akvaariotietäjät, apuja kaipailisin

  • Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti
"tiina"
Eli mulla 200l akvaario, jossa hienoa hiekkaa. Nyt on puolisen vuotta ollut ongelmia samean veden kanssa. 1-2vrk vedenvaihdo jälkeen vesi menee aivan sameaksi ja todella likaisen näköiseksi. 3kk sitten vaihdoin sisäsuodattimet Eheimin ulkosuodattimeen ja sen jälkeen tuntuu että vesi entistä sameampaa (rusehtavaa). Vesiarvoja oon viikottain mitannut ja niissä ei ole mitään ongelmaa. Kaloja akvaariossa vajaa 30 kpl sekä 2 punasaksirapua.
Ravut olleet akvaariossa puolisen vuotta ja ehkä samoihin aikoihin kun hankin ne, alkoi vesi samentua, mutta ei kait se ravuista voi johtua?

Vettä joudun vaihtamaan 1-2krtaa viikossa ton likaisuuden takia ja parin viikon välein putsaan myös suodattimen, mutta myös sen putsaamisen jälkeen vesi 2pvän päästä paskaista.

Myös tota hienoa hiekkaa oon epäillyt "syylliseksi" se ollut mulla nyt n vuoden verran, mutta ekan puolen vuoden ajan pysyi vesi kuitenkin kirkkaana.
Auttaisko hiekan vaihto soraan, vai oliskiko täysin turha homma?
 
"tiina"
[QUOTE="tiina";25994221]Eli mulla 200l akvaario, jossa hienoa hiekkaa. Nyt on puolisen vuotta ollut ongelmia samean veden kanssa. 1-2vrk vedenvaihdo jälkeen vesi menee aivan sameaksi ja todella likaisen näköiseksi. 3kk sitten vaihdoin sisäsuodattimet Eheimin ulkosuodattimeen ja sen jälkeen tuntuu että vesi entistä sameampaa (rusehtavaa). Vesiarvoja oon viikottain mitannut ja niissä ei ole mitään ongelmaa. Kaloja akvaariossa vajaa 30 kpl sekä 2 punasaksirapua.
Ravut olleet akvaariossa puolisen vuotta ja ehkä samoihin aikoihin kun hankin ne, alkoi vesi samentua, mutta ei kait se ravuista voi johtua?

Vettä joudun vaihtamaan 1-2krtaa viikossa ton likaisuuden takia ja parin viikon välein putsaan myös suodattimen, mutta myös sen putsaamisen jälkeen vesi 2pvän päästä paskaista.

Myös tota hienoa hiekkaa oon epäillyt "syylliseksi" se ollut mulla nyt n vuoden verran, mutta ekan puolen vuoden ajan pysyi vesi kuitenkin kirkkaana.
Auttaisko hiekan vaihto soraan, vai oliskiko täysin turha homma?[/QUOTE]

niin ja nyt ostin jotain veden kirkastetta ja sitä laittaessa vesi kirkastuu kristallinkirkkaaksi, mutta sitä kestää vain sen pari päivää ja sit taas vesi samentuu.
Kohta luovun koko akvaariosta, ei jaksais olla koko aika sitä putsaamassa ja stressaamassa.
 
"tiina"
[QUOTE="aamuvirkku";25994251]kysy ennemmin aquawebistä. vaihdat vettä ihan liian usein. mitä ne ravut syö? mulla lehahti kaamea vihersamennus katkarapupelleteistä..[/QUOTE]

ravut syö samaa pohjaruokaa mitä mun pohjakalani ovat vuosia syönneet.
Pakko vaihtaa usein, koska vesi menee heti parin päivää vaihdon jälkeen ihan paskaseks. Nytkin keskiviikkona putsasin ja nyt jo pari päivää ollut ihan ruskeeta. Ton suodattimen kun putsaanm, on suodattimen säiliössä oleva vesi ihan ruskeaa liejua.
 
Meillä oli yhteen aikaan kaksi akvaariota joissa toisessa hiekkaa ja toisessa soraa. Hiekkapöntössä oli jatkuvasti veden kanssa jotain ongelmia eikä kasvit pysyneet millään pohjassa.
Sorapohjaa on paljon helpompi ja mukavampi siivota kun sora ei imahda lappoon joten lapolla voi rouheasti kyntää koko soran pohjia myöten.
 
Viimeksi muokattu:
"..."
Jos se on jotai vihertävää levää nii vähennä ruokkimista , todennäkösesti ruokit niitä elukoita liikaa eikä ne saa kaikkea syötyä kerralla joten sinne altaaseen tulee ihan liikaa ravinteita. Ja vaihdat vettä ihan liian usein.

Jos ei tilanne näillä rauhoitu niin kannattaa ottaa yhteyttä suoraan vaikka johonkin akvaarioliikkeeseen jotka varmaan osaa neuvoa kikan jos toisenkin.
 
"tiina"
[QUOTE="asd";25994264]Ettei vaan olis mitään levää? sekin kannattaa pois sulkea.[/QUOTE]

oon laittanut niitä levänpoistoaineita, mutta ei mitään hyötyä.........
 
....
[QUOTE="tiina";25994282]oon laittanut niitä levänpoistoaineita, mutta ei mitään hyötyä.........[/QUOTE]

Onko akvaario sellases paikassa mihin ei aurinko pääse paistamaan?

Mulla samaan ongelmaan tuli ratkaisu kun pidin viikon akvaarion pimeenä ja lopetin ruokkimisen. Viikossa levät kuoli valonpuutteesee ja sit vaan vaihto veden niin johan alko kirkastumaan. Sit hommasin uusia kasveja vetelemää liiat ravinteet.

Liika peseminen ja vedenvaihtelu vaan sotkee altaan normaalia bakteerikantaa. Ne pöpöt sen puhtaana pitää eikä se suodatin.
 
"Zach"
Yleensä ensimmäinen suositus tuollaisessa tilanteessa (mahdollinen viher- tai bakteerisamennus) että akvaarion annetaan olla rauhassa vaikka viikon ajan, erityäin kevyt ruokinta, eli se mitä kalat syövät muutamassa sekunnissa, ruokinta kerran päivässä, valaistus maksimissaan 5tuntia/vuorokausi ja mahdollisesti jotain bakteeriampulleja perään. Muistathan että ulkosuodatin sisältää suurimman osan akvaarion bakteereista, ja sitä ei todellakaan kannata liian usein puhdistaa. Yleensä sillä jatkuvalla vedenvaihdolla ja suodatinten pesulla vaan pahennetaan mahdollista samennusta. Sitten, minkälaisia kaloja akvaariossasi on, jos on pohjaan kaivautuvia kaloja, hiekkapohja, ja huonosti huuhdeltu hiekka niin samennus saattaa johtua kaikesta pikkuhileestä mitä hiekan seassa on.
 

Yhteistyössä