Äitiyspäiväraha kun esikoinen alle 3-v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pessi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pessi

Aktiivinen jäsen
12.06.2007
18 535
1
36
Olen ymmärtänyt, että voi saada saman suuruista rahaa kuin ensimmäisestä lapsesta, jos syntymien välillä on alle 3 vuotta.

Olen ollut tässä välissä osa-aikaisesti töissä, joten sen mukaan laskettava työtulo ei päätä huimaa.

Katsoin äsken kelan sivuilta, että en välttämättä automaattisesti saakaan sitä samaa kuin ekalta. Miten se nyt menee?
:/

Kun edellisen vanhempainrahan perusteena ollutta työtuloa käytetään myös uuden vanhempainrahan perusteena, työtulo tarkistetaan päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa. Vaikka työtulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa vaihtua.

Näin siellä luki. Kai ongelmia luetun ymmärtämisessä mulla :ashamed:

Pitäisi saada sama, jos vaan on työtulojen perusteella laskettu ja eka alle 3-vuotias. Se lasketaan toissa vuoden verotuksen mukaan, viimesen puolen vuoden mukaan tai ekan lapsen mukaan riippuen siitä mikä on sulle edullisin. Olen sitä aikoinaan parikin kertaa kelalta kysellyt ja saanut itse toiset ä.rahat ekan mukaan.

Kyllä se noin Pessi pitäis mennä. Mä just kyselin tovi sitten kelasta tota, ja sanoivat että sama raha tulee jos seuraavan lapsen laskettuaika on ennen kun lapsi täyttää 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Kun edellisen vanhempainrahan perusteena ollutta työtuloa käytetään myös uuden vanhempainrahan perusteena, työtulo tarkistetaan päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa. Vaikka työtulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa vaihtua.

Näin siellä luki. Kai ongelmia luetun ymmärtämisessä mulla :ashamed:

Tää tarkoittaa sitä, että päiväraha voi olla ISOMPI kuin edellisestä, koska se korotetaan indeksillä. Periaatteessa se vois olla pienempikin, jos elinkustannusindeksi jostain syystä laskisi.

Uusimmat

Yhteistyössä