aivolisäkkeen MRI-kuvaus

HEI, onko kellään täällä kokemusta tosta MRI-kuvauksesta? mulle tänään lääkäri lapsettomuuspolilla teki konsultaatio pyynnön sisätaudeille ja sieltä tätä suositeltiin. lisäksi tulossa vinopino verikokeita. mulla siis hormonit ihan sekasin. lähinnä kai jotain vaihdevuosi tasoa? ja nyt sit tutkitaan mikä mättää... ja sen takia hoidot jäissä ja se mättää :headwall: ja toki pelottaa että mitä mahtaa löytyä... yks menopur ovulaation induktio takana, ei tulosta. menkat ollu kateissa vuosia ja osteoporoosikin sitten kehittynyt salaa :(

tällänen lyhyt kyssäri nyt tässä...
 
Moikka!

Täytyy nyt tyhmänä kysyä että onko tämä MRI-kuvaus sama kuin varjoaine kuvaus? Mulle on 2 kertaa tehty kyseinen kuvaus, mutta siitä aikaa jo muutamia vuosia. Mulla oli myös monet hormoniarvot aivan sekaisn ja epäilivät että aivolisäkkeessä olisi kasvain, tosin näitä kuvauksia tehdään paljon muistakin syistä.

-Tiinuli-
 
moi! joo, kysymys ihan hyvä. eli toi MRI on siis magneettikuvaus, toinen vaihtoehto ois ollu CT (tietokone kerrost´kuvaus tms) jota kans kuulemma tekeevät. ja näin käsitin että poissulkemis tarkoitus kai tossa on, että ei ois vakavampaa.

selviskö sulla mitään? mitä oli oireita? mites teillä nyt hoidot? (en jaksa nyt kaivella noita pinoja, vaikka ahkerasti niitä oonkin lukenu ja tutulta kuullostat)
Kiitos vastauksesta, huojentavaa kuulla että en oo ihan ainut :flower:
 
juups, eli magneetti kuvaus mulle tehtiin...kuvattiin jopa kahteenkertaan ja kaikki täysin o.k...yrittivät silloin tehdä diagnoosia mikä mua vaivaa.oli monenmoisia oireita ja monet hormoniarvot täysin pielessä kuten korsol, testosteroni jne....oireita mulla oli esim. iho venyi joka puolelta ("raskausarpia") paino nousi, menkat hävis täysin jne...sain diagnoosin Hyksistä monien erilaisten kokeiden ja testien jälkeen että oli jokin harvinainen entsyymipuutos tai jotain...sain siihen lääkitykseksi kortisonipillereitä.

Siihen asti oli raskautumiskielto. Sen jälkeen aloitin lapsettomuushoidot ex-mieheni kanssa. Sitten tuli ero ja hoidot loppuivat. Nyt nykyisen mieheni aikana lääkärit kumosivat diagnoosinsa koska hormoniarvot palautuivat normaaleiksi ilman mitään lääkettä....eipä kukaan tiedä mikä mua vaivasi ne vuodet. Painokin laski 30kiloa..olin siis aivan turvoksissa silloin. Nyt täysillä lapsettomuushoidoissa mukana

-Tiinuli-
 
Itseltäni on kuvattu pää magneetilla samoin molemmilta lapsiltani. Eli sinä makaat tutkimuspöydällä selällään ja pöytää siirretään "pönttöön" niin, että sinulta jää jalat hieman esille. Tutkimushan ei satu, joskus voidaan tosin tipan kautta laittaa suoneen ainetta, jotta saadaan tarvittaessa tarkempaa kuvaa. Pelätä sinun ei tarvitse tuota tutkimusta, vaikka "pönttö" ahdas onkin. On siellä tilaa hengitellä ihan hyvin, ja saat varmasti kutsunapin käteen, jos on tarvis hälyyttää hoitohenkilökuntaa apuun. Minun 6 vuotias poikakin selvisi puolituntisesta pöntössä oikein hyvin ilman esilääkkeitä, joten ei hätää!

Toivotaan, että kaikki on sinulla kunnossa!

Kultatiuku
 
Kultatiuku, kysysin vielä että minkä takia sulle on kuvaukset tehty? onko tietoo millasella aikataululla niihin julkisella pääsee? mulla siis lapsettomuuspolilta konsultaatio pyyntö sisätaudeille.

Kiitos kannustuksesta, niin aattelinkin että kuvauksesta selvii, mut enempi jännittää tulokset. tai mikä pahinta jos se anna mitään selvyyttä mikä mua vaivaa

Tiinuli81: sullako ei sit oo mitään dg:tä selvinny? millasia hoitaja lapsettomuuteen teillä on ollu/on tulossa?

mukavaa loppuviikkoa!

 
Kuvaus tehtiin minulle MS-taudin ja aivokasvaimen poissulkemiseksi. Olin kärsinyt kauan huimauksesta ja lopulta jo toinen käsikin alkoi kärsiä "pintatunnottomuudesta", eikä syytä tahtonut löytyä vaikka miten etsittiin. Mitään kuvauksissa ei löytynyt, enkä tiedä edelleenkään, miksi huimasi. Ikäkö lie vienyt huimauksen, huimaa enää harvoin.

Eli vaikka syy kuvaukseeni oli ihan toinen kuin sinulla, pelkäsin, mitä kuvaukset paljastaa. Tiedän tunteen, mitä nyt läpi käyt! Uskon, että sinäkin saat ihan hyviä uutisia, kun kuvaus on tehty.

Noista aikatauluista en tiedä sanoa, koska halusin jouduttaa kuvausta, ja menin kuvaukseen yksityisen puolen kautta. Hinta oli kyllä kallis, mutta en enää muista summaa.

Onnea matkaan! =)

Kultatiuku
 
eipä mitään kummempaa diagnoosia tullut ja nyt kaikki arvit ovat olleet jo muutaman vuoden kunnossa. seuraavat verikokein 2kertaa vuodessa arvoja, ei muuta.

Pco mulla oli jo ennestään joten siksi lapsettomuushoidoissa. Puregonilla yritetään saada munasoluja kasvamaan...

-Tiinuli-
 
Mulla on vähän samantyyppinen tilanne kuin sojalla. Menkat ovat olleet poissa 2 vuotta, ja verikokeissa selvisi, että prolaktiini on jonkin verran koholla. Tämä saattaa lääkärin mukaan johtua aivolisäkkeessä olevasta kasvaimesta, joten mullakin on nyt luultavasti tuo MRI-kuvaus edessä. Estrogeenitaso puolestaan on alhainen, eli hormonit täälläkin aika sekaisin.. Lapsettomuushoidot alkavat näillä näkymin syksyllä. Olo on jokseenkin tuollainen -> :eek: , kun ei oikein tiedä, mistä on kyse...
 
Joo, Heksamiina hyvin samalta kuullostaa. mulla nyt sen verran tietoo aikataulusta julkisella, että kuvausaika tuli eilen ja se on 8.2. eli 3 vkon päästä. ei mitenkään kauheen pitkä aika....mut odottaminen on kyllä ankeeta. varsinkin kun "mummotaudin" oireet jyllää eikä lapsettomuushoidot nyt etene :'(
 
Toivotan soja sulle tsemppiä kuvaukseen! Pidän kovasti peukkuja, että kaikki on hyvin, ja pääsette pian jatkamaan hoitoja! Perustin muuten pinon keväällä/syksyllä hoidot aloittaville, jos jotakuta kiinnostaa liittyä..
 
Kiitos! mites, tietääkö kukaan täällä mitä verikokeita mahdollisesti otetaan? sain siis lähetteen sisätaudeille, eilen sitten sain tapeltua :kieh: itselleni niin pian kun mahdollista ne labrat eli 1.2. (?!?) jotain se hoitaja puhu FSH ja LH ja sitten joku hormonirasituskoe? en jaksanu enää kysyä, meni energia hoputtamiseen, (soitin sinne 2 päivänä peräkkäin ja itkuu väänsin, kun aikuusten oikeesti unettomuus on nyt pahentunut tosi paljon)

Onkos muilla unettomuutta? onko miten hoidettu?

soja

---hoidoista en nyt ees jaksa haaveilla, mut seurailen kyllä muiden etenemistä----
 
HEISSAN! ajattelin tulla kertoilemaan kuulumisia kun nyt on tulokset tutkimuksista tullu ja ainakin puoli-enkelillä tais jossain pinossa olla jotain saman suuntaista tulossa, josko tästä ois apua...

Eli MRI otettiin aivolisäkkeestä, kaikki kunnossa, ei syöpää tms. verikokeita olivat LRH-rasitus, TSH, T4V, prolaktiini,aamukortisoli, rasituskortisoli, Na, K, Krea, Hb, MCV, leuk, tromb. kaikki verikokeet oli ok. dg siis hypogonadotrooppinen hypogonadismi, jonka syy edelleen epäselvä.

Nyt sitten päästään aloittamaan hoidot, piikittelyt alkaa ensi perjantaina =)
Hyvä että tutkittiin, vaikka aika raskasta aikaa oli! :headwall: mummotaudin oireet mulla ilman lääkkeitä hirveet, ja alotinkin heti kun mahdollista korvaushoidon jolla olo jotenkin tasottuu. unettomuus oli suurin ongelma ja sainkin sitten unilääkkeitä ja olin sairaslomalla pari päivää ottamassa univelkoja kiinni. tämä auttoi kummasti asiaa! (ja jo se auttoi että sai sanottua että nyt on paha olla enkä enää jaksa)

halauksia ja jaksuja kaikille, mie koitan nyt ettii itelleni sopivan ovulaation induktio pinon ja alan haaveilla mahan kasvattelusta.... (just kun sainkuin sainkin pari kiloo puotettua että mahduin hääpukuun kuukausi sitten :LOL: )
 
Minullekin on tehty MRI-kuvaus liian korkean prolaktiinitason takia. Menkat oli tosi epäsäännölliset ennen sitä, mutta kun pieni aivolisäkkeen kasvain löytyi ja lääkitys aloitettiin, menkat on taas olleet säännölliset. Tiedoksi kaikille siis, joilla on sama vaiva, että sen hoitaminen on helppoa, itselleni riittää nykyisin lääkkeenotto kerran kuussa. Raskaaksi en ole vain onnistunut tulemaan, vaikka ovulaation pitäisi onnistua lääkkeen avulla.
 

Yhteistyössä