Äitiysrahasta kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhymä

Vieras
Mietin vaan, että miten se äitiysrahan määrä menee. Kun jossain kelan paperissa oli että jos esim laskettu aika v. 2009 niin tulot katotaan vuoden 2007 verotulojen mukaan. Niin mietin vaan sitä kun sinä vuonna mulla ei ollu tuloja muuta kun opintorahat ja nyt viimeset 11kk oon ollu töissä ja palkka n. 1200/kk, niin sitä vaan, että tuleeko mulle siis nyt kuitenkin se minimiraha, vaikka nyt oisinki töissä ollu? Vai miten se menee? Ihan sekasi koko asian kanssa :/ Että onko tavallaan menny "hukkaan" tuo mun työnteko sitä äitiysrahan suuruutta aatellen...

Vuonna 2009 alkavan äitiysloman (ei siis laskettu aika, vaan äitiysloman alkamispäivä) äitiyspäiväraha lasketaan joko vuoden 2007 verotulojen mukaan TAI viimeisen 6 kk mukaan, jos ovat (muistaakseni) vähintään 20 % korkeammat kuin vuoden 2007 tulot.

Saat itse valita kumpaa laskentatapaa haluat käytettävän. Äitiyspäivärahaa hakiessa lomakkeessa on ruksi tätä varten. Jos haluaa 6 kk:n mukaan, niin silloin pitää tehdä erikseen selvitys tuloista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vuonna 2009 alkavan äitiysloman (ei siis laskettu aika, vaan äitiysloman alkamispäivä) äitiyspäiväraha lasketaan joko vuoden 2007 verotulojen mukaan TAI viimeisen 6 kk mukaan, jos ovat (muistaakseni) vähintään 20 % korkeammat kuin vuoden 2007 tulot.

Saat itse valita kumpaa laskentatapaa haluat käytettävän. Äitiyspäivärahaa hakiessa lomakkeessa on ruksi tätä varten. Jos haluaa 6 kk:n mukaan, niin silloin pitää tehdä erikseen selvitys tuloista.

Mullekin tulee äitiyspäiväraha 6 kk:n tulojen mukaan ja mulla ainakin työnantaja antoi sitten ne selvitykset tuloista Kelaan, samoin kun se toimitti koko hakemuksen sinne. Tämä siksi, että työnantaja maksaa sen ekan 3 kk täyttä palkka ja äitiyspäiväraha maksetaan siltä ajalta työnantajalle.

Mullekin tulee äitiyspäiväraha 6 kk:n tulojen mukaan ja mulla ainakin työnantaja antoi sitten ne selvitykset tuloista Kelaan, samoin kun se toimitti koko hakemuksen sinne. Tämä siksi, että työnantaja maksaa sen ekan 3 kk täyttä palkka ja äitiyspäiväraha maksetaan siltä ajalta työnantajalle.

Riippuu TES:stä maksaako vai ei. Mutta jonkun pitää joka tapauksessa selvittää, jos tosiaan työnantaja maksaa palkkaa, niin silloin työnantaja hoitaa paperit suoraan.

Riippuu TES:stä maksaako vai ei. Mutta jonkun pitää joka tapauksessa selvittää, jos tosiaan työnantaja maksaa palkkaa, niin silloin työnantaja hoitaa paperit suoraan.

Niin tuota siis juuri tarkoitin, että riippuu tesi:stä saako sen palkan tuolta ajalta. Onneks täällä oli vähän joku mua selkeäsanaisempi linjoilla. Mutta siis itselläni meni noin, kuin edellä kerroin.

Yhteistyössä