Äitiyspäivärahan laskennasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietämätön

Vieras
Apua! osaako kukaan kertoa lasketaanko KELAn äitiyspäiväraha vuoden 2004 vai 2005 tuloista? Laskurissa on valmiiksi asetettuna vuosi 2004, mutta alapuolella lukee, että lasketaan viimeksi vahvistetun verotulon perusteella.

Kiitos jo etukäteen vastauksista! =)

Voi vitsi, koskahan se vahvistetaan? edellinen verolippu ainakin oli tulostettu joskus syyskuussa. mulla aika huono tilanne kun mun 05 tulot huomattavasti isommat kuin 04 ja laskettu aika on joulukuussa. kattookohan ne sen 04 tuloista koko tämän vuoden vai onkohan 05 tulo voimassa heti kun se verolippu tippuu postiluukusta? juuri voisin vielä ehtiä hakea sitä 05 tuloilla jos saisin sen lipun syyskuussa... olipas vaikeesti selitetty, onko kellään tietoa??

Tarkennan Santun vastausta vähän: jos päivärahakausi _alkaa_ vuonna 2006, käytetään vuoden 2004 verotietoja, ja vuonna 2007 alkaviin vuoden 2005 tietoja. Ellei sitten hae 6 kk säännön tai vanhan päivärahan perusteella.

Soita ihmeessä Kelaan ja kysy, jos yhtään askarruttaa. Itse olin pulassa kaavakkeen kanssa mutta ammattilaisen apu auttoi.
Kelan setä tarkasti 2004 vuoden tulot, joita vertasi antamiini 2006 vuoden 6 kk:n tuloihin. Koska tuloni olivat kasvaneet, laskettiin tuet synnytystä edeltävien 6 kk:n perusteella. Tarkat tiedot sain palkanlaskijalta joka täytti Y17-kaavakkeen Kelalle.
Tämän jälkeen palkanlaskijani laski tuloni ja lähetti tiedot kaavakkeineen Kelalle.
Iloinen yllätys oli myös se, että saankin 3 ekaa kuukautta palkkaa äitiysrahan sijaan koska töissäoloaikani 6kk:n raja täyttyi. Tiukille meni :)

Yhteistyössä