Ajatteletteko te pihistelijät yhtään lapsianne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijakeua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijakeua

Vieras
Siis aika provosoivasti kirjoitettu otsikko, mutta tuttavan tilanne vaan on jotenkin minusta ihan käsittämätön ja sen takia kirjoitan. Tuli tuosta lasten hiustenleikkuu -ketjusta mieleeni.

Tuttava on hyväpalkkaisessa työssä samoin kuin miehensä. Kertonut, että ovat aikaa sitten jo maksaneet omakotitalonsa asuntolainan pois. Silti ovat aivan käsittämättömän pihejä. Joka ikisessä asiassa, myös lapsiinsa liittyen. Eikä siinä tietty mitään pahaa, hyvä vaan että on säästeliäs. Mutta etenkin poikansa kohdalla mietin, ymmärtääkö tuttava miltä lapsesta tuntuu...

Tuttavan poika on 9-vuotias, eli menee kolmannelle luokalle. Tuttava leikkaa itse pojan hiukset pottamalliin, otsatukankin ihan tasaiseksi pitkäksi. Hirveän näköiset hiukset, jos nyt ihan suoraan sanon. Samoin tuttava ei raaskinut ostaa pojalleen keväällä uutta pyörää, vaan poika sai perheen sukulaiselta ilmaiseksi saaman tyttöjen 24" pyörän, joka on siis pääosin vaaleanpunainen ja kirkuu tyttömäisyyttä. Uusia vaatteita ei osteta kuin pakon edessä, eli poika kulkee risoissa verkkaireissa ja linttaan poljetuissa lenkkareissa. Jnejne.

Muutenhan asiassa ei olisi mitään "väärää", mutta kun olen huomannut kuinka muut pihan lapset kiusaavat poikaa ja nauravat tälle. Äitinsä on sitä mieltä, että poika vaan siitä vahvistuu. Oma tyttöni (samalla luokalla koulussa) kertoi keväällä, että pojalle nauretaan koulussa ja tämä reagoi potkimalla muita. Saattaa lyödä tai potkaista ilman mitään varsinaista syytä. Eli varmaan aika paha olla tällä pojalla. Tuttavani ei ymmärrä sitä.

Kiusaamisen kohteeksi voi joutua kuka vaan, mutta mielestäni noilla asioilla voisi vähän vaikuttaa, millaiseksi silmätikuksi oma lapsi joutuu. Ehkä kiinnitän asiaan enemmän huomiota, koska minä olen kanssa lapsena joutunut käyttämään isoveljeni vanhoja poikien vaatteita ja polkemaan poikien pyörällä - ja minua on kiusattu koulussa noista koko ala- ja yläaste.

Kierrätyksessä en näe mitään vikaa. Meillä pojat oli pitkään pitkätukkaisia ihan omasta halustaan ja minä leikkelin vain latvoja. Yksi kesä ajelin päät kaljuiksi. Ei sen kuumoisempaa, meiltä löytyy myös esikoisen (tytön) vanhat pyörät käytössä pojilla. Tuunaavat niitä ja touhuavat niiden kanssa. On heillä toki myös kunnon poikienkin pyörät. Vanhemmalle pojalle ostettiin tuliterä muutaman vuoden vanha maastopyörä Kierrätyskeskuksesta 25€.
Meillä tosin ei kukaan kiusaa poikia vaatteiden tai muiden tällaisten asioiden vuoksi. Heillä on oma vahva näkemys itsestään joten eipä siinä ole kiusaajilla mitään sanottavaa.

Meillä lapsen ensimmäinen kotona tehty hiustenleikkaus oli hänen oma toiveensa ja hän oli kovin tyytyväinen jälkene.
Kyse ei siis ole "säästöstä" vaan rakkaudenteosta.

Toisaalta ihailen kyllä vahvemmin ekologisiakin ihmisiä. Liikaa noille tavaraa kertyy ja liian vähän kierrätetään - varsinkin niin päin, että hankittaisiin käytettyä.

Onko ne pojan vanhemmat siis tietoisia myös siitä lyömisestä ja potkimisesta?

Kyllä mä ymmärrän ettei aina hankita kaikkea uutta tai hienoimpaakin hienompia juttuja. Mutta onhan se karua jos joutuu vastantahtoen ajamaan esim. tyttöjen pyörällä tai kulkemaan rikkinäisissä vaatteissa tai kantamaan yllään epämieluisaa hiustyyliä. Mutta minkäs teet, jotkut ovat pihejä.

Kierrätys on hyvä asia, mutta lapsen sosiaalisten suhteiden ja hyvinvoinnin kustannuksella tehtynä väärin. Jos ei raaski esim. sitä uutta pyörää ostaa, löytää varmasti kierrätettynä myös poikien pyöriä. Hiuksetkin voi leikata itse, jos osaa leikata siististi eikä lapsi näytä kynityltä kanalta... En todellakaan ymmärrä vanhempia, jotka säästävät säästämisen vuoksi ja vielä lapsen kustannuksella. Aukeaisiko vanhempien silmät, jos näyttäisi videota jostain ikävästä tilanteesta/kuulisivat omin korvin kiusaamista? Tulee ap:n kuvailemasta tilanteesta mieleen, että lapsi ei ole ollut toivottu, mutta mistäpä sitä tietää. Onhan näitä tomppeleita muutenkin olemassa.

Mä olen ehkä vähän pihistelijä, mutta ymmärrä ap:n pointin. Sekä minä, että mieheni on saanut lapsena kuulla vaatetuksesta...mieheni paljon enemmän, heillä käytettiin hän sanojen mukaan "milloin mitäkin retkuja".

Valitettavasti lapset kiusaa, milloin mistäkin. Eihän tuo oikeasti pitäs olla syy kiusata...mutta kun maailma ei viläkään ole muuttunut täydelliseksi. Käytettyjä vatteitakin on onnekis siistjä, sopivia ja puhtaita. Kengissä en kyll' pihistelis, siinä puhutaan jo lapsen hyvinvoinnista....kun paljasjaloin ei suomassa oikein voi kävellä, vaikka se ehkä paras tapa olisin.

Toki tässäkin on eroa myös lasten kohdalla. Toisia ei varmasti sen suuremmin haittaa mitä vaatteita päällä on tai mitä muut sanoaa. Mutta kaikki lapset eivät ole samanlaisia vaikka kuinka vanhemmatkin hyväksyntää opettaa. Meidän lapset esimerkkinä tästä, ovat kuin yö ja päivä. Toinen tuunaa vaateiden, hiusten ym kansssa. Toinen ei välitä sen suuremmin ja molemmat ovat tyttöjä. Mutta vaikka meillä kierrätetään ja vaateita ostetaan vaan tarpeeseen, niin kyllä mä katson ettei niistä kovin paljoa kiusaamisen aihetta saa. Tyytöjen pitkät hiukset nyt leikaan itse, ei kai niiden latvojen tasauksessa ihan pahasti pileen pysty menemään...

Toivon toki että maailma muuttuisi ja että ihmisisä katsottaisiin ihmisenä, ei sinä mitä kantaa kehonsa suojana. Mutta eipä tässä some- ja selfiemaailmassa taida enää olla toivoa tuohon suuntaan. Vaan aina vaan eenmmä ja enemmän ihminen arvioidaan ulkoisen habituksen kautta.

Ensiksi kysymys aloittajalle. Oletko huomannut että nuo valinnat johtuis nimenomaan äidistä vai onko nuo pihit päätökset vanhempien yhteisiä? Oletko huomannut että jompikumpi heistä on erityisen kontrolloiva persoona?
Todella ikävältä kuulostaa saattaa lapsensa kiusaamisen kohteeksi vaikka voisi asialle jotain tehdäkin. Kukaan ei karaistu kiusaamisesta, ei varsinkaan pieni lapsi. Kovettua voi muttei se hyvää varmastikaan tee. Pettymysten sietäminen on eriasia kuin tulla syrjityksi! Ja selkeästi poika oireilee jos kerta potkii :(

Muakin kiinnostaisi tietää että onko vanhemmat tietoisia että poika käyttäytyy noin?

Meillä on tosi tiukkaa ollut lähes aina lasten aikana ja käytettyjäkin vaatteita saatu sekä ostettu mutta onneksi mulla on silmää (ja lapsille kehittynyt sitä myös) että mitään rutkuvaatteita en kyllä varsinkaan kouluikäisille laitata päälle. Ei tartte olla mitään priimaa mutta yleensä kuitenkin siistiä, ehjää, puhdasta ja nykymuodin mukaistakin.
Sama koskee muita välineitä. Käytettyjä pyöriäkin meillä on, kaksi pyörää on ainoastaan uutena ostettu mutta kyllä ne käytetytkin on huolella valkattu että on siistejä ja lapsille mieluisia enkä tosiaankaan laittais pojalle tyttöjen pyörää enkä väkisin tytöllekään mitään poikien pyörää.

Syynä ei ole että pitäs olla massan mukana, mutta en mä ehdoin tahdoin haluais lapsiani kiusattavan sen takia etten välittäis noista jutuista koska ne on kuitenkin yllättävän tärkeitä jo lapsille! Eikä meillä sen perusteella yleensä mitään saa että "kun muillakin on". Mutta harkita voi enkä ole heti tyrmäämässä jos lapsi esittää toiveensa koski se sitten vaatteita, puhelinta, pyörää tai jotain muuta.

Itellä oli sellainen lapsuus että kuopuksena sain kaikki vanhempien sisarusten jämävaatteet jotka oli jotain ihan kamalia joita häpesin jo alaluokilla. Leluja ei ollut paljonkaan ja siksi leikinkin mieluummin kavereilla kun meillä ei ollut mitään tekemistä kun ei ollut mitään kivaa millä leikkiä! Joululahjaksi saatoin saada jonkun uuden jutun. Oli se hiukan kurjaa kyllä. No mua ei kyllä onneksi kiusattu vaikka jouduin käyttämään ainoana vanhoja kuluneita puusuksia ja karmeita kuluneita vanhoja monoja. Häpesin sitä suunnattomasti ja inhosin liikuntatunteja sen takia myös. Mutta meillä olikin rahasta puutetta.

Tuon ap:n perheen kohdalla en ymmärrä sitä että vaikka varaa olisi niin edes perusasiat vois olla kunnossa vaikka ei oliskaan just uusinta mallia eikä uutta!

Ja sit toi hiustenleikkuu. Mä leikkaan lasteni hiukset mutta onneksi otan siinäkin huomioon minkä näköiseksi leikkaan enkä tosiaan mitään pottakampausta tekisi! lapset on saaneet koulussakin palautetta että on luultu niiden käyneen parturissa johon sit ovat sanoneet että ei kun äiti leikkasi :) Ja kehuttu et no äiti on taitava, vaikken tosiaan mikään kampaaja ole.

En itse asiassa tiedä, onko tuttavalla tiedossa lapsensa potkiminen/lyöminen koulussa. Jotenkin keväällä ajattelin, että koulu on varmaan vanhempiin yhteydessä jos on tarvetta.

Tuttavaperheessä äiti on kontrolloivampi rahan käytön suhteen ja pyörittääkin kodin, perheen isä vaikuttaa lähinnä uppoutuvan töihin.

Olen siis itse näennäisesti köyhästä lapsuudenperheestä lähtöisin. ajattelin aina, että meillä ei ole varaa tyttöjen vaatteisiin, siihen että saisi käydä suihkussa useammin kuin kaksi kertaa viikossa jne. Mutta jälkeenpäin olen vanhemmiltani kuullut, että he olivat (ja ovat edelleen) vain niin pihejä, etteivät raaskineet! Ja sen vuoksi olin kiusattu. Tai ehkä olisin muutenkin ollut, mutta kyllä pitämäni risa tuulipuku (vielä yläasteellakin :( ), poikien vaatteet ja rasvaiset hiukset edesauttoivat asiaa.

Kierrätyksessä en näe mitään vikaa. Meillä pojat oli pitkään pitkätukkaisia ihan omasta halustaan ja minä leikkelin vain latvoja. Yksi kesä ajelin päät kaljuiksi. Ei sen kuumoisempaa, meiltä löytyy myös esikoisen (tytön) vanhat pyörät käytössä pojilla. Tuunaavat niitä ja touhuavat niiden kanssa. On heillä toki myös kunnon poikienkin pyörät. Vanhemmalle pojalle ostettiin tuliterä muutaman vuoden vanha maastopyörä Kierrätyskeskuksesta 25€.
Meillä tosin ei kukaan kiusaa poikia vaatteiden tai muiden tällaisten asioiden vuoksi. Heillä on oma vahva näkemys itsestään joten eipä siinä ole kiusaajilla mitään sanottavaa.
Kaikki asiat voi tehdä nolosti tai ei nolosti. Pyörän tuunaaminen on siisti juttu, kun taas se että väkisin joutuu ajaa pyörällä mistä ei tykkää, ei ole. Samoin kierrätysvaatteet voi olla siisti juttu, mutta vaan huonot ja epäsopivat vaatteet ei. Pitkä tukka tai kalju on jees, äidin taitamattomasti leikattu potta ei ole kovin kiva. Ylipäätään se, että lapsi saa itsekin päättää olis hyvä asia.

Hiukset on tärkeät... Ei kukaan aikuinenkaan haluaisi jotai ihan vanhanaikaista tukkaa. Kuvitelkaas nyt jos kolmekymppinen joutuis mennä tuolla semmonen Diana-tukka päässä. Mieluummin vaan vaikka ihan laittamaton.

Mä kyllä tunnistan aloittajan tekstistä itseni. Olen itsekin aika saita. Meillä lapsi kyllä kulkee risaisissa vaatteissa ja monesti kirppikselta ostetuissa. Tosin lapsi on vasta 5v, joten häntä ei vielä kiusata. Monesti vielä mummo ostaa (vahingossa?) tyttöjen vaatteita sieltä kirpparilta. Toki hänkin näkee, miten muilla lapsilla on kaikki potkulautoja yms, ja hänellä vain pyörä.

Mä kuitenkin haluan opettaa lapselleni, ettei materiaali tuo onnea, joten en halua opettaa häntä saamaan kaikkia asioita. Mulle on kuitenkin tärkeää, että hän on onnellinen, ja toki pidän huolen ettei häntä kiusata.

Aloittajan tuttava ei ole tainnut itse joutua kiusatuksi, joten hän ei varmaan osaa ymmärtää, mitä lapsi kokee kun "jää pois joukosta" ja joutuu silmätikuksi. Aika harvalla lapsella tai teinillä on niin kehittynyt itsetunto, että voi rohkeasti olla erilainen kuin muut.

Ehkä aloittaja voi tuoda tätä esiin tuttavalleen, että poikaa kiusataan ja hän tosiaan REAGOI siihen. Tyttöjenkin pyörän voi spray-maalilla värjätä pojan väriseksi, se voisi olla kiva projekti.

Mä kyllä tunnistan aloittajan tekstistä itseni. Olen itsekin aika saita. Meillä lapsi kyllä kulkee risaisissa vaatteissa ja monesti kirppikselta ostetuissa. Tosin lapsi on vasta 5v, joten häntä ei vielä kiusata. Monesti vielä mummo ostaa (vahingossa?) tyttöjen vaatteita sieltä kirpparilta. Toki hänkin näkee, miten muilla lapsilla on kaikki potkulautoja yms, ja hänellä vain pyörä.

Mä kuitenkin haluan opettaa lapselleni, ettei materiaali tuo onnea, joten en halua opettaa häntä saamaan kaikkia asioita. Mulle on kuitenkin tärkeää, että hän on onnellinen, ja toki pidän huolen ettei häntä kiusata.

Aloittajan tuttava ei ole tainnut itse joutua kiusatuksi, joten hän ei varmaan osaa ymmärtää, mitä lapsi kokee kun "jää pois joukosta" ja joutuu silmätikuksi. Aika harvalla lapsella tai teinillä on niin kehittynyt itsetunto, että voi rohkeasti olla erilainen kuin muut.

Ehkä aloittaja voi tuoda tätä esiin tuttavalleen, että poikaa kiusataan ja hän tosiaan REAGOI siihen. Tyttöjenkin pyörän voi spray-maalilla värjätä pojan väriseksi, se voisi olla kiva projekti.

Kierrättäminen ja säästeliäisyys ovat hienoja juttuja.

Se, että äiti ja/tai isä eivät ymmärrä mitä äärimmilleen viedystä nuukailusta voi seurata lapsen mielenterveydelle, on järkyttävää.

En voi ymmärtää miten julma ja ymmärtämätön on vanhempi, joka tietoisesti esimerkiksi pitää lapsella hirvittävää kampausta. Siinä toteutuu joku todella syvällinen ymmärtämättömyys ja minusta myös suoranainen julmuus, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että terveellä tavalla opetettaisiin lasta käsittelemään vastoinkäymisiä tai puolustamaan itseään.

• Tykkää
Reactions: Peyote
Materialismilla ja tällä aiheella ei ole mitään tekemistä keskenään. Lapsi voi käyttää kierrätettyjä vaatteita, polkupyöriä ym ym... Mutt olellista olisi hieman katsoa missä kunnossa ne ovat, eikä nyt ehdoin tahdoin pakotta 7v poikaa käyttämään my litlle pony-printillä varustettua paitaa (ellei hän itse sitä ehdottomasti halua). Vaitettavasti osa kierrättäjistä tahtoo omaa "ideologiaan " ilmaista lapsenkin kautta...mikä toki kai sallittua, mutta joskus voisi miettiä että lapsen elämän alkua voi helpotta, aika yksinkertaisilla asioilla. Kun vaan antaa karvan siimaa omalle ideologialleen....

Hieman aiheen vierestä...mutt olen monasti miettinyt ettei "kierrättäjätkään" nyt ihan materialismille immuujneja ole. Mä kun näen materialismin niin etttä tavaraa hamstrataan enemmän kuin oikeasti tarvitsee...ja kyllä sitä harrastaa ahkerat kirpputoreilijatkin ;)

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Kierrättäen saa mieluistakin, ei tarvitse epämieluisissa ja "noloissa" kulkea.
Ja EHJIÄ. Karulta kuulostaa äidin kertomana olla niin saita, että lapsi kulkee _risaisissa_ vaatteissa (viittaan yhteen tämän ketjun viestiin).

Oli rahaa tai ei, haluttiin sitä käyttää tai ei, niin hyvä ja rakastava vanhempi huolehtii, että lapsella on puhdasta ja ehjää päällä (joku kotipihan krossirälläily tietty erikseen, mutta noin yleensä)!
Ja vaikkei nyt mitään viimeisimmän muodin mukaisia olisikaan niin ei kuitenkaan ehdoin tahdoin puettaisi selkeästi muista erottuvaksi "kummajaiseksi" - ELLEI lapsi itse sitä halua ja omaa jotain OMAA tyyliä jota haluaa toteuttaa.

Lasten laumakäyttäytyminen on välillä aika julmaa, eikä ole mielestäni mikään rakkauden teko vanhemmalta tehdä lapsesta selkeästi joukosta erottuvaa, ellei lapsi tosiaan itse sitä halua.
Jollain 9-vuotiaillakin on usein jo oma mielipide siitä, mikä on hienoa ja mikä ei, eli voi tuntua tosi kamalalle ja hävettävälle kulkea äidin määräämissä joista ei itse yhtään tykkää.
Kuvitelkaa, jos itse joutuisitte kulkemaan sen näköisinä, ettette tunne itseänne kotoisiksi ja "omaksi itseksenne" ja/tai vieläpä risaisissa.

Mä jäin kanssa miettimään näitä jotka pukee lapsen liika pieniin ja rikkinäisiin vaatteisiin, että pitävätkö he itse liian pieniä ja rikkinäisiä vaatteita?

Tai jos lapsen tukka leikataan joksikin ihan typeräksi taitamattomasti ja huonosti, niin minkälaiset hiukset tälläsillä vanhemmilla on itsellä...

Väärät ja huonot vaatteet pilaa helposti lasten elämän. Se nyt pitäis jokaisen sentään tietää. Koulusta selviää vaikkei kaikki vaatteet olisikaan merkkivaatteita vaan hm vaatteet on myös hyväksyttäviä. Sitten taas hiusten leikkauksesta meillä ainakin tytöt leikkaa kavereidensa kanssa toistensa hiukset. Nuoret ymmärtää miten turhaa on maksaa hiusten leikkauksesta kun suurin osa on aina vaan pelkkää tasoittamista. Sama systeemi on käytössä kahviloissakin. Joku tilaa ja kaikki saa luvalla istua. Aika pienellä rahalla pystyy pärjäämään....

Kierrättäen saa mieluistakin, ei tarvitse epämieluisissa ja "noloissa" kulkea.
Ja EHJIÄ. Karulta kuulostaa äidin kertomana olla niin saita, että lapsi kulkee _risaisissa_ vaatteissa (viittaan yhteen tämän ketjun viestiin).

Oli rahaa tai ei, haluttiin sitä käyttää tai ei, niin hyvä ja rakastava vanhempi huolehtii, että lapsella on puhdasta ja ehjää päällä (joku kotipihan krossirälläily tietty erikseen, mutta noin yleensä)!
Ja vaikkei nyt mitään viimeisimmän muodin mukaisia olisikaan niin ei kuitenkaan ehdoin tahdoin puettaisi selkeästi muista erottuvaksi "kummajaiseksi" - ELLEI lapsi itse sitä halua ja omaa jotain OMAA tyyliä jota haluaa toteuttaa.

Lasten laumakäyttäytyminen on välillä aika julmaa, eikä ole mielestäni mikään rakkauden teko vanhemmalta tehdä lapsesta selkeästi joukosta erottuvaa, ellei lapsi tosiaan itse sitä halua.
Jollain 9-vuotiaillakin on usein jo oma mielipide siitä, mikä on hienoa ja mikä ei, eli voi tuntua tosi kamalalle ja hävettävälle kulkea äidin määräämissä joista ei itse yhtään tykkää.
Kuvitelkaa, jos itse joutuisitte kulkemaan sen näköisinä, ettette tunne itseänne kotoisiksi ja "omaksi itseksenne" ja/tai vieläpä risaisissa.

Paitsi että vanha vaate näkyy. Mä en näe mitään järkeä alkaa väittää jonkun vanhoja vaatteita uusiksi. Se homssuinen neuleiden käyttäjä on eri porukkaa. Uusi vaate on aina uusi vaate ja sen huomaa kaikki.

Mä jäin kanssa miettimään näitä jotka pukee lapsen liika pieniin ja rikkinäisiin vaatteisiin, että pitävätkö he itse liian pieniä ja rikkinäisiä vaatteita?

Tai jos lapsen tukka leikataan joksikin ihan typeräksi taitamattomasti ja huonosti, niin minkälaiset hiukset tälläsillä vanhemmilla on itsellä...

Mä en kyllä lapsella pidä liian pieniä vaatteitä, mutta useat vaatteet ovat vanhoja ja vähän pesuissa nukkaantuneita ja sit on niitä rikkinäisiäkin.

Kyllä mä itsekin pidän rikkinäisiä vaatteita, tälläkin hetkellä olen duunissa ja 2 reikää on paidassa. Vapaa-ajallakin sama juttu, ellei ole menoa, joka vaatii hyvää vaatetusta.

Meillä lapsi saa päättää ihan itse, millaiset hiukset ovat, mutta en ole siihen vielä kuullut mitään mielipidettä.

Mä en kyllä lapsella pidä liian pieniä vaatteitä, mutta useat vaatteet ovat vanhoja ja vähän pesuissa nukkaantuneita ja sit on niitä rikkinäisiäkin.

Kyllä mä itsekin pidän rikkinäisiä vaatteita, tälläkin hetkellä olen duunissa ja 2 reikää on paidassa. Vapaa-ajallakin sama juttu, ellei ole menoa, joka vaatii hyvää vaatetusta.

Meillä lapsi saa päättää ihan itse, millaiset hiukset ovat, mutta en ole siihen vielä kuullut mitään mielipidettä.

Miksi ihmeessä haluatte näyttää epäsiistiltä?

• Tykkää
Reactions: Boobabe

Yhteistyössä