Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26987601:
Eli tämä tipauttaa ainakin kaikki vammaiset ja sairaat miehet perheettömiksi, koska eivät kykene kantamaan kaikkea vastuuta? Entä ne tapaukset, joissa vaimo on sekä henkisesti, taloudellisesti että sosiaalisesti vahvempi kuin mies? Joutuvatko nämä miehet helvettiin vai mitä heille tapahtuu?
Ggg ei taida olla linjoilla joten vastaan tähän.
Ei miehen vastuunotto perheestään ole pelastuskysymys, ja tottakai Jumala ymmärtää että joku pyörätuolissa istuva mies ei pysty (ainakaan vielä nyky-yhteiskunnassa) elättämään perhettään samalla tapaa kuin mitä pystyisi terveenä.
Ja mun mielestä kyse ei ole tuossa raamatunkohdassa siitä elatusvastuusta, vaan päätäntävallasta perheessä. Raamatun aikana tosin eivät naiset käyneet kodin ulkopuolella töissä joten vaikeaa verrata nykynaisiin, mutta jotenkin kuvittelisin yleisen mielipiteen uskovilla olevan, että nykyperheissä ei haittaa, jos vaimon palkkapussi on isompi kuin miehen.
En muista oliko se kuningatar Elisabeth vai kuka, joka sanoi että heidän avioliitossaan mies on pomo, vaikka vaimo onkin kuningatar.
Mitä se miehen päätäntävalta on, niin: uskovassa avioliitossa puolisot rukoilevat ja päättävät yhdessä, mutta jos joku asia on molemmille yks hailee, niin mies saa päättää. Ja nykyisin voisi tuohon lisätä, että kaikissa päätöksissä tulee tietysti olla lasten etu ykkösenä.
Meillä tämä menee niin, että kun minä tiedän enemmän lastenkasvatuksesta ja lasten tarpeista kuin mieheni, niin minä jyrään päätökset lasten edun mukaisiksi. Mutta mun mies jollain tapaa -en osaa sitä selittää- ohjaa semmoisia yleisiä linjoja, kuten taloremontin alkamista, auton ostoa, asumista jne, vaikka mäkin sanon niistä mielipiteeni. En tiedä että onko mulla sitten niin fiksu mies että hänen päätöksiinsä voi luottaa ja nojata, mutta hänellä on tuntuma siihen, mihin päin tätä perhettä viedään. Sitä en sitten tiedä että jos olisi puolisona ihan höntti äijä, että miten helppoa mulla se alamaisuus olisi...no, ainakin lasten etua katsoisin siinäkin tapauksessa ekana.
Jos sallitte taas raamatunkohdan! Tässä esimerkki vaimosta, jota mies ihailee, joka tekee maakauppoja jne. Päätäntävalta saattaa silti olla miehellä...
San. 31:10-30.
Kelpo vaimon kuka löytää? Sellaisen arvo on helmiä paljon kalliimpi.
Hänen miehensä sydän häneen luottaa, eikä siltä mieheltä riistaa puutu.
Hän tekee miehellensä hyvää, ei pahaa, kaikkina elinpäivinänsä.
Hän puuhaa villat ja pellavat ja halullisin käsin askartelee.
Hän on kauppiaan laivojen kaltainen: leipänsä hän noutaa kaukaa.
Kun yö vielä on, hän nousee ja antaa ravinnon perheellensä, piioilleen heidän osansa.
Hän haluaa peltoa ja hankkii sen, istuttaa viinitarhan kättensä hedelmällä.
Hän voimalla vyöttää kupeensa ja käsivartensa vahvistaa.
Hankkeensa hän huomaa käyvän hyvin, ei sammu hänen lamppunsa yöllä.
Hän ojentaa kätensä kehrävarteen ja käyttelee värttinää kämmenissään.
Hän avaa kätensä kurjalle, ojentaa köyhälle molemmat kätensä.
Ei pelkää hän perheensä puolesta lunta, sillä koko hänen perheensä on puettu purppuravillaan.
Hän valmistaa itsellensä peitteitä; hienoa pellavaa ja punapurppuraa on hänen pukunsa.
Hänen miehensä on tunnettu porteissa, maanvanhinten seassa istuessansa.
Hän aivinapaitoja tekee ja myy, vöitä hän kauppiaalle toimittaa.
Vallalla ja kunnialla hän on vaatetettu, ja hän nauraa tulevalle päivälle.
Suunsa hän avaa viisauden sanoihin, hänen kielellään on lempeä opetus.
Hän tarkkaa talonsa menoa, eikä hän laiskan leipää syö.
Hänen poikansa nousevat ja kiittävät hänen onneansa; hänen miehensä nousee ja ylistää häntä: "Paljon on naisia, toimellisia menoissaan, mutta yli niitten kaikkien kohoat sinä".
Pettävä on sulous, kauneus katoavainen; ylistetty se vaimo, joka Herraa pelkää!
Aika mahtavan ja komean emännän kuvan tuosta saa, varsinkin tuo "vallalla ja kunnialla hän on vaatetettu, ja hän nauraa tulevalle päivälle" kuvaa sitä. Ja se mikä tuossa on ihanaa on se, että se mies kehuu vaimoaan eikä ole kateellinen tämän saavutuksista. Aikaansaava pariskunta, ja vaikka he pelkäävät/kunnioittavat Jumalaa, niin heillä molemmilla on hyvä, terve itsetunto.
Itse kun luen tuota listaa huonoina päivinä niin suunnilleen ahdistun että kun itse en jaksaisi aina edes imuroida tarpeeksi usein...