Pitäisiköhän koittaa hakea takuusäätiöltä takausta velkoihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"Yh-äiti"

Vieras
Olen ammatiltani lähihoitaja ja tällä hetkellä mulla on töitä ensi vuoden heinäkuun loppuun asti. Ala on hyvin työllistävä kuten varmaan moni tietää. Peruspalkka on n.2000 ja siihen päälle kolmivuorotyön lisät.

Nyt heinäkuun ajan takuusäätiössä lomaillaan joten asia ei nyt etenisi mihinkään. Jonot nyt tällä hetkellä vähintään 4kk, näin lukee takuusäätiön sivuilla. Olen nyt vähän tutkinut heidän nettisivujaan ja etsinyt erilaista tietoa.

Mulla on velkaa ulosotossa n.12000, pankissa yksi n.2500€ velka, perintätoimistoissa mitä lie summia ja entiselle vuokranantajalle n.1600€. Ulosotosta, pankista ja entiseltä vuokranantajalta saan helposti tarkat summat, mutta mites nuo eri perintätoimistot. Pitää ilmeisesti vain soitella ne läpi ja pyytää katsomaan tiedoista paljonko on velkaa ja mikä niissä on tilanne.

Takuusäätiön laskurin mukaan 34 000 euron lainalle lyhennys olisi n.415€. Voiko pitää paikkaansa? Kuulostaa kuitenkin aika pieneltä summalta, mutta olisi kuitenkin n. 300€ vähemmän kuin mitä maksaisin pelkästään ulosottoon. Siihen vielä päälle muut velat joita pitäisi lyhentää.

Ei kiitos mitään moraalisaarnoja. Tiedän kyllä ilman teidän saarnojakin, että tilanne on huono varsinkin yksinhuoltajalle. Tarkoitukseni on kuitenkin maksaa velkani pois eikä jättäytyä työttömäksi ettei tarvitse maksaa mitään.

hyvältä, kyllä sinun kannattaa tehdä noin. Velan kk maksu kai riippuu siitä kuinka pitkä se takaisinmaksuaika on, olettaisin että sinun mainitsemalla summalla aikaa menee noin 10v

Me haettiin miehen kanssa 2011 alkuvuodesta säätiön takausta, velkaantuminen johtui siitä, kun ostettiin muutamaa vuotta aiemmin talo, ja oli useampi luotto, sitten sairastuin ja jouduin lopettamaan työt, raha-asiat rysähti hetkessä totaalisen solmuun, ja kun yritettiin lovea taloudessa paikata luotolla, niin vituikshan se meni. Nuo säätiön vaatimat lyhennykset on tosiaan kohtuulliset, siinä katsotaan sitä, että ei joutuisi liian tiukalle kun velat yhdistetään, meillä lainaa taisi olla n 13 000e ja lyhennetty sitä korkoineen jtn n. 400e/kk. Perusteena takauksen saamiselle tuntui olevan paljoltikin se, että maksukykyä on riittävästi, ja on koko ajan lyhentänyt esim. Ulosottoja ja perintälaskuja vähemmäksi.

Suosittelen, että ota yhteyttä paikalliseen velkaneuvojaan googlaamalla löytyy, tai voi löytyä asuinkuntasi nettisivuilta esim.), ne palvelut on ilmaisia, siellä voit allekirjoittaa luvan, jolla velkaneuvoja selvittää sun puolesta mihin kaikkialle sulla on velkaa ja minkä verran, ja pyytää niistä loppulaskut, sekä auttaa sua laatimaan sen hakemuksen takuusäätiöön. Se hakemushan oli melkonen nivaska, ja käsittelyaika oli ainakin tuolloin useampi kuukausi, mekin haettiin kevättalvella/keväällä ja päätös saatiin elokuussa.

Hieno homma, että haluat pistää raha-asiat kuntoon, siinä ei oo mun mielestä mitään moitittavaa ja saarnattavaa. Virheitä tekee kaikki, ja raha-asiassa ei tartte kummosta sivuluisua ottaa, kun lähtee käsistä. Toivottavasti saat takauksen ja lainan! Itsellä helpottu ihan hirveästi elämä sen jälkeen, on opeteltu hoitamaan kunnolla kaikki asiat, yhtään laskua ei oo tullu perintätoimistoista enää sen jälkeen kun saatiin kerralla ne hoidettua, ja lainasta on lyhennetty kohta puolet :)

Ehdottomasti kannattaa laittaa hakemus menemään :) Kunnan talous- ja velkaneuvoja kyllä auttaa, voit myös katsoa onko paikkakunnallasi (tai sen läheisyydessä) OmilleJaloille-toimintaa. http://www.takuu-saatio.fi/omille-jaloille/ Sieltäkin voi apua saada vapaaehtoisilta, varsinkin jos kunnan talous- ja velkaneuvontaan on jonoa. Ihana juttu, että tahdot saada taloutesi kuntoon! Tsemppiä :):)

Yhteistyössä