Tulipa tästä ketjusta mieleen eräs lapenvahtimiskeikkani parikymppisenä. Taisin olla vasta 19 ja tein satunnaisia keikkoja lastenhoidon parissa. Yksi äiti sitten etsi hoitajaa 3kk (!!) vanhalle vauvalleen. Kyse oli tosin vain muutamasta tunnista. Sovittiin, että tulen aamulla bussilla paikalle ja minut haetaan bussipysäkiltä, tälllöin tapasin vanhemmat ensimmäistä kertaa eli ihan tuntemattomia oltiin toisillemme. Sain vauvan kainaloon ja jotkut ohjeet ruokkimisesta. Olin kertonut, ettei minulla ollut aiempaa kokemusta noin pienistä. Vauvan isä lähti töihin ja äiti asioille ja minä jäin vauvan kanssa. No eihän siinä mitään, vauva oli ihana, hymyilevä ja hyväntuulinen poika ja kaikki meni erinomaisesti. Olen kuitenkin tuon jälkeen miettinyt, että miten ihmeessä joku USKALTAA tehdä noin? Jättää pikkuisen vauvansa tuntemattoman, vielä teinin hoiviin, jolla ei kokemusta vauvoista. Mitä jos olisinkin ollut huolimaton ja jotain olisi käynyt? Tai vauva olisi alkanut kovin itkemään ja olisin pelästynyt ja häipynyt paikalta (tosin eihän kukaan täysjärkinen näinkään tee).
Kokemus oli kaikin puolin hyvä eikä tuo poika edes itkenyt kertaakaan, katseli vain minua suurilla silmillään ja hymyili kauheasti

Kuunneltiin musiikkia ja tanssahdeltiin (tykkäsi kuulemma kun musatv päällä). Ihmettelen vain vielä tänäkin päivänä vanhempien uskallusta, eihän sitä oikeasti tiedä, millaista sakkia nykyään on liikkeellä. Lapsia mulla ei ole vieläkään, mutta en ikimaailmassa jättäisi lastani tuntemattoman hoiviin, varsinkaan noin pienenä. En muista, mikä se äidin meno oli, kun ei ottanut pirpanaa mukaansa, mutta ehkä halusi vain jokusen tunnin itselleen?
Äidin tullessa kotiin, keitti hän kahvit ja lopulta saattoi minut takaisin bussipysäkille vaunujen kanssa. Tämän jälkeen ei ikinä enää nähty.
Vauvasta muistan vieläkin ne upeat, suuret silmät