Äitiyspäivärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masikkapuolukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masikkapuolukka

Vieras
Tilanteeni: olen töissä, laskettuaika huhtikuussa. Olen koko vuoden 2008 kokopäivätyössä ja vuodenvaihteessa siirryn uuteen työhön älomaan saakka tekemään osa-aikaista. Esikoinen on yli kolme jo nyt. Mietin tässä nyt sitten, että voinko äitiyspäivärahaa hakiessa ilmoittaa tuloiksi esim. vuoden 2008 viimeiset kuusi kuukautta? Vai lasketaanko tuloiksi ennen älomaa edeltävät kuusi kuukautta? Vuonna 2007 olin kotona lapsen kanssa...

Ne pitää olla just ennen äitiyslomaa 6kk, ihan päivälleen vieläpä, eli ei käy edes täydet kuukaudet. Esim mulla alkoi esikoisesta äitiysloma jotain 24.8., mutta ei pystynyt ilmoittamaan tuloja vaikkapa 15.8. asti, vaikka silloin olisi ollut tilipäivä ja helppo laskea ne... Vaan piti yrittää vielä laskea, mitä oli tienannut just 15.-24.8.

Riippuu Kelasta. Meidän paikkakunnalla kelpasi hakupäivästä 6kk taaksepäin tulot. Ei tarvinnu olla ne 6 kk tulot täsmälleen ennen äippäloman alkua.
Ja näin kahtena eri vuotena, 2005 ja tänä vuonna.

Voiko tämä tosiaan vaihdella kelasta riippuen? Olen jotenkin käsittänyt, että pitkälle heidän ratkaisujaan ohjaa "lait ja säädökset/ohjeistukset". Pitää vissiin soittaa omaan kelaan ja kysyä... vaikka eihän kukaan takaa, että kun jätän hakemuksen, että se käsitellään juuri oman paikkakunnan kelan toimistossa. Hitsi mulla tulee olemaan koko vuoden 2008 aika hyvät tulot ja nyt tosiaan tippuvat tuon osa-aikaduunin vuoksi paljon vuoden 2009 alusta. Ja se verotusvuosi, josta tulot katsottaisiin, olin kotihoidontuella kotona... Plääh.

Tuloina otetaan tapauksessasi huomioon viimeisen 6kk työtulot, eli osa-aikaisen työsi kuukaudet ja sen lisäksi nykyisestä työstäsi otetaan huomioon se loppuosa:)
Eli nykyisestä työstäsi loka-marraskuu ja osa-aikaisesta työstäsi tammi-maaliskuu.

Työsuhteeni alkoi 8. lokakuuta, äitiyslomalle jäin 17. maaliskuuta ja minulle sanottiin, että kun pidät jalat ristissä 7. huhtikuuta asti, niin saan silloin sen 6kk tulojen mukaan äitiyspäivärahan. Laskettu aika oli siis huhtikuun lopulla. Minun tapauksessani ei ainakaan äitiyspäiväraha laskettu äitiysloman alusta taakse päin saati sitten hakemuksen jätöstä taakse päin vaan lapsen "syntymättömyydestä" ja työsuhteen kestosta. Jos joku ymmärsi mun pointin, niin hienoa. :D

Kelaan käy 6 kk hakupäivästä, jos sinulla on kuukausipalkka, joka ei vaihdu. Sen ne kai vakuuttavat sieltä työpaikastasi. Itselläni piti olla justiinsa kuusi kuukautta äitiyvapaan aloituspäivää edeltävään kuukauteen. Eli jos aloitin äitiysloman vaikka 29.8., piti tulojen yltää heinäkuuhun saakka. Aluksi laitoin sinne hakupäivään saamani tuoreimmat tiedot, mutta pyysivät selvitystä ja ei kun sama uudestaan...

2005 mulla ei ollut kuukausipalkka, mutta tänä vuonna oli.
Mutta kannattaa kysyä Kelasta, että miten on. Jokatapauksessahan ap ei saa koko 6kk paremman palkkansa mukaan.

No entä jos olisin työttömänä alkuvuodesta älomaan saakka? Kuinka sitten lasketaan äitiyspäiväraha, muuttaako asiaa? On tää niiiin väärin, höh.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinenenen:
No entä jos olisin työttömänä alkuvuodesta älomaan saakka? Kuinka sitten lasketaan äitiyspäiväraha, muuttaako asiaa? On tää niiiin väärin, höh.

Eikös se perussääntö ole että lasketaan viimeisimmän vahvistetun verotuksen mukaan? Eli tänä vuonna lasketaan 2006 tulojen perusteella. Mutta voidaan laskea viimeisen 6 kk tulojen mukaan jos tulot oleellisesti suuremmat (20%) kuin nuo viimeisen vahvistetun verotuksen mukaiset.

Eli eikös sinun kannata laskettaa sen viimeisen verotuksen mukaan, jos tulot kerran silloin ovat suuremmat?

Aiemmin tuossa jo kirjoitin, että se verotusvuosi, mitä hakemuksessani tarkastellaan on vuosi 2007 ja silloin olen ollut lapsen kanssa kotona kotihoidontuella... Eli eipä paljoa lämmitä. Laitan vielä uudestaan tuon aiemman kysymyksen... Jos olisin työttömänä alkuvuodesta älomaan saakka? Kuinka sitten lasketaan äitiyspäiväraha, muuttaako asiaa?

Jos kaikki olisi natsannut kohdalleen olisi lapsi saanut tulla syntyväksi jo tänä vuonna, mutta kun ei tullut niin ei tullut. Sillä tässä nyt näitä pähkäilen.

Mutta parasta varmaan nyt soittaa kelaan ja kysyä sieltä. Kiitos vain kaikille vastaajille!

Kelan sivuilta: "Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta."

Eli tämän perusteella saat isomman äp-rahan jos jäät työttömäksi kuin jos menet osa-aikatyöhön...

Uusimmat

Yhteistyössä