äitiyspäiväraha ja työttömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yyli

Vieras
Hei!

Onko täällä joku, joka olisi saanut toisen lapsen kohdalla äitiyspäivärahan työttömyyttä edeltävien työtulojen mukaan? Toimiiko se näin niinkuin olen ymmärtänyt?

Tilanteeni on se että en haluaisi enää ensi syksynä jatkaa töitä. Nyt olen töissä ensi kesään asti. Aikomukseni olisi jäädä kotiin esikoisen kanssa ja ilmottautua työttömäksi jolloin saisin ansiosidonnaista. Samanaikaisesti yrittäisimme toista vauvaa.

Kysymys onkin, että jos toinen vauva ei ehtisi syntyä ennenkuin esikoinen täyttää kolme niin voinko saada äitiyspäivärahan työttömyyttä edeltävän palkan mukaan? Jos olen käsittänyt Kelan tekstin oikein niin se onnistuisi näin. Eli äitiyspäivärahan voi saada työttömyyttä edeltävillä tuloilla jos ne on samalta tai edelliseltä vuodelta kun toinen vauva syntyy. Tietääkö joku, meneekö se näin?

Olet ymmärtänyt Kelan tekstin oikein, äitiyspäivärahasi laskettaisiin työttömyyttä edeltäneen 6kk työtulojesi mukaan tai ansiosidonnaisenpäivärahasi mukaan. Itselläni laskettiin äitiysp.raha juuri tuosta ansiosidonnaisesta p.rahasta. (Kela ottaa tietyt prosentuaaliset osuudet huomioon äitiysp.rahaa laskettaessa, palkasta tuo prosentuaalinen osuus on vähemmän kuin ansiosidonnaisesta p.rahasta, joten ainakin omalla kohdallani äitiysraha oli isompi ansiosidonnaisestap.rahasta laskettaessa.

Yhteistyössä