V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:Alkuperäinen kirjoittaja Molempi parempi:Amk EI ole yliopisto. Eikä siinä olisi edes mitään järkeä. Miksi yhdessä maassa pitäisi olla kaksi samaa erilaista koulua.
Sitten voisi samantein lopettaa amk:n ja yliopiston ja yhdistää ne ihan samaksi. Siinä kyllä menisi sitten lapsi pesuveden mukana.
Amk-laisilla on paha identitettikriisi, kun kivenkovaan väittävät olevansa samanlaisia kuin yliopiston läpikäyneet. Koska koulutuksen sisältö on erilainen, on myös lopputulos erilainen.
Amk:n käyneenä koen käyneeni aivan omanlaisensa koulun, mutta se asenne opintojen erilaisuudesta ja yliopiston korostuksesta tulee kyllä yliopistolaisten puolelta, ei amkkilaisilta. Tuo väheksyvä asenne on varmastikin se joka monet "alemman" tutkinnon suorittaneet saa takakäpälilleen.
Mulla ei suinkaan ole väheksyvä asenne, tutkinnot vaan on erilaisia! Olen itse suorittanut maisterintutkinnon biologian alalta, ja aivan selvä tutkijankoulutus se oli. Veljeni on suorittanut vastaavan amk:ssa eikä mistään tutkijan hommista voisi niillä tiedoilla suoriutua, ja vaikka periaatteessa samoja asioita opiskeltiin, niin aivan erilaiset lähtökohdat ja tiedot meillä on!