Äitiyspäivärahasta, osaisiko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mira

Vieras
Olen jälleen kerran pihalla Kelan kanssa. :)

Eli, esikoiseni syntyi -09 ja äitiyspäiväraha maksettiin -07 työtulojeni mukaan (onneksi, koska ennen lapsen syntymää en ollut enää työelämässä, vaan opiskelemassa). Nyt olen hoitovapaalla ja pian taas menossa koulun penkille, tulen myös nostamaan opintotukea.

Jos niin mukavasti sattuisi käymään, että toinen lapsi syntyisi joskus vuonna -11, niin miten olisi äitiyspäivärahan laita? Saisinko sitä samaa työtulojen mukaan laskettua rahaa, sillä esikoinen on alle 3-vuotias, vai sekottaako koko homman se, että nostin esikoisen hoitovapaan jälkeen opintotukea?

Toivottavasti en kirjoittanut mahdollisimman epäselvästi...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Jos äpr:n maksaminen alkaa ennen kuin edellinen täyttää kolme, niin eikös se sitten mene samoilla.. näin mä muistelen

vai meneekö la:n mukaan?

Niin minunkin mielestäni, mutta haittaakohan se opintotuki siinä välissä? Kelan sivuilla on tällainen kohta mitä en ymmärrä:

"Kun edellisen vanhempainrahan perusteena ollutta työtuloa käytetään myös uuden vanhempainrahan perusteena, työtulo tarkistetaan päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa. Vaikka työtulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa vaihtua."

Uusimmat

Yhteistyössä