Ajatusleikki: Jos sulle annettais nyt hoitoon jonkun tuntemattoman 4kk ikäinen vauva hoitoon päiväksi,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pärjäisitkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pärjäisitkö?

Vieras
Jos annettais piltti-purkkeja, tuttipulloja, vaippoja sun muuta tarvittavaa mukaan.

Siis jos nyt annettaisiin hoitoon jonkun tuntemattoman vauva, niin pärjäisitkö vuorokauden vauvan kanssa?

Vaikka ei olisi aikaisempaa kokemusta vauvanhoidosta?

Mä luulisin, että kyllä mä yhen päivän voisin pärjätäkin ilman aikaisempaa vauvanhoitokokemustakin joten kuten, mutta sen päivän jälkeen mulla ois varmaan sellanen tunne, että en ehkä ihan heti ottaisi toisen vauvaa hoitoon. :D

Pärjäisin helposti. Kun olin yksityinen pph, mulla oli 3kk ikäinen hoidossa. Tosin vain 6h päivässä. Ottaisin vauvan vaikka omaksi nyt jos saisin. Onhan se oma vastasyntynytkin tuntematon ja menee aikaa kun vauvan tutustuu..

Sehän riippuu ihan vauvasta. Jos olisi täysimetyksellä ollut vauva, joka ei tuttipulloa huolisi, niin eihän se silloin onnistuisi. Tuttipullojen kanssa pelaamisesta ei ole muutenkaan kokemusta, mutta eiköhän se sujuisi, jos vauva vaan pullon huolisi.

Tuollainen 4 kk ikäinen on vielä aika helppo noin muuten, ei vielä eroahdistusta eikä vauva vielä liiku ja nukkuukin useammat päikkärit. Joku 9 kk ikäinen olisi paljon haastavampi.

Jos NYT annettaisi hoitoon, kun minulla on jo kaksi omaakin, niin pärjäisin. Jos kymmenen vuotta sitten olisi annettu (kun olin himpun alle 18v) olisin myös pärjännyt, vaikka pidemmänkin ajan. Ei vauvanhoito mitään ydintiedettä ole. Olen ihan pienestä hoidellut (kykyjeni mukaan) vauvoja (ja muitakin lapsia), ja olin 13v, kun veljeni 6kk vauva jäi (pääosin) minun vastuulleni neljäksi vuorokaudeksi, kun vanhempansa päättivät lähteä viettämään "laatuaikaa"... (Asuin toki vanhempieni kanssa, mutta he olivat töissä, joten minä pidin vauvasta huolen päivät ja yöt, olin syyslomalla).

Minulla ei ole lapsia eikä muutenkaan kokemusta noin pienistä. Netin ansiosta varmaan pärjäisin :D Mulla ei ole hajuakaan paljon tuon ikäisen kuuluu syödä tai juoda. Pitääkö ruuat lämmittää vai mitä ihmettä. Pärjäisin pakon edessä kyllä.

Onko täällä kaikilla automaattinen olettamus, että vauva osaa ja suostuu syömään tuttipullosta korviketta kun niin varmoja olette pärjäämisestä? Meinaan 4 kk vauvan nyt kuuluisi olla vielä täysimetyksellä, eikä omani edes huolinut tuttipulloa ollenkaan. En tiedä olisiko vuorokaudessa pakon edessä oppinut, joka tapauksessa kamala kokemus se olisi varmasti ollut hoitajalle ja vauvalle.

Jos nyt annettaisiin, niin pitäisin antajaa todella edesvastuuttomana, flunssaiselle antaisi tuon ikäisen hoitoon. Terveenä kyllä pärjäisin tuon ikäisen ikäisen kanssa, nyt kyllä olen välillä ihan horroksessa sängyn pohjalla.

[QUOTE="vieras.";29604307]Onko täällä kaikilla automaattinen olettamus, että vauva osaa ja suostuu syömään tuttipullosta korviketta kun niin varmoja olette pärjäämisestä? Meinaan 4 kk vauvan nyt kuuluisi olla vielä täysimetyksellä, eikä omani edes huolinut tuttipulloa ollenkaan. En tiedä olisiko vuorokaudessa pakon edessä oppinut, joka tapauksessa kamala kokemus se olisi varmasti ollut hoitajalle ja vauvalle.[/QUOTE]

No minä ainakin oletan että pullosta pystyy syömään jos minulle hoitoon tuodaan. Ei kai kukaan täysjärkinen 100% rintaruokittavaa vauvaa anna tuntemattomalle hoitoon joka ei pysty imettämään. Kesällä tosin tuokin sitten onnistuisi, mutta vielä ei.

No minä ainakin oletan että pullosta pystyy syömään jos minulle hoitoon tuodaan. Ei kai kukaan täysjärkinen 100% rintaruokittavaa vauvaa anna tuntemattomalle hoitoon joka ei pysty imettämään. Kesällä tosin tuokin sitten onnistuisi, mutta vielä ei.

No eihän kukaan täysjärkinen anna 4 kk ikäistä vauvaa tuntemattomalle vuorokaudeksi vapaaehtoisesti hoitoon, oli vauva sitten rinta- tai pulloruokinnalla. Joten olettaisin, että on yllättävä hätätapaus tai sitten vanhemmat ei todellakaan ole täysjärkisiä.

[QUOTE="vieras.";29604388]No eihän kukaan täysjärkinen anna 4 kk ikäistä vauvaa tuntemattomalle vuorokaudeksi vapaaehtoisesti hoitoon, oli vauva sitten rinta- tai pulloruokinnalla. Joten olettaisin, että on yllättävä hätätapaus tai sitten vanhemmat ei todellakaan ole täysjärkisiä.[/QUOTE]

No joo. Totta :D.

En oo koskaan vaihtanut vaippaa, enkä edes tiedä mitä tuon ikäiset tarvii ja tahtoo ja miten niiden kanssa pitää diilata.

Mut kyllä mä varmaan jollain maalaisjärjellä pärjäisin. Päivä on onneksi lyhyt aika.

Ja siis vain pakon edessä (vaikken keksi tällaista tilannetta) ottaisin hoitoon. 4kk ikäinen kuulostaa aika nuorelta tuntemattomalle hoidettavaksi.

Jaah. No eiköhän se jotenkin onnistuisi. Mulla ei siis omia lapsia eikä juuri muutakaan kokemusta. Mutta on se kaikilta muiltakin ihmisiltä onnistunut ihan ensimmäisen kerran, miksi olisin poikkeus. Vähän pitäisi googletella syöttöväleistä ym.

monessa maassa aitiysloma on 3kuukautta joten ei ole hulluuttaa antaa tuon ikainen hoitoon oaivaksi. ja kylka parjaisin vaikka pidempaankin. on jo kokemusta. olisin parjannyt ennen omaakin. kai sita jotkut perustiedot sais et kui paljo nukkuu viel ja mita kaikkea tottunut syomaan jo.

[QUOTE="milli";29604479]monessa maassa aitiysloma on 3kuukautta joten ei ole hulluuttaa antaa tuon ikainen hoitoon oaivaksi. ja kylka parjaisin vaikka pidempaankin. on jo kokemusta. olisin parjannyt ennen omaakin. kai sita jotkut perustiedot sais et kui paljo nukkuu viel ja mita kaikkea tottunut syomaan jo.[/QUOTE]

No tää on kyllä totta. Ja isyyslomia ei ole, ja on harvinaisuus muutenkin että isä jäisi kotiin.

4kk vaan kuulostaa niiiiiin pieneltä. Olemme täällä Suomessa oppineet parhaimpaan.

En suostuisi jos ei mitään kokemusta olisi.

Ennen oman lapsen saantia mulla ei tosiaan ollu mtn kokemusta vauvoista, joten pelkäsin raskausaikana että varmasti hajotan ton omani kunhan sen syliin saan :D no, en oo hajottanut. Joten kokemuksen kanssa voisin kyllä ottaa 4kk ikäisen hoitoon, mutta ilman kokemusta en olisi suostunut.

No pärjäisinhän minä päivän hyvinkin. Mutta en jaksais montaa päivää hoitaa kyllä, kun terveys on mitä on. Hemmetin väsynyt varmaan olisin, kun vaavi lähtis hoidosta. Olis kyllä kiva pitkästä aikaa vauvaa hoitaa.

Jos olisi pullot mukana, niin pärjäisin ihan varmasti. Toivon, että minulle tälläinen aika koittaakin, kun esikoinen menee kohta naimisiin. Ehkäpä pääsen mummuksi. :D

Yhteistyössä