Ala-asteelaisten vanhemmat, kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teräskukkia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Teräskukkia

Aktiivinen jäsen
02.01.2009
1 575
2
36
...Onko kouluissa enää eka-tokaluokalla minkäänlaista liikennekasvatusta?
Ja miten teillä on opastettu kotona lasta liikkumaan liikenteessä?

Tuli vain mieleen, kun olen tässä päiväsaikaan lenkeillä tarkkaillut liikenteessä liikkuvia koululaisia... Etenkin fillareilla. Ja huolestuttaa kovin.
Osalla hienosti kypärä päässä, ajetaan hillitysti ja talutetaan pyörä suojatien yli. Mutta osa taas... Ajelee miten sattuu, myös autotiellä, ajaa täysiä suojateiden tai muuten vaan tien yli sen kummemmin katsomatta tuleeko autoja, ja monella kypärä roikkuu siinä tangolla, eikä ollenkaan päässä!!! Huolettaa ihan kamalasti katsoa näitä lapsia, sillä liikenteessä ikävä kyllä on paljon autoilijoita jotka eivät kiinnitä huomiota kevyen liikenteen väylällä kulkijoihin...

Itse kun aloitin koulunkäynnin 20 vuotta sitten, ei ekaluokkalaiset saaneet edes mennä pyörällä kouluun. Tokaluokkalaisille oli ensin liikennekasvatusta luokassa ja liikenteessä opettajan kanssa, ennenkö saivat kulkea pyörällä kouluun.

Tarkoitus ei ole syyllistää ketään, olen vaan aidosti huolissani :/

[Toisaalta... kun katselee autossa ratin takana osaa aikuisista pyöräilijöistä liikenteessä, varsinkin kaupungilla, en yhtään ihmettele että osa lapsistakin ajelee miten sattuu. Ainakin Tampereen pyöräilijät pitäs laittaa liikennekouluun :laugh:

Ei ole koska kouluun ei saa mennä pyörällä tuon ikäiset.
Ja toisaalta eikökhän se kotona pidä valistus tehdä tuohon liikenteessä kulkemiseen eikä sitäkin sysätä koulun harteille

Joka vuosi koululla järjestetään liikenneturvallisuuspäivä, samoin poliisi käy joka vuosi ja yllissä käydään esim. liikennemerkkejä. Eskarista alkaen siis näin. Kouluun saa pyöräillä vasta kolmasluokkalaisena ja kypärän on oltava päässä tai sitten viikon koulumatkapyöräilykielto.

Tietysti kotonakin on asioista puhuttu ja näytetty käytännössä.

Eka- ja tokaluokalla vastuu on vanhemmilla, eli ainoastaan vanhempien luvalla kouluun pyörällä. Musta itsestään selvää, että jos sen ikäinen saa pyöräillä kouluun, niin kotona on opetettu säännöt.
Nyt kolmannella, kun kaikki saavat pyöräillä, ovat opetelleet liikennesääntöjä, harjoitelleet ajoa temppuradoilla ja tarkistaneet pyörät ym.

on ollut koulussakin jotain valistuspäiviä ja poliisivierailuja, mutta kyllä vanhemmat ovat vastuussa lastensa käyttäytymisestä. =) meillä ainakin nyt jo kolmasluokkalainen on aina osannut käyttäytyä liikenteessä,kun sitä on pienestä asti harjoiteltu yhdessä! osaa liikennesääntöjä ja päivittelee aina kun jotkut pöljät pyöräilevät kadun yli...

On ollut liikennekasvatusta ja liikennepäiviä. Ekaluokkalaiset eivät saa mennä pyörällä kouluun, tokaluokkalaiset saa vanhempien luvalla. Vasta 3. luokalla saa mennä ilman lupia. Kiitettävästi koulu antanut liikennekasvatusta.

mä olen myös oikeesti huolissani tuon ikäisistä liikenteessä kun olen tämän lähikoulun oppilaita seurannu. sen tiedän että isompi, 5.lk on liikenteessä niinkuin pitääkin, kypärä päässä ja noudattaa liikennesääntöjä, mutta tuo meijän 2.lk sälli...kypärää kyllä pitää mut kun silmä välttää niin menee ties kuin päin ja 3 kaveria mukana, huoli on kova kuinka sais sen päähän mahtumaan ettei liikenteessä pelleillä. nykyajan liikennekulttuuri on muutenkin niin itsekäs ja vaarallinen että pienet koululaiset ovat vaarassa meidän tyhmien kiireisten aikuisten takia!!!! ja sitä ihmettelen ettei jotkut vanhemmat saa sellasta kuria että alaasteikäiset pistäis kypärän päähän!!!!

On noilla ollut ekalla liikenneoppia ja -kasvatusta. Liikennemerkkejä ovat käyneet läpi ja yleisimpiä liikennesääntöjä, mitä tuon ikäiset käytännössä tarvitsee.
Pyörällä eivat saa ajaa kouluun 1. ja 2. luokalla kuin silloin jos on saattaja (äiti, isä tmv.) mennen tullen.

Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
...Onko kouluissa enää eka-tokaluokalla minkäänlaista liikennekasvatusta?
Ja miten teillä on opastettu kotona lasta liikkumaan liikenteessä?

Tuli vain mieleen, kun olen tässä päiväsaikaan lenkeillä tarkkaillut liikenteessä liikkuvia koululaisia... Etenkin fillareilla. Ja huolestuttaa kovin.
Osalla hienosti kypärä päässä, ajetaan hillitysti ja talutetaan pyörä suojatien yli. Mutta osa taas... Ajelee miten sattuu, myös autotiellä, ajaa täysiä suojateiden tai muuten vaan tien yli sen kummemmin katsomatta tuleeko autoja, ja monella kypärä roikkuu siinä tangolla, eikä ollenkaan päässä!!! Huolettaa ihan kamalasti katsoa näitä lapsia, sillä liikenteessä ikävä kyllä on paljon autoilijoita jotka eivät kiinnitä huomiota kevyen liikenteen väylällä kulkijoihin...

Itse kun aloitin koulunkäynnin 20 vuotta sitten, ei ekaluokkalaiset saaneet edes mennä pyörällä kouluun. Tokaluokkalaisille oli ensin liikennekasvatusta luokassa ja liikenteessä opettajan kanssa, ennenkö saivat kulkea pyörällä kouluun.

Tarkoitus ei ole syyllistää ketään, olen vaan aidosti huolissani :/

[Toisaalta... kun katselee autossa ratin takana osaa aikuisista pyöräilijöistä liikenteessä, varsinkin kaupungilla, en yhtään ihmettele että osa lapsistakin ajelee miten sattuu. Ainakin Tampereen pyöräilijät pitäs laittaa liikennekouluun :laugh:

minusta taas eniten opetusta kaipaisiva autoilijat: suurin osa ei näe kuin sen oman navan siellä ratin takana.

Meidan koulussa tokaluokkalaiset suorittavat syksylla pyorakortin. Sita ennen Yltin tunneilla on aiheena ollut liikenne, liikennemerkit jne... samoin omat nelosluokkalaiset kertasivat tana syksyna liikennesaantoja.

Yhteistyössä