Äitiyspäivärahojen määrä, mites se 20% lasketaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kela on perseestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kela on perseestä

Vieras
Jos leikitään, että 2009 verotuksessa minun tuloni ovat olleet 20 000€, siitä 20 % on siis 4000€

Jos olen viimeisen 6kk:n aikana tienannut esim. 12020€ jolloin vuosituloni olisivat sen mukaan huimat 24040€ niin riittääkö tuo siihen, että saan sen päivärahan noiden viimeisen 6kk:n tulojen mukaan?

Kun tuossa tapauksessahan tuo minun 2009 vuoden tuloni on 83,...% noista viimeisen 6kk:n tuloista. Eli pitääkö noiden 6kk:n tulojen ylittää sillä 20%lla se vuoden 2009 verotulo? vai pitäisikö minun 6kk:n tulojen olla 25050€ jolloin se olisi 79,...% noista 2009 vuoden tuloista?

Mietin vain, että miten saisin varmasti noiden 6kk tulojen mukaan sen päivärahan ja juuri esim. lomarahojen ottaminen tuntuu etukäteen todella houkuttelevalta, kun se nostaisi päivärahaa ihan selvästi.

Eli riittäisikö minulle jo nuo 24 040€ vai pitäisikö minun saada vieläkin enemmän? Eli pitääkö niiden olla tuo 25050€?

Kela onnistuu varmasti laskemaan sen mahdollisimman epäedullisesti. 'Työtulot korotetaan palkkakertoimella' eli summat eivät mene yksi yhteen.

Samanlaisessa tilanteessa Kelan mukaan tuloni eivät olleet nousseet 20 prosenttia ja näin ollen sain päivärahan, joka oli noin puolet nykyisistä tuloista. Työnteko kannattaa.

Joo, tiedän, että niihin tehdään jos vaikka mitä kertoimia ym. se on vaan veikeää, että ne edelliset tulot korotetaan ja sit nää uudet tulot lasketaan jonkun kelan paskalaskutaidon mukaan :(

Mäkin edellisen päivärahan sain huomattavasti huonomman, mitä tulojen mukaan olisin sen saanut, kun oon syntinen tehtyt töitä!! Jos olisin aiempina vuosina räkinyt kattoon valtion kustannuksella olisin saanut enemmän päivärahaa kun nyt, kun hullu olin ollut ja käynyt töissä.

Se on tosiaan palkkakertoimesta kiinni. Veikkaisin kuitenkin, että alle 25 % palkannousulla ei ole mitään toivoa saada viimeisen 6 kk:n mukaan. Vuonna 2009, kun viimeksi jäin äitiyslomalle, olisi tulojen todellisuudessa pitänyt nousta lähes 30 %, että tuo 20 %:n ehto olisi täyttynyt.

KELA ei kyllä näitä säädöksiä laadi, joten sitä on ihan turha syyttää.

Mulla viimeksi ihan omien laskujen mukaan oli tulot noussut 18,9% ja kelalta tuli lappu, jossa sanottiin, että nousua on vain 18,9% joten en saanut niiden 6kk tulojen mukaan. Eli silloin olisin saanut jo korkeamman rahan, jos olisi tuo 20% ihan oikeasti tullut täyteen.

Silloin ei tullut kyllä mitään typeriä lisäselvityspyyntöjä, kuten nyt, et nyt niillä taitaa puntit vapista, et prkl, pitääköhän sitä rahaa maksaakin niiden todellisten tulojen mukaan :p täytyy pomon kanssa jutella, et saisko sen jotenkin järjestettyä, et se 20% täyttyis...

niistä viimeisen 6kk ansioista vähennetään viel matkakustannukset.. eli kuulostaa tosiaan siltä että et saa. mutta täytele se paperi kaikinmokomin niin saavat laskea siellä kelassa sen.

mutta prosenttilaskusta sen verran, että se sanamuoto taitaa olla ettää 'jos tulot ovat viimeieen 6kk aikana nousseet 20 prosentilla' jolloin se lasketaan muutosprosenttina eli (24040-20000)/20000*100%=20,2%

Jos se lasketaan tuo "Annikan" kaavan mukaan niin sitten jos otan lomarahat niin korotus olis sitten n. 25%, mutta kelan sivuilla sanotaan "Jos tulosi ovat nousseet huomattavasti (20%), voit laskea määrän vanhempainpäivärahakautta edeltävillä tuloilla. " niin silloinhan tulot ovat tuossa 24040€:ssa nousseet 20,2% verrattuna siihen 20 000€:n

Työmatkakuluja ei vähennetä, koska niitä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja kela on perseestä;24690099:
Jos se lasketaan tuo "Annikan" kaavan mukaan niin sitten jos otan lomarahat niin korotus olis sitten n. 25%, mutta kelan sivuilla sanotaan "Jos tulosi ovat nousseet huomattavasti (20%), voit laskea määrän vanhempainpäivärahakautta edeltävillä tuloilla. " niin silloinhan tulot ovat tuossa 24040€:ssa nousseet 20,2% verrattuna siihen 20 000€:n

Työmatkakuluja ei vähennetä, koska niitä ei ole.

Muista nyt ne tulokertoimet. Sun onneks ne kuitenkin tänä vuonna ovat alemmat kuin aikoihin...

Yhteistyössä