Ajattelin kokeilla tyttärellä hiilareiden reilua vähentämistä... kellää kokemusta lapsen kohdalla tästä asiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aivan, lapsi saa syödä koulussa ruoan ja kun tulee koulusta niin terveellinen välipala on odottamassa porkanoineen ja ilta ruoka sitten vaikka vähemmillä hiilareilla, hyvä. Iltapala sitten vaikka maustamatonta jogurttia ja marjoja, steviaa makeutukseen jos ei ilman makeutusta mene. Stevia on luonnontuote mutta ei ole hiilareita, tosin joillakin pelkkä hormoonin nousu makeudesta saattaa aiheuttaa lihomista, vaikkapa nyt sitten limsat jotka ovat keinomakeutettuja. Aamupalaksi vaikka rahkaa marjoilla ja vaikkapa täysruisleipää jossa ei ole hiivaa vaan juurinostatettu.

Mun lapset syö usein ruuaksi pelkkää lihaa/kalaa/kanaa ja vihanneksia. Pasta on täysjyvää, perunaa ei juurikaan syödä, leipä mahdollisuuksien mukaan täysjyvää (enkä anna puputtaa sitäkään hurjia määriä). Sokerijogurtteja välttelen, ostan maustamatonta jogua ja sinne kippaan sekaan marjoja. Jne.

Ei ole lapsilla paino-ongelmaa (eikä toivottavasti tulekaan kun parhaani mukaan yritän jo nyt katsoa mitä he syövät ja kuinka paljon). Moni saa lapsensa lihavaksi "normaalilla kotiruualla" johon kuuluu murot, myslit, kaurapuuroa tuhdit annokset, sokeripommiviilit ja -jogurtit, ja joka aterialla perunaa/valkoista pastaa ja leipää lisäksi.

Tottakai nuo syö esim. muroja joskus, karkkia n. kerran viikossa, yms. Mutta jos he olisivat pulskia, niin eivät söisi. En antaisi.

Ja huolehdin siitä, että lapset liikkuvat keskimäärin 2 h päivässä.

Jos vielä jaksaisin oman itseni suhteen olla yhtä tarkka, niin eihän tässä olisi hädän päivää painon suhteen :D

Sen kummemmin nyt kantaaottamatta tuohon hiilari asiaan täytyy monien muiden tavoin ihmetellä, että miten tyttö on päässyt ylipainoiseksi jos liikkuu paljon ja syö terveellisesti normaaleja annoskokoja? Se ei nyt vain ole mahdollista, jostain sen on johduttava. Syökö salaa herkkuja tm.? Jänään juttu että vanhemmat tulevat sokeiksi näille lihaville/pyöreille lapsille ja väittävät viimeiseen asti että kaikki elämätavat ja liikunta on balansissa..Tyttö liikkumaan lisää, herkut pois ja normiruokaa, kyllä se siitä sutjakoituu!

Sokeria ei tarvitse kukaan joten sen vähentäisin ainakin minimiin ensin. Esim. limsat, mehut (myös tuoremehut, niissä on saman verran sokeria kuin limsassa) ja sokerijogurtit. Hiilareina täysjyvää ja vihenneksia. Leipää voisit ehkä myös vähentää. Rasvaa lisäisin, pitää nälkää hyvin ja hillitsee makeanhimoa.

Moni saa lapsensa lihavaksi "normaalilla kotiruualla" johon kuuluu murot, myslit, kaurapuuroa tuhdit annokset, sokeripommiviilit ja -jogurtit, ja joka aterialla perunaa/valkoista pastaa ja leipää lisäksi.

Esim. lautasellinen kaurapuuroa veteen tehtynä, 110 kcal. Eli sillä et kyllä ketään saa lihomaan, jos et laita päälle sokeria ja voita.

Mutta siis itse aiheeseen, itse lähtisin lisäämään kasviksia ruokavalioon! Niissä on tosi vähän kaloreita ja niitä saa syödä niin paljon kuin jaksaa, eikä liho. Täytä puolet lautasesta aina kasviksilla ja 1/4 hiilareita, 1/4 lihaa. Sillä tavalla tyttö laihtuu :)

• Tykkää
Reactions: -Kumiankka-
Minä en jaksa pelätä hedelmäsokeria (jotkut välttelee sitäkin), mun mielestä suurin ongelma on piilosokeri. Jossain jogurtissakin on tajuton määrä sokeria, on suklaavanukkaita joissa on puolet vähemmän (mulle tämä tieto oli "shokki", jollekin ehkä itsestäänselvyys).

Kun itse nappasin itselleni raskausdiabeteksen, ja oli pakko alkaa tosissaan miettimään saatujen hiilareiden määrää, niin oli helpointa tehdä tietyt muutokset koko perheen ruokavalioon :) (paitsi miehen, se vetää pussista jotain proteiini-hiilihydraattijauhoa, tai siis tekee siitä pirtelöä :$ mutta hänelle se sallittakoon). Jotain iloa siis tästäkin "taudista" on.

Mua NIIN ärsyttää sellaisten ihmisten näsäviisastelu jotka eivät oikeasti tiedä mistä puhuvat!! (Olen siis se joka kirjoitti aikaisemmin, että saman ikäinen tyttö, molemmat vanhemmat treenataan ahkerasti jne..) Meillä tyttö on ollut ihan vastasyntyneestä pullea. Pelkällä rintamaidolla kun oli, painoin 5kk ikäisenä 10kg. Nyt on 138cm ja 40kg. Liikkuu välillä useita tunteja päivässä, ja on hyvässä fyysisessä kunnossa vaikka pyöreä onkin.
Me olemme aina syöneet terveellisesti, mutta tytöllä on myös tunnesyömistä, eli söisi mielellään jos on tylsää, ottaa lisää vaikka maha olisi täynnä jos ruoka on hyvää jne.. Parhaani mukaan olen yrittänyt rajoittaa syömistä, ilman että siitä tulisi tytölle stressiä. Se sitten johti siihen että tyttö kävi salaa ostamassa useasti karkkia jne. Tilanne ei todellakaan ole niin yksinkertainen kuin jotkut täällä kuvittelee! Meillä ei ikinä ole kaapissa nykyään keksiä tms. ei edes mitään jugurtteja tms. Silti välillä tyttö on voinut syödä vaikka ison paketin raejuustoa vain huvikseen. Ihan turha on kenenkään tulla minulle väittämään, että itse olen tilanteen aiheuttanut, kun en todellakaan ole.

Tsemppiä kokeiluun ap, ei kannata antaa ilkeiden ihmisten lannistaa!!

Yhteistyössä