Ajattelin kokeilla tyttärellä hiilareiden reilua vähentämistä... kellää kokemusta lapsen kohdalla tästä asiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhmm

Vieras
Ikää hänellä siis 9 vuotta ja pyöreä tyttönen on. Haluaisin kokeilla onko hiilareiden reilulla vähentämisellä vaikutusta hänen painoonsa. Hän itse kärsii pyöreydestään ja haluaa apua asian suhteen. On yritetty muitakin keinoja, mutta ei ole tullut muutosta tilanteeseen.

Pois jätettäis mysli ja leipä esim. Tai leipää voisi olla se muutama pala, täysjyväruisleipää esim. Karkkia syö muutenkin kerran viikossa ja herkut ei oo joka päiväisiä mutta nekin voitas laittaa minimiin. Peruna minimii, samoin pasta. Riisiä meillä ei syödä muutenkaan. Koulussa voisi syödä normisti esim perunaa.

Kuulostaako ihan kamalalta? Ja tytär itse siis olisi valmis tähän.

En tiedä lasten dieeteistä mutta tokihan ruokavalioon pitää puuttua jos on liian pyöreäksi päässyt. Ja miten ihmeessä lapsi on päästetty liian pyöreäksi? Liikkuuko ollenkaan ja miksi on saanut mätttää naamaansa mitä lystää?

Mä oon tehnyt ihan samaa.
Lapset syö koulussa ihan kuten muutkin, mutta kotona on jätetty pois kaikki missä on sokeria ja valkoista vehnäjauhoa. Riisiä ja perunaa syödään vain todella harvoin. Kasviksia ja vihanneksia on lisätty, samoin hedelmiä ja marjoja annan syödä rajattomasti. Limut, mehut, karkit, keksit, jugustit, vanukkaat yms yms yms kokonaan pois. Leipänä saavat syödä niitä "karppileipiä" ja sitten sellaista ruisleipää, jossa ei ole vehnäjauhoja. Jugurtin korvikkeena menee turkkilainen jugu marjoilla/hedelmillä.

Perunan/pastan/riisin aterialla korvaan vihanneksilla ja juureksilla. Vehnäjauhoja ei käytetä kastikkeiden suurustamiseen.

Siinäpä ne muutokset taitaa olla. Niin ja kasvisrasvat on jätetty kauppaan. Ostan vain voita, ja sitä ei lapset tykkää leivälle laittaa ;) Eivät enää edes kaipaa rasvaa leipänsä päälle.

Mun mielestä toimiva ajatus, sillätavoin että esim. pasta on tummaa, ja sitä on kohtuudella lautasella, enimmäkseen lihaa ja salaatteja ja kasviksia.

Leipä minimiin, ja leipänä ruisleipää. Sokerijogurtit myös pois.... Noin voisin kokeilla kyllä juu.

Siskonpojilla on aika vastaava dieetti - koulussa syövät mitä ruokana on, mutta kotona ruokavalio on vähähiilarinen. Leipä on täysjyvää, samoin riisi ja pasta silloin kun niitä on. Sokeri ihan minimissä. On kuulemma paljon rauhoittanut poikia ja nuorimmaisen keskittymisvaikeuksia. Paino-ongelmia ei pojilla ole ollutkaan joten siihen en osaa mitään sanoa.

Oman ruokaremonttini myötä koko perheen ruokavalio on samalla muuttunut. Meillä ei ole ollut sokeria talossa elokuun jälkeen, eikä kukaan ole kuollut. Emme juurikaan syö pastaa, perunaa, riisiä tms., mutta puuroa kyllä lapsille keitän. Lapset ovat aika nopeasti ja kivuttomasti oppineet, että lisukkeena pöydässä voi olla pelkästään muutamaa erilaista salaattia tai höyrytettyjä kasviksia. Eivät ole nirsoilleet yhtään näiden kanssa.

Ei minusta ole kovin radikaalia vaihtaa ranskanleipä ruisleipään, lopettaa sokeristen murojen syöminen, vaihtaa jogurtti maustamattomaan jogurttiin ja lisätä siihen itse marjoja/hedelmiä, vaihtaa riisin tilalle kukkakaali tms.

Alkuperäinen kirjoittaja öh;26075514:
En tiedä lasten dieeteistä mutta tokihan ruokavalioon pitää puuttua jos on liian pyöreäksi päässyt. Ja miten ihmeessä lapsi on päästetty liian pyöreäksi? Liikkuuko ollenkaan ja miksi on saanut mätttää naamaansa mitä lystää?

Arvasin että alkaa just tämä arvostelu. Ei todellakaan ole saanut mättää naamaansa mitä lystää. Meillä on esim ruoka-ajat ja kaikki syö samaa ruokaa, vain tämä yksi on pyöreä, toiset neljä hoikkia. Kai se on normaalia että perheessä on erilaisia lapsia, toisille kertyy helpommin kuin toisille. Erittäin liikunnallinen lapsi kyseessä ja tuota hänen pyöreyttään onkin monesti ihmetelty, jopa lääkärissä asti.

Ja usko vaan ettei tämä ole helppo asia, ei mulle eikä ihanalle tyttärelle.

Pieleen menee, jos kaikki hyvät rasvat karsitaan pois, esim leivälle ei sipaista rasvaa.

Pullaa ja vaaleaa jauhoa voi vähentää. Mut kyllä kasvava lapsi tarvii aterialle myös hiukan hiilaria, esim sitä täysjyväpastaa.

[QUOTE="äiti";26075550]Pieleen menee, jos kaikki hyvät rasvat karsitaan pois, esim leivälle ei sipaista rasvaa.

Pullaa ja vaaleaa jauhoa voi vähentää. Mut kyllä kasvava lapsi tarvii aterialle myös hiukan hiilaria, esim sitä täysjyväpastaa.[/QUOTE]

Hiilaria saa monesta muustakin asiasta, kuin vehnäjauhoista ja sokerista.
Ja kukaan ei ole karsimassa "kaikkea (hyvää) rasvaa pois", rasvaa tulee niin paljon muustakin (normaalissa ruokavaliossa) kuin sieltä margariinipurkista.

Meillä on myös saman ikäinen pyöreä tyttö. Molemmat vanhemmat ollaan hoikkija, molemmat myös treenataan ahkerasti. Minä en ole ikinä ollut pyöreä, mutta mies oli lapsena. Tyttö taas on aina ollut pullea, vaikka on aina myös liikkunut useamman kerran viikossa. Karkkipäivä on kerran viikossa, mehuja tms. ei juo. Tyttö on kyllä kova syömään, ja kaapeista on aina hävinnyt kaikki mitä "irti lähtee". Nyt olenkin painottanut, että esim. porkkanaa, tomaattia tms. saa syödä niin paljon kuin jaksaa, mutta vain ruoka-aikoina.
Hiilareita me ollaan myös vähennetty, tyttö syö pari palaa ruisleipää iltaisin, joskus neljän viljan muroja. Perunaa pari kertaa viikossa (1kpl per ateria), pastaa n. kerran viikossa, ja se täysjyvästä. Usein on ruokana esim. pihviä ja salaattia, kanasalaattia tms. Koulussa syö normaalisti. Vaikutusta painoon en ole huomannut..

Hyviä rasvoja saa esim. kalasta sekä pähkinöistä. Ei meillä käytetä oikeastaan lainkaan lisättyä rasvaa ruoanvalmistuksessa, mutta rasvaa tulee silti saatua päivässä ihan tarpeeksi, kun syö monipuolisesti.

Liikunnan osuus on tärkeä, mutta se ei yksinään riitä, ruokavalioon on hyvä myös kiinnittää huomiota.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26075526:
Mä oon tehnyt ihan samaa.
Lapset syö koulussa ihan kuten muutkin, mutta kotona on jätetty pois kaikki missä on sokeria ja valkoista vehnäjauhoa. Riisiä ja perunaa syödään vain todella harvoin. Kasviksia ja vihanneksia on lisätty, samoin hedelmiä ja marjoja annan syödä rajattomasti. Limut, mehut, karkit, keksit, jugustit, vanukkaat yms yms yms kokonaan pois. Leipänä saavat syödä niitä "karppileipiä" ja sitten sellaista ruisleipää, jossa ei ole vehnäjauhoja. Jugurtin korvikkeena menee turkkilainen jugu marjoilla/hedelmillä.

Perunan/pastan/riisin aterialla korvaan vihanneksilla ja juureksilla. Vehnäjauhoja ei käytetä kastikkeiden suurustamiseen.

Siinäpä ne muutokset taitaa olla. Niin ja kasvisrasvat on jätetty kauppaan. Ostan vain voita, ja sitä ei lapset tykkää leivälle laittaa ;) Eivät enää edes kaipaa rasvaa leipänsä päälle.

Toivottavasti nuohon jätettyihin rasvoihin ei kuulu kasviöljyt...

[QUOTE="a.p";26075574]Hän on liikkuvainen. :) Siksikin tämä on jännä juttu että on niin pyöreä.[/QUOTE]

Eihän siinä mitään jännää ole. JOtkut vaan kuvittelevat että kun vaan harrastaa liikuntaa niin sen varjolla saa syödä miten paljon vain. Jos syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo. Se on ainoa fakta eikä siinä ole liikunnalla mitään tekemistä.

[QUOTE="vieras";26075592]Meillä on myös saman ikäinen pyöreä tyttö. Molemmat vanhemmat ollaan hoikkija, molemmat myös treenataan ahkerasti. Minä en ole ikinä ollut pyöreä, mutta mies oli lapsena. Tyttö taas on aina ollut pullea, vaikka on aina myös liikkunut useamman kerran viikossa. Karkkipäivä on kerran viikossa, mehuja tms. ei juo. Tyttö on kyllä kova syömään, ja kaapeista on aina hävinnyt kaikki mitä "irti lähtee". Nyt olenkin painottanut, että esim. porkkanaa, tomaattia tms. saa syödä niin paljon kuin jaksaa, mutta vain ruoka-aikoina.
Hiilareita me ollaan myös vähennetty, tyttö syö pari palaa ruisleipää iltaisin, joskus neljän viljan muroja. Perunaa pari kertaa viikossa (1kpl per ateria), pastaa n. kerran viikossa, ja se täysjyvästä. Usein on ruokana esim. pihviä ja salaattia, kanasalaattia tms. Koulussa syö normaalisti. Vaikutusta painoon en ole huomannut..[/QUOTE]

Sä ymmärrät mua varmasti... ;) :) Tuolla tavalla ajattelin tehdä kuin sinä. Meillä eivät kyllä itse mene kaappeja penkomaan, se ei ole ollut ikinä ongelma. Ja harvemmin sieltä herkkuja löytyiskään. Ja mehua juovat todella harvoin, samoin mitään limppareita.

Alkuperäinen kirjoittaja öh;26075605:
Eihän siinä mitään jännää ole. JOtkut vaan kuvittelevat että kun vaan harrastaa liikuntaa niin sen varjolla saa syödä miten paljon vain. Jos syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo. Se on ainoa fakta eikä siinä ole liikunnalla mitään tekemistä.

Mutta kun ei sen takia kuvittele saavansa syödä enemmän, siis kun liikuntaa harrastaa. Sä et ymmärrä ku sulla ei ole kokemusta. :) Ja huom, tässä on kyse lapsesta.

[QUOTE="a.p";26075627]Mutta kun ei sen takia kuvittele saavansa syödä enemmän, siis kun liikuntaa harrastaa. Sä et ymmärrä ku sulla ei ole kokemusta. :) Ja huom, tässä on kyse lapsesta.[/QUOTE]

Miten niin en ymmärrä ja mistä tiedät onko minulla kokemusta vai ei? On vanhemman moka jos ei ajoissa huomaa pyöristyvää lasta. En tiedä sokeutuuko jotkut omille lapsilleen. Itse olen huomannut pojasta heti kun alkaa liikaa pyöristymään että aha, nyt on syöty liikaa jotain mitä ei pitäisi ja pistetään sille stoppi. En halua laihdutusongelmaa jo lapsesta lähtien omille lapsilleni. Muut tehkööt mitä lystää ja syöttäköön lapsensa porsaiksi. Sääli vaan niitä lapsia, heillehän se kostautuu :(

Alkuperäinen kirjoittaja öh;26075645:
Miten niin en ymmärrä ja mistä tiedät onko minulla kokemusta vai ei? On vanhemman moka jos ei ajoissa huomaa pyöristyvää lasta. En tiedä sokeutuuko jotkut omille lapsilleen. Itse olen huomannut pojasta heti kun alkaa liikaa pyöristymään että aha, nyt on syöty liikaa jotain mitä ei pitäisi ja pistetään sille stoppi. En halua laihdutusongelmaa jo lapsesta lähtien omille lapsilleni. Muut tehkööt mitä lystää ja syöttäköön lapsensa porsaiksi. Sääli vaan niitä lapsia, heillehän se kostautuu :(

Se ei läheskään aina ole vanhemman vika. Jännä juttu miten AINA vanhempia syyllistetään. Toki me voidaan yrittää vaikuttaa asioihin ja etsiä syitä lihavuuteen, mutta aina siinä ei onnistu. Meidän tapauksessa on juuri näin. On yritetty omin avuin sekä muiden avuin, ei ole tuottanut tulosta ja lapsi kärsii. :(

Se ei läheskään aina ole vanhemman vika. Jännä juttu miten AINA vanhempia syyllistetään. Toki me voidaan yrittää vaikuttaa asioihin ja etsiä syitä lihavuuteen, mutta aina siinä ei onnistu. Meidän tapauksessa on juuri näin. On yritetty omin avuin sekä muiden avuin, ei ole tuottanut tulosta ja lapsi kärsii. :(

Siis jotain mä en ymmärrä. Miten ne lapset tulee niin lihaviksi että sitten vasta ihmetellään että jaahas, mikähän tähän on syynä?!!! Miten te ylipäänsä jotkut päästätte ne lapset lihomaan niin että pitää miettiä jo dieettejä? Miksette puutu siihen heti kun huomaatte että lapsi alkaa pyöristyä?

Alkuperäinen kirjoittaja öh;26075753:
Siis jotain mä en ymmärrä. Miten ne lapset tulee niin lihaviksi että sitten vasta ihmetellään että jaahas, mikähän tähän on syynä?!!! Miten te ylipäänsä jotkut päästätte ne lapset lihomaan niin että pitää miettiä jo dieettejä? Miksette puutu siihen heti kun huomaatte että lapsi alkaa pyöristyä?

Sen takia mä tein tämän aloituksen. Älä enempää syyllistä kun et tiedä. :)

Yhteistyössä