Alaikäinen ja tupakka

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mistä ne alaikäset saa tupakkaa? Meillä 15 vuotias tyttö polttaa. Ei lopeta vaikka mitä tehtäis. Ja jos takavarikoidaan aski niin sillä on jo seuraavana päivänä uusi. Huhhuh. En halua lapselleni epäterveellisiä myrkkyjä, mutta ei tuo usko vaikka olis arestissa loppu ikänsä. Ja mietin vain että kuka sitä ostaa nuorisolle? Aika vastuuton se täysikänen joka sitä penskoille hakee.. Niin ja onko kenelläkään vinkkejä tuon meidän tytön kanssa? En itse pysty hallitsemaan lastani, aika kamalaa ):

vierailija
Tää on nyt ohi aiheen, mutta yks ilta näin pysäkillä muutaman parikymppisen pissistytön tupakalla. Siihen tuli joku n.12v. poika pyytää näiltä tytöiltä tupakkaa. Kummatkin kieltäytyi. Tuli jotenkin tosi hyvä mieli, kun on usein nähnyt, miten helposti alaikäisille tupakkaa annetaan.

Olisin itse varmaan ihan paniikissa tuossa tilanteessa ja pelkäisin, että lapsi kehittää riippuvuuden tupakkaan ennen kuin saan tupakoinnin loppumaan. Se on kuitenkin ihan järjettömän vaarallinen harrastus.

Olisin myös siitä huolissani, että en tiedä mitä lapsi tekee ja kenen kanssa. Hän on vasta 15, ja kuitenkin esim. rahoittaa tupakoinnin vieraiden ihmisten rahoilla. Se kuulostaa todella oudolle ja ikävälle.

Minä ottaisin ilman muuta yhteyttä ensin vaikka kouluterveydenhoitajaan tms. tahoon ja puhuisin asiasta, jos kerran asiallinen ja rauhallinen keskustelu lapsen itsensä kanssa ei johda mihinkään. Tytöllä voi olla joku ahdistus päällä, josta hän ei osaa tai pysty puhumaan, mutta johon hän ilman muuta tarvitsisi vanhempien tukea.

Joten itse lähtisin nopeasti hakemaan apua ja tuomaan tyttöä takaisin terveeempään elämäntapaan ja läheisempiin väleihin vanhempiinsa.

vierailija
No, jos ei lapseen keskustelu tehoa(kuten usein on), niin ei auta kuin yrittää rajoittaa sitä tupakoimista.
Sanot lapselle, että hän on alaikäinen ja täysi-ikäisenä saa tupakoida aivan vapaasti vaikka et sitä toivo mutta niin kauan kuin on alaikäinen ja asuu sinun kattosi alla niin ei tupakoida.
Takavarikoit röökiaskit, laitat rangaistuksia ja rajoituksia jos haisee röökille..
Ei ole mitenkään erikoista että joku 15-16-vuotias saa tupakkaa kavereiltaan, usein kaveriporukassa on edes joku täysikäinen tai lähes täysi-ikäinen joka saa tupakkaa jostain ostettua.

vierailija
No, jos ei lapseen keskustelu tehoa(kuten usein on), niin ei auta kuin yrittää rajoittaa sitä tupakoimista.
Sanot lapselle, että hän on alaikäinen ja täysi-ikäisenä saa tupakoida aivan vapaasti vaikka et sitä toivo mutta niin kauan kuin on alaikäinen ja asuu sinun kattosi alla niin ei tupakoida.
Takavarikoit röökiaskit, laitat rangaistuksia ja rajoituksia jos haisee röökille..
Ei ole mitenkään erikoista että joku 15-16-vuotias saa tupakkaa kavereiltaan, usein kaveriporukassa on edes joku täysikäinen tai lähes täysi-ikäinen joka saa tupakkaa jostain ostettua.
Millaiset rangaistukset olisivat sopivia? Kotiarestit ei tehoa, puhelimen ja muun netin takavarikointi ei tehoa.. Ja kun röökiaskin ottaa pois niin on jo seuraavana päivänä uusi. En halua kuitenkaan viedä asiaa liikaa eteenpäin, koska eikös sellaiseen puuttuis sosiaaliviranomaiset? En halua menettää lastani ):

vierailija
Itse ehkä ottaisin lastensuojeluun yhteyttä. Jos että hänelle rahaa anna niin jostain hän ne saa. Varastaa? Myy itseään? Ei kukaan saa jatkuvaan polttamiseen rahaa kavereilta.

Minä en saanut säännöllistä viikkorahaa, vanhemmat rahoittivat harvoin minun elämistä.
Eniveis. mulla ei ikinä ollut varaa ostella tupakkaa tai alkoholia teininä, mutta kyllä niitä aina jostain sain. Jos ei muuta, niin kävin kaupasta pöllimässä askin. Yleensä pikkuaskit olivat sellaisessa paikassa, josta pääsi vaivihkaa näpistämään askin tai kaks. Koskaan en jäänyt kiinni.
Tiedän, olin kamala teini. Vielä täysi-ikäisenäkin varastin kaupasta tupakkaa :oops:

Yhteistyössä