Aivan mahtava tunne kun usko uudistaa elämän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UniQuePopPy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi lapsi kysyisi asiaa kylässä "elääkö sinun mielestäsi vanhempani synnissä" jos hän ei oleta että siihen voi olla vastaus myöntäväkin? Valinnan vapautta on myös se että jättää kysymättä asioita silloin, jos toisen mielipidettä ei kestä. Lapselle on minusta hyvä opettaa että ihmiset ajattelevat joistakin asioista eritavalla, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa sitä että sinun tai minun olisi pakko ajatella asioista juuri samalla tavalla.

Lapset puhuu sitä mitä kotona opetetaan ja kuullaan. "Mun äiti sanoi, että sun äidit on syntisiä eikä jumala tykkää homoista, mennään vaikka kysyyn mun äidiltä". Ja koska nimimerkki "Uskis" on tehnyt selväksi, ettei valehtele lapsille edes helvetistä, koska usko on se tärkein asia, niin minkä ikäisen lapsen mielen saa pahoittaa tuossa tilanteessa?

En tiiä, mutta naapurin penskat huutaa pihalla vittua, perkelettä, saatanaa, pillunnussijaa yms. Jumalasta eivät puhu sanaakaan. Välillä meinaa tulla paha mieli, kun pienet lettipäiset tytöt päästelee suustaan pahempaa tekstiä kun vanhat juopot.

[QUOTE="Aada";27025388]En tiiä, mutta naapurin penskat huutaa pihalla vittua, perkelettä, saatanaa, pillunnussijaa yms. Jumalasta eivät puhu sanaakaan. Välillä meinaa tulla paha mieli, kun pienet lettipäiset tytöt päästelee suustaan pahempaa tekstiä kun vanhat juopot.[/QUOTE]

Paha pahenee. Lapsille opetetaan kirosanat ym, mutta Jumalasta ei puhuta mitään. Mä en kuunteke kenenkään kiroiluja kotonani. Junttimainen tapa!

[QUOTE="vieras";27025357]Lapset puhuu sitä mitä kotona opetetaan ja kuullaan. "Mun äiti sanoi, että sun äidit on syntisiä eikä jumala tykkää homoista, mennään vaikka kysyyn mun äidiltä".[/QUOTE]

Lapsi on kasvatettu väärin oli hän uskovasta perheestä tai ei. Käsittääkseni harvemmin uskovassa perheessä kasvatetaan puuttumaan kenekään kaverin tai naapurin asioihin tuolla tavalla. Varmasti heitäkin löytyy yhtä hyvin kuin löytyy huonosti kasvatettuja lapsia ei-uskovissa perheissä jotka on opetettu ajattelemaan että esim. homot on vastenmielisiä, inhottavia jne. (vaikka ei ehkä syntisiä).

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja ööää;27025455:
Taivas ja helvetti,,niin, lapsille saa sanoa että jos on kiltti, saa jouluna lahjoja. Jos tuhma, ei saa mitään.

Mutta lapsille ei saa kertoa että on taivas ja helvetti?

Jos lapsi sais ahdistuskohtauksia, painajaisia ja tuskatiloja joulupukista, onko sellainen vanhempi terve, joka silti jatkaa joulupukista kertomista lapselle?

Lapsi on kasvatettu väärin oli hän uskovasta perheestä tai ei. Käsittääkseni harvemmin uskovassa perheessä kasvatetaan puuttumaan kenekään kaverin tai naapurin asioihin tuolla tavalla. Varmasti heitäkin löytyy yhtä hyvin kuin löytyy huonosti kasvatettuja lapsia ei-uskovissa perheissä jotka on opetettu ajattelemaan että esim. homot on vastenmielisiä, inhottavia jne. (vaikka ei ehkä syntisiä).

Niin? Ei kai uskova koe kasvattavansa väärin, jos kertoo lapselle, mitä raamattu homoista sanoo? Ja lapsi puhuu sen, mitä kotona opetetaan, eikä koe tekevänsä väärää. Hänelle se asia on niin.

[QUOTE="vieras";27025568]Niin? Ei kai uskova koe kasvattavansa väärin, jos kertoo lapselle, mitä raamattu homoista sanoo? Ja lapsi puhuu sen, mitä kotona opetetaan, eikä koe tekevänsä väärää. Hänelle se asia on niin.[/QUOTE]

Hmm. Yhtä hyvin tai huonosti varmasti kokee uskova tai ei-uskova kasvattaneensa lapsensa väärin. Lapsi ei välttämättä ole kasvatettu väärin jos hänellä on käsityksiä ja mielipiteitä jostakin ja ne vieläpä perustuvat johonkin. Väärin hän on kasvatettu jos hän laukoo kaikki omat käsityksensä tilanteessa kuin tilanteessa totuuksina jotka pitäisi olla totta kaikille ja kaikissa tilanteissa.

Mitä muuta uskovaiset tekevätkään kuin puuttuvat toisten asioihin? Ja ihan valtakunnan tasolla ja sen perusteella mitä vanha satukirja sanoo.

Mitä muuta uskovaiset tekevätkään kuin puuttuvat toisten asioihin? Ja ihan valtakunnan tasolla ja sen perusteella mitä vanha satukirja sanoo.

Jaa-a =) minukohan tuohon pitäisi osata vastata. Käyvät kirkossa, järjestävät seuroja tai muita vastaavia tilaisuuksia, tekevät vapaaehtoistyötä johon sisältyy sekä julistustyötä että hyvin usein auttamistyötä ilman mikäänlaisia uskonnollisia päämääriä.

Päätöksen teossa niin valtakunnallisesti, paikallisesti kuin uskonnollisissa yhteisöissä varmasti näkyy ja vaikuttaa (vähintään taustalla) vakaumus, maailmankuva ja mielipiteet oli ne uskonnollisia tai ei.

Hmm. Yhtä hyvin tai huonosti varmasti kokee uskova tai ei-uskova kasvattaneensa lapsensa väärin. Lapsi ei välttämättä ole kasvatettu väärin jos hänellä on käsityksiä ja mielipiteitä jostakin ja ne vieläpä perustuvat johonkin. Väärin hän on kasvatettu jos hän laukoo kaikki omat käsityksensä tilanteessa kuin tilanteessa totuuksina jotka pitäisi olla totta kaikille ja kaikissa tilanteissa.

Ei kai pieni lapsi koe tekevänsä mitään väärää, kun puhuu asoista, joita äiti opettaa totena ja oikeana. Ihan sama kuin mitä opettaja sanoo koulussa, pienelle lapselle se on Totuus, sitä ei kyseenalaisteta eikä koeta, että siinä on mitään väärää sanoa ääneen, sanoohan äiti/opettajakin.

Se, mitä tapahtuu sitten, kun lapset kirmaavat sinne aikuisen luo varmistamaan asiaa, "Äiti, eiks niin, että". Silloin siirtyy vastuu aikuiselle. Ja kysymys Uskikselle oli, minkäikäisen lapsen mielen hän on valmis pahoittamaan "totuuksillaan" esim nyt homoista. Tätä Uskis ei ollut valmis paljastamaan. Toivottavasti sai ajattelemisen aihetta.

Tämän ketjun alkupuolella oli keskustelua taivaaseen pääsystä ja helvetistä suhteessa eri rikoksiin. Mitenkäs uskovaisten mielestä, kuuluuko tämä 8-vuotiaan tytön murhannut herra taivaaseen vai helvettiin? Jos hän jossain vaiheessa katuu syntejään, niin käsittääkseni taivaaseen tämän saman pikkutytön kanssa.
Tässäkin tapauksessa tulee mieleen se väite, että jumalanne katsoo jokaisen kohdalla erikseen, mikä on parasta. Samoin se että, jumalanne suojelee kaikkia lapsia kuten sitä yhtä heppua siellä pärekorissa joessa lillumassa.

"Se, mitä tapahtuu sitten, kun lapset kirmaavat sinne aikuisen luo varmistamaan asiaa, "Äiti, eiks niin, että".

Silloin pitäisi muistaa opettaa joo näin minä ajattelen ja olen ymmärtänyt asian, mutta joku toinen ajattelee varmasti erilailla.
On asioita joihin saa ja pitää puuttua, on asioita joihin ei ole mitään syytä puuttua ja asioita joihin voi puuttua tietyissä tilanteissa toisissa ei.

"Se, mitä tapahtuu sitten, kun lapset kirmaavat sinne aikuisen luo varmistamaan asiaa, "Äiti, eiks niin, että".

Silloin pitäisi muistaa opettaa joo näin minä ajattelen ja olen ymmärtänyt asian, mutta joku toinen ajattelee varmasti erilailla.
On asioita joihin saa ja pitää puuttua, on asioita joihin ei ole mitään syytä puuttua ja asioita joihin voi puuttua tietyissä tilanteissa toisissa ei.

Minkä ikäiselle lapselle sanotaan kotona, ettei saa mennä homopariskuntien lapsille kommentoimaan heidän sairasta elämäntyyliään?

Näinhän sen pitäisi mennä. Uskiksen mukaan jotenkin toisin, kun hänelle merkitsi vain lapsen ikä. Siksi kiinnosti se, mikä se ikäraja on. Mutta arvoitukseksi jäänee.

Minkä ikäiselle lapselle sanotaan kotona, ettei saa mennä homopariskuntien lapsille kommentoimaan heidän sairasta elämäntyyliään?

Mä ihmettelen, miksi sinä väännät asiat noin kauheiksi. Että uskovat ajattelevat toisista pahaa, puuttuvat toisten asioihin, missä tätä on tapahtunut? Ei minulla tulisi mieleenkään mennä tuomitsemaan toisia tai puuttua toisten asioihin. Ja ensinnäkin raamatussa sanotaan siitäkin, ettei saa lisätä toisen taakkaa vaan pitää kantaa se hänen kanssaan ja auttaa. Ja se kun sanotaan "rakasta lähimmäistäsi, niin kuin itseäsi", teemme toiselle niin niinkuin haluamme itsellemme tehtävän.
Eli en haluaisi, että minut tuomitaan, joten en tuomitse muita, en halua että minusta puhutaan pahaa tai arvostellaan, en silloin tee sitä toisillekaan. Mieti nyt Timppa hyvä tuota käskyä :) Välillä kuulostat minun iskälle, minkäs ikänen olitkaan? :D

Kotona lapselle opettaisin iästä riippumatta että toisen elämäntyyliin ei pidä puuttuua jos se ei ole selvästi vahingollinen muille. Opetan lapset myös siihen että ei pidä sekoittaa käsitteitä sairaus ja elämäntyyli toisiinsa.

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="vieras";27029000]Onko heterous elämäntyyli?[/QUOTE]

Miksi kysyt ja miksi juuri minulta? Minulle se on asia joka on. (muok. tarkennus; asia joka on piste, ei elämäntyyli)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="...";27020781]Jos teillä suurimmalla osalla olisi sedes vähän sivistystä, niin tämäntasoisia "keskusteluja" ei tarvitsisi käydä. Uskis on todella kärsivällisesti jaksanut vastailla kysymyksiinne. Uskon, että suurin osa teistä ei edes kykenisi samaan. Siunausta ja jaksuja Uskis ja aapee! Tosiaan muistetaan että on se elämä tämän koneen ulkopuolellakin, vaikka kuinka joku tinkaisi.[/QUOTE]

Uskis ja harmaa "..." ovat toistuvasti vältelleet vastaamasta vähänkään hankaliin kysymyksiin.

[QUOTE="vieras";27029231]Eli sekä homous että heterous ovat mielestäsi elämäntyylejä. Jokainen ns. hetero siis valitsee aamulla herättyään, että tänään olen taas hetero vähään samaan tapaan kuin valitsisi sinisen paidan.[/QUOTE]Molemmat ovat hyvia valintoja.
Heterous ja sininen paita.

[QUOTE="vieras";27029231]Eli sekä homous että heterous ovat mielestäsi elämäntyylejä. Jokainen ns. hetero siis valitsee aamulla herättyään, että tänään olen taas hetero vähään samaan tapaan kuin valitsisi sinisen paidan.[/QUOTE]

Ei. Ei nhetrous sen paremmin kuin homous eivät ole asioita jotka olisi elämäntyylejä, sairauksia tms. ne on asioita jotka on, olemassa olevia asioita. Tarkemmin minulla ei ole syytä niitä analysoida tai määritellä.

Mutta en ymmärrä miksi joku asia ylipäätään pitäisi määritellä "sairaaksi elämäntyyliksi". Sairasta elämäntyyliä ei ole, sairastuttavia elämäntyylejä ainakin joitakin on.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy

Yhteistyössä