Akaatti, haluan oikaista pari väärinkäsitystä mitä sulla tuntuu olevan! (Ja muut lisätkää jos jotain puuttuu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26832967:
Sinällään ihan järkevää mietintää, mutta kuinka monella ihan oikeasti raskautta suunnitellessaan on se tilanne, että asuu asunnossa, jossa pyörätuolilla liikkuminen on mahdollista, jossa kaikki vammaispalvelut ovat sopivan matkan päässä, jossa on henkisesti ja työnkin puolesta varauduttu siihen, että ei ehkä voikaan palata takaisin työelämään jne jne. Mä en ainakaan ajatellut saavani vammaista lasta ja hyvä niin. Vielä parempi, etten etukäteen tiennyt saavani vammaista lasta. Mun mielestä jotkut asiat voi ottaa vastaan sitten, jos ne eteen tulee eikä surra ja murehtia etukäteen asioita, joita ei ehkä tapahdukaan.

Niin. Mutta jos lapsen suunnittelu lähtee siitä, että lapsi tuo rahaa ja paremman kämpän, niin silloin kannattaa miettiä muultakin kannalta. Ei ihan peruspirjo sille pohjalle perhe-elämäänsä rakenna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26832967:
Sinällään ihan järkevää mietintää, mutta kuinka monella ihan oikeasti raskautta suunnitellessaan on se tilanne, että asuu asunnossa, jossa pyörätuolilla liikkuminen on mahdollista, jossa kaikki vammaispalvelut ovat sopivan matkan päässä, jossa on henkisesti ja työnkin puolesta varauduttu siihen, että ei ehkä voikaan palata takaisin työelämään jne jne. Mä en ainakaan ajatellut saavani vammaista lasta ja hyvä niin. Vielä parempi, etten etukäteen tiennyt saavani vammaista lasta. Mun mielestä jotkut asiat voi ottaa vastaan sitten, jos ne eteen tulee eikä surra ja murehtia etukäteen asioita, joita ei ehkä tapahdukaan.

Totta. Mutta toisaalta harva myös tekee lasta sen takia, että saisi enemmän rahaa ja paremman asunnon. Eli Akaatin kannattaa muita enemmän miettiä sitä, että haluaako sen lapsen vaikka ei saisikaan enemmän rahaa ja joutuisi asumaan siinä kamalassa, pienessä asunnossa.
 
Kyllä voisin vauvan kanssakin tässä asua jos ei muuta vaihtoehtoa ole, mutta jotenkaan en jaksa uskoa, että pitäisi vuosia tässä asua vauvan/lapsen kanssa.

Usko pois, että se voi olla mahdollista. Mutta hyvä siis, jos pystyt lapsen kanssa siinä asumaan. Ja jos ei sekään haittaisi jos yhtäkkiä ne kaikki ylimääräiset rahat menisivätkin siihen lapseen, niin eihän tässä sitten mitään ongelmaa ole. Ala vain lasten tekoon.
 
[QUOTE="vieras";26833005]Totta. Mutta toisaalta harva myös tekee lasta sen takia, että saisi enemmän rahaa ja paremman asunnon. Eli Akaatin kannattaa muita enemmän miettiä sitä, että haluaako sen lapsen vaikka ei saisikaan enemmän rahaa ja joutuisi asumaan siinä kamalassa, pienessä asunnossa.[/QUOTE]
Totta. Ja on yksi asia, mikä tämän päivän nuoria naisia ei tunnu koskevan lainkaan, on se, että myös niitä tukia voidaan pienentää. Nyt ollaan menty kotihoidontuen kuntalisiä lukuunottamatta jo toistakymmentä vuotta niin, että tuet vain nousevat tai pysyvät ennallaan. Harva tuntuu olevan edes tietoinen siitä, että nykyisiä tukia voidaan myös leikata. Ne, jotka olivat äitiyslomalla tai hoitovapaalla 90-luvun laman aikana, tietävät omasta kokemuksestaan, että niinkin voi käydä. Mun mielestä Suomen ja maailman talous ei tällä hetkellä ole sellainen, että tämän hetkisten tukien varaan kannattaisi kovin montaa vuotta elämässään laskea ajatellen, että elintaso jollain tavalla nousisi. Jos hyväksyy sen, että se voi myös ihan merkittävässä määrin laskea, eikä ala taas itkeä yhteiskunnan epäreiluutta, asiat on silloin mallillaan.
 
Niitä en oikein ymmärrä. Kun joskus joku tuttu asui tuollaisessa, niin hänellä oli mielestäni se kuukausittain maksettava summa mielestäni todella iso, siis mielestäni oli ihan samaa tasoa kuin kuukausivuokra. Sitten on se summa mikä pitää maksaa pantiksi ja sekin on mielestäni aina ollut mielestäni hyvin iso. Itse en ole siis ymmärtänyt tuon asumisoikeusasunnon ajatusta.

äitini asuu Espoossa asumisoikeusasunnossa. Maksoi siitä jotain 8000e hinnan, jonka saa takaisin korotettuna asumiskustannusindeksillä, kun muuttaa pois.

Asunto on 55m2 kaksio, noin 8v vanha kerrostalo, rautatien varressa, vuokra on 450e.
 
[QUOTE="nainen";26833171]äitini asuu Espoossa asumisoikeusasunnossa. Maksoi siitä jotain 8000e hinnan, jonka saa takaisin korotettuna asumiskustannusindeksillä, kun muuttaa pois.

Asunto on 55m2 kaksio, noin 8v vanha kerrostalo, rautatien varressa, vuokra on 450e.[/QUOTE]
Oho!!! Tuo ei kyllä ole paha hinta.
 
Yhäkin tykkään että tässä vedetään turhan paljon esille tuota taloudellista puolta ja asuntoa. Siis eihän Akaatti ole (aikakaan oman tulkintani mukaan) ollut lasta haluamassa vain noista syistä. Vaan hän siis haluaa lapsen, haluaa kokea äitiyden jne siinä kuin varmaan valtaosa ikäisistään naisista. Käsitin että tuo hänen usein mainitsema elämänlaatu tarkoittaa lähinnä sitä että lapsen myötä elämä saa uutta sisältöä ja merkitystä - asia mitä monet äidit mainostavat. Ei siis kyse vaan rahasta.

Eiköhän jokaisella meistä ole äitiyttä miettiessä ollut erilaisia haaveita ja suunnitelmia siitä miten elämä menee. Ehkei kaikki sitten olekaan mennyt sen mukaan mutta silti ollaan tyytyväisiä ja kenties tykätään että parempikin näin, ne alkuperäiset haaveet ja suunnitelmat saattavat myöhemmin tuntua jo höpsöiltä.

Ehkä Akaatillakin on näin? Ehkä lapsi onkin lopulta hänen elämänsä suurin täyttymys ja asia mistä hän on ikionnellinen vaikkei kaikki taloussuunnitelmat sittenkään mene ihan sen mukaan mitä on laskeskellut...
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Yhäkin tykkään että tässä vedetään turhan paljon esille tuota taloudellista puolta ja asuntoa. Siis eihän Akaatti ole (aikakaan oman tulkintani mukaan) ollut lasta haluamassa vain noista syistä. Vaan hän siis haluaa lapsen, haluaa kokea äitiyden jne siinä kuin varmaan valtaosa ikäisistään naisista. Käsitin että tuo hänen usein mainitsema elämänlaatu tarkoittaa lähinnä sitä että lapsen myötä elämä saa uutta sisältöä ja merkitystä - asia mitä monet äidit mainostavat. Ei siis kyse vaan rahasta.

Eiköhän jokaisella meistä ole äitiyttä miettiessä ollut erilaisia haaveita ja suunnitelmia siitä miten elämä menee. Ehkei kaikki sitten olekaan mennyt sen mukaan mutta silti ollaan tyytyväisiä ja kenties tykätään että parempikin näin, ne alkuperäiset haaveet ja suunnitelmat saattavat myöhemmin tuntua jo höpsöiltä.

Ehkä Akaatillakin on näin? Ehkä lapsi onkin lopulta hänen elämänsä suurin täyttymys ja asia mistä hän on ikionnellinen vaikkei kaikki taloussuunnitelmat sittenkään mene ihan sen mukaan mitä on laskeskellut...
Juuri näin :) Siinä toisessa ketjussa jokin aika sitten kommentoinkin, että ehkä lapsi antaisi Akaatille hänen kaipaamansa tauon työelämästä. Itsekin kuopuksen kohdalla nautin suuresti niistä kolmesta vuodesta, jotka olin kotona, eikä työpaikkani sen jälkeen tuntunutkaan yhtä tympeältä kuin mitä se tuntui ennen äitiyslomalle jäämistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Yhäkin tykkään että tässä vedetään turhan paljon esille tuota taloudellista puolta ja asuntoa. Siis eihän Akaatti ole (aikakaan oman tulkintani mukaan) ollut lasta haluamassa vain noista syistä. Vaan hän siis haluaa lapsen, haluaa kokea äitiyden jne siinä kuin varmaan valtaosa ikäisistään naisista. Käsitin että tuo hänen usein mainitsema elämänlaatu tarkoittaa lähinnä sitä että lapsen myötä elämä saa uutta sisältöä ja merkitystä - asia mitä monet äidit mainostavat. Ei siis kyse vaan rahasta.

Eiköhän jokaisella meistä ole äitiyttä miettiessä ollut erilaisia haaveita ja suunnitelmia siitä miten elämä menee. Ehkei kaikki sitten olekaan mennyt sen mukaan mutta silti ollaan tyytyväisiä ja kenties tykätään että parempikin näin, ne alkuperäiset haaveet ja suunnitelmat saattavat myöhemmin tuntua jo höpsöiltä.

Ehkä Akaatillakin on näin? Ehkä lapsi onkin lopulta hänen elämänsä suurin täyttymys ja asia mistä hän on ikionnellinen vaikkei kaikki taloussuunnitelmat sittenkään mene ihan sen mukaan mitä on laskeskellut...

Ehkä se johtuu siitä, että Akaatti tekee jatkuvasti näitä ketjuja tyyliin "musta tulee rikas kun saan lapsen" ja kertaakaan en ainakaan minä ole nähnyt ketjua siitä, että hän haluaa äidiksi, koska vain haluaa äidiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26833367:
Juuri näin :) Siinä toisessa ketjussa jokin aika sitten kommentoinkin, että ehkä lapsi antaisi Akaatille hänen kaipaamansa tauon työelämästä. Itsekin kuopuksen kohdalla nautin suuresti niistä kolmesta vuodesta, jotka olin kotona, eikä työpaikkani sen jälkeen tuntunutkaan yhtä tympeältä kuin mitä se tuntui ennen äitiyslomalle jäämistä.

Aivan. Itsekin nautin siitä kun saan nyt olla kuopuksen kanssa pidempään kotona ja nuo pikkukoululaiset saavat hekin lyhyemmät koulupäivät jne. Varmasti töihinpaluu aikakaan tuntuu myös mielelläämmältä mitä töissäkäynti silloin ennen kuopusta.

Vaikkei tuota lasta nyt tietenkään tehty siitä syystä että pääsee töistä pois, mutta tuo on niitä plussapuolia mitä lapsiin liittyy. Tosissaan, jos lapset tarkoittaisivat vain niitä ikäviä asioita mitä näissä Akaatin ketjuissa tuodaan esille niin kuka täysjärkinen nyt ylipäätään lapsia haluaisi...
 
[QUOTE="vieras";26833413]Ehkä se johtuu siitä, että Akaatti tekee jatkuvasti näitä ketjuja tyyliin "musta tulee rikas kun saan lapsen" ja kertaakaan en ainakaan minä ole nähnyt ketjua siitä, että hän haluaa äidiksi, koska vain haluaa äidiksi.[/QUOTE]

Varmaan. Itse vaan jo useampi ketju takaperin luovutin edes yrittämästä korjailla noita laskelmia, eiköhän se ole asia mikä hänelle tulee sitten selviämään aikanaan. Kenties hän on vaan ihminen kenellä on tapana tehdä tuollaisia laskelmia asiasta kuin asiasta ja nyt pitää niitä tukena vauvahaaveilleen. Onhan loppupelissä totta että elämä on kallista sinkulle.

Kyllä hän näissä samaisissa ketjuissa on tuonut esille senkin että haluaa sen lapsen ihan muutenkin, mutta kun sekään ei riitä syyksi.

Mutta tietty provosointiahan nämä aloitukset pitkälti ovat.
 
Aivan. Itsekin nautin siitä kun saan nyt olla kuopuksen kanssa pidempään kotona ja nuo pikkukoululaiset saavat hekin lyhyemmät koulupäivät jne. Varmasti töihinpaluu aikakaan tuntuu myös mielelläämmältä mitä töissäkäynti silloin ennen kuopusta.

Vaikkei tuota lasta nyt tietenkään tehty siitä syystä että pääsee töistä pois, mutta tuo on niitä plussapuolia mitä lapsiin liittyy. Tosissaan, jos lapset tarkoittaisivat vain niitä ikäviä asioita mitä näissä Akaatin ketjuissa tuodaan esille niin kuka täysjärkinen nyt ylipäätään lapsia haluaisi...
Mäkään en tehnyt kuopusta siitä syystä, että pääsen töistä pois, mutta kuopuksen hankinnan ajoitukseen työhöni tympääntyminen vaikutti. Jos työni olisi silloin ollut ihan sikamukavaa, kuopus olisi luultavasti saanut alkunsa vasta paria vuotta myöhemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";26833413]Ehkä se johtuu siitä, että Akaatti tekee jatkuvasti näitä ketjuja tyyliin "musta tulee rikas kun saan lapsen" ja kertaakaan en ainakaan minä ole nähnyt ketjua siitä, että hän haluaa äidiksi, koska vain haluaa äidiksi.[/QUOTE]

Ei hän oikeasti edes itse haluaisi raskautua ja synnyttää vaan sijaissynnyttäjästä on kiinnostunut! ;) Raskaus on kuulemma liian vaikeaa ja vaarallista.
 
Voe voe voe. Tämä aihe aloittajineen aiheuttaa ainakin minussa aikamoista ahdistusta. Se syntymätön lapsi tulee kärsimään, pelkään.

Ensinnäkin: jos ja kun aloittajalla on elämänlaadun, itsehillinnän ja henkisen tasapainon suhteen haasteita, tulevat nämä asiat kärjistymään lapsen myötä. Sinä et seesty, et löydä kadonnutta tunteidensäätelytaitoa, vaan joudut sellaiseen henkiseen ja fyysiseen myllyyn, jollaista et ole ennen kokenut. Puhun kokemuksesta, minulla on taustalla sitä sun tätä ja ilman vuosien intensiivistä terapiaa en olisi ollut edes kohtuullinen äiti. Nytkin teki tiukkaa, vaikka on koulutus ja hyväpalkkainen duuni, kiva asunto ja hyvä mies. Se lapsi vie sulta mahdollisesti yöunet ja syöksee sut tunteiden vuoristorataan, imee fyysisesti mehut, sitoo sinut neljän seinän sisälle. Kun kärsit univajeesta etkä ole tasapainossa alunperinkään, on vauvan turvallisuus ihan konkreettisesti uhattuna.

Toiseksi: sinä et _missään nimessä_ tule olemaan varakkaampi lapsen myötä. Et ikinä, et missään tilanteessa. Sinun tulosi ja elämänlaatuun käytettävissä olevat varasi tulevat hupenemaan nykyisestä merkittävästi. Laske mitä lasket (ja usein läsket väärin), et todella tajua kuinka paljon lapsen kasvattaminen, ruokkiminen, vaatettaminen maksaa. Meillä on mieheni kanssa hyvät tulot molemmilla ja silti olemme molemmista lapsista olleet reilusti tiukilla, kun äitiysvapaa on lapsen 9 kk synttäreiden tienoilla loppunut. Se ei ole elämänlaatua, että kitkuttelet lapsen kanssa kotona minimivaroin, kierrät samojen hiekkalaatikoiden ja puistojen ja neljän seinän kehää, et pääse minnekään, et saa omaa aikaa. Kukaan lapseton ei VOI tajuta, paljonko lapsi sitoo. Vaikka olisi kaksi vanhempaa!

Summa summarum: jos koet, että elämä on yksitoikkoista ja tiukkaa nyt, se ei todellakaan helpota lapsen myötä. Ja jos olet epätasapainossa, sinulla on itsehillinnän puutetta, lapsi ei sitä tasaa.
 

Yhteistyössä