Aknesta, mielipiteitä??roacuttan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :::
http://www.dermoshop.com/product.asp?id=11943&series=freshbalance

tässä hyvä kasvovoide,naama ei kiillä yhtään ja tuntuu iho hyvältä.
eikä näppyjäkään tule samaan tahtiin kuin ennen

Mulla tukki ihohuokoset ja naama meni vaan pahemmaks.

Alkuperäinen kirjoittaja avun saanut:
jos raaskii satsata rahallisesti niin suosittelen raskaan lääkehoidon sijasta kosmetologilla tehtävää laserhoitoa. hintaa kertyy kyllä satoja euroja, mutta tulokset näkyvät nopeasti eikä mitään sivuoireita ole. auttaa niin aknetulehduksen hoitoon kuin olemassaolevien arpien paranemiseen. ei altista auringon valolle, hoito on kivuton (tuntuu hienoisena pistelynä ) ja nopea.

Niin laser-hoidot voivat olla joillekin tosi hyvä apu, mutta ei mulla kyllä toiminut. Kävin kosmetologilla nlite-laser hoidoissa about kuus kertaa (mikä on enemmän kuin esitteiden mukaan tarvitsisi käydä) ja tuloksena on iho, joka on lähes samanlainen kuin hoitoa aloitettaessa. Ja rahaa paloi hullun lailla. Ainiin ja käytin myös kalliita kosmetologin suosittelemia tuotteita (exuviance) ja eipä tainneet nekään ihmesalvat tehota. Nyt sitten alko tää ihotilanne kunnolla tympimään ja kävinpä tuossa juuri pari päivää sitten lääkäristä hakemassa roan.
Noh, ehkäpä tämä toimii. Jos ei toimi niin en tiedä mikä sitten. Kaiken maailman voiteet kokeiltuna ja diane novat, antibiootit sekä differinit.
Uskon kyllä jotenkin että tää roa olis nyt se ratkasu, kun oon ihan konkreettisestikin nähny tutuilla tuloksia. :p

Mulle lääkäri määräs avitcid-voidetta ja läks pahimmat märkimät. Kyllähän edelleen finniä pukkaa jos hirveen rasvasesti ja sokerisesti syö.
Mies aikoinaan roacuttanin syöny mutta ei kauheasti jeesiny. Viikon etelän matkalla meni iho parempaan kuntoon ku roacuttanilla.. Miehellekin tosiaan tuo voide määrätty.

Nykyään tosin käytän sinkkipastaa ja teepuunöljyä jos noita kraatereita ilmaantuu :)

Mä aloitin isotretinoin actavis kuurin muutama päivä sitten.. 10mg/3 kertaa päivässä ja kuuri kestää 3kk, jonka jälkeen uudestaan ihotautilääkärille ja toinen kuuri vaikka naama olisi jo parantunut kokonaan, koska vasta se toinen kuuri lopettaa aknen kokonaan ja lopullisesti.
Nyt kysyisinkin että kuinka nopeesti muilla on iho parantunut käytön aloittamisesta, puhutaanko viikoista vai kuukausista.??
Itelläni on keskivaikea akne, ei kovin paha, mutta kärsin itsetunto ongelmista ja en kehtaa liikkua juurikaan ulkona muuta kun pakolliset käynnit. Sivuoireita ei ole vielä tullut, mutta rasvaan huulia ja naamaa aina pesun jälkeen.

No mä oon nyt about kuukauden käyttäny isotretinoin actavista annoksella 10mg kolme kertaa päivässä. Ja voin sanoo olevani täysin hämmästyny! Olin lukenu tietenki kaikki kauhutarinat pahenemisvaiheista sun muista sivuoireista, mut mulla itellä on ollu (ainakin tähän mennessä) oikein positiivisia kokemuksia! Iho on lähtenyt paranemaan ja on paljon sileämpi! itselläni ei ollut mikää super paha akne mutta kuitenkin paljon tukkeutuneita ihohuokosia ja välillä isompia finnejä. Nyt ihohuokoset on paljon puhtaampia ja isompia finnejä ei juuri ollenkaan! Oon kauhuissani odotellu sitä pahenemista mut toistaiseks ei tosiaan oo sellasta tullu ja toivoisin ettei tuliskaa kun nyt kerta jo lähteny paranemaan. Sivuoireista sen verran, että naama on vähän ollut kuiva, mutta hyvin on rasvaamalla pärjännyt sen kanssa. Ja meikatakki on pystynyt ihan hyvin, tosin meikkivoidetta en tarvitse enää niin paljoa kuin ennen ku tosiaan parempi nyt. Pahin sivuoireista on varmaa toi huulien kuivuminen, mut senkin kanssa pärjää ja bebanthen on ollu siihen tosi hyvä. Nyt vaan odotellaan tässä että mihin suuntaan naaman kunto lähtee menemään, mutta toistaiseksi vain hyvään suuntaan ollaan matkalla!:)

mulla kans nyt melkein 3 viikkoa takana ja naama on paremmassa kunnossa ku moneen vuoteen. :) ainut harmitus täl hetkel et en oo tajunnu aikasemmin mennä lääkärille. Mulla ekalla viikolla paheni vähäsen mut nyt paranee joka päivä. :) mä kans kauhul oon lukenu kaikkii juttuja netistä, mut ainut oire on ollu naaman ja huulien kuivuminen. :)
Toivon ettei enää pahene uudestaan ja syön mielelläni viel toisen kuurin perään jos naama vaan pysyy kunnossa. Suosittelen kyllä tätä kuuria kaikille. :)

Aloitin kuurin tammikuun alkupuolella, lääkärin diagnoosina keskivaikea akne, joka tuli mullekin vähän yllätyksenä. Eli ei koskaan ihan hirveen paha oo ollu, mutta ittee lähinnä häirinny. Nyt on vähän yli kolme kuukautta kuurista menny ja vielä on jäljellä heinäkuun puoleen väliin asti.

Rahaa on tähän asti kulunu 2 x erikoislääkärikäyntiä (120 euroo), lääkkeet (n. 100 euroo) ja kaks verikoetta (n. 30 euroo) eli kyllä tää ihan maksaa. Mutta toisaalta, mikään muu ei oo tähän mennessä auttanu niin ihan mielelläni ite oon ainakin maksanu näistä.

Tulokset on ihan selkeesti parempaan päin vaikka vieläkin satunnaisesti uusia finnejä tulee. Mutta selkä on ainakin huomattavasti parempi ja naamankin tilanne rauhottunut aika hyvin. Kuuri on kuitenkin vasta puolessa välissä ja vasta noin kuukauden verran menty korotetulla 60mg/vrk annoksella.

Oireita on lähinnä huulten ja naaman kuivuminen. Aluks kuivu myös käsivarret, mutta se on loppunut. Alkoholia en oo oikeestaan juonu, kun max. 5 annosta / viikko, joka on oikeestaan ollu ihan hyvä muutenkin.

Rohkeesti vaan kokeileen, jos ei oo vielä ollut uskallusta lähtee "koviin" lääkkeisiin. Olisin syöny tän kuurin varmaan jo yläasteella, jos joku olis kertonut, että tällänen on olemassa. Lääkkeen nimi on siis Isotretinoin Actavis.

Mulla on nyt kohta neljä viikkoa takana isotretinoin actavis- kuuria ja pahin alkaa toivottavasti olla takana päin. Se pahenemisvaihe oli raastava, en muista että vastaavia mollukoita olis ikinä ollu naamassa ja isoimmista jäi arpia, sellasia tummia kuoppia. Toivottavasti tämä kuuri nyt kuorii ihoa vielä sen verran että nuo arvet lähtis poies.. :0 Mulla on ollu finnejä kyllä koko pienen ikäni ja mutta nyt vasta varhaisaikuisuuden kynnyksellä hakeuduin lääkäriin kun alkoi tarpeeksi häiritsemään

Oma akneongelmani on keskittynyt lähinnä naamaan pienehkölle alueelle (vain toiseen poskeen!), selkään tullut harvakseltaan.
Alkutilanne ei siis ollut paha, toisaalta vaikea sanoa olisiko akne ilman hoitoa edennyt joka tapauksessa kuinka pahaan vaiheeseen, uskoa kyllä vielä riittää pillerien popsimiseen. Kuuri on alustavasti neljäksi kuukaudeksi ja alkoi heti isolla annoskoolla (60 mg/vrk) kun tarkoituksena olisi että kuuri olisi kestoltaan sitten lyhyempi.

Lisäksi sain reseptin perusvoiteeseen, jota en ihme kyllä ole tarvinnut juuri ollenkaan vaikka ihoni on normaalistikin melko kuiva, niin ei se nyt ole pahemmin kuivunut. Kasvojen alueen ihon uusiutuminen on nopeaa, mutta ei sekään ole mitenkään hallitsematonta tai ylitsepääsemätön ongelma. Huulet kuivuu toisinaan kovasti, mutta esim. piilareita olen pystynyt käyttämään ilman ongelmaa. Enkä huomaa että hiuksiakaan olisi lähtenyt tavallista enemmän. Pää on olut muutaman kerran kipeä ja kämmenselät parisen kertaa kuivat mutta siinä nuo havaittavat sivuoireet pääosin. Kesää vasten ehkä vähän huono syödä tämä kuuri kun auringolta joutuu suojautumaan kahta kauheammin, toisaalta se olis tarkoittanut apocyclinin popsimista noin puolivuotta pidempään ja sit olis ollu tää joka tapauksessa edessä.. Ehkä parempi näin sit kuitenki?

Ekan kontrollilabran perusteella maksa-arvotkin on täysin normaalit, ei mitään heilahtamista eli ehkä uskallan ottaa muutaman annoksen alkoholia viikonloppuna ;) Oluessa on sitäpaitsi B- vitamiinia, eli ehkä se auttaa :D Olenkin tässä kuukauden ollut ilman..

Sitten tuli mieleen että onko kellään kokemuksia liikunnan vaikutuksista akneen? Olen tässä ehtinyt surffata nettiä ja diagnosoida itselleni vaikka mitä, mutta aloitin salitreenaamisen hiukan ennen aknen puhkeamista ja mietin voisiko lihasten vähäinenkin kehitys edistää testosteronin tuotantoa niin paljon että sillä olisi näkyviä vaikutuksia iholla?! Luin vain jostain että naisilla akne on usein hormonaalisista syistä puhkeava tauti. Voi ehkä olla omaa luulotautiakin, mutta kiva olis kuulla kommentteja :D

Yllättävän lyhkäisiä kuureja ollut porukalla. Itse söin ensin 3kk tetrasykliiniä, joka ei auttanut joten siihen perään söin vielä 8kk isotretinoinia, vaikkei munkaan akne sieltä pahimmasta päästä ollut (lähinnä selässä sellaisia syvällä olevia patteja).

Ihotautilääkärin mukaan pidemmillä kuuriella saadaan pidempiaikasia vaikutuksia, eikä tarvitse heti olla syömässä uutta kuuria.

Kuurista nyt 4 vuotta ja hiljalleen on alkanut taas iho kukkimaan. Tässä välissä olen saanut pcos-diagnoosin, joten siinä myös syy miksi minulle aikuisiässä akne puhkesi pillerien lopetuksen jälkeen.

Itse suosittelen kyllä Roaccutania. Kärsin itse kauan finneistä ja ne vaikuttivat todella paljon itsetuntooni. Sain ensin terkkarilääkäriltä joitan voidetta, mutta se vain kuivatti ihoni eikä auttanut mitään. Hakeuduin ihotautilääkärin vastaanotolle ja hän määräsi minulle ensin antibioottikuurin (olikohan tetrasykliini tai isotretinoini niin kuin joku täälläkin mainitsi). Kuuri auttoi vähän, mutta heti kuurin loputtua finnit tulivat takaisin. Tämän jälkeen söin puoli vuotta Roaccutania ja se auttoi! Minulle ei tullut muita sivuvaikutuksia kuin että huulet kuivuivat. Ja se ettei alkoholia voinut juoda niin oli pieni hinta siitä, että itsetunto nousi ja iho parani.

Kuitenkin myöhemmin oireet alkoivat uudestaan muttei läheskään yhtä pahana kuin ennen. Söin diane novaa ja myöhemmin käytin ehkäisyrengasta ja nämä pitivät finnit poissa. Kun lopetin ehkäisyn niin pelkäisin miten käy. Kyllähän se iho vähän siihen reagoi mutta söin lyhyen antibioottikuurin ja sain differin-geeliä ja siitä iho taas rauhoittui. Nyt iho on pysynyt siistinä, mitä nyt silloin tällöin jokunen finni tulee. Mutta siis roaccutan oli kyllä se lääke joka auttoi kunnolla, sen jälkeen iho on ollut paljon paremmassa kunnossa. Ja onhan se tavallaan selvää että jos on taipumusta akneen niin hormonimuutokset jossain määrin saavat ihon reagoimaan. Onneksi nämä ovat yleensä vain tilapäisiä oireita kunnes tasapaino löytyy uudestaan.

Täällä koko aikuisiän aknesta kärsinyt 35-vuotias miekkonen. Takana on kaksi antibioottikuuria (tetrasykliini) vuosina 2000 ja 2003 (muistaakseni), ja ne kyllä tehosivat tilapäisesti - etenkin se ensimmäinen - ja sen jälkeen meni monta vuotta niin, että akne pysyi hyvin hallinnassa: kasvoihin ja varsinkin selkään tuli toki silloin tällöin joitakin finnejä, mutta eivät niin isoja, kipeitä ja arpeuttavia kuin 2000-luvun vaihteessa/alussa.

Valitettavasti pari kolme kuukautta sitten tilanne paheni... finnejä ei vieläkään ole ollut kovin runsaasti - paitsi selässä - mutta ne ovat taas alkaneet arpeuttaa kasvoja, etenkin oikeaa puolta, joka tähän saakka oli pysynyt melko sileänä. Noh, onpahan nyt sitten "symmetrisemmät" kasvot kun arpia on molemmilla puolilla, heh hee.

Tilasin sitten viimeinkin ajan ihotautilääkäriltä. Mielenkiintoista sinänsä, että minun täytyi lähes vaatimalla vaatia tuota isotretinoiini-kuuria; lääkäri kun sanoi, että tilanne ei ole läheskään niin paha mitä hän lähetteen perusteella luuli. Hmm, olenkohan sitten niin turhamainen yksilö, että nuo arvet näyttävät itselleni paljon pahemmilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat? Luulisi kuitenkin, että pysyviä jälkiä jättävä akne olisi tarpeeksi hyvä syy aloittaa kuuri, vaikka finnejä ei niin runsaasti olisikaan.

Joka tapauksessa sain reseptin Roaccutan-kuuria varten (20 mg, 1 kapseli aamuin illoin), mutta kun apteekissa ehdottivat vaihtoa selvästi halvempaan Isotretinoin Actavikseen, niin ostin mieluummin niitä - kovin suurta eroa niiden tehokkuudessa tuskin on(?). Nyt olen popsinut niitä pari päivää, ja vielä en ole huomannut mitään erikoista; akne ei ole parantunut/huonontunut eikä haittavaikutuksiakaan ole vielä esiintynyt (minulla on jo entuudestaan kuiva iho, joten siinäkään en ole mitään muutosta huomannut). Ymmärrän kyllä, että nyt on vielä hieman liian aikaista arvioida tilannetta...

Kunpa pääsisin lopullisesti eroon tästä riesasta. Noin kuukauden kuluttua pitäisi käydä verikokeissa ensimmäisen kerran (kuurin alettua). Toivottavasti maksa-arvot ovat edelleen vähintään tyydyttävät, ettei kuuria tarvitsisi lopettaa. Olen käytännössä absolutisti, joten ei se ainakaan siitä jää kiinni. TO BE CONTINUED.

Alkuperäinen kirjoittaja Malina:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksia??:
Mikäli edelliset eivät ole auttaneet saat lähetteen ihotautilääkärille, joka voi määrätä Isotretinoin kuurin.
.

Ainakaan meiltä ei tk:sta saa lähetettä ihotautilääkärille, tai ihopkl palauttaa sinne laitetut lähetteet ettei heillä ole resursseja hoitaa aknepotilaita ja suosittelevat yksityiselle.

Itse kävin tänään ihotautilääkärin vastaanotolla ja sain Isotretinoin Actavis (20mgx2). En ole vielä uskaltanut aloittaa niitä syömään, kun luin ja kuulin mahdolliset sivuvaikutukset. Olen itse kärsinyt yksittäisistä finneistä jo ala-asteelta saakka ja murrosiästä eteenpäin iho on vain pahentunut. Syön myös Cypretyl pillereitä, joista ei juurikaan ole apua. Olen kokeillut kaikenmaailman apteekkituotteita ym. iholle, mutta mikään ei ole auttanut. Pelkäsin, etten edes saisi reseptiä, kun monet läheiset sanovat, ettei ihoni edes ole kovin paha. Itseäni akne kuitenkin häiritsee todella paljon ja olen kyllä valmis maksamaan kunhan saan apua ongelmiini ja onneksi Kela korvaa osan!

Minuakin kiinnostaisi tietää, että miten tuota urheilua voi harrastaa kuurin aikana?? Olen vasta löytänyt itseni lesmillsin tunneille ja haluaisin kyllä käydä niissä hoidon aikanakin?! Ja onko kenellekään puhjennut hiivatulehduksia, kun on kyseessä antibioottihoito?? Pelkään myös, että niitä tulee! Niitä kun on ollut jo muutama muutenkin. :/

Itse kävin tänään ihotautilääkärin vastaanotolla ja sain Isotretinoin Actavis (20mgx2). En ole vielä uskaltanut aloittaa niitä syömään, kun luin ja kuulin mahdolliset sivuvaikutukset. Olen itse kärsinyt yksittäisistä finneistä jo ala-asteelta saakka ja murrosiästä eteenpäin iho on vain pahentunut. Syön myös Cypretyl pillereitä, joista ei juurikaan ole apua. Olen kokeillut kaikenmaailman apteekkituotteita ym. iholle, mutta mikään ei ole auttanut. Pelkäsin, etten edes saisi reseptiä, kun monet läheiset sanovat, ettei ihoni edes ole kovin paha. Itseäni akne kuitenkin häiritsee todella paljon ja olen kyllä valmis maksamaan kunhan saan apua ongelmiini ja onneksi Kela korvaa osan!

Minuakin kiinnostaisi tietää, että miten tuota urheilua voi harrastaa kuurin aikana?? Olen vasta löytänyt itseni lesmillsin tunneille ja haluaisin kyllä käydä niissä hoidon aikanakin?! Ja onko kenellekään puhjennut hiivatulehduksia, kun on kyseessä antibioottihoito?? Pelkään myös, että niitä tulee! Niitä kun on ollut jo muutama muutenkin. :/

Laittakaa googleen ACCUTTANE ja katsokaa mitä kaikkea roacuttan on aiheuttanut: impotenssia, masennusta, hengenvaarallisia suolistosairauksia, kroonisia kipuja sekä esim. kuivat silmät syndroomaa. Välitön oire on , että roa vanhentaa ja haurastuttaa ihon. Ei siis kaunista KETÄÄN

Yhteistyössä