Ajattelin tehdä likalle reseptivihon jossa ois helppoja ruokaohjeita, oisko ehdotuksia?

• Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Likka lähtee opiskelemaan ja asuu viikot soluasunnossa. Koulusta toki saavat ruuan mutta elän toivossa että se tekis ruokaa sit illalla itekin. Eli pitäis olla helppoja reseptejä mutta sellasia mitä tollanen nuori viittis tehdäkin, mikään nakkikeitto ei taida ruuantekoon innostaa. Likka ei tykkää kanasta eikä riisistä. Perunaruokiakaan tuskin tekee kun ei se viitti kuoria niitä.

kiva idea
Jep, mulle kanssa! Olen keski-ikäinen nainen, joka inhoaa ruoanlaittoa. Käytän lähes aina eineksiä tai teen lämpimiä voileipiä. Minäkin inhoan riisiä. Laittakaa ihmeessä helppoja reseptejä, niin tallennan tämän sitten kirjanmerkkeihin.

esim.
Erilaisia helppoja pastoja. Esim kylmsavulohipasta: keitä pasta. paista sipulia, kylmäsavulohi pieninä paloina ja purkki ruokakermaa. Mausta suolalla ja pippurilla ja sekoita pastan joukkoon.

"vieras"
Eilen tein tätä: varhaiskaalia,sipulia,tomaattia vuokaan. Päälle kuohukermasta ja sulatejuustosta kastike. Mausteina suola,pippuri. Jauhelihaakin voi halutessaan laittaa. Uunissa 200ast. n.puoli tuntia.

varhaiskaalia, porkkanaa, sipulia. kaikki pieniksi, paistetaan kypsiksi paistinpannulla. paistetaan jauhelihaa, kaikki keskenään sekaisin ja maustetaan suolalla. on tosi hyvää, vaikkei paljon miltään ehkä kuulosta :)

Keittiönoita
Hyvä idea :) Kannattaa ruokien helppouden lisäksi ottaa huomioon niiden kustannukset ts että on mahdollista ja järkevää toteuttaa opiskelijan budjetilla.

Tuli mieleeni sellainenkin vaihtoehto, että tekisit kerrallaan viiden päivän ruokaohjeet ja antaisit tytölle sunnuntaisin opiskelupaikkakunnalle lähtiessään sekä ohjeet että niihin tarvittavan rahan. Ekana lähtöpäivänä vaikka mukaan myös kansio, jossa voi viikottain saamiaan ohjeita säilyttää.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
"vieras"
[QUOTE="lilli";28669158]Ennen tyttäresi maailmalle laittoa, opeta seuraavat: Ruskea kastike, valkokastike, leivän leivonta. Näillä ja mielikuvituksella onnistuu sit mikä vaan.[/QUOTE]

Noilla taidoilla ei tee mitään,jos tarkoitat jauhokastikkeita. Muulla tavalla tehtynä on hyvä taito.

Aika hieno idea Keittiönoidalla. Samalla voisi ohjeistaa reseptien kautta terveelliseen ruokavalioon eli vähän suolaa, vähän rasvaa, paljon kasviksia, lautasmalli, tytötkin tarvitsee proteiinia, leivällä ei täytetä vatsaa, turhat hiilarit eli valkoinen jauho ja valkoinen sokeri vähemmälle, lautasmalli...

"Vieras"
[QUOTE="lilli";28669158]Ennen tyttäresi maailmalle laittoa, opeta seuraavat: Ruskea kastike, valkokastike, leivän leivonta. Näillä ja mielikuvituksella onnistuu sit mikä vaan.[/QUOTE]

Apua mikä neuvo! Mitä ravintoaineista tällaisissa jauho-rasvasörsseleissä on?? Miks syödä tällaista?? Olen aika kokenut kokki mutta en koskaan tee tällaisia epäterveellisiä rasva-jauhosooseja. Pula-ajan kyhälemiä. Kunnon leipää voi olla hyövä osata leipoa.

"lilli"
Ajatella elämää pitemmälle. Ensin opettaa ruanlaiton perusasiat ja sitten vasta reseptit. Esim: tän verran sun tulee syödä kasviksiimarjoja hedelmii, protskuja, hiilareita jne... ja lähtee sit miettii tytön kaa mitä pitää syödä, jotta saa noi kaikki... siinä ruppee tyttökin miettii mitä syö. Ja ruoka ei ole läheskään niin usein vaan jotain:)

Keittiönoita
Aika hieno idea Keittiönoidalla. Samalla voisi ohjeistaa reseptien kautta terveelliseen ruokavalioon eli vähän suolaa, vähän rasvaa, paljon kasviksia, lautasmalli, tytötkin tarvitsee proteiinia, leivällä ei täytetä vatsaa, turhat hiilarit eli valkoinen jauho ja valkoinen sokeri vähemmälle, lautasmalli...
Ne seuraavana sunnuntaina annettavat reseptit olisi helppo toteuttaa siten, että valmistaa itse viikolla ko ruuat perheelle. Voi ottaa niistä valokuvan ja liittää reseptiin kuvankin. Eri ainesten määrät tulevat selville ja sitten vaan jakaa sen neljällä tai kuinka monelle nyt onkaan tekemässä, jotta tulee yhden annoksen määrät. Tai jos on jokin raaka-aine, jota ei voi/kannata puolittaa (esim kananmuna), niin tekee kahden hengen annoksen ohjeen, mutta laittaa reseptiin aina merkinnän, monelleko hengelle (= opiskelijan kohdalla päivälle) ko ateria on suunniteltu.

Äitinä varmasti tietää tyttärensä makumieltymykset eli viikolla niitä ruokia valmistaessaan jo tietää, mitä maustetta ja raaka-ainetta mihinkin käyttää. Näin ruokaohjeilla saa juurikin niitä "äidin tekemiä" ruokia.

Mä aloin aikoinaan laittaa ruokaohjeitani kotisivuilleni ihan sitä varten, että kun tytär muuttaa omilleen, niin ohjeet tytön lempiruokiin löytyvät netistä.

• Tykkää
Reactions: HopeaToffee
"jaahas"
Meinasin just ehdottaa nakkisoppaa peruna-sipuliseokseen, mutta jos se ei nappaa niin..
Wokkeja: keitä nuudeli ja valuta. Paista pannulla liha ( esim jauheliha, lohisuikaleet) ja sen jälkeen kasvikset ( 1 sipuli, 1 paprika ja lisäksi kaalia suikaleena/ pikkumaisseja / porkkana suokaleita/ sokeriherneitä/ papuja tai mistä nyt tykkää). Sekoita kaikki pannulla ja mausta esim valmiilla wokki kastikkeella.
Oma tytär muuttaa kans just ja sanoi tekevänsä: pinaatti-herkkusieni-pastavuokaa, parmesan-pinaattirisottoa, wokkia, ruokasalaattia

"lilli"
En halua olla ilkeä. Idea keittiönoidalla hyvä:) Mutta tuon ikäisellä on monasti koulun jälkeen ihan jotain muuta mielessä kuin kokkaaminen äidin ohjeiden mukaan. Muistelkaapas...

"vieras"
[QUOTE="lilli";28669240]En halua olla ilkeä. Idea keittiönoidalla hyvä:) Mutta tuon ikäisellä on monasti koulun jälkeen ihan jotain muuta mielessä kuin kokkaaminen äidin ohjeiden mukaan. Muistelkaapas...[/QUOTE]

Niin, mitenkäs ne sun ehdottamat vanhanaikaiset jauhomössöt sitten nuorta kiinnostaisivat? ;)

Kokemus
[QUOTE="lilli";28669240]En halua olla ilkeä. Idea keittiönoidalla hyvä:) Mutta tuon ikäisellä on monasti koulun jälkeen ihan jotain muuta mielessä kuin kokkaaminen äidin ohjeiden mukaan. Muistelkaapas...[/QUOTE]

TOTTA!

Asuin asuntolassa sekä vuokrakämpäs niin ei siel kukaan ruokaa tehnyt.

Leipää syötiin. Eineksiä joskus kovaan nälkään.
Leivottua tuli kyllä.

Aika meni opiskeluun ja kaverien kanssa oleiluun.

Keittiönoita
[QUOTE="lilli";28669207]Ajatella elämää pitemmälle. Ensin opettaa ruanlaiton perusasiat ja sitten vasta reseptit. Esim: tän verran sun tulee syödä kasviksiimarjoja hedelmii, protskuja, hiilareita jne... ja lähtee sit miettii tytön kaa mitä pitää syödä, jotta saa noi kaikki... siinä ruppee tyttökin miettii mitä syö. Ja ruoka ei ole läheskään niin usein vaan jotain:)[/QUOTE]
Tämä on tärkeää, jos tyttö ei vielä ole näitä asioita oppinut. Mun tytär ryhtyi 15-vuotiaana kasvissyöjäksi, joten ravitsemuksen perusasiat hän joutui opettelemaan jo silloin. Itse pidän erittäin tärkeänä sitä, että nuorella olisi sekä tietoa että myös varaa syödä terveellisesti. Usein opiskelijoiden hedelmien, marjojen ja kasvisten syöminen kaatuu rahanpuutteeseen.

Ap:lle vielä vinkkinä, että jos kesällä pakastat marjoja, niin pakasta niitä myös tytärtäsi varten ja anna sunnuntaisin rasia mukaan.

Keittiönoita
Siksipä ne ohjeet olisikin tehtävä nuoren näkökulmasta eli helppous ja nopeus on kaiken a ja o.

55555555
Likka lähtee opiskelemaan ja asuu viikot soluasunnossa. Koulusta toki saavat ruuan mutta elän toivossa että se tekis ruokaa sit illalla itekin. Eli pitäis olla helppoja reseptejä mutta sellasia mitä tollanen nuori viittis tehdäkin, mikään nakkikeitto ei taida ruuantekoon innostaa. Likka ei tykkää kanasta eikä riisistä. Perunaruokiakaan tuskin tekee kun ei se viitti kuoria niitä.
Minkä ikäinen siis kyseessä? Itse opettaisin, että millekään eineslinjalle ei tod kannata lähteä. Monipuolista, terveellistä ruokaa saa halvallakin. Jos ei mitenkään nirso ole, tai mitään allergioita, varsinkaan.
Esim linssit ovat halpoja, esim intialainen daal-linssimuhennos on ravitsevaa, siinä on proteiinia yms ja ei ole kovin kallista tehdä. Tai vaikka tomaatti-linssikeitto. Pavut ja herneet ovat myös halpoja. Perunaa nyt voi tehdä ihan pakasteestakin - itse en ole kotoa lähdettyäni juurikaan perunaa syönyt. Sen takia että kyllästyin siihen kun kotona oli _AINA_ iänikuista pottua. Jos olen perunaa halunnut olen ostanut pakasteesta suikaleena.
Mutta kyllähän sitä kuorimista saa tehdä esim sipulin, porkkanan, yms kanssa, kannattaisi opetella ;)
Myös makaronilaatikko on helppo ruoka, sen saa halvalla kun ostaa soijarouhepussin, koska yksi soijarouhepussi vastaa 5-6 jauhelihapakettia, mutta säilyy kaapissa avattunakin tosi pitkään. Ja viljatuotteet täysjyvänä!
Leipää suosittelen tekemään itse, on tosi halpaa ja esim teeleipä säilyy pakastimessa, tulee paljon kalliimmaksi ostaa vaan kaupasta aina leipää.
Erilaiset keitot on myös halpoja.

täytetyt paprikat, lämpimät leivät, täytetyt patongit (niistä esipaistetuista patongeista ) wokit, pastat, tortillat erilaisilla täytteillä (paljon kasviksia ) ruokaisat salaatit..suolainen pannari, munakkaat, lettutaikina..

kirjoita ne ohjeet pahville, ja laita muovitaskuihin tai päälystä kontaktimuovilla, pysyvät paremmin siisteinä ku ne voi pyyhkiä jos ruokaa laittaessa likaantuvat.

kiva idea on myös tehdä "pyykkinaru" seinälle, johon nää ohjeet voi kiinnittää pienillä pyykkipojilla.

Yhteistyössä