Akvaariosta kysymys.

Ostimme uuden akvaarion ja siihen tuli mukaan sellasta todella hienoa hiekkaa, jota olisi ilmeisesti pitänyt pesta ja pestä ja pestä...en sitten ilmeisesti pessyt tarpeeksi monta kertaa..nyt vesi on kohtalaisen sameeta. Mitä kannattaa tehdä; vaihtaa osa vedestä tms.? Antaa pölyn laskeutua? Vai pidänkö suodattimen vaan sinnikkäästi päällä ja odotan ihmettä tapahtuvaksi?
 
Onko kyseessä kuinka hienoa hiekkaa? Hienonhienossa on riski että pohja menee tukkoon ja sitten ollaankin helisemässä..

Muussa tapauksessa suodattimesta virtaus täysille ja huomenna/ylihuomenna hiekkojen poisto suodattimesta?
Saako udella millainen kippo ja mitä sinne on tulossa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;28062256:
Onko kyseessä kuinka hienoa hiekkaa? Hienonhienossa on riski että pohja menee tukkoon ja sitten ollaankin helisemässä..

Muussa tapauksessa suodattimesta virtaus täysille ja huomenna/ylihuomenna hiekkojen poisto suodattimesta?
Saako udella millainen kippo ja mitä sinne on tulossa?
Mä kysyin siitä hiekasta ihan pätevän oloiselta akvaarioliikkeen myyjältä ja se kehoitti ottamaan sitä hienointa hiekkaa. Meillä oli tosi pieni purkki jossa oli neonteroja ja kiilakylkiä entuudestaan..ja kysyin mikä hiekka niille olis ok. Nyt on pikkasen isompi, 120l. Lisää kaloja ostetaan sitten jos ja kun vesi kirkastuu...noi vanhat fisut ovat edelleen pienessä akvaariossa.
 
"jojo"
Lienee hiekkapuhallushiekkaa. Veden kirkastuminen voi viedä viikonkin, mutta se asettuu kyllä, kunhan annat altaan olla rauhassa. Pohjaa ei voi putsata imurilla, vaan kannattaa hankkia sinne sopivia kotiloita huoltamaan pohjaa luonnollisella tavalla. Kierteissarvikotilot ovat passeleita.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"jojo"
Suodatin hurisemaan, kyllä se siitä. Oletko laittanut akvaarioon mitään, mistä uusi bakteeristo lähtisi kypsymään? Laita kauhallinen vanhan altaan HUUHTELEMATONTA hiekkaa sinne uuteen ja/tai pese vanhan altaan suodatinpatruuna uuden altaan vedessä. Kun teet sen nyt, sulle ehtii syntyä jo vähän bakteerikantaa altaaseen samalla, kun odotat kirkastumista.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
Jeps. Kannattaa jotain pohjapöyhiöiyä hankkia sitten kun otat akvan käyttöön.

Ite hankin just toisen setin kiilakylkiä, edelliset 13.5 kalaa katos alle 10h aikana.. Tulivat yhtä lukuunottamatta syödyiksi, nyt ostin 10 sen 1 selviytyneen kaveriks ja kasvattelen ne tuolla.meidän vauvalassa (100l) isoiks.
Ja kohta sinne vauvalaan muuttaa paljon rapuja jos kaikki menee hyvin ja munista tulee pieniä punasaksi rapuja
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="jojo";28062341]Suodatin hurisemaan, kyllä se siitä. Oletko laittanut akvaarioon mitään, mistä uusi bakteeristo lähtisi kypsymään? Laita kauhallinen vanhan altaan HUUHTELEMATONTA hiekkaa sinne uuteen ja/tai pese vanhan altaan suodatinpatruuna uuden altaan vedessä. Kun teet sen nyt, sulle ehtii syntyä jo vähän bakteerikantaa altaaseen samalla, kun odotat kirkastumista.[/QUOTE]

Joo, mä ostin kaikenlaisia Tetra Aqua-liemiä ja niitä on laitettu, samoin sellasia bakteerikapseleita, nekin on laitettu. Mulla ei vaan koskaan ole ollut noin hienoa hiekkaa..pikemminkin sieltä karkeammasta päästä.
 
"asd"
Siinä menee parisen päivää että se hiekka tasoittuu. Kun vaihdat vesiä niin pöyhi hiekkaa aina hieman, jotta liat ja roskat nousee niin saat pohjaakin puhtaaksi.

Toki jos tuntuu liian työläältä niin laita sekaan hieman karkeampaa hiekkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
Et sää mitää nappeja ois tarvinnu, vanhasta akvasta vettä uuteen ja samoin toi suodattimen huuhtelu ois ajanu saman asian.

Pakko viel kommentoida tuota asiantuntevuutta, mulle myytiin pikku kalana levänuoliainen (joo omamoka, piti ostaa leväbarbeja mutta kun nimi hukkaantu) ja tulin sit pyytäneeks nuoliaisia. Tarkistin tosin että eihän ne isoiks kasva.. Ei kasva juu aikuisena pituun n.27cm -.-
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;28062467:
Et sää mitää nappeja ois tarvinnu, vanhasta akvasta vettä uuteen ja samoin toi suodattimen huuhtelu ois ajanu saman asian.

Pakko viel kommentoida tuota asiantuntevuutta, mulle myytiin pikku kalana levänuoliainen (joo omamoka, piti ostaa leväbarbeja mutta kun nimi hukkaantu) ja tulin sit pyytäneeks nuoliaisia. Tarkistin tosin että eihän ne isoiks kasva.. Ei kasva juu aikuisena pituun n.27cm -.-
Joo, kyllähän tää myyjä oli ennekaikkea kauppamies..enkä mä ole koskaan aiemmin ostanut mitään erityisiä liemiä ja litkuja...mutta aattelin nyt ostaa mitä se suositteli kun ei mulla ole ihan kaikki yritykset menneet putkeen noiden kalojen ja kasvien kanssa..
 
Suosittelen parvea keltabarbeja. Ovat kestäviä. Meillä on lauma ollu n.6v ja ovat kokenu muutaman akvan vaihdon ja pilkkuepidemian ja samettitaudin jajaja mutta noista ei ole yksikään koskaan sairastanut mitään.
Ja ovat tullu toimeen kaikkien kanssa myös lehtikalojen ja muiden affenten.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama

Yhteistyössä