Äkillinen psykoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:
Alkuperäinen kirjoittaja huoli:
Juu, en semmoista hoitoneuvottelusta ajattelekaan. Musta se on tosi hyvä juttu että jo huomenna on se... mietin vaan että voisinko siihen jotenkin itse valmistautua...

Mietit vaan mitä kaikkea sairauteen liittyy ja korostat niitä siellä. Moni voi psykoosissa vaikuttaa melko normaalilta, miehenikin sanoi ettei huomannut päällepäin mitään (vasta mun jutuista tajus). Jos tuttusi on vaikka ollut siellä sairaalassa melko hiljaa niin ei ne välttämättä tiedä tilanteen vakavuutta.

Mustakaan kukaan muu kuin mies ei huomannu mitään. Ennen varsinaista hoidon alkamista mä itseasiassa "paranin" muutuin varsin järkeväksi ja rauhalliseki, jutut vaan ei oikein kohdannu todellisuuden kanssa, mutta sitähän ei kukaan muu kun mies tienny. Enkä mä muille edes mitään paljastanu.

Onko läheidesi ollut itsetuhoinen? Jos on ollut, niin jos häntä yritetään nyt kotiuttaa, niin vakuuttakaa puhumalla lääkärit, ettei häntä voi päästää vielä kotiin.. Minun tuttuni pääsi liian aikaisin kotiin, itsetuhoisena, ei mennyt montaa päivää, kun vei itseltään hengen ='(

Tuo itsetuhoisuus on yksi asia millä yritän myös viedä asiaani läpi... Tähän on kyllä mahdollisuus ottaen huomioon kaiken tapahtuneen. Ja voi olla myös vaarallinen muille.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Juu, en semmoista hoitoneuvottelusta ajattelekaan. Musta se on tosi hyvä juttu että jo huomenna on se... mietin vaan että voisinko siihen jotenkin itse valmistautua...

Mietit vaan mitä kaikkea sairauteen liittyy ja korostat niitä siellä. Moni voi psykoosissa vaikuttaa melko normaalilta, miehenikin sanoi ettei huomannut päällepäin mitään (vasta mun jutuista tajus). Jos tuttusi on vaikka ollut siellä sairaalassa melko hiljaa niin ei ne välttämättä tiedä tilanteen vakavuutta.

Mustakaan kukaan muu kuin mies ei huomannu mitään. Ennen varsinaista hoidon alkamista mä itseasiassa "paranin" muutuin varsin järkeväksi ja rauhalliseki, jutut vaan ei oikein kohdannu todellisuuden kanssa, mutta sitähän ei kukaan muu kun mies tienny. Enkä mä muille edes mitään paljastanu.

Mulla kanssa suku ei edes tiedä tästä, kun eivät huomanneet mitään. Mies on ainoa joka tietää kaiken. Ei edes hoitohenkilökunta ollut yhtään perillä mun harhoista ennen kuin aloin parantua ja kertoa yhdelle psykiatrille kaiken.

Henkilö on hyvin läheinen... äiti.
Saispa se ollakin edes sen kaksi viikkoa siellä...

Heti alkuun, voimia sulle! Itse olen oman läheiseni puolsesta saanut taistella useasta eri asiasta.. Tuntuu, että jon omaiset ei pidä puolta, niin ei sitten kukaan.. Lääkärit kotiuttaa nykyään potilaita tosi hepposin perustein, seuraukset voi olla todella vakavia.. Sun täytyy vakuuttaa ne lääkärit, että äitisi paikka ei ole vielä kotona, sanot suoraan, että hän on vaaraksi itselleen ja muille! Ja varaudu siihen, että joudut vaatimaan ja taas vaatimaan hoitoa (toisaalta voi olla, että kaikki sujuu helposti..) Mutta pidä äitisi puolia, vaadi hänelle hoitoa! Tiedön, mitä koet, olen itse ollut samassa tilanteessa, ja selvitty ollaan, mutta paljon se on vaatinut.. Voimia sulle todella paljon!!!

Kiitos paljon... Kyllä kai tämä tästä... Juuri äiti soitti mulle, oli saanut vähän nukuttua. Pitäisi varmaan itselläkin mennä lepäämään että olisi huomenna skarppina siellä.

Kiitoskiitos... Täytyy nyt suunnitella et jos päästäisiin vaikka kotiutumisen jälkeen heille muutamaksi päiväksi kyläileen ja auttamaan alkuun.
Taidan nyt itse mennä vähän lepäämään... Jos pää selkiäisi senkin myötä vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Minkäläiset oireet on psykoosissa,kertokaa joku?

Todellisuuden tajun hämärtyminen tai katoaminen, voi olla harhoja (kuulo, näkö, haju, maku, kuvitelmaharhoja), outoa käyttäytymistä ja puhetta, usein/joskus kovaäänisyyttä, häsläystä, itsetuhoa ja saattaa olla myös vaaraksi muille.

Siis esim kuvitelmia että vainotaan tai ruoka on myrkytetty tms. Harhaisuudesta yleisin on kuuloharhat tietääkseni.

Tässä vain joitain esimerkkejä.

Todellisuuden tajun hämärtyminen tai katoaminen, voi olla harhoja (kuulo, näkö, haju, maku, kuvitelmaharhoja), outoa käyttäytymistä ja puhetta, usein/joskus kovaäänisyyttä, häsläystä, itsetuhoa ja saattaa olla myös vaaraksi muille.

Siis esim kuvitelmia että vainotaan tai ruoka on myrkytetty tms. Harhaisuudesta yleisin on kuuloharhat tietääkseni.

Ok:)
Mä mietin vaan oliko mulla jotain sellaista,kun olin vuos sitten todella masentunut,välillä itsetuhoinen kovin huolissaan lasten terveydestä,en pystynyt ees nukkua normaalisti,itkin vaan kokoajan lulin että olen maailman epäonnistunut.Mulle kyllä annettiin diagnoosi masennus sekä ahdistuneisuushäiriö,mutta mitä jos se oli vaikka psykoosi :| kuulostako se semmoselta? :/

Mä mietin vaan oliko mulla jotain sellaista,kun olin vuos sitten todella masentunut,välillä itsetuhoinen kovin huolissaan lasten terveydestä,en pystynyt ees nukkua normaalisti,itkin vaan kokoajan lulin että olen maailman epäonnistunut.Mulle kyllä annettiin diagnoosi masennus sekä ahdistuneisuushäiriö,mutta mitä jos se oli vaikka psykoosi :| kuulostako se semmoselta? :/

Ei mun mielestä kuulosta. :hug: Yleensä psykoosissa on tosi sekaisin esim luulee että kotia videoidaan tai poliisit jahtaa ilman syytä tms.

Ei mun mielestä kuulosta. :hug: Yleensä psykoosissa on tosi sekaisin esim luulee että kotia videoidaan tai poliisit jahtaa ilman syytä tms.

Ok,kiitos :hug: ja hei muuten jos haluat laita mulle vaikka yv,kun mä muistan sä olet kysynyt mielenterveysongelmista raskauden jälkeen niin ehkä mä voin kans jotenkin auta

Yhteistyössä