Kysymys äitiyspäivärahan laskennasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
Täällä varmaankin joku tietää asiasta, koska olette jo synnyttäneitä :D

Eli...Olen ollut äitiyslomalla viimeksi vuonna 2005, kuopus on siis nyt 2v. Silloinen äitiyspäiväraha määräytyi viimeisten 6kk työtulojen mukaan.
Nyt olen uudelleen raskaana, la. 5/07, tässä välissä olen vaihtanut työpaikkaa ja palkka nousi reilut 200e/kk.

Tietääkö kukaan miten tuleva äitiyspäivärahani lasketaan? Eli saanko saman kuin kuopuksesta, koska hän on alle 3v? Tuloni ovat siis nousseet, mutta eivät yli 20%. Vai verrataanko viimeisen 6kk:n tuloja vuoden 2005 valmistuneeseen verotukseen? Silloinhan tuo 20% sääntö tietysti ylittyisi kirkkaasti...

Jos jollakulla olisi omakohtaista kokemusta, niin mielelläni kuulisin! Paperit on Kelalla vetämässä, mutta koska haen rahaa viimeisten 6kk:n tulojen jälkeen, niin saan tiedon tästä vasta äitiyslomalla.
Kiitos, jos joku tietää asiasta! :flower:

Pääsääntö on että äippäraha tulee vuoden 2005 tulojen mukaan. Jos sulla ne edeltävät kuuden kuukauden tulot on 20% suuremmat (kahdella kerrottuna) kuin sillo vuonna 2005 niin sillo äippäraha olis niiden tulojen mukaan.

Jos ei niin saat samansuuruisen päivärahan kuin sait viimeeksi (jos se on suurempi kuin vuoden 2005 tulojen mukaan).

Näin sen pitäs mennä kun olen äippärahoja työkseni tehnyt mutta nyt ei ihan 100% varma ole kun olen viimeeksi ollu töis 2005 (nyt hoitovapaalla). Ja pätkii pätkii pahasti... Saa nähdä miten ämmän käy kun töihin palaan huhtikuun alussa...

\|O

Yhteistyössä