Akvaariotietäjät!!! (partamonnin lisääntymisestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Estu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Estu

Aktiivinen jäsen
05.02.2007
8 701
1
36
Meillä on tuolla akvaariossa kaksi partamonnia - uros ja naaras. Eilen huomasin, että "puunrungon" välissä koiraan alla on mätimunia.
Akvaariossa on ennenkin näkynyt pikkupoikasia, muttei ikinä mätimunia ja poikaset ovatkin joutuneet parempiin suihin. Yksikään ei ole ehtinyt kasvaa isoksi.

Kysymys onkin, että alanko mä heti poikasten kuoriuduttua kalastaa niitä poikasaltaaseen? Meillä oli ennen paljon partamonneja, mutta vuosien kuluessa niitä on myös kuollut ja nyt haluaisin niitä lisää. Kiitos! :flower:

Joo, kannattaa kyllä pyydystää kaikki mitä löydät poikasaltaaseen, koska muuten sulla on kohta akvaario täynnä niitä, etkä pääse eroon niistä. Suosittelisin myös erottamaan sen pojan ja tytön toisistaan...

Itse en ole kerännyt niitä minnekään. Kasvattavat itse poikasensa, ja sitten osa niistä kuolee itsekseen, osa on päätynyt lihansyöjäkalojen suihin, jos niitä on akvaariossa ollut, mutta meillä on aina ollut myös niin paljon piilopaikkoja, että niistä osa on aina selvinnyt.

Meillä siis ongelma on ylikansoitettu monniakvaario, ja haluan niistä eroon :) Olen välillä vienyt niitä akvaariokauppaan, antanut kavereille jne. Nyt akvaario on taas aivan täynnä isoja, keskikokoisia, pieniä ja kaikkia siltä väliltä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Minä olen antanut poikasten olla ihan tuolla muiden seassa ja osa niistä on kyllä selvinnyt ihan isoiksi. Onko akvaariossasi jokin kala, joka syö aina ne poikaset?

Meillä on siellä neontetroja, miekkapyrstöjä...parhaillaan ei ole paljon kaloja ja mun mieheni hoitaa tuon akvaariopuolen, joten mä en edes niistä kaloista hirmuisesti tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Oggi ja torakat:
Poikasethan on hyvä lisä kalojen ruokavalioon.
Mut jos tahot että niitä säilyy isoiksi asti muutam nii laita vaikka joku jaavansammalpöheikkö altaaseen minne poikaset pääsee piiloon.

Pitää kokeilla ja pitää kai käydä tuossa eläinkaupassa katselemassa ja kyselemässä. Meillä ja kasvoja ja piilopaikkoja akvaariossa, mutta silti ne pikkukalat tulee syödyksi :/ Ajattelin, jos muutaman saisi säästettyä.

Yhteistyössä