Äitiysrahan vero%

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nalletar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nalletar

Vieras
Onko joku maksanut ansiosidonnaisesta äitiyspäivärahastaan enempi veroa, kun sen 20%? Etenkin jos on saanut sitä reippaasti yli tonnin? Mä maksoin viimeksi vain sen 20%, vaikka yli tonni jäi käteen. Tulevan lapsen kohdalla saan huomattavasti paremmat rahat ja mietin pitäisikö sitä veroakin nostaa...

Mun veroprossa olisi noin 12%...Mä en ole nyt töissä ollut vaan saan ne rahat edellisen lapsen mukaan (paitsi isompana, kun tähän väliin on tullut niitä korotuksia). Ja kelan verotus kai jotenkin erilainen (?) 20% tuntuu niin "pieneltä", kun nyt maksan sitä ja tulot on 280e/kk (kotihoidontuki).

Kiitoksia vastauksistanne :) Kyllä mä taidan ihan verotoimistosta sitten kysästä. Aion jäädä sitten taas kotiäidiksi joksikin aikaa, joten yllätyksiin ei tod. ole varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:
Hei auttakaa! Siis eikö kotihoidontuesta menekään automaattisesti se vähintään 20%? Mä saan hoitorahaa 235e, joten menee se 20%...

Jos veroprosenttisisi palkkatuloverokortissa on alle 20 % menee automaattisesti 20%, jos taas yli, menee verokortin veroprosentti + 2%.

Itse olen laskettanut tai laskenut itse muutosverokortin jossa huomiodaan vähennykset, ettei tarvitsisi lähes ilmaista lainaa verokarhulle antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei auttakaa! Siis eikö kotihoidontuesta menekään automaattisesti se vähintään 20%? Mä saan hoitorahaa 235e, joten menee se 20%...

Jos veroprosenttisisi palkkatuloverokortissa on alle 20 % menee automaattisesti 20%, jos taas yli, menee verokortin veroprosentti + 2%.

Itse olen laskettanut tai laskenut itse muutosverokortin jossa huomiodaan vähennykset, ettei tarvitsisi lähes ilmaista lainaa verokarhulle antaa.

Siis ihmettelin vain tuota kun joillekin on laskettu prosentti pelkkää kht:ta varten, joka siis on alle kakskymmentä. Mun normiprosentti on siis jotain 15 luokkaa. Tuli hätä, että maksan liikaa veroa... kun muutenkin on tuki niin pieni.

Mulla on muutosverokortti kotihoidontukea ( + lomarahoja ) varten ja se on 18%.

Äitiyspäivärahasta meni 26,5% veroihin, palkasta mulla oli tosi alhainen veroprosentti 12,5% johtuen vähennysten isosta määrästä

Yhteistyössä