Ajatuksista asiaan 02/09

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sadee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vähänkö ootte hasukoja.. Kotiäidin kosto voi olla todella kaamea. Kohta meidän miehilläkin on täällä palstanimet. Meidän isäntä voi sitten olla Jäärä. Tai Ärjy. Kuvastaa tätä hänen lempeää puoltansa.

Se ois taas perjantai. Mitähän sitä keksisi. Rous muuten, miten kesäksi-kuntoon projekti etenee? Ilmeisesti ihan hyvin :) Täälläkin on taas saatu hieman alulle tuota hommaa, kun se vähän tyssäsi välillä. Mutta tänään haen ison pussin karkkia, koska mies on menossa omiin humputuksiinsa. Kostan sille lihomalla.

Miehillekin palstanimet! :D

Pimmulle onnittelut ultrakuulumisista, ihanaa!

Rosis, ihan oikein ymmärsit. Kurssi on tosin opiskelijoiden järjestämä, mutta lapset (0-1v) ovat mukana. Puheen kehityksestä pitäisi tulla paljon asiaa, aihe aika ajankohtainen meillä nyt. Ensimmäinen kerta oli mukava, ryhmä on pieni ja aikaa keskustelulle oli paljon. Lapsukaiset viihdyttivät lähinnä toisiaan lattilla ja sitten teimme pari käytännön harjoitusta. KIITOS kirjavinkeistä.

Viikonloppuja Armaat ja jaksamista.

Pölkky saa olla onnellinen, kun selvisi pelkällä kipeällä niskalla, enkä esim käynyt kusella sen vaatekaappiin, kuten puhdasrotuinen kissanainen epäilemättä olisi tehnyt.

Kuulostaa todella mielenkiintoiselta kurssilta. Harmi kun mun ala ei ole läheskään noin mielenkiintoista.

Taidan tehdä perjantain kunniaksi sen kinkku-feta-paprika-kerma-emmental -piirakan. Lähetän siitä kuvan Pölkylle...

Nyt ehdin kommentoimaan paremmin juttujanne. Nuudeli nukkuu ja ei tarvitse lentää mihinkään, vielä.

Unohdin eilen pahoitella Saden tilannetta. On toi kyllä kurja tilanne, kun itse tuntee ettei kaikki ole täysin kunnossa ja sitten lääkäri vain toteaa, että parantunut on. Tutkisikohan yksityinen paremmin? Meinaan ihan sillä, että jos toi todella vaivaa paljon, niin ei kannata kärsiä.

JB, sä olet kyllä esimerkillisen hyvä vaimo!! Saa miehesi olla susta kiitollinen! Meinasit vielä leipoa piirakan hänen matkaansa. Mutta, ei ne miehet oikeasti ymmärrä. Mun mielestä miehet on jotenkin sisäsyntyisesti itsekkäämpiä kuin naiset tai sitten lapset tekevät äideistä epäitsekkäitä. Katselitteko eilen keskustelua isien kotiin jäämisestä. En muista nyt ohjelmaa.Olisiko ollut A-talk tai vastaava. Mä kannatan, että vanhempainvapaan lisäksi olisi olisi miehille isyysvapaa, joka olisi 3-4kk. Näin lapsi olisi usein 1v. tai yli 1v. ennen kuin hän menisi hoitoon. Ja näin isät saisivat perspektiiviä lasten- ja kodinhoitoon. Äideillähän on usein jo näkemystä normaali työelämästä ja näin me voidaan ymmärtää miehiämme suht' hyvin.

Sä olet ihana JB! Oisit kussut vain! Mä tein kerran ulkomailla sellaisen koston, että pissasin ovulaatiotikuun tulevat pissat miehen työnantajan kahvikuppeihin (oli törkeitä erimielisyyksiä) ja laitoin ne kauniisti kuivumaan "puhtaina" astianpesukaappiin. Oli niistä varmaan kiva seuraavan juoda. Mitään ei siis näkynyt päälle päin. Kotiäidin..tai Angsteri kosto voi tosiaan olla hirmuinen. ;)

Ja Rosakin pääsi bilettämään ja vielä tämän suuren bilekaupungin baareissa ;)! Hyvähyvä! Munkin tekisi mieli ja anoppi eilen ehdotti, että ottaisi Nukin yhdeksi yöksi ennen sitä Englannin matkaa. Ehkä mäkin tanssahtelen vielä ennen huhtikuuta!

Iloista viikonloppua!

Angsteri, tuo oli kaikkien källien äiti! Ja täysin yhdyn tuohon, että miehet on itsekkäämpiä. Ja myös siihen, että miehille tekisi hyvää olla kotona lasten kanssa. Tasan loppuisi kuittailut äitiysLOMASTA. Ehdotin miehelle, että kun mun on todennäköisesti mentävä keväällä töihin, niin että mies olisi pitänyt loput hoitovapaasta. Alkoi tulla selitystä selityksen perään, miksei muka pysty. Eli pölkky mikä pölkky.

heh, täällähän on ihan perjantai jutut =)

Meillä mies nyt sitten tänään irtisanoutuu töistään vaikka ei vielä uutta hommaa olekaan tiedossa =( ei vaan kestetä enää niin mennään sitten hetki vaikka säästöillä jos ei mitään tuntihommiakaan saisi. Mutta siis vielä 2vkoa pitää jaksaa.

Ja kyllä mulla Angstis siis ap tuntuu jo ihan normaalilta paitsi se valuminen mutta kun oon googlettanut niin toisilla sitä vaan tuntuu muutamia kuukausia synnytyksen jälkeen ennenkuin sitten katoaa joten en nyt ainakaan vielä siitä ole huolissani.

ajattelin huomenna leipoa laskiaispullia ja eilen kävin ostamassa ison säkin karkkia kun oli tarjouksessa (tosin söinkin niitä jo ison kasan, mutta jatkan tänään ;) ja huomenna tulee anoppi kylään..ärsyttää taas sekin kun ovat tulossa taas vaan pariksi tunniksi ja ehdotin että tulisivat ihan kunnolla ja käytäisiin lenkillä jne niin että oikeasti voisivat viettää Nöpön kanssa aikaa..mutta ei..löytyi selitystä selityksen perään..pystyisivät sitten kokoaan poissa jos kerta kaikki muu on tärkeämpää!!

Oho mitkä kostot teillä! Ja angsteri!!!! Mä en sua haluais suututtaa, tai en ainakaan sen jälkeen uskaltaisi syodä/juoda mitään mikä olisi susta 100 m säteellä :D

Me käytiin tänään taas ihan täpinöissämme kattomassa vaunuja. Vaikka me ollaankin jo melkein päätetty mitkä hommataan. Harmittaa vaan kun ne täytyy tilata Italiasti, ni ei saa tutkiskella ennen ostoa. Täällä kaikki vaunut tuntuu olevan hirmu isoja kooltaa että hinnaltaan. Ja ne mitä me italiasta kateltiin, hintaan sisälty koppa, rattaat 3v asti ja se pikkunen koppa mikä menee myös autoon. Tomituksineen päivineen halvempi kuin useimmat mitä me täältä ollaan löydetty. Mut mitkä on sellasia oleellisia asioita mihin pitää kiinnittää oikeasti huomiota?

Ai niin, veriseulan tulokset normaalit :). Niinkuin mä odotinkin.

Hyvää viikonloppua kaikille äideille ja pikkusille!!

Pimmu 12+4

Tuo puheen ja kielen kehittyminen onkin jännä juttu. Kaikki lähtee liikkelle oikeastaan jo vauvan syntymästä ja siitä vuorovaikutuksesta. Oman lapsen kehittymisen seuraaminen on jotenkin niin älyttömän mielenkiintoista :) Sitä odottaa aina seuraavaa askelmaa ja on jännää huomata, että hei nyt se teki noin ja noin. Laps' parka.

Ja on todella perjantaiset jutut. Pissit melkeen housussa hihitän teidän kostosuunnitelmille. Antero, sä oot niin julma :D Täytyy koettaa pysyä väleissä, tai ainakin pitää astiat piilossa.

Sade, hieno ja rohkea teko että miehesi ottaa loparit. Varmasti ainoa oikea ratkaisu tässä kohtaa. Aina sitä pärjätään kuitenkin. Voihan olla, että miehen bossille tulee paniikki ja se järjestää paremmat olot, kun toinen ilmoittaa ottavansa fudut.

Pimmulle onnea veriseulatuloksista. Hienoa :) Ei muuta kun vaunukaupoille.

Nyt menen syväluotaamaan karsupussiani. Jäärä Ärjylä oli nukuttanut Pojun sillä aikaa kun olin karsunostomatkalla. Vau.

oon sitä mieltä että kaikilla kotiäideillä pitäisi olla teidänlaiset ystävät!!! teidän jutut piristää kyllä päivän kuin päivän (paitsi välillä tietysti pistää itkemään ja ajattelemaan ihan kunnolla..)

Oon taas vanhemmillani ja Nöpö tuolla juttelee leikkimatolla vaarin kanssa ihan hirmuisesti..ja kun Nöpöllä tosiaan tuo volyymitaso nousee välillä jo ihan uusiin ulottuvuuksiin..mutta niin söpöä ja ihanaa!! mä tulin taas katsomaan josko olis miehelle jotain uutta työtä.

Seuraatteko muuten noita hiihdon kisoja? Mä seuraisin mielelläni kun urheiluhullu olen mutta ei vaan ole aikaa niin kauheasti :/ mutta täytyypä yrittää seurata..(nyt vaari juuri toikin Nöpön ja leikkimaton tvn luo että voidaan katsoa kisoja..voi Nöpö parkaa kun joutuu tvn uhriksi mutta ei kai nyt jos joskus altistuu kuvalle niin voi kauheasti haitata?? ja yritetään että juuri ennen iltaunia ei tv olisi päällä.)

mutta taas jaarittelen vaan näitä omiani..hyi mua =/(

Pimmu, minkä merkkiset vaunut tai missä hinnoissa nuo kertomasi vaunut ovat? kuulostavat tosi hyviltä. Mulle tulee nyt mieleen että jos käy kaupassa niillä niin hyvä ja tilava kori alla olisi hyvä olla ja työntöaisan korkeutta noissa varmaan saakin helposti säädettyä??

Baltsu, tosi upeelta kuulostaa tollanen kurssi!! muistahan sitten aina kertoa meille mitä siellä selviää niin että me takahikiän tytötkin ollaan ajantasalla ;)

ja Broukani, ihan oikeessa oot että on niin ihana seurata oman lapsen kasvua, mutta mulle ainakin tosi haikeaakin.siis rehellisesti sanottuna niin on nyt mukavampaa kun Nöpö on seurallisempi kuin ihan vauva-aikana mutta kun miettii että parin kuukauden päästä on jo tosi iso kun aika menee näin äkkiä. Mutta sen takia onkin ihan luksusta että mies nyt irtisanoutuu niin on enemmän aikaa perheelle..ja eiköhän seuraava työnantaja tajua jos mies on tehnyt vähän aikaa ei-oman-alan-hommia kun kertoo nuo syyt.

niin ja tuosta kehittymisestä että se luo kyllä paineitakin kun ennen riitti jos oli jotakin katseltavaa Nöpöllä, mutta nyt pitäisi olla jo jotain mihin voi tarttuakin ja leikkimatto on hyvä mutta pitäisi olla sellaisiakin mitkä voi sitten viedä suuhun asti..tosin kun taas miettii entisaikoja niin tuskin maataloissa kauheasti aktivoitiin lapsia ja silti niistä kasvoi ihan hyviä.

että näihin ajatuksiin ja tunnelmiin =)

Hehee, nyt mua ei varmaan enää kutsuta kylään ;) ! No ei ,aika pahasti mut täytyy suututtaa ja mukana täytyy olla jotain epärehellistä tai todella törkeää, että mua kannattaa pelätä...

Hienoa, että Saden mies teki ratkaisunsa perheen puolesta! Hatunnoston arvoinen asia, todellakin! Toivottavasti hän pian löytää uuden ja inhimillisemmän työpaikan! Enää kaksi viikkoa pitkiä päiviä! Juu,ei tässä paljoa tule kisoja katsottua. Ennen seurasin kaiken mahdollisen urheilun, lajin kuin lajin.

Samaa mieltä Saden miehestä! Hieno päätös. Ihanaa, että voit luottaa mieheesi vaikeinakin aikoina.

Puppe vaan kitisee. Muutama yö on ollut ihan mahdoton. Nukkuu vain pieniä pätkiä levottomasti ja vain tississä kiinni. Varmaan kiinteiden aloitus ja uusien taitojen oppiminen häiritsee unia (viikon aikana oppinut kierimään ja kääntymään minne tahtoo, ja unissaan venkoilee).

Jaahas, taas äitiä komennetaan...

Höh. Oli vaikka mitä kommentoitavaa & asiaa, mutta Puppe on ollut niin vaativa tänään. Hän nukahti nyt viimein ja vihdoin, ja paras että mä menen nopeasti nukkumaan myös kun on mahdollisuus. Hyvää yötä!

olen jo pitkään unohtanut kysyä että mites se Rosamundan käsi voi? joko on täysin parantunut? ja voisiko Pupelle alkaa tulla jo hampaita?

ja hampaista puheenolleen, miten pitkään puhkeavat? oletteko te hampaita omaavien vauvojen äidit huomanneet oliko kauankin ennen varsinaista puhkeamista levoton jne?

ja Pupelle vielä onnittelut uusista taidoista!! meillä on unirytmi nyt muuttunut siten (tai siis pikemminkin koko rytmi) että päivät mennään kuten ennenkin mutta 19-22 valvotaan..ennen mentiin jo 20 nukkumaan tunniksi ja tunti valvontaa ja 22 nukkumaan. Nyt ei. Toisaalta ihan ok kun on suht pirteä ja nukkuu yöt sikeämmin kun valvoo noin pitkään.

mua ahdistaa tuo miehen eroaminen, siis tiedetään molemmat että oikea ratkaisu mutta ei se ole kiva että toinen joutuu jättämään työn jossa on oikeasti tosi hyvä :/ ja tietty on itsekin nyt vielä aika alakuloinen. onneksi saa sentään kesälomarahat jne niin ei ole mikään hirveä kiire löytää uutta vaikka pitääkin löytää.

Ihanaa lauantaita, täällä sataa lunta ja kohta rupean leipomaan laskiaispullia, namnam =)

Baltsu, ihan mielettömän kiinnostavaa ja mukavaa että olette päässeet tuollaiseen ryhmään! Mäkin haluan. Se, että pelkästään lukee noita kirjoja, on hieman masentavaa, koska ne on tarkoitettu eri alojen ammattilaisille, ja pointtina on enimmäkseen syy-seuraus-jutut, eli mitä tapahtuu kun varhainen vuorovaikutus ei suju. Vaikka tietenkin silti kannattaa lukea, mutta niissä synnytyksen jälkeisissä huuruissa otin vähän liian kirjaimellisesti. Joka toisessa luvussa toitotetaan, kuinka tärkeää on ennalta-arvattavuus. Ei siis vauvan rytmissä, vaan vanhemman puheissa ja liikkeissä (eli kun pientä vauvaa nostaa jne, niin antaa pari sekuntia vauvalle valmistautua ja tajuta mitä tapahtuu.) Ja kuinka tärkeää on "babytalk", että ei vain mekaanisesti hoida vauvan tarpeita, vaan aina muistaa vuorovaikutuksen kosketuksessa ja puheessa, eli että vauva oppii tunnistamaan ja tiedostamaan tunteensa ja mielialansa äidin kautta (synnytyksen jälkeisessä väsymyksessä kun ensisijaisesti varsinkin öisin hoiti ne tarpeet). Mutta tuo että opetellaan yhdessä myönteisen kautta, olisi tosi kiinnostavaa.

Kuntoprojektini sujuu ihan hyvin. Aloitin syvävenyttelyllä ja Pilateksella ja viime viikolla uskaltauduin jo bodypumppiin ja spinningiin. Laihtua en halua enää, vaan saada lihaksia ja kiinteytä (haluan sellaiset kädet kuin Baltsun hääkuvassa!). Tänäänkin pääsen salille, kun Puppe menee pariksi tunniksi äitini luo.

Kitinäääää.....

Neilikselle iso kiitos kun antaa meille mahdollisuuden nähdä kuvia ja jaksaa pitä ajan tasalla! Kuuluu aamurutiineihini käydä kurkkaamassa onko pienistä ihanista uusia kuvia. Ovat he niin suloisia! Ja muuten Neilis, ei todellakaan ole teillä vielä ajankohtaista, mutta oletteko jo saaneet toiselle tyypille 68 cm toppahaalarin + muut? Siis ne äippäpakkauksen ulkokamat? Meillä on täysin käyttämättömät pipo, tumput ja ne toppatossut (ne on edelleen kiinni toississaan täysin uusina), ulkohaalaria käytettiin pari kertaa kovimpien pakkasten aikaan. Ilmoita jos tarttet ne.

Anterolle piti sanoman, että olen ennen jo huomannut että ollaan sielun siskoja, mutta nyt tuli piste i:n päälle! Noloa mutta pakko myöntää, mutta mä olen tehnyt täsmälleen saman koston! Piti tehdä ovistesti töissä, ja maailman ärsyttävin työkaverini, sellainen perinteinen työpaikkakiusaaja käski alentuvasti mun keittää kahvit sen jälkeen kun oli ihan vittumaisuuttaan pomottanut mua pelkästään kiusallaan. Keitin juu, ja koska se ovistesti piti tehdä juuri silloin, niin pissin sen ääliön "maailman paras äiti" mukiin ennen sen kahvihetkeä... (Sillä oli aina tapana kertoa mulle etten tajua elämästä ja rakkaudesta mitään kun en ole äiti... ja sen mukin teksti ärsytti mua niiiiiin paljon).

Ja kitinä jatkuu....

http://www.bimbomarket.it/es/product.asp?Id=1944&c_id=33&cf_id=40

tossa linkki vaunuihin, ja väri olisi tuo jos meillekkin nyt loppu peleissä poika tulee. Mut nyt kun aloin tota taas tarkkailla, ni onkohan se kuitenkin liian pieni..? Mutta toisaalta täällä kadut on kapeita ja ihmisiä paljon, ni siinä mielessä toi olis hyvä. Ja ton saa tosi pieneen kasaan, eli autolla kulkeminen ei olis vaikeeta. No tarvii miettiä. Ja onhan tässä aikaa vaikka kuinka.

Rosa uteliaisuuttani kysyn, laitoitko mulle sitä pakettia silloin? Jos, niin ihmetyttää, kun ei se oo vieläkään tullut.. Kai laitoit siihen myös lähettäjän osoitteen jos jostain syystä se lähetettäisiin takas.

Sade leivo mullekkin laskiaispullia!!! Musta on tullut ihan tosi laiska, enkä saa kotona ikinä leivottua. Tosin ei oo pariin kuukauteen tehnyt mielikään mitään erikoista. Katotaan jos huomenna saisin aikaseksi jotain, kun todennäköisesti oon yksin kotona koko päivän.

Hyvää viikonloppua teille!

Pimmu 12+5

Rosa, ei voi olla totta!! Ylä-läpy samasta kostosta!! Eikös lämmittänytkin mieltä mukavasti?!?!

Meillä sattui eilen haaveri. Nuki kun konttaa "jo", niin eilen kun se oli väsynyt niin sen kädet lipesi ja toinen mätkähti suoraan leualleen puulattiaa vasten. Tuli kauhea itku ja käsikin tärisi sillä :( . Ja kaiken huipuksi suusta tuli vähän verta. Itkua ei kauaa kestänyt, mutta voitte arvata kuinka äitiä ja isää otti sydämestä. Kauhea tunne, etenkin kuin verta alkoi tulla. Tänään on ollut normi päivä, mutta Nuki puree välillä hampaitaan silleen hassusti leuka vääntyneenä. Siis tekee sen ihan tahallaan, eikä se koko aika väännä niin, mutta tuli heti mieleen ettei se vaan johdu eilisestä. Tiettekö, silleen hassusti siirtää alaleukaa sivuun. Voi tietenkin olla, että koittelee vaan hampaitaan tai sitten mulle tuli mieleen, että heiluuko joku sen nököhampaista eilisen takia ja siksi se kokeilee niitä. Täytyy tutkia paremmin, kun se heräilee päikkäreiltä.

Mäkin veikkaan Pupelle hampaita. Sade, monet lapset saattaa olla viikkojakin ennen varsinaista puhkeamista levottomia. Takahampaiden puhkeaminen aiheuttaa kuulemma enemmän närinää.

Mites JB olet pärjännyt siellä ilman herra Pölkkyä?

Mullekin saa leipoa laskiaispullia! Mieluiten paljon kermavaahtoa ja mansikkahilloa. Niin ja muuten huomasitteko, että kerrankin jätin laittamatta hymiöitä....

Nyt kaffeelle ystävän kanssa. Nuki nukkuu ja isukki lukee lehtiään...

Huomenta huomenta!

On tavallaan helpompaa toimia, kun ei edes odota kenenkään auttavan. Osaan silloin suunnitella muutaman tunnin hommat eteenpäin paremmin, kuin jos laskisin jonkun toisen avun varaan jota ei sitten tulekaan.

Paitsi sisko on tulossa 16.05 tänne ja jää huomisiltaan saakka. Lasken jo tunteja siskon tuloon. Ei mulla siis mitään hätää täällä ole, mut live-juttuseura on mahtavaa ja täti voi antaa Irkulle 100% huomion, niin pysyy Irma poissa pahanteosta.

Te kasvatuksesta enemmänkin lukeneet, osaatteko vastata tähän? Kun Irkulle on tullut paha tapa heitellä tavaroita. Niitä lentää Eetin, mun,telkkarin ja läppärin päälle, joten siitä tavasta pitäisi päästä eroon. Kieltämisellä ei ole mitään vaikutusta. Tiedän, että toivottua käytöstä pitää vahvistaa ja epätoivottu jättää huomiotta, mut toimiikohan se vielä, kun tavaroiden heittely on sille vaan kiva leikki. Eilen sitten aloin takavarikoimaan kirjahyllyn päälle kaikki sen heittämät tavarat, ja sekin oli vain hauska leikki ja heitteleminen vaan yltyi. Lopulta hyllyn päällä oli suurin osa leluista.

Moikkuli. Onpa Irmeli keksinyt kivan leikin :) Mä en tuosta kasvatuspuolesta kyllä tiedä juuri, varmaan kasvatan lapseni ihan kieroon, ehe. Mutta tuosta kielestä ja vuorovaikutuksesta taas sitten.. Sitä lukee nyt eri silmillä noita juttuja kun on oma lapsi kyseessä ja tottahan niinkuin Rousa sanoi niin vetää hirveitä suorituspaineita, kun tietää mikä kaikki voi mennä pieleen. Huojentavaa lienee se, että onneksi me vanhemmat toimitaan lähes aina sisäsyntyisesti oikein, siis normaalitilanteessa. Tieto vain lisää tuskaa ja paineita kun alkaa tietoisesti vuorovaikuttaa ja hoivakielellistää.

Täällä vedettiin kaupan laskiaispullaa "aamupalaksi". Ja kuulemma pitäisi tänään kokata ruuaksi Kotipizzaa, kun isillä on tukka kipeä :) Sen siitä hummailusta saa. Mut ihan hyvä, että meni tuulettaan päätänsä, mä en tällä hetkellä edes kaipaa mihinkään. Kummallista? En oo kyllä koskaan ollutkaan mikään baarihirmu.

Voi, toivottavasti Nuudelin purukalusto on kunnossa. Epäilemättä säikäyttää kaikki tuollaiset haaverit. Ja siis luultavasti neito itse ei muista enää koko juttua :)

Mä oon muuten alkanut tykätä siitä äitiyspakkauksen haalarista. Kun ensin se väri herätti vastustusta, mutta nyt se on musta tosi kiva. Ja sitten se, että kun siinä on ne käännettävät hihat ja lahkeet niin se meneekin varmaan aika pitkään. Mutta ne tumput on ihan kummalliset! Niissä on se kireä kohta jotenkin sellainen, ettei ne mahdu edes tuon pienemmän talvihaalarin päälle, vaan se koko kämmenosa jää tursottamaan sinne tyjäksi. Ja sitten taas sinne haalarin sisäänkään se ei mahdu. Mutta tuon pakkauksen haalarin hihaan ne mahtuu.. (Joka taas on hankala turvakaukalon kanssa.) Eikö ole suuret murheet??

Sade, miten se miehen eroilmoitus meni? Ja mitkä sillä on muuten fiilikset? Onko yhtään helpottunut?

Mut näyttääkö noi vaunut käytännöllisiltä? Koska sehän on se tärkeä juttu huomioida.

Mua alkaa ihan jännittää miten mä mahdan pärjätä vauvan kanssa, on toi meno suhteellisen hurjaa.

Yhteistyössä