Äitiyspvrahasta: Onko ihan normaali käytäntö että palkanlaskija laittaa tiedot Kelalle vasta kun äitiysloma alkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Edellisen lapsen kanssa meni reilu viikko äitiysloma alkamisesta ennen kuin palkanlaskija laittoi palkkatiedot Kelalle. Mun hakemus on ollut Kelassa jo yli kuukausi sitten mutta odottelevat palkanlaskijan tietoja siitä mitä työnantaja maksaa. Mulla alkaa äitiysloma vajaan viikon päästä.
Olen tällä hetkellä kotihoidontuella ja tältä kuulta ei makseta edes kotihoidontukea ennen kuin saavat työnantajalta ne tiedot ja voivat tehdä päätöksen äitiyspäivärahasta ja sen perusteella sitten tämän kuun kotihoidontuesta.
Mietinkin että onko ihan normaalia että palkanlaskija laittaa ne tiedot vasta kun äitiysloma alkaa vai kehtaanko soittaa ja kysyä että voisko ne laittaa jo hieman aikaisemmin? Olis ihan kiva tietää että eikö mulle sitten tule tässä kuussa muuta rahaa kuin lapsilisä..

Lapsille tulee ikäeroa alle 3 vuotta, eli haen pvrahaa samoilla tuloilla kuin edellisestä. Palkanlaskijan pitäisi vain ilmoittaa että mitä työnantaja maksaa vai maksaako mitään.

Jos haet äitiysrahaa viimeisen 6 kk mukaan, niin sehän kirjaimellisesti tarkoittaa sitä 6 kk ennen äitiyslomaa. Niin eihän sitä voi kelaan lähettää ennen sitä

Meillä työnantaja ilmoittaa Kelaan viimeisen lomaa edeltävän (täyden) kuukauden palkanmaksun jälkeen. Esim. mulla tämä tarkoitti, että jäin äitiyslomalle tammikuun alussa ja työnantaja ilmoitti tulot Kelaan 10.1. jälkeen (tällöin siis joulukuun palkkapäivä).

Soita työnantajalle. Mulla sama tilanne, alle kk äitiysloman alkuun ja hoitovapaalla. Sain tietää että he eivät aio maksaa sitä 72 päivän palkkaa... Nooh heidän se nyt vaan kuuluu maksaa, soitin liittoon.
Jos olisin vaan odottanut päätöstä en olis tienny tästä mitään ja alkanu selvittämään oikeuksiani.

Itselläni työnantaja ei ilmoittanut viimeisten 6 kk tuloja, niin kela teki sitten päätösen joidenkin ikivanhojen verotietojen mukaan. Minä odottelin tyhmänä, että tilanne oikeaisi kunhan työnantaja erillisestä pyynnöstäni ilmoittaisi tiedot, mutta ei, työnantaja ei osannut laskea 6 kk tulojani, joten päätti ettei ilmoita mitään. Siinä sitten kuukausikaupalla painostettiin työnantajaa molemmat kelan kanssa, mutta lopulta kela taipui tekemään päätöksen palkkakuittieni perusteella, kun ei palkkatodistusta saanut.

Kaikenlisäksi olen töissä valtiolla ja luulisi palkkahallinnossa olevan ihmisen, jotka osaa pätkätyöläisenkin palkat laskea kerta niillä töin on..

Että suosittelen olemaan itse aktiivinen palkkatodistuksen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä Mikkeliin;28073910:
Itselläni työnantaja ei ilmoittanut viimeisten 6 kk tuloja, niin kela teki sitten päätösen joidenkin ikivanhojen verotietojen mukaan. Minä odottelin tyhmänä, että tilanne oikeaisi kunhan työnantaja erillisestä pyynnöstäni ilmoittaisi tiedot, mutta ei, työnantaja ei osannut laskea 6 kk tulojani, joten päätti ettei ilmoita mitään. Siinä sitten kuukausikaupalla painostettiin työnantajaa molemmat kelan kanssa, mutta lopulta kela taipui tekemään päätöksen palkkakuittieni perusteella, kun ei palkkatodistusta saanut.

Kaikenlisäksi olen töissä valtiolla ja luulisi palkkahallinnossa olevan ihmisen, jotka osaa pätkätyöläisenkin palkat laskea kerta niillä töin on..

Että suosittelen olemaan itse aktiivinen palkkatodistuksen suhteen.

Ai Mikkelin palvelukeskuksessa tökki. Ne ei kyllä toimita viimeisen 6 kk:n tuloja kuin vasta sitten, kun ne on maksettu, mulla pari päivää ennen äitiyslomaa. Pari kertaa meidän henkilöstöhallinto painosti ja lopulta laskelma tuli. Mäkin siis valtiolla

Kun edelleenkään työnantajan ei tarvitse ilmoittaa mitään 6kk:n tuloja, vaan sen että maksaako se mulle äitiyslomalta palkkaa vai ei ja jos maksaa niin kuinka paljon. Ja kuvittelisin että ne sen verran jo tietäisivät

[QUOTE="a.p";28074818]Kun edelleenkään työnantajan ei tarvitse ilmoittaa mitään 6kk:n tuloja, vaan sen että maksaako se mulle äitiyslomalta palkkaa vai ei ja jos maksaa niin kuinka paljon. Ja kuvittelisin että ne sen verran jo tietäisivät[/QUOTE]

No, jos ei makseta palkkaa, niin senhän voi ilmoittaa toki. Joten voit pyytää palkkatodistuksen siitä. Jos taas maksetaan palkkaa, niin sitähän ei voi etukäteen ilmoittaa. Ja sit jos maksetaan palkkaa, niin päivärahahan menee työnantajalle, joten sulla ei ole mikään kiire.

No, jos ei makseta palkkaa, niin senhän voi ilmoittaa toki. Joten voit pyytää palkkatodistuksen siitä. Jos taas maksetaan palkkaa, niin sitähän ei voi etukäteen ilmoittaa. Ja sit jos maksetaan palkkaa, niin päivärahahan menee työnantajalle, joten sulla ei ole mikään kiire.

Juu eihän mulla ole mikään kiire, ei pätkääkään kiinnosta tietää koska tulee seuraavan kerran rahaa..

Sen, että maksaako ta palkaa äitiysloman alusta, olisi voinut itse ottaa selvää ennen hakemuksen laittoa kelaan. Siihen sitten vain ruksi, jos ei maksa. Silloin kela maksaa sen päivärahan ajallaan hakijalle.

Jos ta maksaa palkan, niin silloin ei ole mitään hätää, koska se raha tule sitten ajallaan tilipäivänä. Siinä tapauksessa ta toimittaa maksetusta palkasta tiedot kelaan maksun jälkeen.

Sen, että maksaako ta palkaa äitiysloman alusta, olisi voinut itse ottaa selvää ennen hakemuksen laittoa kelaan. Siihen sitten vain ruksi, jos ei maksa. Silloin kela maksaa sen päivärahan ajallaan hakijalle.

Jos ta maksaa palkan, niin silloin ei ole mitään hätää, koska se raha tule sitten ajallaan tilipäivänä. Siinä tapauksessa ta toimittaa maksetusta palkasta tiedot kelaan maksun jälkeen.

Juuri näin. Jos ei mitään muuta tarvitse tietää kuin maksaako vai ei (ja miltä ajalta), sehän selviää ihan vain kysymällä. Ite olisin kysynyt jo ennen hakemuksen lähettämistä.

Luuletko etten yrittänyt ottaa selvää? Ei tiennyt pomokaan että miten maksetaan palkkaa ja käski jättää sitten sen kohdan tyhjäksi ja laitoin koko hakemuksen palkanlaskijalle että täyttää ne loput tiedot ja laittaa sitten hakemuksen kelaan. Se hakemus kyllä on saapunut ja esim äitiysavustus mulle on jo maksettu mutta noita tietoja ei sitten ole voinut antaa.

Oletko ap ollut töissä lasten välissä? Jos et, ei työnantaja maksa palkkaa ellet lomia ota (ellei sun sopimuksessa erikseen niin mainita mut sen voit tietenkin itsekin tarkistaa).