Äitiysrahasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos olen ollut heinäkuun alusta sairaslomalla ja nyt pitäisi viedä ne 6kk työtulot, niin voiko ne laskea esim. joulukuusta kesäkuuhun, vai tuleeko laskelmiin sairasloma-ajan tulotiedot ja lasketaan sitten sen mukaan? Mun tulot on kuitenkin nyt sairaslomalla aivan eri luokkaa kuin aiemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja Essi-:
äitiyslomaa edeltävältä 6 kk joten ne sairaslomat tulee mukaan

Tuola vaan odotuspuolella oli joku, jolla oli laskettu tulot ennen sairaslomaa :| No eipä se auta, vaikka tulot onkin n. 700? vähemmän/kk nyt kun olen saikulla...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olen ollut heinäkuun alusta sairaslomalla ja nyt pitäisi viedä ne 6kk työtulot, niin voiko ne laskea esim. joulukuusta kesäkuuhun, vai tuleeko laskelmiin sairasloma-ajan tulotiedot ja lasketaan sitten sen mukaan? Mun tulot on kuitenkin nyt sairaslomalla aivan eri luokkaa kuin aiemmin...

Siis ilmeisesti sairalomarahat on myös kela maksanut? Ja niiden laskuun on käytetty 6 kk tuloja?

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis ilmeisesti sairalomarahat on myös kela maksanut? Ja niiden laskuun on käytetty 6 kk tuloja?

Kai näin, mun käsittääkseni palkanlaskija/työnantaja hakee automaattisesti kelalta nuo korvaukset sairasloman ajalta.

Siis jos saat työpaikalta saikkurahat miten ne voi olla huonommat ku normaali palkka?

Koska sairaslomalla maksetaan/laitetaan vuoroja vaan 25h/vk, joka lukee työsopimuksessa. Kun on töissä, niin vuoroja on ainakin 35h/vk.

Ok eli sulla kurja työsopimus.

Koska sulla alkaa äitiysloma? entä kuinka kauan viel olet saikulla?

Mulla itsellä alkoi sairasloma maaliskuussa ja äitiysloma toukokuun lopussa. Mun saikku rahat maksoi kela lähes alusta alkaen 6 kk tulojen mukaan ja noiden samojen tulojen mukaan laskettiin mun äippärahakin. Siksi kyselen. Sairaspäivärahan ja äitiys-vanhempainrahojen pohjana oli samat tulot. Eli 6 kk palkat ennen tuota maaliskuuta.

Ok eli sulla kurja työsopimus.

Koska sulla alkaa äitiysloma? entä kuinka kauan viel olet saikulla?

Mulla itsellä alkoi sairasloma maaliskuussa ja äitiysloma toukokuun lopussa. Mun saikku rahat maksoi kela lähes alusta alkaen 6 kk tulojen mukaan ja noiden samojen tulojen mukaan laskettiin mun äippärahakin. Siksi kyselen. Sairaspäivärahan ja äitiys-vanhempainrahojen pohjana oli samat tulot. Eli 6 kk palkat ennen tuota maaliskuuta.

Heinäkuun alusta oon ollu sairaslomalla, mutta sitte välillä ooon saattanu olla yhden päivän välillä töissä. Nyt oon ollu sairaslomalla heinäkuun lopusta ja sairasloma jatkuu luultavasti lokakuun alkuun, ja sillon mulla alkaa se äitiysloma. No täytyy ajatella posittivisesti, että ainakin tuo äitiysraha tulee olemaan enemmän kuin se minimi :D

No mites viime vuoden tulot? Tai siis vuoden 2006 tulot? Niiden mukaan se pääasiassa lasketaan.

Oletko kysyny työpaikalta kuinka kauan viel sulle palkkaa maksavat? Nimittäin mulla ainakin loppu palkan saanti ed.firmassa 42 päivän jälkeen, jolloin tipuin kelan rahoille. :/

No mites viime vuoden tulot? Tai siis vuoden 2006 tulot? Niiden mukaan se pääasiassa lasketaan.

Oletko kysyny työpaikalta kuinka kauan viel sulle palkkaa maksavat? Nimittäin mulla ainakin loppu palkan saanti ed.firmassa 42 päivän jälkeen, jolloin tipuin kelan rahoille. :/

Vuoden 2006 tulot on niin paljon huonommat, kun olin kotona pojan kanssa koko vuoden.
Kuukauden mun mielestä tuola maksaa työnantaja, sen jälkeen kela.

No toimita kelaan palkkatodistukset ajalta ennen saikkua. Eli toimitat kelaan palkkatodistukset tammi-kesäkuulta. Silloinhan et ollut saikulla. Kela kyllä neuvoo mikä lappu pitää palkanlaskijalta saada. Tod.näk. tarvitset todistuksen että ovat maksaneet sulle x? elokuulta ja nyt eivät maksa enää mitään. Silloin noita samoja tuloja käytetään pohjana myös äippärahan määrää laskiessa, jos sairaslomasi jatkuu siihen asti kunnes äippäloma alkaa.

Yhteistyössä