Äitiyspäiväraha.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja blondiko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

blondiko?

Vieras
Jälleen yksi blondi liikkeellä, mut tämä askarruttaa mieltäni.
Eli kysymys kuuluu:
eikö ole ihan mahdollista, että valitsee 1/2 vuoden viimeisten tulojen mukaan äitiyspäivärahan, vaikka päätös olisi jo olemassa? tarkoitan tässä tapauksessa sitä, kun on jo yksi lapsi entuudestaan ja hän on alle 3v.
kun käsittääkseni voi valita samat tulot, kun aikaisemmin, jos edellisestä äp-rahakaudesta alle 3v.

Toivottavasti joku ymmärsi pointtini :)
Kiitos!

Sä saat rahan aina sulle edullisimman laskelman mukaan. Eli sun tapauksessa vaihtoehtoja on kolme:

1. viimeisimmän vahvistetun verotuksen mukaan (sen vuoden verotus, jossa vuosiluku on kaksi vuotta vähemmän kuin sun äitiysloman alkamispäivämäärässä)
2. edellisestä lapsesta maksetun mukainen
3. viimeisimmän puolen vuoden tulojen mukaan, jos ne ovat 20% suuremmat kuin verotuksessa vahvistettu. (En ole varma tuosta että miten tämä kohta suhteutuu edelliseen äitityspäivärahaan.)

Kelan pitäisi automaattisesti tehdä päätös sun eduksi.

En ole vielä ehtinyt selvitellä noita ollenkaan, mutta eikö sellaista vaihtoehtoa ole, että saisi rahan edellisen vuoden tulojen perusteella?

Mun tilanne on siis se, että LA on kesäkuun lopussa. Olen tienannut vuonna 2007 paljon enemmän kuin vuonna 2006, ja toisaalta keväällä 2008 en tule tienaamaan yhtään mitään, kun opiskelen. Meneekö mulla siis tavallaan "hukkaan" nuo vuoden 2007 hyvät tulot?

Kyllä menee.

Mulla jäi nuo 1/2 vuoden tulot vajaat 600€ pienemmiksi kuin siihen 20% olisi vaadittu ja lopputulos on se että saan pitkälle toistasataa euroa vähemmän käteen kuin olisin noilla puolen vuoden tuloilla saanut... Vuoden 2006 verotuskin olis ollut parempi, mutta ei ollut vaihtoehtona.

Yhteistyössä