Aivan mahtava tunne kun usko uudistaa elämän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UniQuePopPy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26983682]Tämä on juuri se asenne, joka saa minut suhtautumaan äärimmäisen nihkeästi sekä uskontoihin yleensä että uskovaisiin. Että mies on se perheen pää ja luomakunnan kruunu, joka on jotenkin luonnostaan parempi johtamaan kuin pahainen nainen. Juuri tällä perusteella naisia on sysitty syrjään vuosituhansien ajan eikä vieläkään voida puhua sukupuolien tasa-arvosta edes täällä Suomessa. Aina löytyy näitä hihhuleita kertomaan miten naiset ovat heikompia kuin miehet ja/tai "heidän lahjansa löytyvät muualta", yleensä kotoa kehdon ja hellan välistä. Johtavassa asemassa oleva nainen on friikkisirkus, jonka olisi paras mennä kotiin synnyttämään lapsia ja olemaan hiljaa kun miehet päättävät.[/QUOTE]

no ehkä nyt hieman liiottelet minun tekstiäni :D

[QUOTE="vieras";26982837]Riippuu varmaankin mitä ne kertoo? Jos ne ei hauku ketään tai kehoita tappamaan tms niin sama kai sekin olisi. Ne lukee ketä asia kiinnostaa. Onhan täällä ollut ennustajiakin, onhan sekin jotain uskomista. Kaikki saa kertoa mitä vaan, kunhan ei hauku ja muutenkin on ns normaalit käyttäytymissäännöt. Mun mielestä.[/QUOTE]

Mutta entä jos jumala kehottaa tappamaan? Saako sen tulla ilolla kertomaan? Mikä sinä olet tuomitsemaan tai moderoimaan mitä jumala haluaa tuoda julki?

[QUOTE="vieras";26983682]Tämä on juuri se asenne, joka saa minut suhtautumaan äärimmäisen nihkeästi sekä uskontoihin yleensä että uskovaisiin. Että mies on se perheen pää ja luomakunnan kruunu, joka on jotenkin luonnostaan parempi johtamaan kuin pahainen nainen. Juuri tällä perusteella naisia on sysitty syrjään vuosituhansien ajan eikä vieläkään voida puhua sukupuolien tasa-arvosta edes täällä Suomessa. Aina löytyy näitä hihhuleita kertomaan miten naiset ovat heikompia kuin miehet ja/tai "heidän lahjansa löytyvät muualta", yleensä kotoa kehdon ja hellan välistä. Johtavassa asemassa oleva nainen on friikkisirkus, jonka olisi paras mennä kotiin synnyttämään lapsia ja olemaan hiljaa kun miehet päättävät.[/QUOTE]

Johtuneeko siitä että miesten keksimä uskonto ja miesten kirjoittama raamattu. Kaikesta paistaa läpi kuinka perusajatuksena on ollut naisten alistaminen. Mutta kaipa tämäkin sanotaan olevan "kultturisidonnainen ja oman aikansa juttu" joka ei ihan päde nykyään. Tai sitten pätee...

Johtuneeko siitä että miesten keksimä uskonto ja miesten kirjoittama raamattu. Kaikesta paistaa läpi kuinka perusajatuksena on ollut naisten alistaminen. Mutta kaipa tämäkin sanotaan olevan "kultturisidonnainen ja oman aikansa juttu" joka ei ihan päde nykyään. Tai sitten pätee...

Johan tuo naispappikiistakin todistaa, että se pätee edelleen nykyaikanakin. "Naiset hiljaa seurakunnassa, vain mies on arvollinen puhumaan vakavista asioista!" Ei niin, että asiat eivät olisi nyt paremmin kuin vaikka sata vuotta sitten, mutta etenkin uskovaispiireissä on ns. naisten paikan osoittaminen edelleen osa heidän ah niin ihanaa ja rakastavaa kulttuuriaan.

Millä tavoin nainen on alistettu kun mies on perheen pää, joka Raamatussa tarkoittaa sitä että mies kantaa kaiken vastuun? Se ei ole mikään oikeus miehelle olla perheenpää vaan se on velvollisuus. Miehen pitää rakastaa vaimoaan niinkuin omaa ruumistaan, ja olla valmis kuolemaan tämän vuoksi. Kuolemaan omalle itsekkyydelle ja palvella vaimoaan ja perhettään. Raamatussa ei kielletä miestä esim tekemästä kotitöitä vaan kun siinä kehoitetaan kohtelemaan vaimoa niinkuin heikompaa astiaa, niin fiksu mies ymmärtää että kotitöiden tekeminen kuuluu myös miehelle. Seurakunnassa miehet kantaa suurimman vastuun.

[QUOTE="vieras";26979759]Olet siis eri linjoilla kuin evankelisluterilainen kirkko. Kuulutko kuitenkin kyseiseen organisaatioon? En ole koko ketjua lukenut, joten anteeksi, jos se on jo tullut esille. Eikös sinne saarnaspönttöön ole sitten jääneet vain ne "vääräoppiset" eli naispapit ja sellaiset miespapit, jotka naispappeuden hyväksyvät? Mitä mieltä siitä olet?

Hyvää yötä ja kenties huomenna jatketaan :)[/QUOTE]

Niin, vaikka olen luterilaisen kirkon jäsen ja jonkinlainen vapaaehtoisaktiivikin siellä, niin olen aika monessa asiassa eri mieltä kuin luterilainen kirkko, pidän esimerkiksi lapsikastetta täysin turhana. Rukoilinkin vuosikausia että olisiko joku vapaiden suuntien seurakunta mulle se Jumalan tarkoittama, mutta mut ohjattiin aika selkeästi pysymään luterilaisessa, ja siellä se uudestisyntyneiden uskovien porukka on mun juttu; heidän toimintansa on usein hyvin lähellä vapaita suuntia. Kun taas, jollekin toiselle uskovalle ne vapaat suunnat on koti.

Uudestisyntyminen (uskoontulo) ja usko on kaiken perusta: jos jossain seurakunnassa ei pysty seurakunnan opin perusteella uudestisyntymään niin semmoisia kartan. Luterilainen, hellarit, vapaakirkko, babtistit (?) ym. ovat sellaisia, että niissä pelastutaan uskomalla Jeesukseen ja se on se niitä yhdistävä tekijä. Vaikka esim. luterilainen korostaa mun mielestä turhaan lapsikastetta (joka mun mielestä ei koskaan ole vaikuttanut keneenkään vauvaan yhtään mitenkään), niin silti jostain syystä he älyävät onneksi kutsua nuoria ja aikuisia uskontielle: SE toiminta muistuttaa raamatullista evankeliointia (siinä puhutaan perusasioista kuten uskomisesta), ja se on se asia, missä ne tekevät oikein, koska jotkut oikeasti pelastuvatkin niiden työmuotojen (rippikoulu, aikuistyö) kautta. Eli vaikka he vauvojen kohdalla kämmäävät, niin onneksi nuorten ja aikuisten kohdalla älyävät tehdä oikein. :D

Monessa kristillisessä seurakunnassa on ihmisen keksimiä epäolennaisia juttuja: jossain paljon, jossain vähemmän. Mutta silti niissä voi olla sen kaiken kaava/liturgia/muotomeno -touhun seassa aitoa, Jumalan lahjoittamaa pelastususkoa, joka löytyy myös seurakunnan opista. Tietysti toivoisi että seurakunnat toitottaisivat enemmän sitä ydinsanomaa, koska on seurakuntalaisia jotka takertuvat virheellisesti ulkonaisiin välineisiin kuten virsiin, ikoneihin, gregoriaaniseen lauluun jne. ja tuntuvat aina missaavan sen että millä oikeasti pelastutaan.

Mutta olen itsekin miettinyt että vaikka luterilaisessa on sitä pelastususkoa, niin kuinka pitkälle papit ym. voivat mennä niissä turhissa muotomenoissa (pappien kaavut, koristeelliset kirkkorakennukset, liturgiat, sakramenttien väärä korostus, itse keksityt virat) sekä Raamatun liberaalissa/omalaatuisessa tulkinnassa (naispappeus, lapsikaste), että siellä kannattaa pysyä jäsenenä. Eli missä vaiheessa se ylimääräinen ja liberaali touhu on niin suurta että se pelastususko-oppi ei riitä sitä peittoamaan. No, tää on mun rajanvetoa, mutta siinä vaiheessa kun homoja aletaan siunaaman avioliittoon, niin minä lähden kirkosta, samoin lähtee hyvin paljon muitakin aktiiveja.

Tämä koskee myös niitä kirkkoon jääviä pappeja: mitä enemmän he antavat periksi ympäröivän yhteiskunnan vaatimuksille (jos ne vaatimukset ovat Raamatun kans ristiriidassa), niin sitä suolattomampia ja laimeampia he ovat. No,ovat semmoisia leppoisia, ystävällisiä sosiaalityöntekijöitä...

Mutta sitten vielä naispappeuteen liittyen, tää on ihan mun mutu-tuntumaa: enhän minä voi sanoa, että onko Jumala oikeasti kutsunut jonkun naisen papiksi. Jos joku naispappi sanoo saaneensa kutsun Jumalalta, niin en voi sanoa siihen mitään. On ehkä Jumalasta, ehkä ei.
Kyse voi olla Jumalan sallimista poikkeuksista, koska Jumalalle on aina tärkeintä se ydin, ei kuori; ei se, kuka hommat hoitaa vaan se, että ne ylipäätään joku hoitaa. Perusteluna se, että Deborakin valittiin tuomariksi, vaikka muutoin siihen hommaan valittiin miehiä. Olikohan niin, että Jumala ei löytänyt siihen aikaan ketään järkevää miestä tuomariksi? Ja sitten mua puhuttelee nämä Jeesuksen sanat:
Luuk.19:39-40.
Ja muutamat fariseukset kansanjoukosta sanoivat hänelle: "Opettaja, nuhtele opetuslapsiasi". Mutta hän vastasi ja sanoi: "Minä sanon teille: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat".

Tämä saattoi olla vain Jeesuksen naurahdus ja vitsailua, kun Hänen opetuslapsiaan moitittiin liiasta innokkuudesta. Mutta jos tuon ottaa kirjaimellisesti, niin: jos he ovat hiljaa joille saarnaaminen on tarkoitettu (miehet), niin Jumala pistää semmoiset saarnaamaan joille sitä hommaa ei ole ihan ekana tarkoitettu (naiset).
- Eli onko teologisen seurakunnan hakijoissa pulaa kunnon miehistä kun naisia valitaan papeiksi??? En tiedä. :D No, tää oli mun omaa teologiaa, en tiedä että kelpaako tuo raamatunkohta tähän asiayhteyteen edes...

Vielä piti eilen kirjoittaa miesten ja naisten tehtävistä: naisiltahan kielletään UT:ssa raamatunopetus. Ja itse asiassa miehiäkin toppuutellaan, koska se on hyvin vastuullinen tehtävä:
Jaak. 3:1
Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.

Tarkoitan nyt raamatunopettamisella semmoista uuden tutkimustiedon luomista, uusien löytöjen julkistamista, jonka uskon tarkoitetun vain miehille. Siinä uuden tiedon kokoamisessa ja johtopäätösten tekemisessä korostuu eniten se vastuu. Naiset voivat sitten sitä miesten kehittelemää valmista tietoa jakaa eteenpäin ja laittaa käytäntöön.

Käsi pystyyn uskovat, kuinka monta naispuolista raamatunopettajaa (ei pyhäkouluope, ussanope, lastenohjaaja tai diakoni jotka hyödyntävät vanhaa, muiden laatimaa tietoa) tunnette, siis semmoista joka pitää esim. raamattuluentoja? Minä en tunne ainuttakaan - voihan heitä tosin olla. -Ai juu, yhden naisen tiedän yhdestä raamatunkäännöskomiteasta!

Tämä naisopettajien vähäisyys on jännä juttu, koska en ole kuullut että kovin moni nainen olisi siihen hommaan ollut tunkemassakaan. Koska naisia ei kiinnosta Raamatun pilkuntarkka tulkitseminen, se ei ole meidän vahvuutemme. Raamatunopettajat on tasan tarkkaan rillipäisiä, vähän ujonpuoleisia nörtinnäköisiä miehiä (nyt on myöhä joten mun jutut on senmukaiset...) jotka jaksavat käännellä jokaisen sanan kielitieteellisen merkitykset ja eri raamatunkäännökset läpi suurennuslasin avulla. Jonkunhan sekin homma on tehtävä.

Olisikohan Jumala antanut miehelle raamatuntutkimiseen soveltuvat aivot ja kiinnostuksen, en tiedä.

Missä naiset sitten ovat vahvimmillaan? Lyhyesti ja ytimekkäästi: kirkkokahveilla. Siellä niitä empaattisia tätejä vilisee permanentit tanassa halailemassa, kyselemässä kuulumisia, kutsumassa rukouspiireihin ja kuuntelemassa ihmisten murheita. He ovat siinä ERITTÄIN tärkeää tehtävää suorittamassa, ja se homma sujuu heiltä kuin leikiten. :)

Millä tavoin nainen on alistettu kun mies on perheen pää, joka Raamatussa tarkoittaa sitä että mies kantaa kaiken vastuun? Se ei ole mikään oikeus miehelle olla perheenpää vaan se on velvollisuus. Miehen pitää rakastaa vaimoaan niinkuin omaa ruumistaan, ja olla valmis kuolemaan tämän vuoksi. Kuolemaan omalle itsekkyydelle ja palvella vaimoaan ja perhettään. Raamatussa ei kielletä miestä esim tekemästä kotitöitä vaan kun siinä kehoitetaan kohtelemaan vaimoa niinkuin heikompaa astiaa, niin fiksu mies ymmärtää että kotitöiden tekeminen kuuluu myös miehelle. Seurakunnassa miehet kantaa suurimman vastuun.

Et itse ollenkaan huomaa mitä tuollaisella vastuujaottelulla sanotaan? Minäpä selitän: vain mies on tarpeeksi vahva, viisas ja kaikin puolin parempi ottaakseen nin suuren vastuun. Heikoista naisparoista ei ole perhettään puolustamaan, sen tai seurakunnan johtamisesta ja päätöksen teosta puhumattakaan.

Surullista huomata miten uskonto hämärtää ihmisten ymmärrystä.

Eli tämä tipauttaa ainakin kaikki vammaiset ja sairaat miehet perheettömiksi, koska eivät kykene kantamaan kaikkea vastuuta? Entä ne tapaukset, joissa vaimo on sekä henkisesti, taloudellisesti että sosiaalisesti vahvempi kuin mies? Joutuvatko nämä miehet helvettiin vai mitä heille tapahtuu?

[QUOTE="Uskis";26987570]Niin, vaikka olen luterilaisen kirkon jäsen ja jonkinlainen vapaaehtoisaktiivikin siellä, niin... [/QUOTE]

Kiitos jälleen vastauksesta. Katsomme maailmaa kovin eri vinkkelistä ja uskomme aivan eri asioihin. Arvostan kuitenkin sitä, että jaksat vastata näin antaumuksella kysymyksiini. Pidän myös provosoitumattomasta tyylistäsi.

Olisin toivonut, että joku kirkon kanssa "enemmän samoilla linjoilla oleva" olisi myös vastannut kysymyksiini, mutta aina ei voi voittaa :)

[QUOTE="vieras";26987664]Kiitos jälleen vastauksesta. Katsomme maailmaa kovin eri vinkkelistä ja uskomme aivan eri asioihin. Arvostan kuitenkin sitä, että jaksat vastata näin antaumuksella kysymyksiini. Pidän myös provosoitumattomasta tyylistäsi.

Olisin toivonut, että joku kirkon kanssa "enemmän samoilla linjoilla oleva" olisi myös vastannut kysymyksiini, mutta aina ei voi voittaa :)[/QUOTE]

Kiva jos jaksoit lukea sepustukseni.
Millaisiin asioihin sinä uskot? :)

[QUOTE="vieras";26987715]Uskis onko sulla mustaa nikkiä? Saako sulle laittaa rukouspyynnön?[/QUOTE]

Täytyy tunnustaa, että en ole jaksanut mustaa nikkiä luoda tänne, olen liian laiska. :( Laittaisin sähköpostiosoitteeni mutta siinä osoitteessa paljastuu ainakin etunimeni...no, ehkä olen liian varovainen tai tarkka paljastumisen suhteen, vaikka siinä nyt ei mitään pelättävää olekaan, ainakaan omalla kohdallani.
Onko mahdollista että laittaisit sen rukouspyyntösi tähän? Sua ei kuitenkaan tunnisteta. :)

[QUOTE="Uskis";26987816]Kiva jos jaksoit lukea sepustukseni.
Millaisiin asioihin sinä uskot? :)[/QUOTE]

Jaksoin todellakin lukea.

En ole uskossa. En ole koskaan ollut, enkä ole teinivuosien jälkeen kokenut tarvettakaan olla. Olen aina ollut uskonasioista kiinnostunut ja keskustelen niistä mielelläni. Koen olevani liian looginen uskoakseni eli koen ristiriitaisuudet ja selittämättömyydet liian suureksi esteeksi uskomiselle. Minulta puuttuu jokin ominaisuus, joka mahdollistaisi uskomisen tai sitten minulla on jokin ominaisuus, joka suojaa uskomiselta, tiedä sitten kummin päin.

Uskoviin suhtauden pääosin positiivisesti, mutta toivoisin, että kirkko ja valtio erotettaisiin. Kristinuskon rooli esimerkiksi kouluissa harmittaa. Kirkon toiminnassa ärsyttää tietyt asiat, kuten mainitsemani naispappeusasia tai lähinnä se, miten he toimivat kyseisessä asiassa. Vaikka vaikeassa välikädessähän he ovat. Jos olisin uskossa, olisin sitä luultavasti kaikessa hiljaisuudessa ilman mitään minun ja Jumalan välissä olevaa organsaatiota.

Mihin sitten uskon? Uskon perheeseeni, luontoon, taiteeseen ja niistä lähtevään kantavaan voimaan. Näin on oikein hyvä.

[QUOTE="vieras";26988000]Jaksoin todellakin lukea.

En ole uskossa. En ole koskaan ollut, enkä ole teinivuosien jälkeen kokenut tarvettakaan olla. Olen aina ollut uskonasioista kiinnostunut ja keskustelen niistä mielelläni. Koen olevani liian looginen uskoakseni eli koen ristiriitaisuudet ja selittämättömyydet liian suureksi esteeksi uskomiselle. Minulta puuttuu jokin ominaisuus, joka mahdollistaisi uskomisen tai sitten minulla on jokin ominaisuus, joka suojaa uskomiselta, tiedä sitten kummin päin.

Uskoviin suhtauden pääosin positiivisesti, mutta toivoisin, että kirkko ja valtio erotettaisiin. Kristinuskon rooli esimerkiksi kouluissa harmittaa. Kirkon toiminnassa ärsyttää tietyt asiat, kuten mainitsemani naispappeusasia tai lähinnä se, miten he toimivat kyseisessä asiassa. Vaikka vaikeassa välikädessähän he ovat. Jos olisin uskossa, olisin sitä luultavasti kaikessa hiljaisuudessa ilman mitään minun ja Jumalan välissä olevaa organsaatiota.

Mihin sitten uskon? Uskon perheeseeni, luontoon, taiteeseen ja niistä lähtevään kantavaan voimaan. Näin on oikein hyvä.[/QUOTE]

Kirkon ja valtion suhteesta olet ihan oikeassa. Siis toisaalta on hienoa että sen yhteyden ansiosta kaikki suomalaiset ovat joskus kristinuskosta kuulleet, mutta siinä on se vaara että valtio alkaa ohjailla kirkkoa, kun rahoittavatkin sen toimintaa.

Ristiriitaisuuksia Raamatusta löytyykin, mutta ainakin tässä ketjussa niitä on selitetty auki uskovien taholta ja on hyvä että niistä hankalistakin kohdista keskustellaan. Kaikesta pitää voida keskustella, avoimuus on Raamatun juttu. Eri asia sitten että onko meillä uskovaisilla aina täydellistä tietoa ihan joka aiheesta kun ei olla kielitieteilijöitä tai kulttuuritutkijoita.

"Minulta puuttuu jokin ominaisuus, joka mahdollistaisi uskomisen tai sitten minulla on jokin ominaisuus, joka suojaa uskomiselta, tiedä sitten kummin päin."

Hauskasti sanottu tuo "suoja uskomiselta". :) Ei kenessäkään tarvitse olla psyykkistä, valmiina olevaa ominaisuutta jolla uskotaan. Semmoista ei löydy valmiina kenestäkään ihmisestä, se on Jumalaan antama, ulkoapäin tuleva lahja, jos ihminen haluaa semmoisen vastaanottaa.

Pelastava usko ei ole ihmisen oma psyykkinen suoritus, vaan olotila. Ja se valmis paketti voidaan pyytää Jumalalta rukoilemalla, ikäänkuin tilaisi netistä jonkun ilmaisen, usko-tietokoneohjelman jonka Jumala uskoontulossa asentaa meihin (sori surkeat vertaukseni...). Siihen Jumalan asennuspakettiin kuuluu mm. levyn eheytysohjelma ja virustentorjuntaohjelma, hehheh...

Vaikka joku psyykkisellä tasolla ei tajuaisi uskomisesta yhtikäs mitään, niin jos hän sanoo Jumalalle "annan koko elämäni Sulle" niin hän tekee käytännössä tietämättään hyvin suuren uskonharppauksen, kun luovuttaa elämänsä jonkun suuremman käsiin. Ja hän pelastuu sillä sekunnilla. Itse en nuorena tajunnut mitä tarkoitetaan uskomisella ja kirkon penkissä yritin pinnistellä "minä uskon, uskon" mutta sitten kun mulle se asia tuotiin eri tavalla esille, eli "pyydä Jeesusta sydämeesi", "rukoile että saisit tulla uskoon" niin ne tajusin paremmin. Sama asia eri tavalla esitettynä, mutta kaikissa noissa on kyse siitä että ihminen sanoo "kyllä" Jeesukselle.

Minulle ei ole oikeasti koskaan kolahtanut esim. se, mitä vaikka uskoontulleet vangit sanovat "yhtäkkiä siellä sellissäni uskoin että Jeesus on kuollut ristillä syntieni tähden". Joillekin se ristinjuttu kolahtaa, joillekin ei. Tajuan sen asian psyykkisellä tavalla ja hoksaan että ihan hienon asian se Jeesus teki, mutta se ei ole koskaan kolahtanut mulle. Vaikka olen kohta ollut melkein parikymmentä vuotta uskossa ja Jeesus vaikuttaa sydämessäni. Mutta kun olen Jeesuksen vastaanottanut elämääni rukoilemalla, niin se on sama asia kuin tuon vangin hokaisu. Joka tajuaa että Jeesus on kuollut hänenkin puolestaan ristillä, vastaanottaa samalla Hänet (koska se hokaisu on niiiin ihana että sen haluaa omistaa samalla).

Nyt tämä papupata pääsi taas vauhtiin, parasta lähteä välillä arkihommiin. :)

Olen aina ihmetellyt yhtä Raamatun jaetta, siinä missä Jumala latelee Eevalle tämän rangaistuksen:
1. Moos. 3:16
Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva".

Menkka- ja synnytyskivut ovat toteutuneet ja miesten valta-asema, mutta mikä on tuo naisen halu mieheen? Luulin ennen että se tarkoittaa naisten seksuaalista halua miehiin ja ihmettelin, että eikös ne miehet pikemminkin pörrää naisten kimpussa seksihalujensa kanssa.

Kuulin sitten tuosta halu-sanasta mitä se oikeasti tuossa yhteydessä tarkoittaa: se on vallanhalu. Jep, tämäkin on toteutunut.

[QUOTE="Uskis";26989009]Olen aina ihmetellyt yhtä Raamatun jaetta, siinä missä Jumala latelee Eevalle tämän rangaistuksen:
Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva".

Menkka- ja synnytyskivut ovat toteutuneet ja miesten valta-asema, mutta mikä on tuo naisen halu mieheen? Luulin ennen että se tarkoittaa naisten seksuaalista halua miehiin ja ihmettelin, että eikös ne miehet pikemminkin pörrää naisten kimpussa seksihalujensa kanssa.

Kuulin sitten tuosta halu-sanasta mitä se oikeasti tuossa yhteydessä tarkoittaa: se on vallanhalu. Jep, tämäkin on toteutunut.[/QUOTE]

Ihan selvästihän siinä sanotaan, että vaikka synnytyksestä kärsii, täytyy miehelle antaa seksiä ja olla miehen hallittavissa. Ihanan rakastavaa.

Mistä sitä Eevaa noin loppupeleissä rankaistiin? Eihän paratiisissa ollut silloin mitään pahuutta (paitsi puhuva käärme, jonka jumala loi)? Oliko se hyvyys ja harmonia liian tylsää jumalalle, joten piti tehdä ansa, että pääsee harjoittamaan julmuutta? Vähän niinkuin vanhempi tylsistyisi katselemaan sovussa leikkiviä lapsia, keksisi laittaa hiekkalaatikon reunalle pussillisen karkkia, hakisi jonkun houkuttelemaan lapsen syömään sitä karkkia ja sitten rankaisee, kun lapsi lapsenuskossaan syö sen karkin. Aika sadistista.

[QUOTE="vieras";26989096]Ihan selvästihän siinä sanotaan, että vaikka synnytyksestä kärsii, täytyy miehelle antaa seksiä ja olla miehen hallittavissa. Ihanan rakastavaa.

Mistä sitä Eevaa noin loppupeleissä rankaistiin? Eihän paratiisissa ollut silloin mitään pahuutta (paitsi puhuva käärme, jonka jumala loi)? Oliko se hyvyys ja harmonia liian tylsää jumalalle, joten piti tehdä ansa, että pääsee harjoittamaan julmuutta? Vähän niinkuin vanhempi tylsistyisi katselemaan sovussa leikkiviä lapsia, keksisi laittaa hiekkalaatikon reunalle pussillisen karkkia, hakisi jonkun houkuttelemaan lapsen syömään sitä karkkia ja sitten rankaisee, kun lapsi lapsenuskossaan syö sen karkin. Aika sadistista.[/QUOTE]

Joidenkin ihmisten kautta tulee ikävät asiat meidän elämään, vaikkapa huumeita rajan yli. Eikös just häntä, joiden kautta ne tulee, rankaista? Sanotko ettei huumekuriirin rankaiseminen ole rakkaudellista?

Luulen, että Jumala antoi pahan tulla, koska Hän näkee kaikkialle ja tiesi että siellä joku käärme luikerteli. Koska Hän halusi vapaan tahdon meille; käärme oli vain Hänen välineensä. Ja varmasti pelastustiekin oli jo etukäteen mietittynä. Jos pahaa ei olisi tullut, niin tavallaan meidän olisi pakko rakastaa Jumalaa, koska vastakkaisestakaan ei tiedettäisi.Olisihan se kiva jos mieheni rakastaisi mua sen takia että asuttaisiin kahdestaan autiolla saarella, mutta se rakkaus on painoarvoltan suurempaa kun hän rakastaa minua vaikka lähiympäristössämme pyörii hehkeitä naisia.

Pahalle altistamisesta: on vähän samanlainen tilanne kuin jos päästän teini-ikäisen kaupungille: tiedän etukäteen että hän ei tule siellä juttelemaan pitsinnypläyksestä tai matikan kokeesta, vaan tekee ties mitä tyhmää, ohjeistani huolimatta.
Silti lapselle pitää antaa vapaus päästää menemään (siis ikätason tietysti huomioin enkä päästä tietysti johonkin namusetien lähelle tms. selkeään vaaraan). Ja jos/kun lapsi töpeksii, niin mun käytös on tällaista, vaikka tiesin asioiden kulun etukäteen: "Ai sinä menit töpeksimään, siis jouduit kännissä putkaan? Kuka ne viinat sulle toi? Nyt saat vähän kotiarestia."Olen vähän kuin olisin kauhean yllättynyt.
Mutta onko täällä sellaisia vanhempia jotka eivät koskaan päästä esim. 16-17-vuotiasta kaupungille?

[QUOTE="Uskis";26989220]Joidenkin ihmisten kautta tulee ikävät asiat meidän elämään, vaikkapa huumeita rajan yli. Eikös just häntä, joiden kautta ne tulee, rankaista? Sanotko ettei huumekuriirin rankaiseminen ole rakkaudellista?

Luulen, että Jumala antoi pahan tulla, koska Hän näkee kaikkialle ja tiesi että siellä joku käärme luikerteli. Koska Hän halusi vapaan tahdon meille; käärme oli vain Hänen välineensä. Ja varmasti pelastustiekin oli jo etukäteen mietittynä. Jos pahaa ei olisi tullut, niin tavallaan meidän olisi pakko rakastaa Jumalaa, koska vastakkaisestakaan ei tiedettäisi.Olisihan se kiva jos mieheni rakastaisi mua sen takia että asuttaisiin kahdestaan autiolla saarella, mutta se rakkaus on painoarvoltan suurempaa kun hän rakastaa minua vaikka lähiympäristössämme pyörii hehkeitä naisia.

Pahalle altistamisesta: on vähän samanlainen tilanne kuin jos päästän teini-ikäisen kaupungille: tiedän etukäteen että hän ei tule siellä juttelemaan pitsinnypläyksestä tai matikan kokeesta, vaan tekee ties mitä tyhmää, ohjeistani huolimatta.
Silti lapselle pitää antaa vapaus päästää menemään (siis ikätason tietysti huomioin enkä päästä tietysti johonkin namusetien lähelle tms. selkeään vaaraan). Ja jos/kun lapsi töpeksii, niin mun käytös on tällaista, vaikka tiesin asioiden kulun etukäteen: "Ai sinä menit töpeksimään, siis jouduit kännissä putkaan? Kuka ne viinat sulle toi? Nyt saat vähän kotiarestia."Olen vähän kuin olisin kauhean yllättynyt.
Mutta onko täällä sellaisia vanhempia jotka eivät koskaan päästä esim. 16-17-vuotiasta kaupungille?[/QUOTE]

"Tiesi, että siellä joku käärme luikerteli"..no, eh, varmaan tiesi, jos sen itse sinne loi. Teetkö sinä kokeita ja ansoja testataksesi miehesi rakkautta? Palkkaat kenties jonkun naisen iskemään miestäsi, ja kokeilemaan, pettääkö vai ei? Vai oletko ihan vain onnellinen siitä, että teillä on toisenne ja rakkaudellinen parisuhde ja perheessä asiat hyvin? Se ei ole tarpeeksi rakkautta sinulle?

Ostatko sinne teinin reppuun kossupullon, johon kiellät ehdottomasti koskemasta? Jätät huumeita lojumaan hänen saatavilleen ja haet jonkun houkuttelemaan kokeilemista? Miksi ihmeessä? Mitä sillä haluat todistaa? Omaa valtaasi? Haet nautintoa toisen hairahduksesta ja saat kicksisi, jos pääset rankaisemaan?

[QUOTE="Uskis";26989009]Olen aina ihmetellyt yhtä Raamatun jaetta, siinä missä Jumala latelee Eevalle tämän rangaistuksen:

Kuulin sitten tuosta halu-sanasta mitä se oikeasti tuossa yhteydessä tarkoittaa: se on vallanhalu. Jep, tämäkin on toteutunut.[/QUOTE]

Häh kyllä naisetkin seksiä haluaa! Ja mä olen käsittänyt tuonkin kohdan kirjaimellisesti "mieheesi on sinun halusi oleva" eli nainen haluaa miestä kaikesta huolimatta. Ja ymmärrän ja koen tuon liiankin todeksi omalla kohdallani, ja monien ystävieni kohdalla. Mies kohtelee huonosti ja silti me halutaan niitä. Kaivataan niiltä seksiä ja huomiota ja hellyyttä epätoivoisesti... :(

[QUOTE="vieras";26989375]"Tiesi, että siellä joku käärme luikerteli"..no, eh, varmaan tiesi, jos sen itse sinne loi. Teetkö sinä kokeita ja ansoja testataksesi miehesi rakkautta? Palkkaat kenties jonkun naisen iskemään miestäsi, ja kokeilemaan, pettääkö vai ei? Vai oletko ihan vain onnellinen siitä, että teillä on toisenne ja rakkaudellinen parisuhde ja perheessä asiat hyvin? Se ei ole tarpeeksi rakkautta sinulle?

Ostatko sinne teinin reppuun kossupullon, johon kiellät ehdottomasti koskemasta? Jätät huumeita lojumaan hänen saatavilleen ja haet jonkun houkuttelemaan kokeilemista? Miksi ihmeessä? Mitä sillä haluat todistaa? Omaa valtaasi? Haet nautintoa toisen hairahduksesta ja saat kicksisi, jos pääset rankaisemaan?[/QUOTE]

Huhhuh mitä tekstiä. Etkä edes lukenut kunnolla kirjoitustani.

Kirjoitinko että MINÄ ostan sen kossupullon? En. Mutta päästän lapsen vapauteen, jossa on mahdollista että hän törmää siellä ihmisiin jotka vievät väärille teille ja iskevät sen kossupullon kouraan.
Päästän joka päivä mieheni kaikkialle, vaikka on riski että hän ihastuu toiseen. Koska minä en halua kahlehtia häntä ja pakottaa häntä rakastamaan minua.

Mitä sanot vanhemmista, jotka päästävät lukioikäisen vaihto-oppilaaksi? Haluavatko he että tämä joutuu ongelmiin, esim.eräs vaihto-oppilas tapettiin Australiassa/Uusi-Seelannissa. Eivät halua.
Mitä sanot vanhemmista, jotka ostavat 15-vuotiaalle mopon, jolla saattaa ajaa puuta päin ja kuolla? Ovatko he vastuuttomia ja rakkaudettomia?

Elämä on riskinottoa. Lasten tekeminenkin on hurja riski.
Jumala otti riskin. Joskus mietin että kannattiko tämä maailman ja ihmisten luominen, koska niin moni eksyy. Ehkä Jumala halusi silti meidät tänne, luoda tämän kaiken. No, tässähän tätä ollaan ja istutaan, ja näpytellään tietokonetta.
Nyt tosin on lähdettävä kylille, palailemisiin illalla...

[QUOTE="Piia";26989419]Häh kyllä naisetkin seksiä haluaa! Ja mä olen käsittänyt tuonkin kohdan kirjaimellisesti "mieheesi on sinun halusi oleva" eli nainen haluaa miestä kaikesta huolimatta. Ja ymmärrän ja koen tuon liiankin todeksi omalla kohdallani, ja monien ystävieni kohdalla. Mies kohtelee huonosti ja silti me halutaan niitä. Kaivataan niiltä seksiä ja huomiota ja hellyyttä epätoivoisesti... :([/QUOTE]

Aivan, totta tuokin. Minäkin riistän tuon ukkoni välillä makuuhuoneen puolelle. :) Mutta, tuo raamatunkohta ei ihan sitä tarkoittanut, joku muu kohta jossain päin Raamattua tuo seksuaalistakin puolta naisista esille.

[QUOTE="Uskis";26989471]Aivan, totta tuokin. Minäkin riistän tuon ukkoni välillä makuuhuoneen puolelle. :) Mutta, tuo raamatunkohta ei ihan sitä tarkoittanut, joku muu kohta jossain päin Raamattua tuo seksuaalistakin puolta naisista esille.[/QUOTE]

Se on vaan niin koskettanut tuo kohta, "mieheesi on sinun halusi oleva ja hän on sinua vallitseva", kun tuntuu että monet naiset on läheisriippuvaisia miehestä ja tämän rakkaudesta, ja siksi mies pystyy käyttämään naista hyväksi, kun nainen on niin heikko. :(

• Tykkää
Reactions: Almandiini
[QUOTE="Uskis";26989461]Huhhuh mitä tekstiä. Etkä edes lukenut kunnolla kirjoitustani.

Kirjoitinko että MINÄ ostan sen kossupullon? En. Mutta päästän lapsen vapauteen, jossa on mahdollista että hän törmää siellä ihmisiin jotka vievät väärille teille ja iskevät sen kossupullon kouraan.
Päästän joka päivä mieheni kaikkialle, vaikka on riski että hän ihastuu toiseen. Koska minä en halua kahlehtia häntä ja pakottaa häntä rakastamaan minua.

Mitä sanot vanhemmista, jotka päästävät lukioikäisen vaihto-oppilaaksi? Haluavatko he että tämä joutuu ongelmiin, esim.eräs vaihto-oppilas tapettiin Australiassa/Uusi-Seelannissa. Eivät halua.
Mitä sanot vanhemmista, jotka ostavat 15-vuotiaalle mopon, jolla saattaa ajaa puuta päin ja kuolla? Ovatko he vastuuttomia ja rakkaudettomia?

Elämä on riskinottoa. Lasten tekeminenkin on hurja riski.
Jumala otti riskin. Joskus mietin että kannattiko tämä maailman ja ihmisten luominen, koska niin moni eksyy. Ehkä Jumala halusi silti meidät tänne, luoda tämän kaiken. No, tässähän tätä ollaan ja istutaan, ja näpytellään tietokonetta.
Nyt tosin on lähdettävä kylille, palailemisiin illalla...[/QUOTE]

Minkä riskin se jumala otti, kun mitään pahaa ei ollut olemassakaan, ennenkuin hän sen käärmeen sinne loi vrt. sinä annat lapsesi käsiin jotain vaarallista, mitä hän ei mistään muualta saisi, ja sitten rankaiset. Mitä ihmeen rakkautta se on?

Jos miehesi makaisi kotona halvaantuneena, toisitko viehättäviä naisia teille kotiin viettelemään miestäsi, kun muuten se miehen rakkaus ei ole sinusta riittävää, ennenkuin hän todistaa, että voi olla pettämättä? Mit vit?

Ihmisen ja maailman luominen ei riittänyt, kun ihminen oli nähtävästi liian onnellinen ja elämäänsä tyytyväinen ja se oli jumalasta tylsää ja siksi piti luoda se pahakin ja siihen pahuuteen houkuttelija, että pääsee rankaisemaan. Jopas on taas rakkaudellista.

Enpä haluaisi elää sinun perheessäsi, jos koko elämä on toisten tottelevaisuuden ja rakkauden testaamista.

Yhteistyössä