Hoitovapaalta äitiyslomalle, kun nuorin lapsi yli 3v???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "malla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"malla"

Vieras
Hei kaikki,

Olen kahden tytön äiti ja hoidan heitä tällä hetkellä kotona kodinhoidontuella. Nuorin täyttää tänä vuonna 3v. Uusi sisarus on ollu jo yli vuoden haaveissa, elämä ei vaan aina mene niin kuin ajattelee... Kuvittelin,että uusikin raskaus saisi helposti alkunsa, sillä nämä kaksi ihanaa tyttöä ovat alkaneet toisesta ja ensimmäisestä kierrosta. No, nyt on yriystä takana aika monta kuukautta. Tässä välissä on toki pari positiivista testiäkin tehty, mutta molemmat mennyt alkuraskaudesta kesken.

Nyt mietin, että miten mun mahdollisen äitiysrahan käy, jos kuopus ehtii täyttää 3v. Kun alle 3v edellisen lapsen syntymästä, saisin saman rahan kuin tyttöjen aikaan. Osaako joku sanoa, lasketaanko äitiysraha yhtäkkiä jonkun vähimmäispäivärahan mukan vai miten? Kelan sivuilta en löytny vastausta, enkä ole ruuhkien vuoksi päässyn lankoja pitkin Kelasta kyselemään. Jos näin on, täytyy tosiaan miettiä asiaa uudelleen. Taitaisi talous romahtaa tuollaisella äitiysrahalla =(

Toivottavasti joku osais auttaa!

Mulla on sama tilanne. Masuasukki syntyy toukokuun lopussa ja esikoinen täyttää 3v maaliskuun lopussa. Tipahdan siis minimillenkun tuloina ei ole ollut pariin vuoteen kuin kotihoidontuki. Jos olis tärpännyt 2kk aikasemmin niin saisin kuussa 700e enemmän kuin nyt tulen saamaan :(

[QUOTE="vieras";25658485]Se lasketaan aivan niinkuin se lapsi olisi sinun ensimmäisesi, jos tulevan vauvan sisarukset ovat yli 3v. Eli 6 kk tuloilla tai vuoden 2011 verotuksella.[/QUOTE]

Vuonna 2012 alkavat päivärahat maksetaan vuoden 2010 tulojen mukaan.

no kyl mun veikkaukseni on että minimille tippuu. paitsi jos sulla on työpaikka johon palaat kun kuopus on 3v, ja oot siellä sitten äitiysloman alkuun niin nuo edeltävät tulot saateetaan tavallaa hyväksilukea koko 6kk ajaksi, siitä on jonkinlainen poikkeuspykälä mutta tuo kannattaa varmistaa kelasta.

sun tilanteessa menisin töihin äitiyslomaan saakka ja mies jäis kotiin.

Yhteistyössä