Ajatuksia äitiydestä Jokelan ja Kauhajoen tapahtumien jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Pakko tunnustaa, että paljon tässä teinin äitinä on tullut asioita taas mietittyä. Milloin pitää huolestua ja milloin ei. Sinkkonen sanoi joku päivä sitten uutisissa, että jos teinin käytös muuttuu, on syytä huolestua. No junnun käytös ON muuttunut. Ennen viis veisasi koulusta, nyt tekee tunnollisesti läksynsä, lukee kokeisiin ja ottaa koulun tosissaan. Junnulla on korkeat tavoitteet, mutta mistä sen tietää, onko sekään lpulta niin hyvä?

Junnu oli koko ala-asteajan koulukiusattu. Hälytyskellojen siis pitää soida nyt jo senkin takia. Sen kiusaamisen lopettamiseksi joutui silloin aikoinaan käyttämään yhden kerran väkivaltaa. Mutta se kiusaaminen kyllä loppuikin siihen ja yläasteella junnu taas saattoi koulumatkallaan kiusatun tytön pitkän aikaa koulusta kotiin. Kun se kiusaajaporukka tuli perässä ja ilkkui jotain, junnun ei tarvinnut kuin pysähtyä, kääntyä ympäri ja kysyä "niin mitä sulla olikaan sanottavaa?". Ja se tyttöä kiusannut porukka häipyi. Onko sekään hyvä, että teini ottaa suurinpiirtein elämäntehtäväkseen pitää kiusatuiksi joutuneista huolta ja puolustaa heitä?

Ja sitten... huolestuttavaa tämäkin, että junnu haluaa rauhanturvaajaksi. Ja sen jälkeen isänmaataan puolustamaan. Pitää oikeutettuna puolustaa heikompaansa. Lähes keinolla millä hyvänsä. Kantaa kesäisin hellepäivinä laakeassa astiassa vettä tonne meidän takapihalle, jotta linnuilla ja pikkueläimillä olisi juotavaa.

Mä olen tähän asti ajatellut, että hieno homma ja olen tukenut junnua täysin siinä, että haluaa auttaa heikompiaan. Mutta enää en ole niin varma, että se onkaan kovin hyvä juttu. Likalla on omat ideologiansa maailmanparantamiseen, mutta likan kohdalla tuskin on pelkoa hänen vammansa takia, että tekisi mitään järjetöntä aatteensa vuoksi.

Meillä puhutaan paljon maailman tilanteesta, ihmisistä, eläimistä luonnosta jne. Mutta mistä mä voin olla varma, ettei tolla jannulla koskaan eikä ikinä päässä naksahda? Tai voinko edes tehdä mitään sen eteen, että ei naksahda? Ei mulla ole mitään syytä epäillä, että tolla naksahtaisi. Yhtä hyvin sitten naksahtaa mullakin. Mutta en mä sitäkään voi vannoa, etteikö mulla joskus naksahtaisi. Kai se on vaan tehtävä parhaansa ja toivottava parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Koskaan ei kai voi olla varma. Mutta mun mielestä poikasi kuulostaa ihanan empaattiselta. Oliko se 16v?
Täyttää marraskuussa 17. Mutta mä olen miettinyt, että ehkä olisi parempi, jos nuorella ei olisi lainkaan mitään aatteita tai ideologiaa. Jos vaan hengailisi kavereineen ostarilla. Ehkä maailmantilanteen tai yhteiskunnan tilanteen miettimien ei olekaan kovin hyvä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Täyttää marraskuussa 17. Mutta mä olen miettinyt, että ehkä olisi parempi, jos nuorella ei olisi lainkaan mitään aatteita tai ideologiaa. Jos vaan hengailisi kavereineen ostarilla. Ehkä maailmantilanteen tai yhteiskunnan tilanteen miettimien ei olekaan kovin hyvä asia.

Voi kun poikasi tutustuisi siskoni samanikäisen pojan kanssa, melko samanlaiselta nuorelta mieheltä kuulostaa =)

Koskaan ei kai voi olla varma. Mutta mun mielestä poikasi kuulostaa ihanan empaattiselta. Oliko se 16v?

Tuo mietiskely ja keskustelu kaikenlaisista asioista antaa kyllä niin hyvän pohjan aikuisuuteen ja kypsyyteen, että anna pojan pohtia vain. =)

kaikessa vaan kohtuus. Aito elämän ja toisen kunniottaminen. Terveet arvot, terveessä ihmisessä. Rauhanturvaajan työ on muuten aika ristiriitaista ja siellä on erittäin erilaisilla ideologioilla ihmisiä. Seillä myös juodaan ja esim. käytetään huoraapalveluita paljon. Joten tuosta asiasta itse toivoisin, että lapseni ottaisi enemmän selvää, ettei tule pettymyksenä. Se on usein sellainan miesten machoilukenttä.
t. veljeni ja paras ystäväni on olleet rauhaturvaajia

Kyllä minä uskon, että se on hyvä asia. Jotain pitää olla siellä pohjalla jo todella pahasti pielessä, jos mietiskely menee niin pitkälle että muuttuu tuhoisaksi. Uskon, että sinä herkkävaistoisena äitinä tietäisit jos pojallasi olisi jotain ihan oikeita tunne-elämän häiriöitä.

tasapainoiselta nuorelta hän kuulostaa. Juuri samanlainen olin minäkin nuorena. Puolustin aina heikompaa ja autoin muita. Olin koulukiusattu. Ei naksahtanut, mutta myöhemmin kyllä tajusin, että monet osasivat käyttää minua hyväkseen työelämässä. Onneksi tajusin lopettaa pyyteettömän toisten auttamisen (tein muiden vuorot ym. yhtä järkevää) Ja nyt osaan jo sanoa EI, mikä on todella tärkeää. Toivottavasti osaisin kasvattaa omat lapseni oikein. Kova huoli on minullakin noista pienistä!

Kyllä mun täytyy sanoa, että kannattaa kuitenkin tarkkailla. Koska äärimmäisyydet eivät välttämättä ole koskaan mikään hyvä juttu. Eri asia mitä siitä seuraa, sillä eihän kaikista tule mitään tappajia.
Mutta usein esim. syömishäiriöinen pyrkiin täydellisyyteen koulussa, viettää aikaansa kotona, irtaantuu ystävistään jne...
Eli juttelua ja tarkkailua...

Täydellisyyteen pyrkivät todella ovat sitä aikuisenakin. Ainakin mieheni on sellainen. Oli jo pienenä sellainen ja sen näki lukiossa, opiskelussa ja nyt työelämässä. Mikään ei tunnu riittävän ja aina pitää saavuttaa enemmän ja tehdä töitä enemmän ja paremmin kuin muut. Välillä pitää viheltää peli poikki!

No voi hyvänen aika, mitään kauheaa tarkkailua.... Mitä siitäkin tulee jos jokainen äiti alkaa epäillä lastaan potentiaaliseksi murhaajaksi? Kyllä sen pitää riittää, että on läheiset välit lapseensa, jotta huomaa onko kaikki hyvin.

No kaksi lasta olen jo aikuiseksi kasvattanut ja ihan hyvin arvosanoin, mutta nyt kasvamassa olevat "iltatähteni" ja joskus tunnen olevani tosi pulassa heidän kanssaan, mutta silti uskon ja toivon että heistäkin joskus tulee kunnon kansalaisia, toki mitään ei voi varmaksi sanoa sen aika näyttää miten vuodet menevät =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras virve:
kaikessa vaan kohtuus. Aito elämän ja toisen kunniottaminen. Terveet arvot, terveessä ihmisessä. Rauhanturvaajan työ on muuten aika ristiriitaista ja siellä on erittäin erilaisilla ideologioilla ihmisiä. Seillä myös juodaan ja esim. käytetään huoraapalveluita paljon. Joten tuosta asiasta itse toivoisin, että lapseni ottaisi enemmän selvää, ettei tule pettymyksenä. Se on usein sellainan miesten machoilukenttä.
t. veljeni ja paras ystäväni on olleet rauhaturvaajia
Me ollaan puhuttu tuosta rauhanturvaajajutusta ja itse en ole kovinkaan innokas koko ajatuksesta. Exä on ehdottomasti koko hommaa vastaan. Onneksi junnu on vasta 16 v ja mielikin voi vielä muuttua. Mutta kun aiemmin koitin saada junnun päätä käännettyä tuossa asiassa, junnu vain sanoi, että tiedätkö äiti, siellä on paljon lapsia, joiden turvallisuudesta kukaan ei välitä. Mitäpä siihen sanoo vastaan? :| Mutta ehkä "siperia opettaa" ja junnu käy sellaisella reissulla kerran ja tulee sen jälkeen toisiin aatoksiin.

:hug: :hug:
Mulla vanhin parikymppinen ja välillä kyllä iski epätoivo,mutta mulla taas se ongelma,että oon itte elänyt kamalan lapsuuden ja nuoruuden niin aina epäilin pahinta likasta :ashamed:
Se on tää äidin osa kantaa huolta aina ja ikuisesti!
Mää olin samanlainen nuorempana,aina heikompia puolustamassa,jälkikäteen miettien parasta mulle ois ollu,että joku olis tukenut mun itsetuntoa(valitettavasti kukaan ei välittäny)niin että olisin oppinut arvostaan itteeni niin että olisin pystynyt joskus sanoon sen:EI-sanan
Se,että sää mietit näitä asioita,kertoo jo paljon teitin perhedynamiikasta eli uskoisin ettei teillä ole hätää,poikas vaikuttaa harvinaisen fiksulta nuorelta mieheltä jolla hyvä suhde äitiinsä! :hug: Se,että on kiinnostunut rauhanturvaamisesta,on mielestäni vain positiivista!Nuorilla miehillä on tarve kuulua johonkin porukkaan ja mikä sen parempi kuin muiden auttaminen...mieti jos ihan oikeesti alkais notkua siellä ostarilla!!! :(
Sää oot hyvä äiti ja poikas on ihan normaali tai parempikin kuin normaali nuorimies!!!
Hienoa että pystytte kommunikoimaan noin hyvin...huonomminkin vois olla! ;)
Voimia sulle,kuten kaikille äideille näiden syyllisyysaatosten kanssa!

Minä olisin lähtenyt 22veenä (mulla oli kaikki jo selvää) erään järjestön kautta 6kuukaudeksi afrikkaan lapsia opettamaan ja leikittämään ja yhteisöä rakentamaan. Mun tuttava on ollut parikin kertaa jo, ja aina haluaa sinne takaisin. Itse en ole sinne vielä päässyt koska rupesinkin perustamaan perhettä. Ehkä 40+ kun lapset on aikuisia sitten.. + meillä on 3 kummilasta planin kautta, se on todella antoisaa myös.

Miten rauhanturvaaminen olisi huono asia? Jos ihminen on kaikin puolin järkevä, uskoisin sen olevan vain hyvä ja vahvistava kokemus.

Jos on taipumusta olla marttyyri, ei ole hyvä asia. Ja jos on tarve olla sankari, ei hyvä... Ja jos hakee vain omaa etuaan, ei vieläkään hyvä. Saattaa olla, että Keittiksen Junnu olisi luonteeltaan okeanlainen: oikeudenmukaisuutta haluava, mutta fyysiset riskit kasvavat vuosi vuodelta rauhanturvaamisessa vihamielisillä alueilla. Ja psyykkinen puoli: näet, kuinka jotkut kärsivät tilanteesta, siis silmästä silmään näet nämä ihmiset, mutta et kykene auttamaan kaikkia.

Miten rauhanturvaaminen olisi huono asia? Jos ihminen on kaikin puolin järkevä, uskoisin sen olevan vain hyvä ja vahvistava kokemus.

Mutta kuten keittis sanoikin poikansa on vasta nuori, ehtii miettimään. Rauhan turvaaminen on hieno päämäärä, mutta olosuhteet ovat vaikeat ja yhteisö missä elät kuin vankilassa on kova! Ei siellä ole mitään kukkaistyyppejä, siellä on PALJON kiusaamista ja päihteitä nyt ihan esimerkiksi

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Jos on taipumusta olla marttyyri, ei ole hyvä asia. Ja jos on tarve olla sankari, ei hyvä... Ja jos hakee vain omaa etuaan, ei vieläkään hyvä. Saattaa olla, että Keittiksen Junnu olisi luonteeltaan okeanlainen: oikeudenmukaisuutta haluava, mutta fyysiset riskit kasvavat vuosi vuodelta rauhanturvaamisessa vihamielisillä alueilla. Ja psyykkinen puoli: näet, kuinka jotkut kärsivät tilanteesta, siis silmästä silmään näet nämä ihmiset, mutta et kykene auttamaan kaikkia.

Tiedän kyllä, ja olen samaa mieltä. Musta vain kuulostaa, että Keittiksen pojan kohdalla ei ole mitään aihetta huoleen.

PS. Tiedän kyllä rauhanturvaamisen arjen.

Syrjäytyminen on mun mielestä merkki siitä, että pitää olla tosissaan huolissaan. Ja toisaalta taas kaveripiiristä voi päätellä asioiden tilaa. Olettaen, että lapsella on kavereita. Ja aatteitahan monella tuon ikäisillä on, halua muuttaa, vaikuttaa ja parantaa.

Kyllä se riittää, kun tekee parhaansa. Sitten on omat keinot käytetty ja muuta ei voi.

Tiedän kyllä, ja olen samaa mieltä. Musta vain kuulostaa, että Keittiksen pojan kohdalla ei ole mitään aihetta huoleen.

PS. Tiedän kyllä rauhanturvaamisen arjen.

Ellei astu miinaan tai tienvieruspommi revi..

*äitien skenaarioita*

Muutamia rauhanturvaajia tuntevana olen samaa mieltä. Kuulemma on avartava ja hyvä kokemus. Kasvattavakin.

Yhteistyössä