessassa ei ole edes lattiakaivoa.

Mutta suihkun ehkä saisin kiinni tosiaan itsekin. Oraksen hana. Täytynee vilkuilla sinne alle ja pitää peukkuja että olisi kolmaskin putki ;)

Jos pistää päähanan kiinni, niin ei tuu pahoja vesiongelmia. Siis jos ei ole noita sulkuja käytössä. Tosin kerrostalossa silloin tarvitsee isännöitsijän/huoltomiehen apua. Ota varuiksi vaikka ämpäri alle :)

Mutta ei tuo putkarikaan ole kallis. Älä ota k-raudasta asennusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RPM:
Eikö sattuis olemaan talonmiestä tulevassa yhtiössä...?
No mutta toivotaan parasta hanan suhteen...pidetään peukkuja!

Tulipas vasta nyt mieleen. Meillä bideesuihkun asennus hanoineen meni muistakseni taloyhtiölle, kun vielä kerrostalossa asuimme :) Nykyään asun omakotitalossa, joten minä olen se talonmies, joka etsii alihankkijat ja maksaa kaikki viulut...

Eli kysyppäs isännöitsijältä tuosta kaiken varalta... Bidee vessassa on nykyään perusvarustelua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ei kai kukaan osta sellaista bidee-hanaa, jossa ei ole lämmönsäätöä? Häh?
Luulenpa että ap tarkoittaa sellaista jäätävää tee-se-itse patenttia että laitetaan jompaan kumpaan tuloputkeen kylmästi T-haara ja siitä veto bideesuihkulle.

Itse en tällaista viritystä tekisi vaikka pelkkä kylmä vesi riittäisikin sillä on jotenkin arvelluttavaa jos sellaisessa rimpulassa muovikahvassa olisi koko ajan täydet paineet päällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ei kai kukaan osta sellaista bidee-hanaa, jossa ei ole lämmönsäätöä? Häh?
Luulenpa että ap tarkoittaa sellaista jäätävää tee-se-itse patenttia että laitetaan jompaan kumpaan tuloputkeen kylmästi T-haara ja siitä veto bideesuihkulle.

Itse en tällaista viritystä tekisi vaikka pelkkä kylmä vesi riittäisikin sillä on jotenkin arvelluttavaa jos sellaisessa rimpulassa muovikahvassa olisi koko ajan täydet paineet päällä.
Nyt pitää oikein miettiä että olisko siinä sitten paineet päällä koko ajan... Tää oli siis K-raudan äijän ehdotus, ei mikään mun oma patentti. Mutta kieltämättä tuntuu vähän heikolta viritelmältä tuo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ei kai kukaan osta sellaista bidee-hanaa, jossa ei ole lämmönsäätöä? Häh?
Luulenpa että ap tarkoittaa sellaista jäätävää tee-se-itse patenttia että laitetaan jompaan kumpaan tuloputkeen kylmästi T-haara ja siitä veto bideesuihkulle.

Itse en tällaista viritystä tekisi vaikka pelkkä kylmä vesi riittäisikin sillä on jotenkin arvelluttavaa jos sellaisessa rimpulassa muovikahvassa olisi koko ajan täydet paineet päällä.
Nyt pitää oikein miettiä että olisko siinä sitten paineet päällä koko ajan... Tää oli siis K-raudan äijän ehdotus, ei mikään mun oma patentti. Mutta kieltämättä tuntuu vähän heikolta viritelmältä tuo.

Jos mitään hanaa ei tarvitse avata vaan riittää että painaa bideen liipaisimesta niin silloin siinä on paineet päällä koko ajan.

En ole kyllä koskaan kuullutkaan tällaisista virityksistä mutta tuli vaan mieleen.

Ainoa oikea ja järkevä ratkaisu on bideeliitännällä oleva sekoittaja.

 
Veljeni on putkimies, joten asennus ei maksanut vessarempan yhteydessä mitään. Mutta hän myös selitti minulle, että pitää ostaa hana+pide yhdessä eli että pelkkää pide-suihkua ei voi liittää siihen jälkikäteen enää.
 
Siskollani on sellainen bidee, joka on asennettu tavalliseen hanaan siihen nokkaan. Eli ei tarvitse mitään putkmiehiä tms. eikä vesijohtopatentteja. Ruuvataan vaan hanan nokasta se sihti irti, ja se bidee tulee siihen tilalle. Siinä on sitten vipu jolla voi valita tuleeko vesi hanasta vai suihkun kautta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Siskollani on sellainen bidee, joka on asennettu tavalliseen hanaan siihen nokkaan. Eli ei tarvitse mitään putkmiehiä tms. eikä vesijohtopatentteja. Ruuvataan vaan hanan nokasta se sihti irti, ja se bidee tulee siihen tilalle. Siinä on sitten vipu jolla voi valita tuleeko vesi hanasta vai suihkun kautta.
Mä en nyt ole varma tiedänkö mitä tarkoitat. Eli miten se vesi voi tulla hanasta jos se suihku on asennettu siihen hanan päähän? Eikö se suihku pidä ensin irroittaa?

Tuo olisi kai se simppelein vaihtoehto, mutta ei ehkä esteettisesti miellyttävin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Siskollani on sellainen bidee, joka on asennettu tavalliseen hanaan siihen nokkaan. Eli ei tarvitse mitään putkmiehiä tms. eikä vesijohtopatentteja. Ruuvataan vaan hanan nokasta se sihti irti, ja se bidee tulee siihen tilalle. Siinä on sitten vipu jolla voi valita tuleeko vesi hanasta vai suihkun kautta.
Mä en nyt ole varma tiedänkö mitä tarkoitat. Eli miten se vesi voi tulla hanasta jos se suihku on asennettu siihen hanan päähän? Eikö se suihku pidä ensin irroittaa?

Tuo olisi kai se simppelein vaihtoehto, mutta ei ehkä esteettisesti miellyttävin.

Siis bideen letku on asennettu hanan nokkaan. Kun avaat hanan, niin vesi tulee joko hanasta tai bideestä, riippuen siitä missä asennossa se pieni vipu siinä liittimessä on. Erittäin yksinkertainen vaihtoehto, eikä mitään vesivahingon vaaraa asentaessa ole.
 
Vielä lisäystä, eli se osa mikä ruuvataan siihen hanan nokkaan, on sellainen liitin, josta lähtee se bideen letku sivullepäin. Ei todellakaan mikään esteettinen vaihtoehto, mutta toimii hyvin esim. vuokra-asunnoissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RPM:
Sitäpaitsi jos se hana on sellanen että siihen voi laittaa sen suihkun eli siellä on 3putkea siis 1 ylimääräinen niin sen osaat ihan varmasti asentaa jos et kerran oo ihan avuton! :)
Nyt mä tuun vielä helpottuneena tänne hehkuttamaan, että joo kyllä siellä vessassa yksi ylimääräinen putki hanan alla törröttää, joten kiitän kaikkia neuvoista, mutta taidan selvitä aika vähällä :)

Rautakauppaan mars :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja RPM:
Sitäpaitsi jos se hana on sellanen että siihen voi laittaa sen suihkun eli siellä on 3putkea siis 1 ylimääräinen niin sen osaat ihan varmasti asentaa jos et kerran oo ihan avuton! :)
Nyt mä tuun vielä helpottuneena tänne hehkuttamaan, että joo kyllä siellä vessassa yksi ylimääräinen putki hanan alla törröttää, joten kiitän kaikkia neuvoista, mutta taidan selvitä aika vähällä :)

Rautakauppaan mars :)

:D
 

Yhteistyössä