ÄITIYSRAHAT, miten menivätkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-33
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma-33

Vieras
hei!!

kun en taas muista miten meni nuo rahahommelit, niin ajattelin että täällä varmasti tiedetään...
eli tilanne seuraavanlainen:
tyttö täytti eilen 2v2kk ja olen alkanut haaveilemaan hänelle sisarusta mutta melkein mahdotonta että raskautuisin niin että vauva syntyisi ennenkuin tyttö täyttää sen 3 vuotta. Mietin vain niitä raha-asioita, miten ne sitten menevät? eikös sitä olisi saanut saman äitiyspäivärahan kuin ensimmäisestäkin lapsesta jos tuo alle kolme vuotta olisi täyttynyt?
no, entäpä sitten jos olisin raskaana kun minun pitäisi ensi vuden tammikuussa ( tyttö täyttää 3-vuotta) palata töihin mutta laskettu aika olisi esim. huhtikuussa tai toukokuussa, eli sitä puolta vuotta en kerkiäisi olemaan töissä? saanko sen minimiäitiyspäivärahan? ja kuinkahan paljon se mahdollisesti olisi? jos sen osaisi kertoa minulle? vai onko tosiaan järkevää rahallisesti (kauheaa sanoa näin) tulla raskaaksi esim. ensi joulu-tammikuussa, nii silloin laskettu aika olisi elo-syyskuussa 2009? niin silloin tulisi täyteen se puoli vuotta työssä oloa ja silloin varmaankin lasketaan siitä palkasta uusi äitiyspäiväraha? olenkohan oikein ymmärtänyt?
voiko työnantaja antaa kenkää siinä vaiheessa kun palaan töihin ja ilmoitankin samantien että olen raskaana? eihän se kait ole peruste mutta kaikkeahan sitä tehdään. Kannattaisiko minun liittyä ammattiliittoon takaisin, jäin pois kun olin äitiyslomalla?

se on vaan senkin takia hankalaa, koska työskentelen pienessä firmassa ja silloinkin minulle etsittiin pitkään sijaista ja vasta kolmas suostui jäämään ja jouduin häntä kouluttamaan viimeisillä kuukausillani. Olin tosi stessaantunut ja väsynyt, neuvolasta koittivat saada minua sairaslomalle aikaisemmin mut en voinut tämän uuden sijaisen takia kunnes 2,5kk ennen laskettu aikaa oli pakko jäädä kotiin lepoon. Siltikin synnytys jouduttiin käynnistämään aikaisemmin...sitten saman päivänä kun olin synnyttänyt niin työpaikalta soitettiin apua, koita siinä nyt sitten neuvoa kun oli pikkasen muutakin ajateltavaa...ja kotiinkin vielä soittelivat kun olimme kotiutuneet. Se oli siis tosi kamalaa ja uuvuttavaa aikaa ( siis töissö olo, ennen saikkua) ihan pelkään jos sellainen uusiutuisi.
Niin myöskin sen takia mietin näitä raskaus- ja raha-asioita. Ja eihän se varmaan ollut helppoa firmallekaan etsiä aina vaan sijaista...senkin takia ajattelin jos kengän kuva tulee pyllyyn!!

mutta hei jos joku tietäis mulle kertoa näistä rahakiemuraista. Ja tuo raskaaksitulo onkin sitten jo toinen juttu, eihän meilä esikoisen kohdallaankaan tärpännyt kahteen vuoteen. Lapsettomuustutkimuksetkin kerittiin tehdä ja mulla oli lopulta apuna clomifenit.

Minimiäitiysraha on 15.20€/pv (ma-la ei su).
Äitiysp.raha voidaan laskea lyhyemmältäkin työajalta kuin tuolta 6kk, mutta silloin sitä saa vähemmän ( esim. jos olet ollut töissä 4kk, kerrotaan tuo 4kk kahdella, josta saadaan vuosityötulosi jne.)...
Itselläni vähän samanlainen tilanne, mutta onneksi soitin Kelalle ja varmistin asiat. Oma äitiysrahani oli laskettu liiton p.rahojen mukaan (olin 2kk liiton rahalla ennen äitiysloman alkua), eikä 6kk viimeisen työtulojen tai viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan. Siitä syystä tuo 2 lasta 3:ssa vuodessa ei auta minua, sillä äitiysrahani pitäisi olla laskettu työtuloista, kivaa eikös?
Siksi menen itse töihin vähintään 6kk, ennenkuin rupeamme haaveilemaan seuraavasta pikkuisesta....

Yhteistyössä