Mulla on nyt kohta neljä viikkoa takana isotretinoin actavis- kuuria ja pahin alkaa toivottavasti olla takana päin. Se pahenemisvaihe oli raastava, en muista että vastaavia mollukoita olis ikinä ollu naamassa ja isoimmista jäi arpia, sellasia tummia kuoppia. Toivottavasti tämä kuuri nyt kuorii ihoa vielä sen verran että nuo arvet lähtis poies.. :0 Mulla on ollu finnejä kyllä koko pienen ikäni ja mutta nyt vasta varhaisaikuisuuden kynnyksellä hakeuduin lääkäriin kun alkoi tarpeeksi häiritsemään
Oma akneongelmani on keskittynyt lähinnä naamaan pienehkölle alueelle (vain toiseen poskeen!), selkään tullut harvakseltaan.
Alkutilanne ei siis ollut paha, toisaalta vaikea sanoa olisiko akne ilman hoitoa edennyt joka tapauksessa kuinka pahaan vaiheeseen, uskoa kyllä vielä riittää pillerien popsimiseen. Kuuri on alustavasti neljäksi kuukaudeksi ja alkoi heti isolla annoskoolla (60 mg/vrk) kun tarkoituksena olisi että kuuri olisi kestoltaan sitten lyhyempi.
Lisäksi sain reseptin perusvoiteeseen, jota en ihme kyllä ole tarvinnut juuri ollenkaan vaikka ihoni on normaalistikin melko kuiva, niin ei se nyt ole pahemmin kuivunut. Kasvojen alueen ihon uusiutuminen on nopeaa, mutta ei sekään ole mitenkään hallitsematonta tai ylitsepääsemätön ongelma. Huulet kuivuu toisinaan kovasti, mutta esim. piilareita olen pystynyt käyttämään ilman ongelmaa. Enkä huomaa että hiuksiakaan olisi lähtenyt tavallista enemmän. Pää on olut muutaman kerran kipeä ja kämmenselät parisen kertaa kuivat mutta siinä nuo havaittavat sivuoireet pääosin. Kesää vasten ehkä vähän huono syödä tämä kuuri kun auringolta joutuu suojautumaan kahta kauheammin, toisaalta se olis tarkoittanut apocyclinin popsimista noin puolivuotta pidempään ja sit olis ollu tää joka tapauksessa edessä.. Ehkä parempi näin sit kuitenki?
Ekan kontrollilabran perusteella maksa-arvotkin on täysin normaalit, ei mitään heilahtamista eli ehkä uskallan ottaa muutaman annoksen alkoholia viikonloppuna

Oluessa on sitäpaitsi B- vitamiinia, eli ehkä se auttaa

Olenkin tässä kuukauden ollut ilman..
Sitten tuli mieleen että onko kellään kokemuksia liikunnan vaikutuksista akneen? Olen tässä ehtinyt surffata nettiä ja diagnosoida itselleni vaikka mitä, mutta aloitin salitreenaamisen hiukan ennen aknen puhkeamista ja mietin voisiko lihasten vähäinenkin kehitys edistää testosteronin tuotantoa niin paljon että sillä olisi näkyviä vaikutuksia iholla?! Luin vain jostain että naisilla akne on usein hormonaalisista syistä puhkeava tauti. Voi ehkä olla omaa luulotautiakin, mutta kiva olis kuulla kommentteja